Hoi hoi, Mijn merrie steigert op een buiten rit. (sinds kort).
Merrie is erg lomp en past niet altijd op waar ze loopt, tevens heel koel in haar hoofd. ( 'Ohw, staan we in de sloot?' ). Ik vind het heerlijk om een buitenritje te maken en zij ook. Ze is dan heel rustig en stapt lekker door.
2 weken geleden begon het prutsmuts. Ik wou samen met een vriendin buiten rijden, eerst in de bak opgestapt. wou het erf af rijden, halve wege de weg begon ze te steigeren en wilde terug rennen. Ik heb haar tot rust gesteld omdat ik dacht dat ze misschien iets eng vond. Ik kreeg haar toen het erf absoluut niet af! Vriendin heeft haar bij het hoofdstel gepakt en het erf afgeholpen. Toen was er niks aan de hand.
Later wouden we met 1 van de jonge paarden naar buiten. Omdat ze altijd erg braaf is dachten we dat we haar het beste mee konden nemen.
Weer wil ze het erf niet af! ik ben toen flink boos geworden. Iedere keer vooruit was belonen, omdraaien was een tik of aandrijven. Zo zijn we het erf afgekomen. Hierna is het jonge paard achter ons aangekomen en zijn we aan onze rit begonnen. Deze was niet leuk. Onderweg iedere keer proberen om te draaien, steigeren wegrennen galopperen op de plek. Gelukkig dacht het jonge paard, wat doe jij idioot! En heeft geen kick gegeven. Stapte rustig door. Maar udi bleef omdraaien. Wat ik ook deed: Rustig, praten, een schreeuw, of een tik met de zweep.
Toen we terug kwamen wou udi gewoon de weg op rennen! (er kwam een auto aan dus erg gevaarlijk) ik hield haar tegen en ze begon te steigeren. We lagen bijna in de sloot. Ben heel boos geworden en heb het rondje in mijn 1ntje nog eens gedaan. Deze keer zonder prutsmuts van het omdraaien maar wel in een opgefokte galop of draf… haar benen vlogen haast om haar oren! Het rare is dat er niks aan de hand is in de bak! Dan loopt ze heerlijk ontspannen etc. zelfs met springen. Vandaag wouden we weer( nu met een ouder ervaren en rustig paar), zijn na 10 meter weer omgedraaid omdat het te gevaarlijk werd. Heb haar in de bak getraind en daarna nog eens naar buiten geweest. Hierna weer steigeren en omdraaien etc. toen ze netjes vooruit ging zonder dreigen zijn we terug gereden en gestopt.
Ik weet nu niet wat ik met haar aan moet. Wat is slim? eens iemand anders erop die haar niet kent, flink doorpakken? Juist een paar weken in de bak trainen? Het handige is dat ik weet dat ze alleen linksom draait. Rechtsom doet ze niet.
Het lastige is dat ze niet op de trailer kan (of met gevaar voor eigen leven) We dachten dat het ook aan de dazen zou kunnen liggen. Maar wij sprayen de paarden heel goed in. Dit helpt. We rijden ook vooral op open vlaktes waar er nauwelijks wat te vinden zijn.
Help!
aeolusnr1
oh wat lastig! Zeker als het van de een op de andere dag is gekomen, en ze het voorheen altijd netjes deed. Hoe oud is de merrie? Kan het puberen zijn? Ik zou voor alle zekerheid naar de hoeven laten kijken, juist omdat ze het in de bak (zacht) keurig doet en buiten (hard?) zo tekeer gaat. En als het niets lichaamelijks is dan zeker er iemand bijhalen, al is het maar een extra paar ervaren ogen, 2 zien meer dan 1. Success!
Vliendertje
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-10 11:24
Daarom ben ik van plan om er iemand anders die haar niet kent erop te laten. (is dit een goed plan? ) Aan de hoeven heb ik nog niet gedacht, bedankt!!! Daar ga ik eens achterna. ik geloof dat de hoefsmid van de week nog 1x komt. Ik schat haar 12 jaar oud. Puberen is het niet meer
Sorry voor het verwarrende verhaal. Ben slecht in een verhaal typen wat anderen ook begrijpen
In de bak is ze heerlijk ontspannen. Het zadel heeft 3 weken geleden nog een extra check gehad. Toen was alles goed.
is er, dat je weet, iets gebeurd buiten? Rijd je haar altijd zelf, ben je er altijd bij? Ik vind het vaag dat ze altijd zo braaf was, en in de bak nog steeds is, daar zou dus iets (situatie of pijn oid) gebeurd moeten zijn.
