Sandor (v. Ixion x) B training: ontspanning en tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmodania

Sandor (v. Ixion x) B training: ontspanning en tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:11

Paard: Sandor, 15 jaar, ruin
Afstamming: vader: Ixion x; moeder: Felia Buitenzorg xx
Ik: Natasja, 36 jaar, probleem met houding i.v.m. bekken/schouder blessure (nu beter)

nivo: B, met galop!
optoming: sidepull, zadel, rij-vliegendeken

Vorige HAW topic: [RT-HAW] Sandor (v. Ixion x) B dressuur wedstrijd: gehoorzaamheid
Dat ging toen ongeveer zo (niet goed):
Afbeelding

Daarna geoefend om Sandor zijn aandacht te vragen en het begrenzen.
Toen anderhalve week uit de running door een wondje aan Sandor zijn been.

Gister weer gereden. Gefilmd omdat ik nieuwsgierig naar mijn zit was.
Ik had een halstertouw om zijn nek gedaan, voor als ik extra steun nodig heb.
Het ging zo lekker dat ik zelfs gegaloppeerd heb, wat ik best eng vind (3e keer sinds jaren).
Sandor was super lief en ik ben zo blij met weer een (galop)sprong vooruit dat ik dit graag wil laten zien.

Hier komen de foto's van gister (sorry voor de invalshoek van de zon, had ik niet bij stilgestaan):

1: losstappen rechtsom
Afbeelding

2: losdraven linksom, hier zie je goed dat mijn bovenlijf naar voren neigt
Afbeelding

3: stap: slof slof door het stof..
Afbeelding

4: draf: lijkt heel erg op allereerste topic, maar het voelt anders?!
Afbeelding

5: draf rechtsom, lijf ietsjepietsje rechter, onderbenen wel ver naar achter, tempo gaat al beter
Afbeelding

6: galop! hier kwam het touw om zijn nek van pas, die hou ik met 1 hand vast
Afbeelding

7: draf linksom, dit was na de galop
Afbeelding

8: opruimen met Sandor de Clown
Afbeelding

Aandachtspunten:
- paard bezig houden, tempo controleren
- armen soepel, contact houden
- benen bij de singel houden
- niet voorover kukelen

Samenvattend filmpje (2 min.) zonder geluid; na 10 minuten opnemen moest ik hem weer aanzetten want dan stopt die uit zichzelf.

Uitleg bij het filmpje:
eerste stukje is loswerken: ik heb tijd nodig om mijn zit te vinden en die heb ik weer nodig om meer te kunnen rijden.
Dus in het begin is het tempo zo traag omdat ik mijn lijf nog aan het goedzetten ben zeg maar.
Eenmaal los ging het fijn en kon ik Sandor lekker laten lopen.
We hebben zelfs een omschakeling van linkervolte naar rechtsom in draf gedaan.
Daar had ik voorheen zeker 12 meter voor nodig om alle bekkenbotjes/wervels/spieren om te zetten naar de nieuwe kant.
En nu ging dat veel soepeler! *zo blij*
En natuurlijk ons pronkstuk: de galop :)

Wat ik wil bereiken:
korte termijn is om nog meer te gaan rijden, meer figuren en afwisseling.
Tempo mag vlotter; Sandor reageert goed als je het tempo met je zit aangeeft, maar ik kan dat zelf nog niet zo snel.
Lange termijn: samen dansen met Sandor.

Tips, op- en aanmerkingen welkom op alle gebied (iemand een idee hoe ik dat te korte nekdeel vliegendeken fix?).
De aanwijzigingen uit de vorige topics heb ik geprobeerd te volgen.
Ben benieuwd of het al te zien is en of het de juiste kant opgaat.

Ik probeer het goed te doen, maar er is zoveel om op te letten en ik sta open voor nieuwe inzichten.

Fysio update voor de geinteresseerde:

Een paar dagen na de wedstrijd had ik les en hebben we aan begrenzen en wijken gewerkt.
Daar horen weer nieuwe (ruiter) spieren bij, die ik voor het makkelijk typen maar even de wijkspieren noem.
Zit voornamelijk in je bovenbeen/bil.

