Stelling: elk paard heeft -op welke manier ook- last van rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Stelling: elk paard heeft -op welke manier ook- last van rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:08

Ik zat vanmiddag (op t paard notabene :+ ) te bedenken: hier op Bokt worden er vaak foto's getoond en nog vaker wordt als reactie gegeven: 'heeft je paard geen last van zijn rug?'

Ik stelde mezelf de vraag of ieder paard niet een beetje last van zijn rug heeft, op welke manier dan ook. Zadel wat niet past, ruiter die uit balans zit, verkeerde aanleuning een aanspanning van de rug, kissing spines, klap gehad van een soortgenoot, noem maar op. Het ene paard zal het sneller laten merken dan het andere paard.

Ik kwam er zelf niet precies uit dus ik wil graag jullie meningen horen :)
Vooral omdat tegewoordig de fysio's en ostheopaten als paddestoelen uit de grond schieten.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:53

Ieder paard heeft een scheefheid in zijn rug/lichaam.
De een heeft deze scheefheid naar rechts en de andere naar links.

Maar daarbij denk ik niet dat een paard daar echt last van zal hebben in de vorm van pijn.
Meer in de vorm van dat een kant moeilijk voor hem is dan de andere kant, dit kan eventueel wel spierpijn opleveren, en dan kan indd wel wat pijnlijk zijn.

Maar daarom moet je je paard proberen recht te maken op zijn moeilijke kant, zodat ook deze kant voor hem/haar makkelijker gaat worden.

Maar ik geloof niet dat elk paard wat op de wereld rondloopt waar een ruiter op zit echt last van zijn rug zal hebben.
Hetzelfde met niet passende zadels, ruiters die scheef zitten, verkeerde aanleuningen enz. komt natuurlijk veel voor, maar ik ken geen stal, waar echt alle paarden op de hele stal last van hun rug hebben.
Helaas komt het wel veel voor inderdaad.

Lolaax3

Re: Stelling: elk paard heeft -op welke manier ook- last van rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:58

Over het algemeen hebben veel paarden last van hun rug/rug wervels,meestal door verkeerd zadel,scheef zittende ruiter,verkeerd aangereden,verkeerd rug gebruik of een erfelijke/medische oorzaak,maar zeker niet alle paarden hebben last van hun rug.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:42

Wat is jou definitie van last? Want bij last denk ik aan pijn. Ik geloof er niet in dat ieder paard pijn heeft. Als je met last bedoelt dat ti het minder prettig vind hoe zijn ruiter zit, dan geloof ik wel dat dit in veel gevallen waar is. Echter ben ik het er niet mee eens dat ieder paard dit heeft!! Ik denk wel eens bij mezelf als ik zo'n manege pony zie lopen met een stuiterende beginnen erop die zn rug helemaal weg druk; paardje het is zoveel prettiger als je die bovenlijn meer ontspant!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:02

Romyv schreef:
Ik denk wel eens bij mezelf als ik zo'n manege pony zie lopen met een stuiterende beginnen erop die zn rug helemaal weg druk; paardje het is zoveel prettiger als je die bovenlijn meer ontspant!

Dat denk ik nou nooit. Een manege paard spant z'n rug aan juist omdat er iemand op zit te butsen. Butsen is minder pijnlijk voor het paard op een gespannen rug. Als jij een klap verwacht, span je toch ook je spieren aan?

Ik denk dat er wel veel paarden zijn die last hebben van hun rug, alleen omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn; zadel, ruiter, manier van rijden, eventuele ongelukken.
Elk paard lijkt me wat overdreven, maar ik denk dat er heel wat mensen iets meer bewust zouden moeten zijn van de rug van hun paard

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:35

Maar als het mangepaardje de rug ontspant kan de ruiter ook weer beter zitten. ;)

Ik denk ook dat er wel veel paarden zullen zijn, maar dit hangt van meerdere factoren af waar ook wij als mensen/ruiters erg veel in kunnen betekenen. Ik denk daarin ook dat als je een paard hebt waarbij alles van het begin af aan met veel zorg en kritische blikken is gedaan (een goed passend zadel, een echt goede ruiter die het paard niet in de weg zit en hem traint op een juist ruggebruik etc. ) het nog verkeerd kan gaan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:39

Mijn paard is laatst helemaal na gekeken door een fysio en hij had totaal GEEN last van zijn rug. Hij reageerde nergens op :) Dus ik zeg NEE niet ieder paard heeft standaard last van zijn rug. Wel is het zo dat bijna ieder paard wel ergens een blokkade heeft in zijn lijf

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:42

Ik vind dit wel een interessante stelling, hier zat ik laatst ook over na te denken.

