HAW debuut, nieuwe combinatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewYork

HAW debuut, nieuwe combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:04

Door omstandigheden heb ik helaas moeten stoppen met mijn bijrijdpaard Andante (zie profiel).
Maar ik wil jullie, wel met wat trots, kennis laten maken met mijn nieuwe aanwinst: Retino!

Afbeelding

Zijn paspoortje:

Naam: Retino
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 12 (21-05-1998)
Stokmaat: 1.63
Ras: Hollsteiner
Vader: Caretino
niveau: bij de eigenaar recreatief, vorige eigenaar L1.

Ik rijd hem sinds 3 weken vast 2x in de week.
de eigenaresse rijd met een thiedeman, deze heb ik er deze week afgehaald. De foto's zijn van de eerste keer zonder, en ik ga hem er ook nooit meer aanhangen! :D

Waar we aan werken is been reactie, eigenaar rijd met sporen, ik niet en dat levert af en toe even problemen op. zeker aan het begin, later reageert hij sneller op mijn beenhulpen.
Draf-galop moet ik nog vinden. stap-galop daarin tegen gaat super goed, heel vloeiend in 1 sprong.
Tips voor de draf-galop zijn welkom ;) Ik rijd zonder zweep!

Retino is een sensibel paardje dat veel op anderen reageert en zeker buiten snel is afgeleid. Binnen rijd ik hem het liefst en het fijnst, maar voor de fotos moest er natuurlijk buiten gereden worden! ;) Ik heb binnen losgereden, dus daar geen fotos van ;)

Sorry voor mijn lange verhaal, hier nu snel de fotos. (hou het lief! (A) )

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. mag actiever met achterbeen (puntje waar we aan werken)
Afbeelding

4. heel geconcentreerd (hak laag... )
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. volte 10 (?) meter, hier krijg ik de buiging die ik vraag. (stijf op rechts, buigt moeilijk in)
Afbeelding

7. Galop, te diep
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Knappie
Afbeelding

En nog een portretje als afsluiting
Afbeelding

De foto's mogen niet gekopieerd worden, en niet gebruikt worden voor andere doeleinden zonder mijn toestemming! :)
© All rights reserved!

Raja

Re: HAW debuut, nieuwe combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:09

Hee, ziet er goed uit hoor!!!

Let er idd op dat je hakken wat meer uitdrukt en je been lang maakt.
En pianohandjes ;)

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:10

Ik betrapte mezelf er ook op met de fotos.
Ik moet mijn handen ook niet naar beneden wegdrukken, gelukkig hamert Arie daar flink op (A)
Maar als ik dan voor mezelf rijd vergeet ik dat nog wel eens :$

Thnx voor je reactie! :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:13

zie je wel dat jullie een leuke combinatie zijn!

moet helemaal goed komen, arie helpt daar vast bij!

super dat je de thiedeman eraf heb gehaald :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:16

Volgens mij mogen je stijgbeugels wel een gaatje (of twee) langer.
Verder rijd je hem vriendelijk (vooral sinds de eigenaar hem met sporen en thiedeman rijd?). Heb wel het idee dat je hem zo netjes met zijn hoofd vindt lopen? Mijn idee is meer zakken, dit is nog te hoog ingesteld en al helemaal sinds zijn hoofdhouding nog onregelmatig is.
Verder is het een prachtig paard! Veel plezier nog met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:16

Voor een paard dat je nog zo kort rijd (en zo anders dan de eigenaar) vind ik het er netjes uitzien :j

Ik zou proberen wat af te wisselen in hoe hoog (of laag) je hem insteld in de hals. Hij ziet er nu redelijk "strak" uit in zijn hals, alsof hij loopt waar hij graag wil lopen in plaats van waar jij hem wil hebben. Waarschijnlijk komt dat deels ook door de thiedeman, omdat die ook beperkt in hoe hij kan lopen, en daar is hij aan gewend. Lekker gymnastieken dus daarmee :)

Verder mogen van mij je beugels in dit zadel wel een gaatje langer. Soms zit je met je been echt op de wrong (en bijna voor het zadel) in plaats van er tegen aan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:18

Mooi paard, maar Caretino is ook wel erg mooi bloed ;)

Voor de korte tijd dat je 'm rijdt ziet het er prima uit, knap dat je de stap zonder thiedeman wilde wagen. Er lijkt nog wel veel spanning in je polsen te zitten. Dit zie ik vooral op de foto's in het begin. Lijkt me niet helemaal nodig, wanneer het paard omhoog komt hoeft je eigenlijk alleen je hand/vuist te sluiten maar kun je de rest van je arm/schouder ontspannen laten.

