Niet recht lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siets_x

Niet recht lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:01

Hallo!

Mijn mooie Andalusische Bandolero heeft 1 redelijk groot probleem: Meneer kan echt niet rechtlopen!
Ik zal even in het kort de situatie uitleggen:
Het weilandje wat Bando en zijn maatje Replay hebben is niet bijster groot, vandaar dat ze de bak (ook niet ruim) altijd open laten, zodat er meer ruimte is. De bak is een zandbak, en er zit totaal ook geen hoefslag in, aangezien de paarden er dagelijks los inlopen, en de bak uit redelijk wat los zand bestaat. Bando kan dus tijdens het rijden geen hoefslag volgen, in feite 'maken' we die elke keer weer opnieuw tijden het rijden. Ik weet niet of dit de reden kan zijn, maar Bando loopt echt niet mooi recht. Ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden, maar als ik de teugels al een beetje op maat wil maken, wiebelt hij al heen en weer. Wil ik hem corrigeren met beenhulpen, dus sturen met de benen, dan wil hij meteen al draven, maar ja, als ik dan weer aan de teugels zit, dan wiebelt hij weer helemaal. Hierdoor is al 3 keer in 2 weken het geval geweest dat hij ineens naar de kant van de schutting wijkt, en ik nu al met 3 blessures zit :+
Heeft iemand ook problemen met overgevoelige paardjes als het gaat om het rechtlopen, en heeft iemand tips?
Hopelijk heb ik het zo goed genoeg beschreven :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:08

Bedoel je dat hij heel gevoelig is op je handen?
Of gooit hij zijn kont naar binnen of buiten?

Ik heb er ook een die heel gevoelig is in zijn mond, iedere beweging van mijn hand reageert hij extreem op.
Ik los dit op door te rijden op mijn been, zo min mogelijk met mijn handen te doen en sturen met mijn been (hoefslag af buitenbeen, hoefslag op binnenbeen zegmaar) maar wel me hand erbij/terug houden zodat hij niet gaat uitzwaaien of net wat je zeg in draf overgaat. Op een volte binnenbeen zodat hij niet naar binnen valt maar buitenteugel eraan houden om 'm recht te houden en binnenteugel beetje erbij voor stelling. Anders kan je gaan krijgen dat ze stijf worden en niet buigen.
Hoe minder ik met mijn hand doe, hoe fijner hij op mijn hulpen reageert.

Siets_x

Re: Niet recht lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:27

Ik denk dat het van beide een beetje is. Hij kan ook ineens een beetje wijken, dus 'wiebelig' lopen, en als hij dat naar de buitenkant doet zit in met mijn knie vast, wat redelijk pijn doet :+. Hij wiebelt dus met zijn kont, maar ook met zijn hoofd bijd het minste al.
Soms is dat erg irritant, aangezien ik van alles probeer om hem recht te houden, en dan nog blijft hij zo 'dronken' lopen.
Met mijn handen wil ik ook zo min mogelijk doen, maar bij de kleinste bewegingen reageert hij al erg heftig.

Als jij met je benen werkt, leg je je benen dan iets naar achter voor meer druk, of niet? Bando word gevoeliger bij zijn buik wanneer ik mijn kuiten naar achter leg, maar om zo nou constant te rijden :+

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:37

klinkt alsof ie erg slap is in de achterhand en anders iets atactisch???? loopt ie aan de hand/longe wel netjes recht?

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:40

Hij heeft de hele winter stilgestaan, en daarvoor ook helemala niet actief gereden, ik ben sinds 2 maanden nu zijn verzorger maar heb ook niet iedere dag tijd helaas. Hij is dus ook erg dik en niet goed gereden, erg slap kun je wel zeggen.
Aan de longe loopt hij echter wel netjes de rondjes, al kijkt hij ook dan enorm veel om zich heen. De bak is ook iets te zwaar voor om vaak aan de longe te lopen, dit doe ik dus ook niet vaak ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:51

het best is goede instructie zoeken, iemand aan de kant ziet veel meer, dan wij kunnen afleiden uit jou verhaal.