Een dag na die les had Sandor zich bezeerd.
Ik kon mijn wijkspieren ook zonder paard oefenen en ben daarmee bezig gegaan.
Na een week merkte ik dat ik dat mijn eigen stabiliteit verbeterd was.
Zodanig dat ik bepaalde bekkenspieren (die ik al zo'n 10 jaar verkramp) los kon gaan laten.
Met die bekkenspieren los, kon ik ineens veel meer bewegen. Merk zelfs verschil in mijn schouder (of dat is toeval, kan ook).
Rechtop blijven zitten kost bijna geen moeite meer vergeleken met eerst.

Toen heb ik die wijkspieren doorgeoefend op zitbal/oefenmat/autostoel tot Sandor weer beter was.
Wat wel raar is: met rekken met mijn handen naar mijn tenen kom ik nu niet zo ver meer als voorheen.
Ik heb het idee dat iets wat lange tijd scheef stond nu recht is.
Dacht eigenlijk dat ik al recht was, maar kennelijk was er nog ruimte voor verbetering.
Maar het is op gebied van souplesse weer een stapje terug.
Met de nieuwe basissituatie ga ik weer opbouwen, wat een stuk prettiger oefenen is, nu met ontspannen bekken.

Afgelopen maandag Sandor eerst half uurtje gelongeerd en daarna paar minuten gereden.
Het voelde zo vreemd, alsof ik 2x zoveel bewegingsruimte had met mijn bekken.
Gistermiddag vanwege de hitte longeren overgeslagen en gelijk gaan rijden.
Dat voelde zo goed dat ik de galop aandurfde.
Nu heb ik wel wat spierpijn, maar niet erg. Het is vooral onwennigheid/nieuwigheid van die wijkspieren.
En nul pijn of kramp in mijn bekken!

SheeNegro

Re: Sandor (v. Ixion x) B training: ontspanning en tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:36

Wauw, wat geweldig om te horen dat er zo'n verbetering is! :D
En wat een verandering qua ontspanning. Doe zo verder zou ik zeggen! ;)

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:38

Zoo, dat is in vergelijking met het vorige filmpje een hele verbetering. Het kan natuurlijk allemaal nog beter maar het oogt dit keer in ieder geval ontspannen en dat is heel belangrijk! Goed dat je wat doet aan je eigen zit, als je gespannen zit breng je dit over op je paard en kun je hem in sommige gevallen in de weg zitten. Alleen op het filmpje zie ik dat toen je in galop zat ineens van hand ging veranderen en dat je je paard dan in draf als het ware omtrekt. Als je nog veel moeite hebt met de galop kan je het beste eerst gewoon de gehele rijbak gebruiken en nog even niet aan figuren denken dan kan je je helemaal richten op je eigen zit. Dan kan je hem in een hoek of op een rechte lijn laten overgaan in een draf en dan pas van hand veranderen. Ga zo door! Heb je trouwens les of heb ik daar overheen gelezen?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:49

Toen met de galop stuurde niet ik, maar Sandor..
Eerst ging ik altijd met mijn neus tussen zijn manen, knieen hard knijpen en HOOOOO roepen.
Soort van paniekstand had ik aan galop gekoppeld (dat hele bekkenprobleem komt omdat ik in galop van Sandor ben gevallen).

Ik dacht dus alleen maar "rustig blijven, ademen, blijven zitten".
En toen ging hij van hand veranderen en dacht ik nog steeds "rustig rustig rustig, rechtop blijven".

Met mijn linkerhand heb ik het halstertouw om zijn nek vast (vanwege de angst).

Zal volgende keer proberen de hoefslag aan te houden, dat is wel een goed plan (en oefenen in de les, heb paar keer gemist afgelopen weken).