Je hebt je handen ook vrij dicht bij het zadel staan. probeer meer naar een hoek in je ellebogen toe te werken. Je zult dan merken dat je dan ook minder snel je polsen fixeert. (Jup, spreek uit ervaring ;))

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:21

ZusJacobs en Blijheid;
Het klopt dat hij lager moet, ik vind het zelf erg moeilijk inschatten hoe hij goed loopt omdat het zo`n ander paard is dan mijn vorige bijrijdpaard.
Dit zal denk ik naar mate ik hem langer rijd steeds beter worden omdat ik het dan beter kan inschatten.

Ik vind hem ook te hoog/opgericht lopen.
Misschien tips om hem lager in te stellen?

Beugels langer dacht ik ook n.a.v de fotos, maar dan verlies ik mijn beugels (gladde onderkant van laarzen) misschien daar nog tips voor (A)

Hij is in zijn hals/hoofdhouding zeker onregelmatig, hij is ook niet gewend dat dit van hem word gevraagd, iik ga er vanuit dat dit steeds beter gaat en ik door de lessen dit ook bevestigd kan gaan houden ;)

Bedankt voor de reacties, ik ga er zeker mee aan het werk!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 08:23

Petulan schreef:
Mooi paard, maar Caretino is ook wel erg mooi bloed ;)

Voor de korte tijd dat je 'm rijdt ziet het er prima uit, knap dat je de stap zonder thiedeman wilde wagen. Er lijkt nog wel veel spanning in je polsen te zitten. Dit zie ik vooral op de foto's in het begin. Lijkt me niet helemaal nodig, wanneer het paard omhoog komt hoeft je eigenlijk alleen je hand/vuist te sluiten maar kun je de rest van je arm/schouder ontspannen laten.

Je hebt je handen ook vrij dicht bij het zadel staan. probeer meer naar een hoek in je ellebogen toe te werken. Je zult dan merken dat je dan ook minder snel je polsen fixeert. (Jup, spreek uit ervaring ;))

Dat is precies waar in de les op word gehamerd..
Helaas schiet het dan er bij in als ik voor mezelf rijd..
Ik denk er wel aan, maar vaak pas weer veel te laat.

Ik heb 2x in de week les, en mijn instructeur dringt echt wel goed door.
Dus ik neem aan dat dit met de tijd beter zal gaan?!

(heb eigenlijk 8 jaar in een verkeerde houding gereden... )

Ik heb trouwens altijd al zo`n knik in mijn pols gehad, iemand tips om daar vanaf te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:37

NewYork schreef:
ZusJacobs en Blijheid;
Het klopt dat hij lager moet, ik vind het zelf erg moeilijk inschatten hoe hij goed loopt omdat het zo`n ander paard is dan mijn vorige bijrijdpaard.
Dit zal denk ik naar mate ik hem langer rijd steeds beter worden omdat ik het dan beter kan inschatten.

Ik vind hem ook te hoog/opgericht lopen.
Misschien tips om hem lager in te stellen?

Beugels langer dacht ik ook n.a.v de fotos, maar dan verlies ik mijn beugels (gladde onderkant van laarzen) misschien daar nog tips voor (A)

Hij is in zijn hals/hoofdhouding zeker onregelmatig, hij is ook niet gewend dat dit van hem word gevraagd, iik ga er vanuit dat dit steeds beter gaat en ik door de lessen dit ook bevestigd kan gaan houden ;)

Bedankt voor de reacties, ik ga er zeker mee aan het werk!

