Afstamming: vader: Ixion x; moeder: Felia Buitenzorg xx
Ik: Natasja, 36 jaar, probleem met houding i.v.m. bekken/schouder blessure (nu beter)
nivo: B, met galop!
optoming: sidepull, zadel, rij-vliegendeken
Vorige HAW topic: [RT-HAW] Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid
Dat ging toen ongeveer zo (niet goed):

Daarna geoefend om Sandor zijn aandacht te vragen en het begrenzen.
Toen anderhalve week uit de running door een wondje aan Sandor zijn been.
Gister weer gereden. Gefilmd omdat ik nieuwsgierig naar mijn zit was.
Ik had een halstertouw om zijn nek gedaan, voor als ik extra steun nodig heb.
Het ging zo lekker dat ik zelfs gegaloppeerd heb, wat ik best eng vind (3e keer sinds jaren).
Sandor was super lief en ik ben zo blij met weer een (galop)sprong vooruit dat ik dit graag wil laten zien.
Hier komen de foto's van gister (sorry voor de invalshoek van de zon, had ik niet bij stilgestaan):
1: losstappen rechtsom

2: losdraven linksom, hier zie je goed dat mijn bovenlijf naar voren neigt

3: stap: slof slof door het stof..

4: draf: lijkt heel erg op allereerste topic, maar het voelt anders?!

5: draf rechtsom, lijf ietsjepietsje rechter, onderbenen wel ver naar achter, tempo gaat al beter

6: galop! hier kwam het touw om zijn nek van pas, die hou ik met 1 hand vast

7: draf linksom, dit was na de galop

8: opruimen met Sandor de Clown

Aandachtspunten:
- paard bezig houden, tempo controleren
- armen soepel, contact houden
- benen bij de singel houden
- niet voorover kukelen
Samenvattend filmpje (2 min.) zonder geluid; na 10 minuten opnemen moest ik hem weer aanzetten want dan stopt die uit zichzelf.
Uitleg bij het filmpje:
eerste stukje is loswerken: ik heb tijd nodig om mijn zit te vinden en die heb ik weer nodig om meer te kunnen rijden.
Dus in het begin is het tempo zo traag omdat ik mijn lijf nog aan het goedzetten ben zeg maar.
Eenmaal los ging het fijn en kon ik Sandor lekker laten lopen.
We hebben zelfs een omschakeling van linkervolte naar rechtsom in draf gedaan.
Daar had ik voorheen zeker 12 meter voor nodig om alle bekkenbotjes/wervels/spieren om te zetten naar de nieuwe kant.
En nu ging dat veel soepeler! *zo blij*
En natuurlijk ons pronkstuk: de galop

Wat ik wil bereiken:
korte termijn is om nog meer te gaan rijden, meer figuren en afwisseling.
Tempo mag vlotter; Sandor reageert goed als je het tempo met je zit aangeeft, maar ik kan dat zelf nog niet zo snel.
Lange termijn: samen dansen met Sandor.
Tips, op- en aanmerkingen welkom op alle gebied (iemand een idee hoe ik dat te korte nekdeel vliegendeken fix?).
De aanwijzigingen uit de vorige topics heb ik geprobeerd te volgen.
Ben benieuwd of het al te zien is en of het de juiste kant opgaat.
Ik probeer het goed te doen, maar er is zoveel om op te letten en ik sta open voor nieuwe inzichten.
Fysio update voor de geinteresseerde:
Een paar dagen na de wedstrijd had ik les en hebben we aan begrenzen en wijken gewerkt.
Daar horen weer nieuwe (ruiter) spieren bij, die ik voor het makkelijk typen maar even de wijkspieren noem.
Zit voornamelijk in je bovenbeen/bil.
Een dag na die les had Sandor zich bezeerd.
Ik kon mijn wijkspieren ook zonder paard oefenen en ben daarmee bezig gegaan.
Na een week merkte ik dat ik dat mijn eigen stabiliteit verbeterd was.
Zodanig dat ik bepaalde bekkenspieren (die ik al zo'n 10 jaar verkramp) los kon gaan laten.
Met die bekkenspieren los, kon ik ineens veel meer bewegen. Merk zelfs verschil in mijn schouder (of dat is toeval, kan ook).
Rechtop blijven zitten kost bijna geen moeite meer vergeleken met eerst.
Toen heb ik die wijkspieren doorgeoefend op zitbal/oefenmat/autostoel tot Sandor weer beter was.
Wat wel raar is: met rekken met mijn handen naar mijn tenen kom ik nu niet zo ver meer als voorheen.
Ik heb het idee dat iets wat lange tijd scheef stond nu recht is.
Dacht eigenlijk dat ik al recht was, maar kennelijk was er nog ruimte voor verbetering.
Maar het is op gebied van souplesse weer een stapje terug.
Met de nieuwe basissituatie ga ik weer opbouwen, wat een stuk prettiger oefenen is, nu met ontspannen bekken.
Afgelopen maandag Sandor eerst half uurtje gelongeerd en daarna paar minuten gereden.
Het voelde zo vreemd, alsof ik 2x zoveel bewegingsruimte had met mijn bekken.
Gistermiddag vanwege de hitte longeren overgeslagen en gelijk gaan rijden.
Dat voelde zo goed dat ik de galop aandurfde.
Nu heb ik wel wat spierpijn, maar niet erg. Het is vooral onwennigheid/nieuwigheid van die wijkspieren.
En nul pijn of kramp in mijn bekken!

)
Probeer niet met je hiel maar echt met de binnenkant van je been te drijven, alsof je tegen hem aan 'duwt'.
en ga ik rustiger doen.