Ik denk dat bijna elk paard wel enige mate van last ondervind, aangezien paarden niet "ontworpen" zijn om met zadels en mensen op hun rug rond te lopen. Het is de taak van de ruiter om te zorgen dat het paard zo min mogelijk gehinderd word door het harnachement en de ruiter, en om vervolgens het paard goed over de rug te laten lopen zodat hij zijn rug niet wegdrukt. Maar als we hier allemaal perfect in zouden slagen zouden we allemaal Grand-prix mogen rijden ;) .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:58

_Marinke_ schreef:
Maar als het mangepaardje de rug ontspant kan de ruiter ook weer beter zitten. ;)

Reden waarom je vroeger, en tegenwoordig nog hier en daar, eerst zitles krijgt op een paard dat bijgezet is. Eerst de onafhankelijke zit ontwikkelen en dán pas op een paard waar je de teugels vast mag houden en dat niet bij gezet is en je zelf moet zorgen dat het ontspannen gaat. Wat je ook alleen maar kúnt als je een onafhankelijke zit hebt...

Verder, in het algmeen, het paard is natuurlijk niet ontworpen om een last op de rug te dragen, maar hoeft daar niet persee last van te hebben als de juiste maatregelen worden genomen.

Zelf denk ik dat er tegenwoordig zoveel rugproblemen zijn omdat veel zo bezeten zijn van paarden in de krul trekken (om het plat te zeggen) en omdat er veel meer ruiters zijn die niet meer gedegen les krijgen maar wel gewoon een paard kunnen kopen.
Om een paard niet in de weg te zitten, moet je echt wel een behoorlijk kennis hebben van een aantal dingen.

Er gaat veel mis.
Paarden worden bv over het algemeen te jong ingereden (na hun zesde zijn de spronggewrichten pas volgroeid en de rug nog later) en er wordt vaak ook behoorlijk wat van ze gevraagd op die jonge leeftijd. Vaak wordt verwacht dat ze meteen kunnen verzamelen, maar ze zijn niet gemaakt om voor hun zesde veel gewicht op de achterbenen te nemen.
Tuig past niet altijd en een ruiter kan een paard ook behoorlijk in de weg zitten.
En dan heb ik het nog niet over mensen, (zelfs kinderen) die touwtjes gebruiken bij longeren om een paard in een houding te dwingen of allerlei gadgets om ze bij het rijden in een houding te dwingen of onder controle te houden...
Dat staat heel ver van rijkunst en vakmanschap.

Meestal komt het neer op te weinig willen investeren aan geld en vooral tijd en moeite.

Daarnaast heb ik ook het idee dat warmbloeds over de laatste dertig jaar over het algemeen zwakker zijn geworden van gestel. Dit komt deels omdat ze te hard groeien, maar ook omdat er nog steeds met paarden met gebreken gefokt wordt, terwijl die uitgesloten zouden moeten worden.
En bij fokken heb ik het niet alleen over proffokkers.

Enfin, dat zijn zo wat punten die ik kan bedenken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:02

Evie_Bandido schreef:
Ik vind dit wel een interessante stelling, hier zat ik laatst ook over na te denken.

Ik denk dat bijna elk paard wel enige mate van last ondervind, aangezien paarden niet "ontworpen" zijn om met zadels en mensen op hun rug rond te lopen. Het is de taak van de ruiter om te zorgen dat het paard zo min mogelijk gehinderd word door het harnachement en de ruiter, en om vervolgens het paard goed over de rug te laten lopen zodat hij zijn rug niet wegdrukt. Maar als we hier allemaal perfect in zouden slagen zouden we allemaal Grand-prix mogen rijden ;) .

dus met andere woorden, alle paarden in de GP hebben geen rug problemen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:13

nee, niet alle paarden hebben last van hun rug. dat geloof ik niet. ik heb wel eens een fysio bij mijn paard gehad die zei dat ze perfect was (op dat moment)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:22