Het wordt zeker beter als jullie elkaar beter leren kennen, daar ben ik niet zo bang voor :)

Tips om hem lager in te stellen, even denken.
Begin maar in stap, dat is meestal het makkelijkst :) Probeer hem dan te vragen richting halsstrekken totdat hij met zijn hals ongeveer horizontaal loopt. Lager kan altijd nog, maar zo'n stuk zakken is al heel wat. Dat zal best moeilijk gaan, hij moet leren je hand te vertrouwen en te volgen terwijl hij gewend is op een zeker punt tegen de thiedeman aan te lopen. Wees dus tevreden met een paar pasjes, en pak hem dan weer een stukje op, zo kan je gaan afwisselen. Als het in stap fijn gaat kan je hetzelfde in draf/galop proberen.
Als je hem lager insteld moet hij zich zowel in zijn hals als in zijn rug oprekken, dat is best zwaar. Probeer het dus niet teveel of te lang te doen in het begin, zeker als hij het echt niet gewend is. Het is helemaal niet erg als hij een keer spierpijn heeft, maar rijden moet wel leuk blijven, als hij steeds spierpijn heeft als jij afstapt dan heb je je crediet snel verspeeld :)

Wat betreft je beugels. Klinkt stom, maar gewoon doen. Iedereen heeft een gladde onderkant aan zijn laarzen, die worden nu eenmaal zo gemaakt ;) Je zou een paar andere beugelblokjes kunnen proberen, maar meestal is het gewoon wennen. In het begin raak je ze kwijt, en als je doorzet wen je vanzelf, tenzij je ze zo lang maakt dat je er écht niet meer bij kan maar dat is bij jou met één of twee gaatjes echt niet het geval.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:51

Ik ga met bovenstaand comment mee, :j Mr heb nog iets :

Op sommige fotos 'valt' hij als het ware naar voren,probeer hem daar meer vanuit achter te laten lopen :) ( foto 2 en 3 )

Het is een leuk dier! en voor zon korte tijd ziet het er netjes uit!

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:15

Heey emmie!

Ik ben het eens met het laag rijden commentaar. Wat ik doe is mn handen iets wijder en dr dan eigenlijk iets naar beneden vragen richting de mond wel. Verder de hulp goed aanvullen met je been. Verwacht niet dat ie gelijk heel laag zal gaan lopen en actief maar stapje voor stapje zal je vooruit gaan.

Beugels idd gewoon een keer langer doen, zal je ook merken dat je een iets losser been hebt dat niet de hele tijd kuit geeft.

Succes verder!

Carola1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:06

mooi paard zeg ;-)

en even voor de duidelijkheid......hij wordt niet met scherpe sporen gereden hoor :-p

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:11

Wat een lekkere zomerse combinatie!
Ik vind het wel altijd ruig dat roze, zou er zelf niet in gezien willen worden haha. (ieders eigen keus)
Je hebt een leuk paard, dat met je hakken/ houding komt wel goedt.
Ik vind het netjes dat je hem EN zonder sporen EN zonder zweep En dan ook nog zonder thiedeman rijdt (wat hij wel gewend zal zijn?)
Verder is het een leuk dier.

Carola1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:44

Ze rijd mijn paard zeker netjes! Ben ook blij dat ze mijn bijrijdster is geworden! Het komt zeker wel goed :D

Hij is altijd met hulpteugels gereden. Ik zelf rij hem met Thiedemann......maar dat heeft eigenlijk helemaal geen zin omdat hij altijd los hangt hahah.
En je ziet het....het kan ook zonder.

Retino is eigenlijk een springpaard.......maar zo te zien wordt hij nog een dressuur kakker :D

Ik hoop dat wij nog lang met zn tweeen van mijn lieve Retino mogen genieten (L)

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:04

Carola1983 schreef:
Ze rijd mijn paard zeker netjes! Ben ook blij dat ze mijn bijrijdster is geworden! Het komt zeker wel goed :D

Hij is altijd met hulpteugels gereden. Ik zelf rij hem met Thiedemann......maar dat heeft eigenlijk helemaal geen zin omdat hij altijd los hangt hahah.
En je ziet het....het kan ook zonder.

