Zalina voor het eerst op bokt AdB

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

edmar

Zalina voor het eerst op bokt AdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:33

Hierbij mijn eerste HAW topic.

Zalina is een merie van 6jaar waar ik al een hoop mee heb te stellen gehad.
Heb haar in november 2007 als zadelmak zijnde gekocht.
We kwamen al heel snel tot de conclusie dat er iets met haar was. Na al het medische te hebben uitgesloten heb ik contact opgenomen met de fokker.
Zal bleek heel erg lastig te zijn geweest als veulen en als jaarling en twenter. Ze is ingereden met zeer harde hand en met een slofteugel. Ook heeft ze de nodige klappen gehad wat dus resulteerde in heel veel angst onder het zadel. Ik heb er ruim 2 jaar naast gestaan omdat ze levensgevarlijk was. Ook heb ik een periode gehad met alleen maar staken. Uiteindelijk na van alles met haar te hebben geprobeerd ben ik bij Antoine de Bodt uitgekomen. Zijn manier is voor nu de enige manier waarop ik haar kan rijden en dan nog redelijk ontspannen. Ik weet dat het nog niet alles is heb bv helemaal geen aanleuning. Maar Zalina pikt niks geen been en geen hand tenminste dat pikt ze nu nog niet. Als ik bedenk waar ik ruim 2 jaar geleden was met haar dan ben ik al heel erg tevreden met dit beeld. PS foto's zijn niet helemaal met een rechte horizon dus lijkt het soms alsof ze heel erg op de voorhand valt maar dat ik dus niet zo.

Mijn eigen commentaar ik moet rechterop en mijn handen mee constanter.
Zalina moet iets sterker worden van achter en meer dingen gaan accepteren.

Nou genoeg gekletst hierbij de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog 2 filmpjes om te laten zien hoe ze ook kan zijn ;)
http://www.youtube.com/watch?v=VjXDBczihtQ kijk niet naar mij hoor ik ben geen springer zit ook heel erg verkrampt op mijn paard wat natuurlijk weer lekker doorwerkt op haar
http://www.youtube.com/watch?v=AamSBf8Tzpo

Opbouwende kritiek is welkom als jullie maar wel in jullie achter hoofd houden wat er aan het begin van mijn bericht staat

_Pilipa_

Re: Zalina voor het eerst op bokt AdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:42

Hoi,

als eerste valt me op dat je eigenlijk met een erg losse teugel rijdt, hou wat meer verbinding, zodat ze ook je hand opzoekt en je haar daarna van achter meer eronder krijgt! Met wat oefening komt het heus wel goed met jullie!
Nog even 1 vraagje, op dat filmpje is het een mexicaanse neusriem?

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:43

Tja die losse teugel moet nog als ik les heb van Antoine zelf.

Ja die op dat filmpje is een mexicaanse neusriem

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:46

Ik vind het een gaaf dier om te zien en volgens mij is daar heel wat leuks van te maken met veel geduld. Ik werd alleen helemaal simpel van de laatste 2 filmpjes :o steeds maar hetzelfde rondje en de balkjes, ik vraag me af of met meer afwisseling (evt. qua gangen en figuren) het paard rustiger wordt?
Ik vind het in elk geval dapper en knap dat je een oplossing zoekt voor dit paard om er weer rust in te krijgen!
Wellicht vind je deze site ook erg interessant:

http://www.paardenbegrijpen.nl

Succes!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:46

Oh oke, mag ik vragen waarom? zie dat als ze niet zakt je wel verbinding hebt mar als ze nageeft zijn ze wel erg los! Zei dit wel liever dan het strenge ;)

Nou je zegt dat je niet zo een springer bent, maar met die mexicaanse neusriem kan je aardig wat schade aanrichten, hij zit volgens mij ook niet ideaal en ik zie haar toch een beetje staken, zou voor het veilige gewoon hoofdstel doen.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:48

Leuk paardje hoor :)
wel opletten dat je je hakken goed uitdrukt.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:49

Ik vind dat je véél te veel op de voorhand rijdt... Dat valt me echt op, hier zou ik echt wat aan gaan doen. Vind die link van klomp erg goed!
Succes er nog mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:50