IK heb wel last van mijn rug..mijn lieve schattige 21 jarige merrie die denkt dat ze 7 jaar is niet!
Nee hoor...niet elk paard heeft last van zijn of haar rug!
Dat het aantal verreden paarden toeneemt omdat er veels te veel mensen zijn die te jonge paarden verkloten, word dat wel steeds meer!
Maar dan ligt het...natuurlijk...nooit aan de rijstijl, maar aan het zadel, bit, of de vorige eigenaar!!
Raar dat ik in dik 40 jaar paarden nog nooit een paard heb hoeven wegdoen voor rugklachten!
En div. paarden vanwege juist die zogenaamde rugklachten heb gekregen, die nu gewoon weer hun werk doen!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:29

aerdenhout1 schreef:
IK heb wel last van mijn rug..mijn lieve schattige 21 jarige merrie die denkt dat ze 7 jaar is niet!
Dat het aantal verreden paarden toeneemt omdat er veels te veel mensen zijn die te jonge paarden verkloten, word dat wel steeds meer!
Maar dan ligt het...natuurlijk...nooit aan de rijstijl, maar aan het zadel, bit, of de vorige eigenaar!!
Raar dat ik in dik 40 jaar paarden nog nooit een paard heb hoeven wegdoen voor rugklachten!
En div. paarden vanwege juist die zogenaamde rugklachten heb gekregen, die nu gewoon weer hun werk doen!

_/-\o_

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:05

Moll schreef:
Evie_Bandido schreef:

dus met andere woorden, alle paarden in de GP hebben geen rug problemen?

Nee, want:
Er zijn genoeg ruiters die de GP halen zonder dat ze de juiste weg bewandeld hebben om het maar zo te zeggen. De meeste paarden zijn nl eager to please en kunnen met behulp van dwang en gadgets tot resultaten komen die lijken op wat normaal met een lange weg van echte dressuur bereikt wordt.
Een van de redenen waarom sommige GP paarden last van hun rug hebben is omdat er niet zo zuiver gereden is in de weg erheen.

Maar ALS alle ruiters werkelijk zo reden dat ze het paard niet in de weg zaten dan zou er idd een flinke kans zijn dat alle GP paarden geen last van hun rug hadden.
De meeste rugproblemen ontstaan toch echt wel door de ruiter.
Maar ik heb bv ook genoemd dat het huidige warmbloedpaard te snel groeit en te jong wordt bereden en vaak overvraagd, en dat is ook een reden van rugproblemen bij met name sportpaarden.
Het is BELACHELIJK dat er zulke jonge paarden in de GP lopen.
Een paard van onder de 6 zou theoretisch niet eens in de M mogen lopen omdat er geen verzameling van gevraagd zou moeten worden....
De paarden die je tegenwoordig in de GP ziet, zijn met 2 1/2 of 3 jaar al ingereden en al zeer vroeg in een houding gedwongen waarbij de sprongewrichten en de rug meer worden belast dan ze aankunnen op dat moment.
Dát is dus ook een reden van rugproblemen in GP paarden, zelfs als het een ruiter zou hebben die correct rijdt.

Dit zijn bv GP paarden die slecht gereden worden:
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:26

dat er aan een 6 jaarig paard geen vorm van verzameling gevraagt mag worden is onzin, het is immer verzameling voor het uitgestrekte, echter dat er niet altijd correct gereden word in de GP is geheel juist, maar dat is over het algemeen genomen zo de mensen willen te snel, van daar dat ik altijd aan geef dat je van uit het klassieke oogpunt moet kijken .

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:22

ik vind de stelling niet kloppen omdat ze niet definitief last van hun rug hebben, als je ze even een keer laat losmaken zijn ze vaak zo weer goed en over die pg paarden, die moeten zo aanelkaar lopen omdat anders iedereen wel in de gp mee zou kunnen doen, en dat klopt niet... wel vind ik dat ze ouder moeten zijn als ze beginnen, anders slijten ze te snel..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:32

Jasmijnertje: Dat losmaken is alleen een beetje nutteloos als de ruiter er verder niks aan doet.

Om last van de rug te voorkomen moet je een goed passend zadel hebben, correct rijden/dressuren en je eigen houding moet je natuurlijk ook wat aan doen.
En als het goed is heeft het paard dan geen last van zijn rug. Een gekke sprong in de wei of vast liggen in de stal ed. natuurlijk uitgesloten, daardoor kan een paard ook weer vast raken in de rug.
Maar dan is het weer aan de eigenaar om dat op te lossen.
Dus nee ik ben het niet met je stelling eens, wel is het zo dat veel paarden er last van hebben, vaak door ontwetendheid of slecht aangeleerd.

