stippel orinoco

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paf

stippel orinoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:22

Hallo,,

Weer foto's van orinoco, ik heb gister weer les gehad en dat heeft goed geholpen! Hij is weer flink aan het bokken de laatste paar dagen, maar tot nu toe heb ik met mijn onhandigheid het alsnog kunnen uitzitten. ben ik eigenlijk stiekem wel heel tevreden mee, aangezien ik een soort van onhandige koe ben ofzo en val er vaak na elk bokje direct af }:0 Wij rijden op niveau zero, en hij is opdit moment te dik (hij had een streng 24 vol groen gras dieet, nu nog steeds maar met veel sport:D) . Ik ben druk bezig geweest met de tips, achterover zitten en hakken naar beneden. Het is nog niet helemaal oke, maarja ik ben ook geen super star ofzoo..

de foto's staan heerlijk door elkaar heen, en los rijden heb ik niet op de foto.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. veelste streng in zijn arme mond |(
Afbeelding

4. dit is niet okee!
Afbeelding

5. volgens mij was ik hier een beetje druk bezig op mijn kont zitten, (had volgenss mij net een bokje gegeven)
Afbeelding

6.
Afbeelding
7. && dit is lang niet alles wat meneertje in zijn mars heeft.
Afbeelding

nouja, het is allemaal nog lang niet oke dus brand maar los.

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:07

Wat een leuk paard! Hij doet me denken aan een paard dat ik ken ;)
Je mag wat mij betreft iets rechterop zitten: Je schouders naar achteren, hoofd rechtop, naar voren kijken. Als je je schouders naar achteren plaatst, ga je meteen veel rechterop zitten en is het waarschijnlijk ook makkelijker om je borst naar voren te zetten. Soms lijken je teugels iets aan de lange kant, maar dit is maar een klein beetje. Bij het bokken kun je beter achterover leunen, dan blijf je beter zitten :)
Op de foto's zie je inderdaad wel dat je hard bezig bent met de tips uit de openingspost, goed!

paf

Re: stippel orinoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:58

okee, ik zal het nog meer proberen! klopt, ik had t zelf ook al door, soms laat ik me teugels te lang ... met het bokken doe ik nix anders dan proberen achterover te zitten, anders had ik er alang 10 duizend x afgelegen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:36

Het feit dat je je bewust bent van bepaalde onhandigheden ( :D ) is al heel erg goed, dan weet je waar je aan kunt werken en dat maakt je weer een betere ruiter!
Mijn tip, probeer trots te zitten beetje tegen het arrogante aan, dan wordt je houding al veel beter! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:38

Heb je mischien wat meer info? Want waarom bokt je pony bijvoorbeeld? Protest, joligheid, uitproberen?

Voor de rest, ik zou eerst eens aan je eigen houding werken. Een paar zitlessen nemen, en leren om onafhankelijker en stabieler te zitten. Gewoon lekker soepel in je lijft, maar wel in balans. Zo kan je pony ook beter ontspannen. Wat jij dan zou moeten veranderen is je bovenlijf, rechtop zitten en naar voor kijken. (Is lastig, ik weet het.) Probeer je teugels en onderarm een rechte lijn te laten worden. Geen knik in je polsen, je teugels iets strakker zodat je sneller in kunt grijpen, en je handen netjes dragen. Voor de rest is het echt niet zo verkeerd hoor. ;)

Je paardje ziet er verder fijn uit, komt hier en daar al wat meer naar beneden. Probeer je heel bewust te zijn van hoe je dat vraagt. Niet zomaar opeens je handen strakker zetten en kneepjes gaan geven, dan krijg je alleen een strak paard dat spanning opbouwt. Probeer juist hem bezig te houden (leid je hem ook af zodat hij niet bokt) met heel veel overgangen en figuren.

Je begint met veel overgangen. Meteen in stap al, zo van hé opletten jij. Ikzelf doe liever niet te veel halthouden, maar gewoon klein beginnen met iets sneller stappen, langzamer stappen, en dit dan ook in draf en zelfs in galop. Ook kun je hele overgangen tussen de gangen maken als het goed gaat.
Probeer niet te forceren op een hele lange zijde veruimen, iedere keer een paar passen en weer terug. Het gaat er vooral om dat hij oplet.

Wanneer je lekker bezig bent en je pony lekker loopt, kun je die energie gaan opvangen dmv figuren. Gewoon relaxte grote lijnen rijden, maak het jezelf niet te ingewikkeld.
Op voltes kun je je buitenteugel er iets meer bij gaan nemen, om de buitenschouder te begrenzen. Met je binnenteugel vraag je stelling, eventueel met hier en daar een halve ophouding als je pony stug aanvoelt of vasthoud. Wanneer je zo je pony bezig blijft houden, met stelling, uiteraard ook buiging om zijn lijf los te maken, en nog steeds die overgangen hier en daar, zal hij uiteindelijk steeds meer je hand op gaan zoeken. Blijf je beide teugels er dan bijhouden, en met je binnenteugel in de figuren stelling vragen. Rustig omstellen bij het van hand veranderen. Zo zal je pony uiteindelijk op een ontspannen manier gaan nageven. Blijf er wel aan denken om je teugels op maat te houden. Ook kun je af en toe wat wisselen in de hals houding, door je pony zijn hals wat te laten strekken, of juist als je voelt dat het kan wat korter te pakken. Uiteraard moet de achterhand er dan ook goed onder, daar zijn de overgangen voor, en eventueel drijf je een keer extra als 'ie inkakt. Zelf drijf ik ook altijd bij het stelling vragen, met mijn binnenbeen. En alles wat je er van achteren instopt, vang je van voren weer op!

