Rechtsom:
Linksom:
brand maar los.....maar hou het lief
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wel over het feit dat hij op een klein rondje in een zware bak loopt
dat is niet bevoorderlijk voor een paard... Laat staan dat het beest nog niet uitgegroeid is 
heb ik met mijn eigen toen 3 jarige ook gewoon gedaan
Ik heb minder tegen op een 4 jarige die een L proefje loopt, dat is vaak basis en daar hoeft een paard niet veel vlieguren voor te hebben, dus dat hoeft niet perse slechter te zijn (wel ben ik dat met je eens op het moment dat er dan 6x in de week wat mee gedaan wordt
)
Def schreef:Ik heb geen verstand van KWPN namen, dus ik weet niet hoe oud hij is, maar mocht hij pas 3 zijn, vind ik het ook vrij zwaar werk voor hem.
Het lijkt me een paard dat snel leert, zie je ook wel in de filmpjes terug.
Ik ben best fan van de pessoa, maar niet op deze manier. Vind hem achter de loodlijn lopen en als hij zijn neus eruit wil doen, wat hij heel goed wel probeert, kan dat niet omdat de lijn strak trekt. Dat is jammer. Zeker voor zo'n jong paard. Die zou ik zeker eerst op eigen benen laten lopen, lekker lang en laag, mooi over de rug.
Ik zou met dit paard in de dubbele longe gaan werken. Je ziet dat hij nog scheef is, dit kan je met de pessoa niet echt goed corrigeren naar mijn mening. Strakker zetten aan een kant levert vaak kantelen op en dat doe je met rijden ook niet als je stelling vraagt. Ophouding kan voor hem verwarrend zijn, want kan net zo goed langzamer gaan betekenen.
In de dubbele longe kan je stelling vragen net als je dat met rijden doet, ik hoor je ook zeggen dat het met rijden beter gaat.
Je hebt volledig zelf in de hand wanneer jij los laat of vast houdt en je kan hem alle ruimte (of juist niet) geven die je wilt.
succes ermee!!
kimberleyhof schreef:ik vind het ook heel wat voor een 3 jarige, laat hem eerst is rechter worden en op zijn eigen benen lopen zonder die hele poespas van lijntjes en singel.. ook is die longeerbak niet echt bevordelijk voor die jonge benen..
het voorstel van dubbele longe lijkt mij een goede manier om hem meer uit te schuiven, zo breng je er ook gelijk een stuur op waardoor het rijden ook weer makkelijker word (of issie al zadelmak?) als dat zo is namelijk vind ik deze manier van longeren helemaal overbodig..
het lijkt mij ook een slim en leergierig paard, maak daar gebruik van maar doe het rustig aan.. mijn 4 jarige leert ook zo graag en zo snel en soms werkt dat ook tegen tijdens het rijden.
vind hem er overigens wel goed uit zien
Of ben ik nu gek... Janine1990 schreef:Vind het er goed uit zien, voorgaande reacties.... Tsjah, wat gebeurd er met jonge hengsten? Op 2,5 moeten ze naar de eerste bezichtiging, en soms nog voor hun 3e onder het zadel. En zoals TS al aangeeft, er zijn genoeg paarden die het na 2,5 jaar op de wei wel hebben gezien. Jonge hengsten wordt altijd zorgvuldig mee omgegaan, en zo te zien met jouw Calvin ook!
Ik kan niet goed zien waarmee je longeert, hoofdstel of kaptoom, maar wat betreft rechtsom. Ik doe een heel enkele keer de longeerlijn vast aan één bitring, het gewicht van de longeerlijn die in een boogje hangt is soms al voldoende om het paard iets naar binnen te laten kijken. Wat ook wil helpen is de longeerlijn vastmaken aan de singel en door de bitring, dan heb je iets meer te zeggen. Wel zorgen dat je paard aan de andere kant is bijgezet, dan trek je het bit niet zomaar door de mond.
kimberleyhof schreef:ik vind het ook heel wat voor een 3 jarige, laat hem eerst is rechter worden en op zijn eigen benen lopen zonder die hele poespas van lijntjes en singel.. ook is die longeerbak niet echt bevordelijk voor die jonge benen..
het voorstel van dubbele longe lijkt mij een goede manier om hem meer uit te schuiven, zo breng je er ook gelijk een stuur op waardoor het rijden ook weer makkelijker word (of issie al zadelmak?) als dat zo is namelijk vind ik deze manier van longeren helemaal overbodig..
