Calvin (v. Vivaldi) @work aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calvin07

Calvin (v. Vivaldi) @work aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:25

Hier wwer een filmpje van Cal aan de longe.Hij doet het best goed.op de rechterhand buigt hij naar buiten.is echt zijn moeilijkere kant maar het komt goed.we hebben hem al strakker gezet aan de binnenkant vorige keer maar dat werkt niet.dan maar iedere keer een ophouding ,dat werkt wel redelijk.
Rechtsom:

Linksom:

brand maar los.....maar hou het lief *D

__PSM__

Re: Calvin (v. Vivaldi) @work aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:32

Wat een zwaar werk al voor een 3 jarige (C-tje??)... Longeren is best belastend voor die jonge dieren, hou je daar wel rekening mee.. Hij zou van mij iets langer mogen worden, dan kan hij iets meer zakken van voren en komt net iets makkelijker over de rug.. nu wordt hij soms wat kort in de hald...

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:45

zwaar werk? hij word 3x per week aan het werk gezet,de rest van de dagen looptie een beetje los.Calvin vind het heerlijk om te werken.Hij vind er geen klap aan om los te lopen.een speler is het niet.

ik zorg er wel voor dattie vooral niet overvraagd word.ik heb tijd genoeg.
elders op het forum las ik van een 4-jarige die al L start.vind ik ook erg jong.
Hij kan best wel aan het werk.Het is geen watje.Hij is nu 3 jaar en tijd dat hij wat gaat doen.Hij heeft 2,5 jaar op de wei gespeeld.Nu vind hij daar geen klap meer aan.

het langer worden doet hij steeds beter Hij is een opkruiper maar vooralsnog zoekt hij de lage lijn wel steeds meer op.de pessoa is niet heel veel korter gemaakt dan dat hij is als je hem koopt.Als ik zonder longeer kan ik hem net zo goed los laten lopen,dan doetie ook niks.zijn spieren moeten opgebouwd worden en dat kan alleen als je een paard aan het werk zet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:45

Ik heb geen verstand van KWPN namen, dus ik weet niet hoe oud hij is, maar mocht hij pas 3 zijn, vind ik het ook vrij zwaar werk voor hem.
Het lijkt me een paard dat snel leert, zie je ook wel in de filmpjes terug.

Ik ben best fan van de pessoa, maar niet op deze manier. Vind hem achter de loodlijn lopen en als hij zijn neus eruit wil doen, wat hij heel goed wel probeert, kan dat niet omdat de lijn strak trekt. Dat is jammer. Zeker voor zo'n jong paard. Die zou ik zeker eerst op eigen benen laten lopen, lekker lang en laag, mooi over de rug.

Ik zou met dit paard in de dubbele longe gaan werken. Je ziet dat hij nog scheef is, dit kan je met de pessoa niet echt goed corrigeren naar mijn mening. Strakker zetten aan een kant levert vaak kantelen op en dat doe je met rijden ook niet als je stelling vraagt. Ophouding kan voor hem verwarrend zijn, want kan net zo goed langzamer gaan betekenen.

In de dubbele longe kan je stelling vragen net als je dat met rijden doet, ik hoor je ook zeggen dat het met rijden beter gaat.
Je hebt volledig zelf in de hand wanneer jij los laat of vast houdt en je kan hem alle ruimte (of juist niet) geven die je wilt.

succes ermee!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:51

Ik heb het niet over de hoeveelheid werk die je met hem doet ;) Wel over het feit dat hij op een klein rondje in een zware bak loopt :) dat is niet bevoorderlijk voor een paard... Laat staan dat het beest nog niet uitgegroeid is ;)

Je hoort mij volgens mij niet zeggen dat je hem niet aan het werk moet zetten ;) heb ik met mijn eigen toen 3 jarige ook gewoon gedaan :) Ik heb minder tegen op een 4 jarige die een L proefje loopt, dat is vaak basis en daar hoeft een paard niet veel vlieguren voor te hebben, dus dat hoeft niet perse slechter te zijn (wel ben ik dat met je eens op het moment dat er dan 6x in de week wat mee gedaan wordt ;))