Ik hoop dat ik het een beetje uit heb kunnen leggen, voor verdere vragen, ik hoor het wel, komt in de les ook wel goed. ;)

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:44

Heb net ook zo'n paardje gekocht !!
Prachtig beestje ! :D

Je moet oppasen als je paard plots begint te bokken.
Mijn fjord had dit ook voor en we hebben uit voorzorgen de dierenarts gebeld.
het bleek dat er een zenuw geknelt zat en dat vanaf er iemand opzat het pijn deed. ;(

Veel succes met je paard. *D

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 23:03

over het bokken:

Ik heb niet het idee dat hij bokt uit pijn, we hebben er even naar gekeken. maar hij had geen last van zijn rug ofzo. Hij is nog heel jong, net 4 jaar geworden & hij is niet altijd even voorwaarts. In draf gaat het prima helemaal geen last van bokken, maar zodra ik aan galopeer en hij reageerd niet op mijn been, dan geef ik hem aan dat hij toch echt wel moet luisteren. Dat accepteerd hij niet, en daar gaat hij van bokken. Mijn reactie daar op is dat ik het nog duidelijker aan geef en dan wel met me spoortjes. Maar zijn bokken zijn verder niet gemeen, en ik heb eigenlijk ook geen angst dat het niet over gaat ofzo, het gaat al stukken beter. Ik denk dat dit iets is wat je egt irl moet zien, en het dan wel snapt XD

@ Miss_Malfoy : Zo wat een lang verhaal zeg! Dankje wel voor al je tips. Ik zal zeker nog meer overgangen gaan rijden, ookal doe ik dat al best veel. Ik zal even proberen om een beetje uit te leggen op de manier hoe ik rijd. Ik probeer altijd vanuit ontspanning te rijden. Waarvan losrijden heel belangrijk is. Ik draf altijd 20 minuten los, dit met zijn neus 5 cm van de grond, zodat hij zijn rug en alles helemaal ontspand. na een kwartier dan ga ik bogjes rijden, ik pak hem iets op, (probeer) zet hem laag en rond, en vraag zoveel mogelijk stelling naar binnen, ondertussen verander ik vaak van hand. Daarna ga ik galoperen, op dit moment doe ik dat heel veel. & dan pas pak ik hem echt op. Ook rijden wij altijd op de buiten teugel. dat betekend dat als ik hem naar binnen wil sturen gebruik ik voornamelijk mijn buiten teugel. Ik hoop dat ik het zo allemaal een beetje duidelijk heb uitgelegd. Maja:P

Een van mijn grootste probleemen op dit moment is, dat hij vaak met figuren door mijn buiten teugel heen loopt en over zijn schouders weg gaat lopen & dat is niet echt handig,

Zitlessen op hem lijkt me niet echt handig, nu nog. wand ik heb nog nooit zonder zadel op hem gereden ofzo, en weet niet hoe veilig dat is :$

oja, en zoals je zegt aan de teugel rijden enzo. Dat probeer ik ook altijd door hem voorwaarts te rijden en dan voor opvangen, niet hem eerst naar beneden en dan voorwaaarts.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:33

Ok, dat klinkt wel goed. En de eerste foto ziet er ook heel fijn uit, maar het lijkt alsof je daarna te veel op rond rijden gaat focussen, de ontspanning is er uit. En het is ook niet zo dat je idioot veel overgangen hoeft te rijden hoor, als 'ie maar aan het been is. Dus mischien nog voorzichtiger oppakken, en blijven wisselen in halshouding zodat hij daar wat soepeler in word. Dus keertje oprichten, weer naar beneden, keertje rond en laag, dat werk.

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:09

Wauw, wat een super mooi, en stoer paardje <3

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:48

haha wat een ondeugend paardje :+ wel leuk om naar te kijken! en dat doe jij ook haha, dat mag best, maar niet teveel tijdens het rijden he :Y)

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:53

ziet er goed uit!leuk beestje ook! met rijden zal ik iets meer je borstbeen naar voren drukkken. (als je je schouders naar achteren gaan drukken blokkeer je je schouder bladen waardoor je je armen weer vast zet)

en dat bokken (deed mijn pony ook) en als ik hem daarin gewoon als hij het wou doen even een schopje gaf deed hij het niet. en als hij het wel deed gewoon dan even een schopje zodat hij op zijn benen moet letten om vooruit te lopen

veel succes!

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 10:43

gaby, wat grappig :P ken je me nog, ilana ik reed ook bij de eswal :P
ik zal het proberen. Ik wist niet dat it's me bokte??