Hoe ziet jouw training eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Hoe ziet jouw training eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:25

Onder het opschrijven van mn eigen "schema", werd ik benieuwd naar hoe jullie schema's eruit zien!

Hoe rijd je los? In stap, draf of galop? Wat voor oefeningen doe je in het loswerken? Hoelang ben je daar mee bezig?
Wat doe je met zn hoofd hals houding? Pak je dr gelijk op? Laat je dr eerst rond lopen aan een los teugeltje?

Wat is je volgende stap? Draaf, galoppeer je aan? Pak je dr op? Wanneer pauzeer je? Of vergeet je dat wel eens?

En doe je deze training elke dag? Wissel je ook af met longeerwerk? Buitenritten? Pak je dr elke dag op om op je niveau proefgericht te trainen of train je vaak alleen over de rug om haar zwakke punten sterker te maken?

De training hangt natuurlijk erg af van leeftijd en niveau van het paard. Haast elk paard heeft een andere training nodig, de een moet achter veel sterker worden, de ander houdt zich altijd erg strak of is het een érg rustig paard die je wakker moet maken of is het een paard die je juist wat moet kalmeren.
Dit is dus wel handig om er bij te melden.

De training van mijn 5 jarige, nu ongeveer 12 weken zadelmak, train ik ongeveer 3/4 keer in de week.
Vaak erg met andere dingen bezig onder het rijden, dus moet haar erg bezig houden. Verder ben ik alleen bezig om haar netjes aan de hulpen te leren luisteren.

Losrijden in stap (ong. 10 min.);
-veel stapwerk
-erg veel voltes, om haar aandacht bij mij te krijgen/houden. Maar ook zodat ze haar lichaam los gaat laten & het stuur nog beter te bevestigen.
- om het stapwerk af te wisselen, neem ik ook regelmatig een overgang naar het halthouden mee, dit is ook om haar al goed wakker te maken & dat ze weer op mij blijft letten.
- onder dit stapwerk, probeer ik haar in de hals al meteen mooi laag en rond te houden, zo gebruikt ze ook meteen haar rug beter.

Dan mag ze eventjes 5 minuten aan een lang teugeltje stappen.

Losrijden in draf (ong. 5 á 10 min.);
- rustige draf opzoeken, anders loopt ze erg snel onder mij vandaag, wel actief maar dus niet rennerig.
- in de draf rijd ik ook weer veel voltes en achten, weer om haar aandacht bij mij te houden, en losser te houden.
- wanneer de draf wat gecontroleerder wordt, neem ik overgangen mee naar de stap, en wat lichte tempowisselingen in de draf.
- ook hier probeer ik haar weer laag en rond te rijden, zodat we lekker over haar rug gaat lopen.

Hierna mag ze weer eventjes 5 minuten aan een lang teugeltje stappen.

Iets meer oppakken ( 10 á 15 min.);

- dan begin ik haar in stap weer op te pakken, iets meer erbij
- veel overgangen naar het halthouden zodat haar achterhand er ook weer iets beter onder komt
- hier maak ik eerst weer veel overgangen van stap, draf en halthouden, zodat ze weer goed op mij let
- dan neem ik een linker en een rechter galopje mee, gewoon een paar keer rustig aanspringen en wat voltes.
- en probeer ik in stap nog wat reactie te krijgen op een zijwaartse druk, dus een pasje wijken oid.

Dat is de training van mijn 5 jarige ongeveer, lekker rustig, en toch haar achterhand nog wat meer proberen te activeren. Daarnaast longeer ik haar nog af en toe en loopt ze verder lekker in de wei.

De training van mijn 8 jarige paard, loopt momenteel Z1 niveau. Train ik ongeveer 4/5 keer in de week.
Ze houdt zich vaak erg vast in de rug, dus probeer haar altijd lekker over de rug te rijden met wat buigen. En ze heeft een niet erg sterk achterbeen, dus door middel van die overgangen probeer ik die scherper en sterker te maken.

Losrijden in stap (ong. 10 min.);
- stappen, lang en laag over de rug
- na 5 min. als ze wat warm is. Gelijk overgangen mee nemen naar het halthouden en tempowisselingen in stap.
- ook vraag ik gelijk reacties voor mijn been, door wat te wijken enz.
- en ik buig haar linksom en rechtsom om mijn been heen

Losrijden in draf (ong. 5 min.);
- neem wat voltes mee, weer lang en laag
- wanneer ze wat warm is gedraafd na een paar rondjes, neem ik gelijk overgangen mee naar stap.
- en tempowisselingen in draf.
- hier ook weer wat buigen linksom en rechtsom

Losrijden in galop (10 min.);
- hier neem ik gelijk tempowisselingen in mee op de volte, linksom en rechtsom.
- en vraag regelmatig wat extra stelling en buiging.