Het gaat mij puur om het feit dat je een paard op een rondje hebt met een zware ondergrond...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:56

Vind het er goed uit zien, voorgaande reacties.... Tsjah, wat gebeurd er met jonge hengsten? Op 2,5 moeten ze naar de eerste bezichtiging, en soms nog voor hun 3e onder het zadel. En zoals TS al aangeeft, er zijn genoeg paarden die het na 2,5 jaar op de wei wel hebben gezien. Jonge hengsten wordt altijd zorgvuldig mee omgegaan, en zo te zien met jouw Calvin ook!

Ik kan niet goed zien waarmee je longeert, hoofdstel of kaptoom, maar wat betreft rechtsom. Ik doe een heel enkele keer de longeerlijn vast aan één bitring, het gewicht van de longeerlijn die in een boogje hangt is soms al voldoende om het paard iets naar binnen te laten kijken. Wat ook wil helpen is de longeerlijn vastmaken aan de singel en door de bitring, dan heb je iets meer te zeggen. Wel zorgen dat je paard aan de andere kant is bijgezet, dan trek je het bit niet zomaar door de mond. :)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:58

Def schreef:
Ik heb geen verstand van KWPN namen, dus ik weet niet hoe oud hij is, maar mocht hij pas 3 zijn, vind ik het ook vrij zwaar werk voor hem.
Het lijkt me een paard dat snel leert, zie je ook wel in de filmpjes terug.

Ik ben best fan van de pessoa, maar niet op deze manier. Vind hem achter de loodlijn lopen en als hij zijn neus eruit wil doen, wat hij heel goed wel probeert, kan dat niet omdat de lijn strak trekt. Dat is jammer. Zeker voor zo'n jong paard. Die zou ik zeker eerst op eigen benen laten lopen, lekker lang en laag, mooi over de rug.

Ik zou met dit paard in de dubbele longe gaan werken. Je ziet dat hij nog scheef is, dit kan je met de pessoa niet echt goed corrigeren naar mijn mening. Strakker zetten aan een kant levert vaak kantelen op en dat doe je met rijden ook niet als je stelling vraagt. Ophouding kan voor hem verwarrend zijn, want kan net zo goed langzamer gaan betekenen.

In de dubbele longe kan je stelling vragen net als je dat met rijden doet, ik hoor je ook zeggen dat het met rijden beter gaat.
Je hebt volledig zelf in de hand wanneer jij los laat of vast houdt en je kan hem alle ruimte (of juist niet) geven die je wilt.

succes ermee!!

Hij is inderdaad in april 3 geworden.
jammer dat jullie dit zwaar vinden.Ik ben rustig begonnen met hem en voer alles op mijn gemak op.
zijn weidemaatje is een springefokte hengst en is op nog geen 3-jarige leeftijd ingereden en moest meteen een Ibob lopen en de hengstenkeuring.welliswaar op de keuring niet onder het zadel maar ze sprongen er wel al mee onder de man.DAT is pas zwaar.

Hij is inderdaad een leergierig paard en daarom overhaast ik het juist niet.3x in de week is hij nu aan het werk en dan is het de ene keer dat hij onder het zadel loopt en de andere keer word hij gelongeerd.de overige dagen looptie los in de paddock.Ik ben ook niet zo iemand die perse moet rijden.als ik geen zin heb gaatie gerust een hele week alleen maar op de paddock een beetje los.Alleen als ik dat doe merk ik aan het einde van de week dattie zich verveelt en dan gaatie van alles zoeken om die verveling weg te krijgen.dus ja.......dan moet je een keuze maken en het paard aan het werk zetten wattie gewoon leuk vind.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:00