Is het trouwens niet Edward Gal die scheef op zn paard zit? :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:38

Is het niet net als bij 'de mens'? veel , heel veel mensen hebben rugklachten. Bij sommigen komt het door een verkeerde houding (net als bin paarden) , bij anderen komt het door zwaar werk (misschien ook wek bij paarden) Bij weer anderen is het aangeboren (ook bij sommige paarden...)
Ik weet niet goed wat je met dit topic wil.....
De meeste van ons doen hun best om het werk en leven voor onze paarden fijn en leuk te maken. Een goedpassend zadel, passende ruiter en fijne beweging is daarvoor erg belangrijk

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:22

Moll schreef:
dat er aan een 6 jaarig paard geen vorm van verzameling gevraagt mag worden is onzin, het is immer verzameling voor het uitgestrekte, echter dat er niet altijd correct gereden word in de GP is geheel juist, maar dat is over het algemeen genomen zo de mensen willen te snel, van daar dat ik altijd aan geef dat je van uit het klassieke oogpunt moet kijken .

Er staat aan een paard ONDER de 6, dus jonger dan 6. Vanaf hun zesde kan het juist wel, dan zijn de spronggewrichten er klaar voor. En dat ís vanuit het klassiek oogpunt bekeken ;) Het hele verhaal is idd juist dat men te snel te veel wil, dat is mijn hele punt.
Voorheen was een paard met zijn vijfde een remonte oftewel groen paard en begon de opleiding pas en tegen de tijd dat er verzameling kwam (want eerst de arbeidsgangen, voorwaarts is de eerste voorwaarde), was het al zes.... (Ik ben zelf Frans geschoold).
Nu komt men met "ja maar ze zijn er voor gefokt" en "het paard biedt het zelf aan" en vindt men het gewoon om op een 3 jarige wedstrijden te rijden.
Als ruiter moet je er voor waken om een paard te overnemen. De ruiter is verantwoordelijk voor de juiste weg, niet het paard....
Hier heb ik te maken met Lusitanos en die zijn over het algemeen zeer gemakkelijk in een piaffe en passage te zetten, ook als ze nog piepjong zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan ook maar regelmatig moet gaan doen...

En "vorm van verzameling" kan nader uitgelegd. Uiteraard kun je een paard dat in de hand staat als enigszins verzameld bekijken omdat je het niet uit elkaar laat vallen. Maar ik heb heb over de verzameling waarbij er werkelijk gewichtsverplaatsing naar achteren is en de achterhand gaat zakken zoals men dat in zwaardere proeven wil zien.
Het is een weg daar naar toe door een aantal fases, maar sommigen willen dat vanaf het begin afdwingen en dan gaat het echt wel mis.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:25

Lusitana schreef:
Moll schreef:

Er staat aan een paard ONDER de 6, dus jonger dan 6. Vanaf hun zesde kan het juist wel, dan zijn de spronggewrichten er klaar voor. En dat ís vanuit het klassiek oogpunt bekeken ;) Het hele verhaal is idd juist dat men te snel te veel wil, dat is mijn hele punt.
Voorheen was een paard met zijn vijfde een remonte oftewel groen paard en begon de opleiding pas en tegen de tijd dat er verzameling kwam (want eerst de arbeidsgangen, voorwaarts is de eerste voorwaarde), was het al zes.... (Ik ben zelf Frans geschoold).
Nu komt men met "ja maar ze zijn er voor gefokt" en "het paard biedt het zelf aan" en vindt men het gewoon om op een 3 jarige wedstrijden te rijden.
Als ruiter moet je er voor waken om een paard te overnemen. De ruiter is verantwoordelijk voor de juiste weg, niet het paard....
Hier heb ik te maken met Lusitanos en die zijn over het algemeen zeer gemakkelijk in een piaffe en passage te zetten, ook als ze nog piepjong zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan ook maar regelmatig moet gaan doen...

En "vorm van verzameling" kan nader uitgelegd. Uiteraard kun je een paard dat in de hand staat als enigszins verzameld bekijken omdat je het niet uit elkaar laat vallen. Maar ik heb heb over de verzameling waarbij er werkelijk gewichtsverplaatsing naar achteren is en de achterhand gaat zakken zoals men dat in zwaardere proeven wil zien.
Het is een weg daar naar toe door een aantal fases, maar sommigen willen dat vanaf het begin afdwingen en dan gaat het echt wel mis.

ik werk met Andalusiers, en ik ben en word klassiek geschoolt, echter wil ik al vroeg, het dier op het achter been krijgen en in ballans hebben dit laatste begint al aan de dubbele longe, wanneer dit goed gaat wil ik graag vragen naar een vorm van licht verzamelen, eerste instantie aan de hand met grond werk, en dit uitwerken onder de man, ben het met je eens dat men te snel wil, het paard bepaalt de duur van zijn opleiding en niet de mens.
Zoals je zeg voorwaard neerwaards is zeker het geval, echter wel al in de hand gestelt en aan de teugel, ook dit word al geleerd aan de dubbele longe.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:25

aerdenhout1 schreef:

:j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:55

Moll schreef:
Zoals je zeg voorwaard neerwaards is zeker het geval, echter wel al in de hand gestelt en aan de teugel, ook dit word al geleerd aan de dubbele longe.

