Paard gooit tijdens proef alle tempo eruit en loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MCGlinster

Paard gooit tijdens proef alle tempo eruit en loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:09

Ik heb nu ongeveer 3-4 maanden een nieuw paard en het gaat eigenlijk erg goed. Ik rijd nu ook wedstrijden in de B, maar er is 1 probleem. Zodra ik de ring in kom gooit hij alle tempo eruit en gaat hij te diep lopen. Ik werk me dan helemaal kapot, waardoor ik in de tweede proef uitgeteld ben. Nu zou ik graag tips krijgen om hem wat hoger in de oprichting te houden en hem wat voorwaartser te krijgen. ik heb zelf het idee dat hij het dan spannend vind en erg voorzichtig wordt. Het is alleen zo jammer, omdat hij op het inrij terrein wel lekker showt. Ik rijd nu wel net steeds winst, maar het voelt gewoon niet fijn. Ik probeer nu wel erg consequent te zijn met het rijden en nog wat strenger te worden. Ben soms nog wat te "lief". Zijn er mensen die ook dit probleem hebben en wat doen jullie hieraan?

chrisje_83

Re: Paard gooit tijdens proef alle tempo eruit en loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:27

Veel wedstrijden rijden of wedstrijdachtige situaties proberen na te bootsten.

Vaak ligt het probleem van spanning niet alleen bij het paard maar heeft de ruiter er, onbewust, ook wel last van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:31

hoe lang rijd je in? misschien is op wedstrijd gaan voor je paard zo spannend dat het energie vreet en hij leeg is als je de ring inkomt...

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:59

Daar heb ik ook wat last van! Ik volg even! Bij die van mij komt het ook een beetje omdat hij ineens niet meer tussen andere paarden losrijd. Denk ik!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:01

Wat bij mij het probleem was, dat ik stopte met rijden in zodra ik de ring in kwam. Vaak wil je het te goed/netjes doen en rijd je niet meer actief genoeg, maar hobbel je meer mee zeg maar.
Blijf rijden zoals je op het losrijdterrein ook deed, dus van achter naar voren blijven rijden en niet voor de rem erop trekken en niets meer doen. Zorg dat je je paard aan het werk houd.

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:41

Ik rijd niet langer als 30 min los en dan stap ik eerst 10 min. Ik denk niet dat ik stop met rijden, ik moet juist nog harder mijn best doen en nog meer rijden. Miss wil hij idd wel bij de anderen blijven, want hij mag ook graag ineens een uitstapje uit de ring maken, maar dat heb ik nu steeds sneller in de gaten.

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:43

Heel herkenbaar probleem!
mijn pony doet het ook maar ik rij M1 dus word er ook erg op afgestraft (wat natuurlijk logisch is)
dus ik lees even mee :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:45

Rijd je met sporen? Anders eens een spoortje aandoen zodat je hem een keer aan kunt prikken zodat hij weet dat hij op moet blijven letten. Verder goed consequent blijven rijden. Geen reactie is een tik achter je kuit of prik met je spoor.

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:51

Ik rijd met een spoor, maar als ik teveel prik vooral met doorzitten dan gaat hij aangalopperen... Wat hij met de training trouwens nooit doet. Maar in de galop is hij nog steeds zo sloom, ha ha

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:53

Ik herken het probleem, alleen ligt het hoofdzakelijk bij mij.
Ik verander onbewust van lichaamshouding.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:55

Je moet ook niet steeds prikken, probeer anders korter los te rijden. Zelf ontspannen en durf te corrigeren als het niet lukt zoals je het graag wilt.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:57

haj

Ik heb precies het zelfde probleem!, ik durf hem geen been te geven of een tik omdat ik bang ben dat het mij punten kost.

ik heb vorige week mn laatste winst gereden, en blijf voorlopig even in de L1 nog zeker 5 a 6 wedstrijden!