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:51

Ik denk dat het heel goed is als je, als jij dat wilt, probeert de hoefslag aan te houden, nu komt het initiatief van hem uit en dat is nu net even niet de bedoeling. Je moet zelf bepalen wanneer je een figuur of een overgang gaat maken. Maar gezien het vorige filmpje is dit al een stuk verbeterd! Ik lees ook dat je erg angstig bent in de galop: misschien is het handig voor nu nog enkel in de les te oefenen dan heb je wat steun aan de aanwijzingen van je instructeur.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:16

Grappig hoe je paard het contrast van mijn Ixion is ;) (zie mijn profiel :P )

Ik zie zeker een hoop verbetering. Daarvoor mijn complimenten.
Er is nog wel veeeeeel werk aan de winkel. Ik hoop dat je les hebt met regelmaat?

Jouw houding: probeer je benen lang te maken en op je kont te gaan zitten. Je valt nu heel veel naar voren. Probeer een beetje meer achter over te leunen, en houdt je benen laag! Je trekt ze nu heel erg op, daardoor verlies je je balans en val je voorover waardoor je paard weer uit zijn balans raakt.
Probeer ook goed contact te houden met de mond/neus(in dit geval) je hebt je teugels vaak erg lang (beter dan het getrek uit het vorige topic, maar de gouden middenweg zou het mooiste zijn)

Het paard: die mag wel wat meer zelfhouding krijgen, laat hem lekker actief lopen met de juiste stelling, en rijdt hem op twee teugels (gelijke druk, constant licht contact) en probeer eens tempowissels te rijden.

Als je galop nog spannend vind, misschien een keer aan de longe zodat je zelf minder hoeft te doen en je je op je gemak kunt gaan voelen :)

Je bent al heel erg vooruit gegaan, ben benieuwd hoe het over een paar maanden gaat :)
succes!

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:28

wauw, het is echt wel een verbetering van de vorige topics hoor! maar wat leuk, ik zag daar staan, v. Ixion x, ik heb een Lord Z x Ixion X! :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:31

Ik heb elke week priveles, een uur.
Alleen afgelopen weken dus paar keer niet kunnen lessen.

De benentip is een goeie, ik denk dat het allemaal samenhangt: goed zitten, benen laag en niet voorover vallen.
Hoop dat ik dat in 1x op kan lossen :)
In de les gaat dat al aardig, met veel aanwijzingen iedere keer als ik weer voorover ga.
Met het zelf oefenen heb ik die filmpjes nodig om mijn neus op de feiten te duwen wat er nog moet gebeuren.

Tempowissels in draf doen we wel eens, maar bijvoorbeeld in stap hebben we maar 2 standen:
1. traag sloffend
2. normaal

Zal eens kijken of ik de stap wat kan gaan verruimen, daar denk ik eigenlijk nooit aan, maar kunnen we volgens mij wel.

Longe tip voor het galopperen ga ik ook doen, dan is het wat minder veel tegelijk en kan ik eerst eens kalmeren.
Eenmaal kalm zal dat sturen beter gaan.

Ixion spiegelbeeld in je profiel, mooi om te zien!
*dreams on*

Hey en nog meer Ixion, hele familie :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 05:55

Heel topic over Ixions gevonden:
[FB] Nakomeling van IXION

Zo te lezen komt de gevoeligheid, slimmigheid en het karakter bij papslief vandaan.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:52

Ik zie echt een verschil tussen dit topic en het andere topic. Precies een andere ruiter met een ander paard :D.
De puntjes die je verkeerd doet heb je zelf al opgesomt. Ik vind het echt een heeel verschil, veel beter zo !!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:19

Wat een verschil!

Heb zelf ook een retevaste bekkenbodem en onderrug. Ben benieuwd naar de oefeningen die je doet?
Mag ook via pb hoor, ben echt beneiuwd! :j

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:37

Dank je wel voor de fijne reacties.
Ik ga op deze route verder!

Mikkk schreef:
Ben benieuwd naar de oefeningen die je doet?