het lijkt mij ook een slim en leergierig paard, maak daar gebruik van maar doe het rustig aan.. mijn 4 jarige leert ook zo graag en zo snel en soms werkt dat ook tegen tijdens het rijden.
vind hem er overigens wel goed uit zien
kimberleyhof schreef:klopt, maar dan wel in zijn hele lichaam en niet alleen in de hals.. tuurlijk moet dit geleidelijk aan gebeuren en leren maar ik zei het recht uit laten lopen om m meer op zn eigen benen te leren lopen.. in zo'n longeerbakje hangen ze zooo graag aan het hek.. (doen wij zelf ook)
wat je ook als afwisseling hiervoor kan doen is m in het land of op de weg lange stukken te laten draven zodat hij op zijn eigen benenen leert te lopen ipv tegen het hek aan te plakken.
__PSM__ schreef:Ik heb het niet over de hoeveelheid werk die je met hem doetWel over het feit dat hij op een klein rondje in een zware bak loopt
dat is niet bevoorderlijk voor een paard... Laat staan dat het beest nog niet uitgegroeid is
Je hoort mij volgens mij niet zeggen dat je hem niet aan het werk moet zettenheb ik met mijn eigen toen 3 jarige ook gewoon gedaan
Ik heb minder tegen op een 4 jarige die een L proefje loopt, dat is vaak basis en daar hoeft een paard niet veel vlieguren voor te hebben, dus dat hoeft niet perse slechter te zijn (wel ben ik dat met je eens op het moment dat er dan 6x in de week wat mee gedaan wordt
)
Het gaat mij puur om het feit dat je een paard op een rondje hebt met een zware ondergrond...
Calvin07 schreef:Hij is inderdaad in april 3 geworden.
jammer dat jullie dit zwaar vinden.Ik ben rustig begonnen met hem en voer alles op mijn gemak op.
zijn weidemaatje is een springefokte hengst en is op nog geen 3-jarige leeftijd ingereden en moest meteen een Ibob lopen en de hengstenkeuring.welliswaar op de keuring niet onder het zadel maar ze sprongen er wel al mee onder de man.DAT is pas zwaar.
Ik geef echter aan dat in deze omstandigheden op deze manier longeren, dat ik dat best al wel zwaar vind
Je hoeft er zeker niks mee te doen hoor
als jij je er prima bij voelt, is het goed toch 

vilouma schreef:Ik vind het wel; een ontzettend gaaf dier! Aanzig longeren zo af entoe is,heb ik nix tegen,maar dan niet zo hoog ingesteld. Leer hem eerst lekker over de rug lopen
hij is in april 3 geworden,en op je profiel staat ook een rijfilmpje van hem als ik me niet vergis, hoe vroeg is die dan wel niet ingereden,het ziet er op het filmpje niet uit dat het de 1e keer is nl. Het kan ook zijn dat ik het verkeerd zie hoor. Maar viel me even op !
zorg dat je goed staat voor je paard
pinkie87 schreef:je loop links om ongeveer voor je paardzorg dat je goed staat voor je paard
![]()
ik zou hem alleen zonder alles doen. maar daar heeft iedreen een eigen mening over!! dus dat mag je zelf weten.
maar wilde wel even kwijt over dat je voor je paard ongeveer loopt
en een correcte been zetting krijgt zoals die hoort op een volte.
pol schreef:Ik vraag me alleen af of een pessoa op dit moment een goede hulpteugel is. Je paard heeft wanneer hij rechtsom gelongeerd heeft contrastelling. Misschien kun je met dubbele longe werken? Dan kun je veel beter corrigeren en zorgen dat je mooie paard op 2 teugels komt en blijften een correcte been zetting krijgt zoals die hoort op een volte.
vur schreef:Hoi. Leuk paard heb je. Ik ben ook bezig met een driejarige en heb hem die voorjaar zadelmak gemaakt. Ik herken wel veel in het scheve van je paard. Ik zou je paard niet met te veel poespas laten lopen. Hij doet wat flegmatiek aan en heeft naar mijn smaak te weinig voorwaartse drang op het filmpje. Al die touwen om zijn lijf, lijken mij op dit moment helemaal niks. Ik zou er gewoon een simpele bijzet aanhangen en hem zelf zijn weg daarin laten zoeken door hem vlot voorwaarts te houden. Daarbij kun je de bijzet rechtsom aan de binnenkant iets korter maken, zeker omdat je een mooie longeerbak hebt, zodat hij daar mooi opgesloten blijft in de achterhand. Verder zou ik hem daar niet te veel longeren. De bodem is volgens mij veel te zwaar. Succes ermee.