Die losse teugel daar zou ik bij dit paard nog helemaal geen bezwaar tegen hebben.
Het gedrag op de 'spring'filmpjes echter wel. Lastig te beoordelen zonder dat je het dier kent natuurlijk, maar als ik er als buitenstaander zo eens naar kijk dan krijg ik de indruk dat je ongelofelijk in de zeik genomen wordt door je paard met dat domme gehup tussendoor. Ik snap haar irritatie wel hoor, ik zou ook flauw worden van die 'spring'les met zo weinig beweging en dus mogelijkheid om spanning af te laten vloeien (gelukkig kijkt een paard er anders naar en zal die ook minder geïrriteerd raken door dat continue 'goeeeed zoooooooo' van de instructeur (?) ) maar ik word er bij het kijken van die filmpjes helemaal kriegel van. Steeds datzelfde domme rondje (waar ik rijtechnisch ook totaal het nut niet van inzie, geef dat dier wat evenwicht na dat sprongetje, rij eens rechtuit, ga eens de andere kant op etc) zonder enige vorm van uitdaging of uitlaatklep...

Ik heb er een raar gevoel bij. Ik zie in je profiel dat je al eens een paard doorgereden hebt naar ZZzwaar en dat maakt jou geen 'doorsneeruiter', maar als ik je met dit paard bezig zie denk ik 'waarom?'
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-10 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:52

Tja als ik die ambitie had om te gaan springen had ik ook een normale neusriem maar was helemaal niet de bedoeling dat ik zou gaan springen iemand anders zou gaan springen met haar maar dat ging niet door en toen had ik zoiets van nou dan doe ik het wel

@Klomp die site ken ik dank je wel in ieder geval
en ja die filmpjes je hebt volkomen gelijk elke keer hetzelfde nu bleek ook dat Zalina niet kijkt dus constant als een blind paard gaat en ik zo veel spanning had dat ik elke keer hetzelfde rondje stuur.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:54

Dat verklaart het dan , was geen aanval verder gewoon even tipje ;)
wil er wel even bij zeggen dat ik het erg knap vind dat jehier alle geduld voor op brengt en haar een eerlijke kans geeft.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:55

@Sonja omdat mijn paard zo een mega karakter heeft en heel erg moeilijk is heb een hoop paarden gereden maar deze spant echt de kroon hoor.
Er zit echt een karakter kop op. Als ik zoals ze in het filmpje doet kwaad wordt of haar naar voren probeer te drijven dan ontploft ze en liggen we samen. Dat hebben we namelijk al een paar keer gehad want ik dacht ook ze neemt me in de zeik.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:55

@_Pilipa_ dank je wel is niet makkelijk hoor en ook ik verlies wel eens mijn geduld met haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:57

Weet je, ik hoop maar dat het goed blijft gaan, als ik het zo zie. ECHT niet banketstaaf bedoeld, maar ik zou het jammer vinden als ik binnenkort een topic tegenkom met 'wie stuurt Edmar een kaartje'....
Aan de ene kant respect dat je dit doorzet, aan de andere kant ben je misschien wel hartstikke gek...

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:57

Ja lijkt me dan ook wel eens niet makkelijk, maar ik denk dat als je zo een paard op een begeven moment helemaal met vertrouwen rijdt dat ze voor je door het vuur gaat! gewoon verder oefenen.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:03

Ik ben de rij Zalina ook, en Zal is idd niet altijd even makkelijk.
Maar ze is gewoon ongelovelijk lief, en zodra ze wel loopt geeft ze je het gevoel alsof je samen met haar de hele wereld aankan.
Het is gewoon een draak waar je ontzettend veel geduld bij nodig hebt. :=

Maar we komen er wel met zn 3e :j
Laatst bijgewerkt door ROCHELLEx op 25-06-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:04

Da's vaak met dergelijke paarden he, ALS je ze dan aan het lopen hebt, lopen ze ook de sterren van de hemel...
Doe 't met beleid en verstand meiden, hopelijk binnenkort hele fijne nieuwe plaatjes van jullie.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 16:13