ik vind het ook heel wat voor een 3 jarige, laat hem eerst is rechter worden en op zijn eigen benen lopen zonder die hele poespas van lijntjes en singel.. ook is die longeerbak niet echt bevordelijk voor die jonge benen..
het voorstel van dubbele longe lijkt mij een goede manier om hem meer uit te schuiven, zo breng je er ook gelijk een stuur op waardoor het rijden ook weer makkelijker word (of issie al zadelmak?) als dat zo is namelijk vind ik deze manier van longeren helemaal overbodig..
het lijkt mij ook een slim en leergierig paard, maak daar gebruik van maar doe het rustig aan.. mijn 4 jarige leert ook zo graag en zo snel en soms werkt dat ook tegen tijdens het rijden.

vind hem er overigens wel goed uit zien :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:02

kimberleyhof schreef:
ik vind het ook heel wat voor een 3 jarige, laat hem eerst is rechter worden en op zijn eigen benen lopen zonder die hele poespas van lijntjes en singel.. ook is die longeerbak niet echt bevordelijk voor die jonge benen..
het voorstel van dubbele longe lijkt mij een goede manier om hem meer uit te schuiven, zo breng je er ook gelijk een stuur op waardoor het rijden ook weer makkelijker word (of issie al zadelmak?) als dat zo is namelijk vind ik deze manier van longeren helemaal overbodig..
het lijkt mij ook een slim en leergierig paard, maak daar gebruik van maar doe het rustig aan.. mijn 4 jarige leert ook zo graag en zo snel en soms werkt dat ook tegen tijdens het rijden.

Een paard recht maken doe je toch juist door 'm te buigen???? :+ Of ben ik nu gek...
Rechtrichten is niet rechtuit rijden...

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:06

klopt, maar dan wel in zijn hele lichaam en niet alleen in de hals.. tuurlijk moet dit geleidelijk aan gebeuren en leren maar ik zei het recht uit laten lopen om m meer op zn eigen benen te leren lopen.. in zo'n longeerbakje hangen ze zooo graag aan het hek.. (doen wij zelf ook)
wat je ook als afwisseling hiervoor kan doen is m in het land of op de weg lange stukken te laten draven zodat hij op zijn eigen benenen leert te lopen ipv tegen het hek aan te plakken.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:06

Janine1990 schreef:
Vind het er goed uit zien, voorgaande reacties.... Tsjah, wat gebeurd er met jonge hengsten? Op 2,5 moeten ze naar de eerste bezichtiging, en soms nog voor hun 3e onder het zadel. En zoals TS al aangeeft, er zijn genoeg paarden die het na 2,5 jaar op de wei wel hebben gezien. Jonge hengsten wordt altijd zorgvuldig mee omgegaan, en zo te zien met jouw Calvin ook!

Ik kan niet goed zien waarmee je longeert, hoofdstel of kaptoom, maar wat betreft rechtsom. Ik doe een heel enkele keer de longeerlijn vast aan één bitring, het gewicht van de longeerlijn die in een boogje hangt is soms al voldoende om het paard iets naar binnen te laten kijken. Wat ook wil helpen is de longeerlijn vastmaken aan de singel en door de bitring, dan heb je iets meer te zeggen. Wel zorgen dat je paard aan de andere kant is bijgezet, dan trek je het bit niet zomaar door de mond. :)

zie boven dit bericht mijn reaktie over idd de 2,5 jarige hengsten die naar de keuring moeten. :P

Ja ik ben super blij met mijn paard en ik wil er nog lang plezier van hebben.mijn eerste paard Bundy(in mijn profiel) was verpest en geestelijk helemaal in de war.ik heb hem goedgekregen maar ik heb toen gezegd als ik ooit nog een jong paard koop dan is dat vanaf veulen af zodat ik er zelf de hand in heb hoe alles verloopt.Dat is dus nu met Cal zo gegaan.Ik heb hem al van veulen af en alles doe ik zelf.Het zadelmak maken en inrijden heb ik ook zelf gedaan.Niks overhaast.alles rustig.Hij vind ook niks eng zolang ik niet nerveus ergens van word.Ik wandel met hem ook gewoon tussen de merries door naar buiten en achter de kraal staan de merries op de wei.Hij kijkt af en toe en roept af en toe maar verder heeftie geen interesse.zelfs niet als er 1 hengstig is(voorlopig).
Hij heeft dus zijn ballen nog inderdaad hihi,maar dat is van de winter over denk ik.dan laat ik hem ruinen.