Waarom: omdat ik het nu even anders wil aan pakken, ik wil hem een keertje door rijden en dan niet rijden om de punten maar rijden omdat hij moet weten/leren dat hij hier ook gewoon moet lopen!

Als ik hem buiten de ring been geef sta ik zo wat aan de andere kant.
Maar in de ring kan ik schoppen bewijze van, en dan reageerd hij niet.
Ik ga dus nu extra rijden veel voorwaarts en oplossen om even een zweepje er bij te pakken! de eerste wedstrijd die ik dus zo ga rijden is zondag!.
Ik hoop dat hij nu leert dat hij dan ook aan het werk moet als ik een proefje rij.

Dus ik probeer te zeggen, dat je dan bewijze van maar een keertje niet voor de punten moet gaan! maar hem gewoon een keertje flink door moet rijden in de ring, en een keertje als het nodig is een tik of een flinke schop verkopen, dat hij leert dat hij het ook moet doen in de ring...dan ziet het er even gespannen uit en dan krijg je dan maar iets minder punten! maar hij moet leren dat hij ten alle tijden voor je been moet zijn.

Succes
Laatst bijgewerkt door daphneM op 23-06-10 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:58

ik heb dit ook gehad/nog wel eens.

wat ik heb gedaan is spoortje aangedaan en hem tijdens de proef duidelijk gemaakt wat ik wil. dus ik geef been geen reactie een tik met de zweep.
dit werkte uiteindelijk niet en toen ben ik eens gaan uitzoeken. het komt ook gedeeltelijk door mijn stress die nu redelijk onder controle is. en op gegeven moment begon hij het ook tijdens het losrijden te doen. ik ree echt maar 20 min los waarvan veel stap.
nou is het zo dat mijn paard zich gewoon afsluit en helemaal in zichzelf keert. mede door mijn stress mede door drukte enz. geef hem nu ook bach resque en tijdens het losrijden zit ik lekekr tegen hem te kletsen en aai en beloon hem regelmatig. op die manier hou ik hem erbij en begint hij heerlijk te lopen. in de proef zit ik soms ook zachtjes te praten tegen hem of geef hem eens een aai over zn nek net zo dat de jury het niet kan zien. op die manier blijft hij goed bij mij blijft hij voorwaards en gaat ook niet meer extreem te diep lopen.

hoop dat je er wat aan hebt enne verder veeeeeel starten
wat je ook kan doen is gewoon keertje hc starten tellen je punten niet mee. doe wel tijdens het aanmelden het tegen de jury zeggen wat het probleem is en dat je hem dus wil aanpakken.

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:59

Ik bedoel met teveel prik, te hard prik. Hem op zijn plek zet zeg maar. Heb iig deze week 2 x les. Het is alleen jammer dat hij met de les het niet doet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:59

ik heb dit in het begin ook erg gehad.
Hij ging dan niet diep lopen maar juist te lang omdat ik hem alleen maar voorwaarts wilde hebben en dan losliet van voren.

Ik zit er misschien 20 minuten van te voren op. Ff instappen wat rondjes draven beetje galloperen, alle oefeningen een keer oefenen en vooral erg naar voren rijden.

Wat ik wel aan mezelf heel erg merkte en vooral nu terug zie bij m'n zus is dat je eigenlijk te veel gaat doen. Je wil hem actief houden en daarom houd je je been er heel erg aan waardoor hij steeds minder gaat reageren en jij steeds meer moet gaan doen. Verder kan je beter 1x een tik geven met een goede reactie dan 10x een schop met je benen zonder dat je reactie krijgt. Ook niet wachten tot hij op z'n "sloomst" is maar meteen reageren.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:00

ga anders een keertje met je lesgever, op het grasveld rijden tussen de bordjes en dan iemand zo genaamt voor lezen!..En dan lessen! dan kan zei commentaar geven.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:02

winia4ever schreef:
ga anders een keertje met je lesgever, op het grasveld rijden tussen de bordjes en dan iemand zo genaamt voor lezen!..En dan lessen! dan kan zei commentaar geven.

een auto neerzetten wil ook wel eens helpen :D gewoon een lege auto, boots je gewoon een hele wedstrijd na :+

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:05

Heb daar alleen geen gelegenheid voor...