Ik kan het hier wel schrijven, misschien heeft nog iemand er baat bij.
Voorbeeld van zo'n oefening:

1.
Ga op je rug op een matje liggen, zodanig dat je onderrug de grond raakt.
Raakt je onderrug de grond niet, dan buig je je knieen en schuif je voeten richting je billen tot je rug comfortabel op de grond ligt met je voeten plat op de grond.
Wijst je kin naar het plafond of doen je nek/schouders zeer, dan een kussentje onder je hoofd doen.
2.
Armen liggen langs je zij, handpalmen naar beneden. Schouders naar achter en omlaag (zelfde als met paardrijden).
Nek lang maken, kin omlaag.
3.
Ligt je onderrug nog helemaal op het matje? Buikspieren aanspannen zodat je stabiel ligt.

Controleer punt 2 en 3 tot je echt helemaal goed ligt. Links en rechts symmetrisch.
Ik doe hier gerust 5 minuten over, anders heeft de oefening geen nut.

4.
Til 1 been op met je knie lichtjes gebogen, je knie mag zeker niet op slot. Als het moeilijk voelt, dan je knie wat meer buigen.
5.
Draai je hiel van het opgetilde been wat naar binnen, tenen naar buiten zo'n 20 tot 30 graden.
Kapstokjes zijn hier goed! Controleer punt 2 en 3.
6.
Maak met je opgetilde been, vanuit je heupgewricht langzaam een kleine cirkel in de lucht.
Begin heel klein en als het saai wordt kan je de cirkel groter maken.
7.
Na 3 rondjes de andere draairichting op cirkels maken. Controleer punt 2 en 3.
8.
Daarna hetzelfde met je andere been. Controleer punt 2 en 3.

Doe de beweging heel rustig en gecontroleerd. Hoe langzamer, hoe beter je traint.
Als je snel wilt, dan doe je hem te zwaar: cirkel kleiner maken, knieen buigen, kussentje voor je hoofd pakken om het te vergemakkelijken zodat het tempo omlaag kan.

Als je voelt dat je van links naar rechts wiebelt met je bekken/heupen, dan gaat het niet goed.
Meer je buikspieren en wijkspieren aanspannen en kleinere cirkels maken.

Blijf rustig ademen tijdens de oefening, via je buik en flanken, niet alleen met je borst.
Als het lastig is tegelijk je buikspieren aan te spannen en buikademhaling te doen kan je dit oefenen bij het in slaap vallen (helpt tegen slapeloosheid).

De spieren die bij deze oefening moeten werken zijn de wijkspieren (zelfde spieren als je gebruikt bij het laten wijken van je paard): zijkant bovenbeen voor het begrenzen en in je bil voor het zijwaartse.
En natuurlijk je buikspieren om je stabiel te houden.

Door je bilspier aan te spannen hou je je tenen naar buiten gericht vanuit je heupgewricht tijdens de hele oefening.

Als het zeer doet of als je de signalen van je lijf niet goed kan interpreteren, gelijk stoppen of de oefening aanpassen.
Je kan verbeteren door dit soort training, maar ook verslechteren als je het verkeerd doet.
Huisarts en oefentherapeut kunnen helpen als je het zelf niet goed kan inschatten.

Tijdens het paardrijden en oefeningen doen, word je meer bewust van wat je spieren, gewrichten en banden allemaal doen.
Daar kan je dan gedurende de dag op letten: of je je lichaam goed gebruikt.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:25

Ik vind het zeker een goede verbetering met het vorige topic.

Toen zag het er gespannen uit, en zat je veel aan zn mond, nu vind ik dat er veeeel meer ontspanning inzit! :)

Foto's + filmpje zijn niet zo heel duidelijk, maar voor zover ik kan zie:
- Probeer je handen stil te houden tijdens het draven
- Tenen naar binnen

En succes, het gaat wel goedkomen! :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:42

allereest:heel goede verbetering.
verder heb ik wel een beetje commentaar over je opstijgen: keurig dat je een krukje gebruikt! maar vervolgens plof je wel hard op zijn rug (je ziet hem heen en weer gaan) probeer dat wat rustiger te doen.

en wat is je bak stoffig zeg!! :oo

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:18

Azmodania schreef:
Toen met de galop stuurde niet ik, maar Sandor..