Ik longeer hem met hoofdstel,kaptoom vind ik niet fijn.Ik heb nu de longe door de binnenbitring over het hoofd naar de andere kant.Ik heb een keer geprobeerd om inderdaad de longeerlijn aan de singel vast te maken en dan door de bitring terug narmijn hand maar dat werd hem niet.ik had geen controle meer en toen "trok" ik heel zijn hoofd naar binnen.geen succes dus.dit is nog de beste manier,een bitstukje waar de longe aanzit is helemaal geen succes want dan trek je alleen maar aan de buitenste ring.word em ook niet.

ik kan het wel een keer proberen inderdaad om hem aan 1 ring vast te maken maar ben daar inderdaad niet zo happig op omdat je dan al gauw het bit door de mond trekt.

bedankt voor je reaktie. :(:)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:14

kimberleyhof schreef:

Calvin loopt op eigen benen en als je goed kijkt plaktie totaal niet aan de rand vast.Als ik hem rijd rijd ik hem niet alleen op de volte.ook rechtuit. Op de volte gymnastiseer je je paard en dat is heel goed voor zijn flexibiliteit.Als je paard flexibel is kan hij ook rechtuit lopen.Hij zwabbert niet heel erg omdat hij dus heel goed in balans is.Ik rijd overigens altijd 2e hoefslag,nooit op de hoefslag,ja tijdens een wedstrijd maar dan moet het.Het stuur zit er op hoor.en de rem ook.heb pas 1x gevlogen omdat hij schrok van iets en ik van hem en hij weer van mij.tja dan krijg je een rodeosessie.die overigens ook weer zo over was.
Het feit dat ik hem longeer is inderdaad voor de afwisseling.

Hij glanst helemaal in de zon(alsie schoon is).Hij is zwart dus dat is net een spiegel.ben trots op mijn horsie <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:14

kimberleyhof schreef:
klopt, maar dan wel in zijn hele lichaam en niet alleen in de hals.. tuurlijk moet dit geleidelijk aan gebeuren en leren maar ik zei het recht uit laten lopen om m meer op zn eigen benen te leren lopen.. in zo'n longeerbakje hangen ze zooo graag aan het hek.. (doen wij zelf ook)
wat je ook als afwisseling hiervoor kan doen is m in het land of op de weg lange stukken te laten draven zodat hij op zijn eigen benenen leert te lopen ipv tegen het hek aan te plakken.

Bij mijn weten is een longeercirkel een cirkel, wat inhoudt dat het paard niet veel anders kan dan zijn lichaam te buigen en het binnenachterbeen onder de massa zetten. Als het paard zichzelf recht maakt, gebeurt dit niet. Hangen aan het hek, tsjah, het hek is alsnog rond gemaakt... ;)
Op eigen benen lopen kan ze onder het zadel alsnog extra aandacht aan besteden, door veel op de binnenhoefslag te rijden.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:21

__PSM__ schreef:
Ik heb het niet over de hoeveelheid werk die je met hem doet ;) Wel over het feit dat hij op een klein rondje in een zware bak loopt :) dat is niet bevoorderlijk voor een paard... Laat staan dat het beest nog niet uitgegroeid is ;)

Je hoort mij volgens mij niet zeggen dat je hem niet aan het werk moet zetten ;) heb ik met mijn eigen toen 3 jarige ook gewoon gedaan :) Ik heb minder tegen op een 4 jarige die een L proefje loopt, dat is vaak basis en daar hoeft een paard niet veel vlieguren voor te hebben, dus dat hoeft niet perse slechter te zijn (wel ben ik dat met je eens op het moment dat er dan 6x in de week wat mee gedaan wordt ;))

Het gaat mij puur om het feit dat je een paard op een rondje hebt met een zware ondergrond...