@Sonja dank je wel en ja ach misschien ben ik wel hartstikke gek

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:44

eigenlijk is heel erg veel al gezegd, maar ik wil nog even iets kwijt. op foto 3 en 5 heb je wel een heeeel strenge binnenhand! probeer niet je arm/hand naar achter te trekken maar juist opzij te doen.
maar verder ziet er goed uit en ik denk dat jullie een hele mooie combi zijn! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:47

Volgens mij lift ze daar gewoon de schouder om het paard recht te maken.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 17:17

idd sonja ik lift de schouder om het paard recht te maken hand moet omhoog en naar achter.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:05

Moeilijk paard. Ik ben niet zo van deze methode en volgens mij is je paard er ook niet aan toe om op deze manier het springen te leren. Je zegt dat ze al moeilijk is en vervolgens rijd je haar een kwartier verkrampt op dezelfde volte. Snap dat idee niet helemaal.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:40

Ik heb net zo´n pony gehad liever de draf vermijden en aanspringen in galop met hupjes en tegen stribbelingen en vooral niet voorwaarts willen want dan omhoog komen en flink uit het dak gaan. ik moest juist veel overgangen rijden voorwaarts en terug veel figuren alles met een lange teugel maar met contact en vooral niet toegeven dat het paard in galop aanspringt. maar als ik die filmpjes zie denk ik hmm jij zit gespannen teugels kort en maar vechten en zo los je het probleem dan natuurlijk niet op. je pakt het probleem niet echt aan. je neem het paard terug en rijd vervolgens 10 dezelfde rondjes met telkens hetzelfde gevecht. jij als gespannen ruiter geeft dit het paard door en die denkt geweldig deze kan mij niet aan. maar een paard met dit karakter moet je juist werk geven en niet eentonig de rondjes rijden. met veel afleiding zou het paard zich meer richten op het werk en de ruiter en dus minder fratsen uit halen. teminste zo heb ik het gemerkt bij mij was het naar een half jaar zo goed als verdwenen.

Ik wens je succes toe en hoop inderdaad dat je het geduld hebt om dit op te lossen.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:55

Ik zie een paard wat ontzettend graag wil, maar wat niet toegestaan wordt. Begrijpelijk natuurlijk, want paardje heeft naar jou te luisteren :)
Wat ik van je filmpjes kan bekijken wil jij haar constant tegenhouden, zodat ze geen rare dingen gaat doen.
Imo is dit een paardje wat je moet rijden, rijden en nog eens rijden, tussen dat rijden door neem je dan eens wat balkjes en een sprongetje mee. Veel afwisseling en overgangen, heel veel overgangen.
Verder vind ik wel dat je enorm veel geduld hebt en dat je vriendelijk rijd.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 20:16

Idd met springen wil ze heel erg graag en ik niet :o
ik houd haar ook tegen vanwege het bom gevoel onder me. Ik ben meer van de dressuur dat springen laat ik graag aan anderen over.
Dus ik had het ook beter niet kunnen doen maar goed ik zal maandag avond een nieuw topic openen met daarin de foto's of filmje van degene die wel wil springen dan is het denk ik al een heel ander gezicht.

Hoewel ik wel vind dat ook ik balkjes moet kunnen draven met haar maar zelfs dan bouw ik spanning en rij met de rem erop.
Tuurlijk moet je figuren rijden en overgangen als ik gewoon rijd doe ik dat ook.
Maar nogmaals als het paard geen been en geen hand accepteerd is moeilijk rijden hoor :D
Maar goed ben er van overtuigd dat het wel goed komt met haar ik moet alleen een hele lange adem hebben.
En een x aantal maanden geleden kon ik er niet eens op toen sloeg ze al achterover als ik alleen al mijn voet in de beugel wilde zetten, dus in mijn ogen heb ik al heel erg veel gewonnen met haar.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:27

Ik kan mij idd goed voorstellen dat ze niet makkelijk te rijden is, zeker wat je verteld van het niet accepteren.
Wat ik kan zien ben je dan toch al een heel eind en denk ook zeker dat je er wel gaat komen! +:)+
Ben benieuwd naar foto's/ film over een maand of wat ;)