Tussendoor laat ik haar regelmatig even een rondje of 2 rustig aan een langteugeltje stappen.

En eigenlijk gaat mijn verdere training ook zo, alleen vraag ik haar dan nog scherper aan de hulpen te zijn, dus tempowisselingen meer doorsluiten en meer reactie naar voren & neem ik op het eind nog wat oefeningen mee als appuyeren, schouderbinnenwaarts, travers & keertwendingen zowel om de achterhand als de voorhand.
Ook zij wordt af en toe nog een keer gelongeerd, en verder lekker elke dag buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie schema! Misschien is het eventueel ook leuk om elkaar tips te geven hoe jullie misschien de training zouden aanpassen aan de problemen van het paard. Wat zou je juist niet doen? Of wat zou je juist wel doen?

xSaarSaar

Re: Hoe ziet jouw training eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:43

Nance, 14 jaar, B
Ik begin in stap, en stap eerst met een lang teugeltje ongeveer 2 rondjes. Dan pak ik haar een klein beetje meer op, en ga ik wat actiever stappen en figuren rijden. Ook rijd ik wat middenstap etc. Ik stap ongeveer 5 min.
Aangezien Nance altijd pas loskomt in draf ga ik na ongeveer 5min draven. Eerst een rondje lange teugel. Dan pak ik haar wat op, maar niet echt aan het werk en draaf ik een aantal rondjes. Als ik voel dat ze wat losser komt, ook in haar nek en kaak ga ik haar wat lager rijden. Ik rijd ondertussen veel schakelingen, ook om haar goed onder controle te krijgen. Ze kan nogal heet en sterk worden. Dus nog niet meteen nagevelijk, maar wel een beetje stellen en wat meer inbuigen zegmaar. Ik probeer haar wat meer te laten ontspannen en goed over de rug te laten lopen. Ik ga steeds meer nagevelijk rijden.
Als ze eenmaal goed los is pak ik haar helemaal op en ga wat meer trainen. Ik doe veel oefeningen met rechtrichten, want daar heeft ze vooral op de diagonaal moeite mee. Verder doe ik gewoon veel B oefeningen en af en toe pak ik wat wijken of zo mee.

Dan galopeer ik aan. In galop rijd ik voornamelijk veel hele banen of voltes, ze wil er nogal graag een loopje mee nemen in galop. Verder maak ik ook vaak een aantal galopwissels over de diagonaal, en dit pakt ze eigenlijk redelijk goed op. Dit vind ik heel belangrijk, omdat het een springpaard is en ik me daar ook op wil gaan richten.

Na de galop ga ik meestal nog wat draven, en een paar (simpele) oefeningen en daarna uitstappen. :)

Janneke, 7 jaar
Janneke rijd ik bijna hetzelde, alleen wat minder intensief/minder lang. :)

xSaarSaar

Re: Hoe ziet jouw training eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:45

Ohja, dat vroeg je ook nog in je openingspost.

Met allebij spring ik meestal 1x per week, en longeer ik 1x per week. Ze hebben min. 1 dag rust. Verder rijd ik over het algemeen dressuurmatig. Janneke rijd ik ook regelmatig 'koerstraining' om te oefenen voor evt. ponyrennen.
De laatste tijd pak ik ook wel eens af en toe voor Nance mn renzadel, maar met haar train ik daar minder serieus op omdat ik nog (lang) geen 18 ben en haar dus toch niet in een koers zou mogen uitbrengen. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:52

Mijn 5 jarige merrie, nu ongeveer een jaartje onder het zadel.

Ik begin met rustig instappen aan lange teugel, gewoon rondjes nog niks geen figuren o.i.d. Daarna pak haar op en rijd ik op elke hand 1 of 2 grote voltes. Vervolgens draaf ik aan en ga ik vooral rechte lijnen (afwenden, gebroken lijntjes) rijden en af en toe een voltetje ertussendoor. Daarna ga ik even rustig stappen. Daarna weer aandraven, als ze ontspannen is galopeer ik aan. Na de galop doe ik nog wat drafwerk op beide handen en dan stap ik uit ;)

Edit: Ook veel overgangen tussendoor om haar bij het werk te houden. Ze is erg snel afgeleid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:07

Paardlief is 6 jaar en net terug uit anderhalf jaar blessureleed. We rijden M1.

Ik begin met stappen aan half lange teugel, beetje voltes stappen, inbuigen. Dit ongeveer 10 minuten tot 15 minuten. Gaat dit goed, draven we aan, anders nemen we nog beetje wijken enzovoorts mee in stap.
Dan draven we een paar rondjes zo lang en laag mogelijk. VErvolgens galoperen we aan, waar ik probeer hem te laten hals strekken, iets meer horizontaal, weer halsstrekken, voltes, scherp maken. Dit ongeveer 5 minuutjes in totaal.