Ik snap je wel ,maar dit is beter voor de buiging om hem in de kraal te longeren.als ik hem gewoon in de bak heb loopt hij op de open kant lekker eruit met zijn achterhand.dat is ook niet bevordelijk voor zijn rug want daar doet hij dan lekker ook zijn hoofd bij omhoog met gevolg dat ik aan de longe moet gaan "hangen"om hem weer terug te krijgen,als hij dan weer naar beneden komt is hij inmiddels wèèr beland bij de open kant van de volte.veel te onrustig dus voor het paard.
ja de kraal is nu wat zwaar maar hij word er niet continue in gelongeerd.De rijbaan die we hebben is gelukkig voorzien van een goede bodem dus met rijden geen last.
Niet iedere boer of pensionstal heeft nu eenmaal alles goed voor elkaar.we moeten het doen met de riemen die we hebben.ik ben al blij dat we een kraal hebben!! veel stallen hebben dat niet eens.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 11:22

bedankt voor de reakties allemaal.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:29

Calvin07 schreef:
Hij is inderdaad in april 3 geworden.
jammer dat jullie dit zwaar vinden.Ik ben rustig begonnen met hem en voer alles op mijn gemak op.
zijn weidemaatje is een springefokte hengst en is op nog geen 3-jarige leeftijd ingereden en moest meteen een Ibob lopen en de hengstenkeuring.welliswaar op de keuring niet onder het zadel maar ze sprongen er wel al mee onder de man.DAT is pas zwaar.

Helemaal mee eens, dat is zeker zwaar... Dat anderen op die manier hun paard doen hoeft zeker niet te betekenen dat jij/wij het hetzelfde doen :) Ik geef echter aan dat in deze omstandigheden op deze manier longeren, dat ik dat best al wel zwaar vind :) Je hoeft er zeker niks mee te doen hoor :) als jij je er prima bij voelt, is het goed toch :)

Blij te lezen dat je er de tijd voor neemt... Ik ga er zelf echter net zo lief opzitten als ze toch zadelmak zijn, rechtuit is toch minder belastend naar mijn idee :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:47

Ik vind het wel; een ontzettend gaaf dier! Aanzig longeren zo af entoe is,heb ik nix tegen,maar dan niet zo hoog ingesteld. Leer hem eerst lekker over de rug lopen ;)

hij is in april 3 geworden,en op je profiel staat ook een rijfilmpje van hem als ik me niet vergis, hoe vroeg is die dan wel niet ingereden,het ziet er op het filmpje niet uit dat het de 1e keer is nl. Het kan ook zijn dat ik het verkeerd zie hoor. Maar viel me even op ! :+

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:23

vilouma schreef:
Ik vind het wel; een ontzettend gaaf dier! Aanzig longeren zo af entoe is,heb ik nix tegen,maar dan niet zo hoog ingesteld. Leer hem eerst lekker over de rug lopen ;)

hij is in april 3 geworden,en op je profiel staat ook een rijfilmpje van hem als ik me niet vergis, hoe vroeg is die dan wel niet ingereden,het ziet er op het filmpje niet uit dat het de 1e keer is nl. Het kan ook zijn dat ik het verkeerd zie hoor. Maar viel me even op ! :+