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:06

Ik start dit weekend en ga iig proberen om een zweepje mee de ring in te nemen. Daar rijd ik nooit mee, dus miss maakt dat wat indruk

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:11

MCGlinster schreef:
Heb daar alleen geen gelegenheid voor...

Je kan het ook in de binnen of buitenbak doen. Eigenlijk gewoon overal. Paard inknotten en rijden.

Je zou ook misschien een keer naar een andere bak gaan om daar te rijden en het na te bootsen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:59

Ik zou idd ook zoveel mogelijk de wedstrijden nabootsen en oefenen. Je kan ook eens een workshop of clinic doen, wedstrijdgericht.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:37

Ja maar ik heb het idee als jij iets nabootst doe je het allemaal anders! Ook de spanning zit er dan niet in enzo dus waarschijnlijk zal hij dan weer gewoon lopen!

Wat ik nog zat te denken, je gaat inderdaad anders rijden in de proef ik durf haar dan ook echt geen tik te geven omdat ik bang ben dat er dan wat van gezegd word! En het paard maakt daar ook gewoon gebruik van , normaal zou ik als hij niet reageerd op me been meteen een tik geven.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:51

Eciara schreef:
Ja maar ik heb het idee als jij iets nabootst doe je het allemaal anders! Ook de spanning zit er dan niet in enzo dus waarschijnlijk zal hij dan weer gewoon lopen!

Wat ik nog zat te denken, je gaat inderdaad anders rijden in de proef ik durf haar dan ook echt geen tik te geven omdat ik bang ben dat er dan wat van gezegd word! En het paard maakt daar ook gewoon gebruik van , normaal zou ik als hij niet reageerd op me been meteen een tik geven.

Als je het nabootst en het gaat dan wel goed dan weet je dus waar het in zit :) spanning kan je ook zelf maken. Probeer gewoon dat je een perfecte proef neer wilt zetten ookal is het niet voor het echie.

Als hij de proef daarna als een speer zou gaan zou ik het er voor over hebben :D

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:59

vibabu schreef:
Eciara schreef:

Als je het nabootst en het gaat dan wel goed dan weet je dus waar het in zit :) spanning kan je ook zelf maken. Probeer gewoon dat je een perfecte proef neer wilt zetten ookal is het niet voor het echie.

Als hij de proef daarna als een speer zou gaan zou ik het er voor over hebben :D

Ja daar heb je gelijk in dan weet je wel of het daaraan ligt!!
Misschien toch maar eens proberen ;)

mellie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:50

Heb ik ook met mijn jonge paard. heel frustrerend.
Ik werk er nu aan door hem inderdaad hoger in te stellen en sneller voor het been te houden. Dit is natuurlijk iets voor in de training.
Begin met laag instellen (als dit bij je paard past) om hem goed over de rug te laten lopen. Rustig in alle gangen. vervolgens tempowisselingen binnen de gangen om hem snel te krijgen voor been (1 keer been is reactie)
Daarna hoger instellen en hierin ook tempo wisselingen. Hierbij snel zijn in je reactie. Als je hem terugvraagt opletten dat hij niet de tijd krijgt om achter de teugel te duiken. voor die tijd weer naar voren rijden. Dit eindeloooooos oefenen.
Op wedstrijdterein op zelfde manier losijden als thuis zoadat hij weet wat je verwacht. alleen dan natuurlijk niet te lang tijd zodat hij nog vuur heeft als hij de ring ingaat.
Succes!
Ben er met een enorm streng commentaar van jury op gewezen na eerste proef op eerste wedstrijd met dit paard. toen 2 minuten gehad om hem 'hoger' te rijden en dus gespannen en met brok in mijn keel de ring in ;-) maar wel 2e proef 193 punten !!! dus harde leerschool maar werkte wel