Uiteraard is er geen probleem met in de hand stellen. Maar er is wel een probleem met een driejarige zwaar aan het werk zetten onder de man om te trainen voor wedstrijden.
Problemen onstaan ook als ruiters paarden sterk remmend gaan rijden. (Lees in de krul trekken) met het idee dat je zo een paard verzameld.
Ik zie dat tegenwoordig paarden zelfs in de GP soms nog zwaar op de voorhand gaan en een en ander met optisch bedrog en hoog wapperende voorbenen in uitgestrekte draf wordt verdoezeld. Daar krijgen ze ook kwalen van. Zuiverheid in de gangen is vaak ver te zoeken en dat is toch iets dat al vanaf het begin wordt gevraagd. En dan maar te zwijgen over paarden die niet (meer) kunnen halthouden.

Ik denk dat wij het wel gewoon met elkaar eens zijn, dat kan niet anders met een gelijke opleiding ;) , maar ons verschillend uitdrukken en andere punten aansnijden.

Wie interesse heeft in een en ander en kennis van de engelse taal heeft, kan op deze site veel leren over het hoe wat van dressuur en de invloed van gadgets en training. Ik ben ooit begonnen met vertalen voor haar, maar daarna is de site sterk veranderd en ben ik niet opnieuw begonnen.

Hier het hoofdstuk over correcte verzameling en Hier over schijn verzameling/verkeerde verzameling

En zie hier wat je de rug aandoet met dwang hoofdhouding....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:13

Mijn paarden niet volgens mij. Ze zijn met regelmaat gecheckt door fysiotheraut. Zadels worden gecheckt (kan zelf meten met flexible curves en door zadelmaker). Geen problemen. Lopen ook lekker over de rug, kunnen als ze even uit hun dak gaan bokken met prachtige soepele bewegingen en houden van een stevige poetsbeurt: daar gaan ze echt voor staan met de hals in zo'n speciale 'oh lekker doorgaan-houding'.

Of wellicht toch last van de rug: jeuk soms. Kan ook opgelost worden met lekker hard met de massageborstel.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:23

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik hou in het algemeen de regel aan zoals die mij door een van mijn docenten fysiotherapie ( :D ) is aangeleerd: if it's not broken, don't fix it.

oftewel, iemand kan nog zo'n slechte houding hebben in jouw ogen, als hij of zij er geen last van heeft dan hoeft er niks aan ge daan te worden.
ik geloof direct dat ieder paard wel iets aan zijn rug heeft, spierspanning, scheefheid, maar dat hoeft niet direct te betekenen dat het paard er last van heeft. ik functioneer ook prima ondanks dat mijn rug eigenlijk niet helemaal in orde is.
het is een ander verhaal wanneer een paard er WEL last van heeft, dan vind ik dat er iets aan moet worden gedaan. al dan wel met training, fysio, of zitlessen van ruiter of zadel aanpassen.
ik geloof nooit dat er paarden bestaan wiens rug perfect in orde is, maar zolang er geen pijn bij dagelijks leven of werk bij komt kijken vind ik het niet nodig om daar aan te gaan sleutelen, blijkbaar kan het dier zich zo aanpassen dat het toch prettig kan lopen en fijn kan nageven.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:14

Het grootste probleem is in mijn ogen:
Dat paarden te jong worden ingereden. Mogen alleen maar de rondjes in de bak lopen en op het moment dat het goed gaat gelijk door gaan en wedstrijden lopen.
Kan een jong paard dit hebben zowel lichamelijk als geestelijk? Ik ben van mening van niet. Daarnaast krijgt het merendeel van de paarden die ik ken alleen maar belaste beweging dus met de ruiter erop. Denk dat veel paarden zich fijner zouden voelen als er gewisseld word met wandelen, longeren, en rijden.
Daarnaast staan er helaas ook nog steeds heel veel paarden op stal. Mijn ervaring is dat als een paard ergens last van heeft hij het prima zelf kan herstellen als hij maar kan bewegen.
Maak me wel zorgen over de gemiddelde leeftijd van een paard en denk dat dit mede door al het bovenstaande (ook andere berichten) komt.
Mirella