Ten tijde van het filmpje was hij net 3 jaar ,ik had er daarvoor pas drie keer opgezeten. Het was met deze hengst letterlijk opstappen en wegrijden.en zoals ik al even terug vertelde loopt hij volledig op eigen benen dus het ziet er al hartstikke goed uit.
Hij is een maand voor hij 3 werd ingereden.Zadelmak was hij al in oktober.toen heb ik hem zadelmak gemaakt en verder met rust gelaten.De winter was behoorlijk koud dus heeft hij toen alleen maar los gelopen.half maart ben ik begonnen met hangen en opstijgen zonder verder wat te doen.eind maart kwam hij in de kliniek te staan omdat hij een rotte wortel in zijn mond had van een kies en die werd getrokken.goede vrijdag is hij thuis gekomen en een volle week later ben ik weer aan de gang gegaan.29 april werd hij 3 en ben ik pas echt aan het werk gegaan.

de pessoa staat op de laagste ring aan de zijkant van mijn singel en de touwtjes gaan tussen zijn benen door naar de singel.hoog ingesteld staat hij dus niet maar hij kropt zichzelf heel erg op.al is dat nu al vele malen minder nu hij er een zwaarder bit in heeft.hij pakt nu het bit goed aan en zoekt ook zelf de lage lijn op.onder het zadel doet hij dit nog veel meer.

achter de loodlijn kruipen doet hij nog wel maar over het algemeen zijn er heel veel paarden die dat doen,niet alleen de jongere maar ook de oudere dieren.het is lastig om dat eruit te rijden maar at lukt wel redelijk goed moet ik zeggen.

bedankt voor je compliment over mijn paard.ik ben supertrots op hem en ik besef heel goed wat ik onder mijn kont heb.dat ga ik echt niet zomaar verzieken zeg maar.ik hoop nog erg ver met hem te gaan komen.ik ben geen 20 meer dus grand prix word em niet meer hahaha.maar dat hoeft ook niet.ik wil vooral veel plezier van mijn paard hebben.het is naast mijn gezin mijn ontspanning.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:34

je loop links om ongeveer voor je paard :) zorg dat je goed staat voor je paard :)
ik zou hem alleen zonder alles doen. maar daar heeft iedreen een eigen mening over!! dus dat mag je zelf weten.
maar wilde wel even kwijt over dat je voor je paard ongeveer loopt :P

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:39

pinkie87 schreef:
je loop links om ongeveer voor je paard :) zorg dat je goed staat voor je paard :)
ik zou hem alleen zonder alles doen. maar daar heeft iedreen een eigen mening over!! dus dat mag je zelf weten.
maar wilde wel even kwijt over dat je voor je paard ongeveer loopt :P

dat lijkt maar zo hoor,ik ben degene die het filmpje opneemt.mijn vriendin longeert Calvin.Door de hoek lijkt het alsof mijn vriendin voor hem loopt.

Heel in het begin ben ik begonnen om hem zonder alles te longeren maar op den duur loopt hij continue met zijn hoofd omhoog.dat is de bedoeling niet dus gaandeweg ik bezig was ben ik hem bij gaan zetten dmv de pessoa.
vroeger zette ik mijn paarden altijd bij met een slofteugeltje maar daar vind ik hem zo ie zo te jong voor en ik vind de pessoa niet zo onvriendelijk als de slof omdat dit in zijn geheel werkt met katrollen waardoor hij toch heel bewegelijk kan zijn met het hoofd.slof zit vast en is niet flexibel.ook de gangbare bijzetteugels vind ik niet zo effectief als de pessoa.maar dat is mijn mening.
ik ben zelf niet zo een longeerder maar ik ontkom er nu niet aan gezien dat hij echt nog niet zover is dat ik met rijden hem dusdanig ontspannen krijg.aan de longe lukt dit al redelijk goed.dit filmpje is maar een moment opname.hij loopt ook regelmatig met zijn neus door het zand.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:34

Ik vraag me alleen af of een pessoa op dit moment een goede hulpteugel is. Je paard heeft wanneer hij rechtsom gelongeerd heeft contrastelling. Misschien kun je met dubbele longe werken? Dan kun je veel beter corrigeren en zorgen dat je mooie paard op 2 teugels komt en blijft :) en een correcte been zetting krijgt zoals die hoort op een volte.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:12