Retino is eigenlijk een springpaard.......maar zo te zien wordt hij nog een dressuur kakker :D

Ik hoop dat wij nog lang met zn tweeen van mijn lieve Retino mogen genieten (L)

hihi, dankje! word er bijna verlegen van Carola! :o

Spring ruiter met springpaard, haha worden Retino en ik echte dressuurkakkers indd!

En obver dat roze, tja, ik hou ervan :P
Had het dekje voor mijn vorige merrie gekocht, dus arme tino is een beetje homo geworden met zn roze dekje (A)

Bedankt voor de tips over het laag instellen, ga ik zeker mee aan de slag, en gelijk mn beugels langer :D

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:10

hee meis,
ziet er lekker uit hoor!
ach heb je arme tino homo gemaak :(:) haha hij heeft geluk dat je niet eens de roze peesjes hebt omgedaan :')
al het commentaar heb je zelf al gezegd of is al gezegd, haha en anders zal arie ons wel helpen herrineren!! _O-
ga zo door!!
xx

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:20

Dankje Jeem!

deze fotos had je niet verwacht zeker?
(ik ook niet, haha!)

Indd, bij Arie gaat het echt goed met mn handen, maarja, je kent het probleem met zelf rijden he.. :=

Thnx, jij ook he!
x

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 19:52

Iemand nog tips voor het laag instellen?

Hij vond het moeilijk om mijn hand écht omlaag te volgen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:18

Jullie zijn er wel uit alsof jullie nog best ver kunnen komen. ;)

Ikzelf denk dat het allemaal wel wat spannender mag. Meer eraan rijden. Ik lees dat je ook voltetjes meepakt, dat is al goed. Je kunt proberen hier en daar even wat pasjes weg te rijden, niet een hele lange zijde maar gewoon even weg en hop weer opsluiten. Als je dat combineert met stelling vragen, eventueel even doorvragen als hij stug blijft, zou je al een heel eind moeten komen.

Ikzelf doe graag op de volte in stap bijvoorbeeld eerst even wat dieper vragen, en daarna laat je hem pas strekken. Gooi niet je teugels los, maar steek zelf je handen naar voren (geeft niet als je houding dan minder word) zodat je er snel bij bent als hij niet goed volgt.

Ik combineer het ook weer met aandraven, want je leert ze om je hand te volgen. Dus als je dan je hand opent om aan te draven komen ze niet omhoog, maar ze blijven je hand volgen.
En het is dan dus ook niet erg om ze eens wat dieper te vragen, want je neemt dan wel ruimte, maar geeft die meteen weer terug.

Veel succes!

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 20:23

Dankje voor je goeie uitleg en tips.

Daar ga ik zeker mee aan het werk..

Vind het wel lastig om hem alert te maken en te houden op mijn been zonder sporen op dit moment... wellicht dat dit in de toekomst beter word? Ik heb hier verder ook weinig ervaring in, zelf altijd zonder sporen gereden...

Leuk dat je denkt dat we ver kunnen komen, hier gaan we hard voor werken, wie weet wat de toekomst ons brengt, alles op zn tijd! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:39

Wat ik zelf altijd probeer te onthouden, is dat je steeds blijft controleren of je rem, gas en stuur het doen. Oftwel hij moet steeds, wanneer je het ook vraagt, snel reageren, en anders kom je gewoon een keer harder in.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 21:28

Dat probeer ik nu ook indd, helaas krijg k niet de reactie die ik zou willen. kan hem ook niet bij tikken want k rijd zonder zweep.. heeft ie angst voor door t verleden ofzo dacht ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:33

Vind dat je goed bezig bent, zonder sporen en Thiedemann. En het ziet er goed uit, helemaal als je hem nog maar zo kort rijdt. Respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:36

O ja, je moet veel gaan schakelen om hem alert te houden op je been. Ook onmiddellijke reactie eisen want been = reactie. En dat kan een goede of verkeerde reactie wezen (wegschieten ofzo) als je maar een voorwaartse reactie krijgt. Geen reactie = gelijk tikje met zweepje achter kuit. Op het laatst is dat niet meer nodig trouwens, als hij eenmaal goed aan je been is. Maar vraagt veel van je concentratie en consequentheid in het begin, dus ff doorzetten...