Moll schreef:dat er aan een 6 jaarig paard geen vorm van verzameling gevraagt mag worden is onzin, het is immer verzameling voor het uitgestrekte, echter dat er niet altijd correct gereden word in de GP is geheel juist, maar dat is over het algemeen genomen zo de mensen willen te snel, van daar dat ik altijd aan geef dat je van uit het klassieke oogpunt moet kijken .
Er staat aan een paard ONDER de 6, dus jonger dan 6. Vanaf hun zesde kan het juist wel, dan zijn de spronggewrichten er klaar voor. En dat ís vanuit het klassiek oogpunt bekeken

Het hele verhaal is idd juist dat men te snel te veel wil, dat is mijn hele punt.
Voorheen was een paard met zijn vijfde een remonte oftewel groen paard en begon de opleiding pas en tegen de tijd dat er verzameling kwam (want eerst de arbeidsgangen, voorwaarts is de eerste voorwaarde), was het al zes.... (Ik ben zelf Frans geschoold).
Nu komt men met "ja maar ze zijn er voor gefokt" en "het paard biedt het zelf aan" en vindt men het gewoon om op een 3 jarige wedstrijden te rijden.
Als ruiter moet je er voor waken om een paard te overnemen. De ruiter is verantwoordelijk voor de juiste weg, niet het paard....
Hier heb ik te maken met Lusitanos en die zijn over het algemeen zeer gemakkelijk in een piaffe en passage te zetten, ook als ze nog piepjong zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan ook maar regelmatig moet gaan doen...
En "vorm van verzameling" kan nader uitgelegd. Uiteraard kun je een paard dat in de hand staat als enigszins verzameld bekijken omdat je het niet uit elkaar laat vallen. Maar ik heb heb over de verzameling waarbij er werkelijk gewichtsverplaatsing naar achteren is en de achterhand gaat zakken zoals men dat in zwaardere proeven wil zien.
Het is een weg daar naar toe door een aantal fases, maar sommigen willen dat vanaf het begin afdwingen en dan gaat het echt wel mis.