Ik zou er alleen een heeeeel ervaren iemand oplaten, die de risico's goed ziet en daar maling aan heeft
En wat als je haar aan de hand meeneemt, met iemand erop? Doet ze dan nog steeds zo maf? Zadel zou ze in de bak ook last van moeten hebben, lijkt me.
heel veel success...!
Vliendertje
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-10 12:57
Dankjewel
Ik ben de enige die haar rijd. Vanaf de eerste keer dat ze naar buiten is geweest dit jaar ben ik er zelf bij geweest. Ze is vroeger ooit eens met een cross uit gegleden met een ander meisje. Maar ze is zo nuchter! Opstaan en weer verder crossen want het is LEUK! Dit is 2 jaar geleden. Ik snap er ook niks van. Heb zeker 20 x met haar buiten gereden (ook alleen, samen met 1 ander paard maar ook met een hele groep)
Er is 1x iets gebeurt, ze wou niet langs een vrachtwagen. Maar hier uiteindelijk toch langs gekomen en verder weer relax gereden.
Hierna hebben we gewoon weer buiten gereden. Niks aan de hand!
de 1e keer toen ze zo idioot deed heeft een vriendin haar vast gepakt en het erf af geholpen. Toen was er niks aan de hand. We zouden dit nog eens kunnen proberen. Aan de fiets is gewoon te gevaarlijk. Ze dendert daar zo overheen.
We hebben trouwens ook geprobeerd om iets leuks buiten te doen. We zijn naar een meer geweest waar we door het water heen konden. Dit vond ze geweldig! (water vind ze het leukste wat er is) maar heeft dus niet geholpen.
Ik rij buiten altijd aan een lang teugeltje (zoveel mogelijk) en ontspannen. Vooral stap, soms een drafje en af en toe een galop.
Ik ga vanavond eens goed naar haar hoeven kijken of eventueel kreupelheid op het harde. (niks van gemerkt met de buitenritten)
kan het ook aan de dazen liggen die er nu weer zijn?
Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!
Geplaatst: 25-06-10 10:27
Vliendertje schreef:
Dankjewel kan het ook aan de dazen liggen die er nu weer zijn?
ja dat kan maar als ze het eerder dit jaar ook al deed dan lijkt me dat niet zo logisch. Misschien is het toch iets van angst? \ Of inderdaad iets met de hoeven.
Ben benieuwd, hou ons op de hoogte!
Vliendertje
Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-10 16:07
Dit deed ze eerder dit jaar niet...... Dit doet ze voor het eerst. Ze gaat met een cross er altijd 300% voor, zo leuk vind ze het. Als je haar dan niet kan houden kun je inderdaad onderuit glijden. Dit was dus expres steigeren..
Rij haar nu gewoon in de bak. Heb vanavond weer les en zal aan instructrice vragen wat ik het beste kan doen.
Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!
Heb je de hoeven nog gecontroleerd/laten controleren? wat zei de instructrice ervan?
Vliendertje
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-10 09:20
Instructrice zegt, Aanpakken die handel. Vooruit is goed, enige twijfel been er aan. Dit doe ik al, maar moet haar nog strakker houden en geen kans geven om om te draaien. Ik wil dit nog eens gaan proberen. 1 van de oudere rustige paarden mee.
Ze liep gister in de les echt gewoon redelijk tot goed! Hier was niks te zien.
De hoeven zien er gewoon goed uit. Is niks mis mee!
ik zou eerder voor het 'inbouwen' tussen rustige paarden gaan dan voor strakker houden. Nu is elk paard verschillend, maar hoe strakker ik vasthoud, hoe stuiteriger mijn paardje wordt. Inderdaad goed voorwaarts houden, en desnoods iemand op het fietsje mee die eventueel naar een hoofdstel kan grijpen in geval van steigerpoging. Dan direct op de donder geven (bij mij werkt stem en been beter dan 'n tik, maar ook dat ligt bij elk paard anders), en belonen zodra ze weer braaf vooruit stapt.
als ze in de buitenbak "normaal" doet, dan kun je dazen al uitsluiten, als er echt veel beestjes zitten dan stuitert mijn paard altijd en overal, behalve binnen.
doorbijten en aanpakken, alleen proberen aanvoelen of je vooraan ook strenger moet zijn of niet. Maar alleszins vooruit houden
doerakje
Geplaatst: 30-06-10 09:43
Ik begrijp het ook niet helemaal, ze was eerst braaf en toen niet meer en toen weer wel? Of begrijp ik het verkeerd
Wat je ook doet NIET afstappen zou ik willen advieseren.