Ik vind ik dat je dit netjes hebt opgelost. De angst zie je namelijk helemaal terug. Ik zie dat het fout gaat, maar ik zie geen ruiter die in paniek is. Vind het juist heel slim dat je het halstertouw hebt vastgepakt. Eerst even het vertrouwen terug winnen in galop en daarna kan je dit soort acties voorkomen.

Ik vind het filmpje een fijn beeld geven en je houding vooruit gegaan én vooral je handen! De spanning is nog niet helemaal weg, maar ik zie je op steeds meer stukken ontspannen en je handen laag houden, je ellebogen moeten nog wel wat meer aangesloten aan je lichaam. Met je onderbenen wordt het gewoon oefenen en het vaak tegen jezelf blijven herhalen. Ik weet niet of je toevallig leren rijlaarzen hebt, maar zo ja zou ik daar eens mee gaan rijden. Hierdoor houd je je been automatisch wat langer. Ik denk ook dat je je been wat optrekt om te drijven, maar dat hoeft niet zo lang ben je niet :+ Probeer niet met je hiel maar echt met de binnenkant van je been te drijven, alsof je tegen hem aan 'duwt'.
Zn tempo ligt ook al hoger al zie ik volgens mij stiekem dat hij aan het einde iets minder voorwaarts is :+

Het is erg leuk om de vooruitgang te zien, je hebt echt wat met de tips gedaan +:)+

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 09:41

Bedankt voor het opbouwend commentaar.

Opstijgen ging inderdaad weinig subtiel :o en ga ik rustiger doen.
Is voor Sandor een stuk fijner.

Ik heb met de les weer gegaloppeerd en dat ging al kalmer.
Nog wel met halstertouw, maar ik was nu zo rustig dat ik kon gaan sturen.

Ellebogen en handen hou ik in de gaten.

Rijlaarzen heb ik niet, maar wel stugge leren chaps/gaithers.
Drama om aan te krijgen, maar het helpt wel met mijn beenligging.
Het is niet de fijnste temperatuur buiten nu hiervoor, maar dit kan me wel helpen.

Met binnenkant been drijven is ook in de les nadrukkelijk op geoefend.
Ik werd op gegeven moment beetje kwaad op mezelf/mijn been dat het telkens weer mis ging.
Die chaps helpen hier ook mee, omdat het dan veel lastiger is mijn hak op te trekken.
Moet er toch aan gaan geloven vrees ik..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:45

Rijlaarzen kun je in vele soorten en maten en prijsklasses krijgen. Ze minst luxe heb je voor twee tientjes, rubberen zonder voering. met voering wordt rond de 70 a 80 denk ik. Leren zitten op termijn weer fijner dan rubberen (vinden de meesten) maar dan geef je al gauw meer uit.
Als je je niet fijn voelt met de chaps, kan het best eens een goede investering zijn :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:32

Grootste probleem met de chaps is om ze aan te krijgen eigenlijk.
Als ik eenmaal rijd is het wel prettig.

Denk dat met rijlaarzen hetzelfde zal spelen?
Ik heb nooit leren rijlaarzen gehad, maar gehoord dat de eerste tijd weinig comfortabel is.

Die chaps heb ik gekocht omdat het destijds op de manege verplicht was:
ofwel laarzen ofwel jodhpurs met harde chaps/gaithers.
Ze lijken qua stevigte wel op laarzen, ziet er zo uit:

Afbeelding

Toen met uitzoeken heb ik vanalles geprobeerd in de ruitersportzaak en deze jodhpurs zaten zalig.
Ik vind het ergens wel fijn dat ik schoenen en chaps los kan aanpassen nu mocht dat nodig zijn.

Ik moet ze gewoon aandoen, ook al heb ik niet zo zin in het gehinkel en klunzen met die rits.