Hoi. Leuk paard heb je. Ik ben ook bezig met een driejarige en heb hem die voorjaar zadelmak gemaakt. Ik herken wel veel in het scheve van je paard. Ik zou je paard niet met te veel poespas laten lopen. Hij doet wat flegmatiek aan en heeft naar mijn smaak te weinig voorwaartse drang op het filmpje. Al die touwen om zijn lijf, lijken mij op dit moment helemaal niks. Ik zou er gewoon een simpele bijzet aanhangen en hem zelf zijn weg daarin laten zoeken door hem vlot voorwaarts te houden. Daarbij kun je de bijzet rechtsom aan de binnenkant iets korter maken, zeker omdat je een mooie longeerbak hebt, zodat hij daar mooi opgesloten blijft in de achterhand. Verder zou ik hem daar niet te veel longeren. De bodem is volgens mij veel te zwaar. Succes ermee. ;)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:02

pol schreef:
Ik vraag me alleen af of een pessoa op dit moment een goede hulpteugel is. Je paard heeft wanneer hij rechtsom gelongeerd heeft contrastelling. Misschien kun je met dubbele longe werken? Dan kun je veel beter corrigeren en zorgen dat je mooie paard op 2 teugels komt en blijft :) en een correcte been zetting krijgt zoals die hoort op een volte.

ik weet dat hij contragesteld is op rechts.het is al minder dan het was.
ik longeer hem niet heel veel omdat ik het niet leuk vind om te doen en je bent uiteindelijk net zolang bezig als wanneer je gaat rijden.

ik ben als ik het op ga tellen nog geen volle maand met hem bezig dus alles moet nog komen.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:07

vur schreef:
Hoi. Leuk paard heb je. Ik ben ook bezig met een driejarige en heb hem die voorjaar zadelmak gemaakt. Ik herken wel veel in het scheve van je paard. Ik zou je paard niet met te veel poespas laten lopen. Hij doet wat flegmatiek aan en heeft naar mijn smaak te weinig voorwaartse drang op het filmpje. Al die touwen om zijn lijf, lijken mij op dit moment helemaal niks. Ik zou er gewoon een simpele bijzet aanhangen en hem zelf zijn weg daarin laten zoeken door hem vlot voorwaarts te houden. Daarbij kun je de bijzet rechtsom aan de binnenkant iets korter maken, zeker omdat je een mooie longeerbak hebt, zodat hij daar mooi opgesloten blijft in de achterhand. Verder zou ik hem daar niet te veel longeren. De bodem is volgens mij veel te zwaar. Succes ermee. ;)

Dat hij flegmatiek aandoet kan wel kloppen hoor.aan de longe is hij beter voorwaarts dan onder het zadel.in het begin liep hij helemaal haast niet onder het zadel maar door veel overgangen te rijden word dat wel steeds beter.het Handlos-beenweg is in zijn geval heel effectief.aan de longe kan hij wel heel goed schakelen.

de bijzet op rechts korter maken heeft geen zin,dat heb ik al geprobeerd maar dan gooit hij zijn hoofd helemaal naar buiten en komt hij scheef naar binnen gezeild.dan maak ik het alleen maar erger.
Hij doet het onder het zadel al veel minder.

met 2 lijnen longeren kan ik niet.en bij mij op stal is er ook niemand die het doet volgens mij.en als ze er wel zijn ben ik ze nog niet tegen gekomen.ik kom meestal op de dag en dan zijn er niet heel veel mensen.
het komt wel goed.rechtsom is gewoon zijn moeilijkere kant.iedereen heet dat.ik ben links dus vraag me niet om met rechts mijn naam te schrijven.hihi.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:11

wat een gezeur allemaal jo :o
ik vind het er fijn en rustig uitzien ik zou zeggen ga zo door ;)