Aan je verhaal lijk ik ook te merken dat je zelf nu al twijfelt als je richting buiten gaat, msischien is ht goed om iemand mee te nemen en op jou paard te zetten die niet onzeker is?
Nog even dit, mijn hoefsmid zei gisteren tegen mij dat elk paard een baas boven zich wil hebben en aangepakt wil worden. Misschien doe je dat niet genoeg en laat hij zich nu horen? (ik weet nog niet helemaal wat ik daarvan vind hoor )
Goofke
Geplaatst: 30-06-10 09:50
Ik zit met precies hetzelfde probleem. Alleen is mijn paard 5 en zit duidelijk wel in de puberfase.... Toen ze jonger was kon ik gewoon rondjes met haar rijden, nu is het een regelrechte ramp en een en al spanning.... Wordt nu ook te gevaarlijk doordat ze of omhoog of achteruit gaat (sloot in, drukke weg op, prikkeldraad). Bij mij is het het grootste probleem dat ikzelf heel erg gespannen wordt doordat ik al het gevaar om me heen zie. Hier reageert zij direct op. Heel stom, want in de bak rijden, springen, wedstrijden is geen probleem terwijl ik zo graag weer eens lekker een buitenrit zou maken!
Mijn volgende plan is haar in de trailer te laden en haar op onbekend terein uitladen en naar huis rijden. Maar trailer lukt voor jou niet? Dan zou ik inderdaad eens proberen er een ervaren iemand op te laten, en kijken wat ze dan doet?
Verder ben ik heel benieuwd naar reacties van anderen!
Vliendertje
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-10 09:52
Hier reactie op alle vragen en tips:
Als ik haar inbouw tussen de paarden klettert ze er zo doorheen. laatst geprobeert, meisje kreeg het zware hoofd van haar tegen haar schouder. Nooit meer Ze is zo ontzettend lomp! kijkt nergens voor uit. Ze kan erg rustig stil staan maar kan ook zo ineens omslaan en dr kont omdraaien zonder te kijken.
Ik bedoel niet letterlijk strakker vasthouden maar juist wat losser van voor zodat ze alleen de kans heeft om naar voren te gaan. Maar figuurlijk strakker vasthouden. Strenger zijn zeg maar. Naar voor en niets anders! Ik ben inderdaad af en toe gewoon wat te lief voor haar......
We hebben alleen een buitenbak en daar doet ze het ook niet !
Instructrice zei inderdaad aanpakken!
Ze was eerst braaf maar nu niet meer. Misschien aan het uitproberen? Ik twijfel niet, ben ook niet onzeker. Ik heb nu door wat ze doet en weet dat ik dat uit kan zitten.
Kan zijn dat ik haar niet genoeg aanpak. Maar op stal (meisje dat ervaren is en ik vraag haar nu altijd mee) zei dat ik haar echt al aanpak. Misschien niet genoeg........
Ik ben een ervaren ruiter. Ik kan haar aanpakken, echt! Maar misschien om eens uit te proberen iemand anders erop kan. Maar dan zal ik eerst moeten zoeken naar iemand die dit kan. Vroeger was ik wat onzeker en bang voor alles. Maar nu ik wat ouder ben en weet dat ik kan rijden durf ik meer.
Oke duidelijk, misschien inderdaad toch kijken of ze het met iemand anders wel doet als dat zo is kan het zijn dat ze je uitprobeerd in de maling neemt etc. anders zou ik echt gaan kijken naar haar vertrouwen te geven buiten en dus in een groep naar buiten etc.
Ik vraag binnenkort of er wat meer mee gaan naar buiten. Dus met zijn 4ren. en of iemand anders erop wil. (als het meisje geen last meer heeft van haar knie)
Stal eigenaresse denkt dat ik haar genoeg heb aangepakt en dat het niet zo uit het niets kan komen.... zij denkt dat ze last heeft van de dazen en dat ik het nu niet meer moet proberen....
Maar ik wil door tot dat ik een oorzaak heb gevonden!
ik spray vliegenspray voor mijn leven haha we hebben wel een vliegendeken maar dan nog kan het zijn dat ze er last van heeft als ze rond haar vliegen. Maar dit gebeurt ook wel eens in de bak!
Ja ik snap het maar meer om die staleigenaar ongelijk te bewijzen. Dan helpt ze je misschien wel? Trouwens jammer als de staleigenaar het niet overal mee eens is toch?
Wellicht kun je anders een week lang alleen in de bak rijden, word ze dat vanzelf zo zat dat ze fluitend mee gaat op buiten rit of heb je dat al geprobeerd