Daarna weer terug naar draf en even kijken of hij scherp en los is. Als hij dat niet is, werken we daar nog aan. Zo wel, gaan we weer even stappen en lang laten. Ongeveer 5 minuten.
Vervolgens in stap oppakken en weer aangaloperen. Daar in schakelen tot ik hem netjes kan verzamelen. Ondertussen grote en kleine voltes meenemen. Dan weer terug naar draf en weer hetzelfde werk als in galop met beetje zijgangen tussendoor. Hier niet echt een tijd voor, rijd normaal tussen de 40 en 60 minuten.

Dit doe ik 1 of 2 keer per week, andere 2 of 3 keer doen we alleen het loswerk gedeelte, maar dan uitgebreider. We rijden 5 keer in de week, 1 dag per week vrij en 1 dag per week longewerk. Soms ruilen we 1 dag rijden nog in voor longe werk of vrij, wat hij nodig heeft.

Het oppakken doe ik 1 of 2 keer per week, omdat hij daar super heet van wordt. De andere dagen proberen we hem juist los te maken en de ontspanning alleen maar op te zoeken. Met dat hete kan hij ook heel strak worden, dus moet je constant afwisselen wat je hoe gaat doen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:12

Limit, 10 jaar, altijd recreatief gereden nooit wedstrijden en denk dat we rond b niveau hangen.

Hoevaak ik rijd verschilt heel erg, ik had een tijdje een schema maar dat vond ik niet fijn. Nu is het gewoon als ik veel tijd heb ga ik rijden, als ik geen zin / tijd heb niet, en een beetje ga ik longeren. Meestal kom ik aan de 4 / 5 x per week rijden.
Limit moet altijd heel lang opwarmen voordat hij fijn loopt, dus begin altijd met 5 - 10 minuutjes stappen aan de lange teugel, dan pak ik mijn teugels op maat en rijd veel overgangen naar stilstaan, veel figuren (zoals voltes en slangenvoltes) en daarna veel overgangen naar draf / stap / stilstaan. Dan rijd ik in de draf veel tempowisselingen en figuren hierbij ben ik heel actief aan het rechtrichten en dan wordt meneer vanzelf los dat hij lekker gaat nageven, dan probeer ik hem lang en laag in te stellen (want hij gaat zelf liever hoog lopen). Als de ontspanning er is en hij goed op mijn hulpen reageert pak ik galopje mee, paar rondjes niet echt veel want hij vindt het lastig. Vaak is die dan braaf dan rijd ik hem nog even in draf door proefjes dingen (zoals middendraf en weer veel overgangen) en laat ik hem langzaam uitschuiven in draf en dan ga ik stappen is hij klaar.

Ik spring niet zovaak omdat ik daar niet zo'n held in ben, ik denk 1x in de maand. En probeer zoveel mogelijk met hem naar buiten te gaan 1 keer per week / 2 weken.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:24

Olympus, fries, 6 jaar, L1

Meestal rijden we om de dag, maar nooit meer dan dat. Eerder een extra dag vrij of wandelen. Olympus is namelijk een paard die heel snel 'afgestompt' is. Klinkt een beetje raar, maar ik heb liever een blij paard dan dat ik zsm door de klasses van de dressuur heen ben.
Als we rijden, is dat meestal drie kwartier ongeveer.

Het begint met losstappen aan de lange teugel en na een paar rondjes neem ik de teugels iets aan en laat ik het neusje tot kniehoogte komen, wel goed opletten dat hij met het neusje eruit blijft. In stap doen we dan 10 minuten wat stelling en buiging, rechte lijnen afgewisseld met voltes en slagenvoltes, stelling en contrastelling. Dan draaf ik aan, nog steeds lang en laag. Weer hetzelfde werk als in stap, maar dan met meer tempowisselingen.
Als hij lekker los is laat ik hem zijn hals strekken alvorens ik hem oppak. Oppakken betekent hoofd en halshouding als in de proef. Begint weer in stap met wat wijken voor het been. In draf rijden we weer veel voltes etc, en pakken onderdelen mee uit de proef (L1). Galop doe ik eigenlijk nooit zo heel veel, die is heel krachtig en kost hem veel energie. Wat ik in galop vooral doe is grote voltes rijden en middengalop-arbeidstempo.

Ten alle tijde blijf ik erop letten dat hij voorwaarts aan mijn been blijft en het liefst met zijn neus op de loodlijn.

Op vrije dagen laat ik hem lekker in de wei staan, longeer ik wat, wandelen we op borstel ik hem alleen.
Buitenritten zijn we sinds mei mee begonnen maar hij is erg allergisch voor dazensteken dus wacht ik tot het najaar voordat ik weer het bos in ga.