't klinkt alsof je paar dnog niet voldoende balans en kracht in de achterhand heeft. Hiervoor moet je gaan rechtrichten, hier lopen al meerdere topics over.

verder om te voorkomen dat je steeds gekneld geraakt tegen de kant: 2de of zelfs derde "hoefslag" gaan rijden, dus een metertje van de rand. ook veel volte 10m als je de hoek in- of uitrijdt en dan van hieruit de middenlijn op of de diagonaal. voorkomen dat hij teveel steun kan zoeken aan de kanten.
niet teveel met je handen werken, 2 teugels tegen de hals houden en als je wil afwenden, volte maken, binnenteugel en beetje van da hals afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:56

Je been niet naar achter leggen als je voor meer druk, want dan heb je grote kans dat hij in draf of galop gaat. Been op je plaats houden en druk met je kuit geven (niet je hak in zijn buik zetten ;))
Goede traininig is zoals ze hierboven zeggen op de binnenhoefslag te rijden, dan moet hij echt op eigen benen lopen en dan hij niet "leunen" op de bakrand. Veel voltes verkleinen(buitenbeen) en vergroten(binnenbeen) En vanuit die volte over de diagonaal. Slangenvoltes maken, dat soort oefeningen, dat hij lenig gaat worden en geen steun kan vinden bij de bakrand :)

Het is zeker ook nog een jonge?
De mijne gaat het snel vervelend vinden die voltes ect. Ik zet dan altijd een paar hindernispalen in de bak (daar rondom de voltes) of een ton/bloembak ( :')) dan houdt je ook beetje de afwisseling ;)

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 12:00

Dank jullie wel voor de tips :D
Ik zal inderdaad eens wat meer van de hoefslag af rijden, dan staat ie helemaal los van de wand. Probeem is wel dat ik dingen als slangevoltes gewoonweg niet kan maken in de bak, daar is de bak toch echt te klein voor, helaas! Erg onhandig, maar heb verder ook niet veel rij gelegenheid in de buurt, afgezien het bos, maar om daar nu iedere dag heen te gaan ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:29

Dit heb ik inderdaad ook, daarom maak ik de hoefslag steeds (moet 'm zelf ook maken) een stukje van het hek vandaan, zodat hij niet zo op zijn omheining leunt en ik niet telkens met mijn knie er tegenaan zit en ik rij ook veel wendingen en veel door het midden, dat helpt bij die van mij wat.

Siets_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:35

Ik heb vanavond nog gereden, en het ging wel lekker! Ik heb expres vanaf het begin iets binnen de hoefslag gereden, wat hij niet echt snapte, dus wiebelde hij nog onrustig, maar over het algemeen ging het wel goed! Al blijf hij vaak een beetje om zich heen kijken waardoor hij wiebelt, en door je benen kan hij ook soms wat wijken, dit moet ik nog echt blijven proberen bij hem :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 07:46

Hoe oud is het paard en wat doe je aan rechtrichten?
Je zegt aan de longe loopt hij wel goed, dan is hij waarschijnlijk nog niet helemaal klaar voor een ruiter als hij zo wiebelt, dus een balans probleem wat jij op kan gaan lossen door het paard goed te gaan trainen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:24

Ik heb geleert dat paarden hun weide,.. als speelgebied zien.
Mijn pony loopt ook wiebelend als ik op de weide rijd, en als ik dan in de bak,piste,.. rijd, loopt hij mooi & normaal.
Het kan misschien ook liggen aan ( net zoals midgie zegt ) dat hij nog niet helemaal klaar is voor een ruiter,..

alvast succes!
x

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:34

Probeer zoveel mogelijk recht te zitten en inderdaad je handen stil, hij heeft vast moete met zijn balans.
Ga eens zigzaggen door de bak heen, nadat gedaan te hebben maak je kleine gebrokenlijntjes, zodat hij meer balans gaat krijgen ;)