Moeite met middengangen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Moeite met middengangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:49

Hallo bokkers,

Ik en mijn paard oefenen ons suf op de middenstap en middendraf.
Toch wil dit niet echt lukken. De middenstap wordt vaak juist kort en snel terwijl
ik meer halslengte geef en rustig aandrijf. De middendraf is echt een klein
drama, soms gallopeerd ze zelfs aan. Mijn paard heeft misschien niet de meest
perfecte bouw voor mooie middengangen, hoe hebben jullie dit ge-oefend?

Ja, ik heb elke week prive les dressuur maar ik wil ook graag tips van bokt
om hier aan te werken ! :)

__PSM__

Re: Moeite met middengangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:53

Middenstap is niet eens een kwestie van bijdrijven, lekker in je hand laten zakken, zodat de hals licht daalt vanuit de schoft. Vaak verlengen de paarden dan wat in frame en ook wel weer in hun paslengte :) Niet teveel vooruit willen drukken...

Middendraf, is vooral heel veel vooruit en terug schakelen, maak je paard sterk van achteruit, want anders vallen ze van het achterbeen af, en dan kukkelen ze inderdaad zo de galop in :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:18

Bedankt voor je reactie. Ik zal je tip voor de middenstap
eens gebruiken, want ik drijf eigenlijk nog best veel.

Schakelen in tempo in draf doen we al veel :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:19

Wanneer je paard echt zakt in je hand vanuit de schoft kun je heel voorzichtig iets kuit aan leggen, maar vooral niet constant drijven :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:23

De middenstap kan je pas rijden wanneer je paard je hand naar voren toe opzoekt bij een verlenging in de hals. Je licht bij, maar voornamelijk geef je ruimte aan de voorkant die je paard zelf opzoekt door zijn hals te verlengen en zijn pas te vergroten.

Het probleem met je middendraf is een balansprobleem. Je paard krijgt het niet "bijgebeend" en gaat in galop. Er zijn verschillende aanwijzingen waarom je paard dit kan doen, hij wordt uit zijn balans gehaald of je laat hem over zijn tempo lopen of je gooit hem te veel los aan de voorkant, of hij gaat te veel op de voorhand.
Waar rijd jij je middendraf in de bak?

Zelf oefen ik de middendraf, zeker in het begin voornamelijk bij het uitrijden van de hoek op de hoefslag. Zomaar een paar passen dat je paard vertrekt en dan weer terug. Uiteindelijk bouw je dit steeds iets verder uit. Pakt je paard het goed op op de hoefslag, dan pak je ook eens de diagonaal mee.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:13

chrisje_83 schreef:
De middenstap kan je pas rijden wanneer je paard je hand naar voren toe opzoekt bij een verlenging in de hals. Je licht bij, maar voornamelijk geef je ruimte aan de voorkant die je paard zelf opzoekt door zijn hals te verlengen en zijn pas te vergroten.

Het probleem met je middendraf is een balansprobleem. Je paard krijgt het niet "bijgebeend" en gaat in galop. Er zijn verschillende aanwijzingen waarom je paard dit kan doen, hij wordt uit zijn balans gehaald of je laat hem over zijn tempo lopen of je gooit hem te veel los aan de voorkant, of hij gaat te veel op de voorhand.
Waar rijd jij je middendraf in de bak?

Zelf oefen ik de middendraf, zeker in het begin voornamelijk bij het uitrijden van de hoek op de hoefslag. Zomaar een paar passen dat je paard vertrekt en dan weer terug. Uiteindelijk bouw je dit steeds iets verder uit. Pakt je paard het goed op op de hoefslag, dan pak je ook eens de diagonaal mee.

Het volgen van mijn hand gaat redelijk goed. Ze zakt in draf met halsstrekken
9 van de 10 keer gewoon netjes en rond. Alleen in stap is het iets lastiger, dan
wil ze heel erg haar neus eruit drukken. En gaat ze kort en snel stappen.

De middendraf rij ik vaak op de diagonaal. Ik denk dat ze zoals jij zegt over haar tempo
heen gaat en dan in galop valt, zo voelt het in ieder geval. Ook vind zij/ik het erg
moeilijk om haar dan rond te houden, ze wordt dan erg sterk en drukt zich eruit.

Als ik het op een grote volte rij, gaat het vaak al een stuk beter. Maar in de proef
zal ik hem ook op de diagonaal moeten rijden. Maar ik ga het proberen om steeds kleine
stukjes te verruimen, dus niet meer bijna een hele diagonaal.

Bedankt voor je reactie!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:48

Het kan helpen haar voor de middendraf iets ronder in te stellen zodat ze de neus er niet uit kan drukken.
Verder zal je in stap meer de achterhand moeten activeren om haar beter te laten zakken, biedt licht weerstand en drijf daar met je been naartoe.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:00

probeer niet te veel aan je stap te sleutelen, meeste paarden worden er meestal alleen maar korter en onregelmatiger door.

begin in draf met veel schakelwerk en het algemene rechtrichten. om mooie middengangen en later uitgestrekte gangen te verkrijgen, moet je paard leren z'n achterhand goed onder de massa te zetten, hierdoor draagt hij achteraan meer gewicht en kunnen de voorbenen gemakkelijker en ruimer gaan bewegen.

ik begin ook meestal met korte stukjes op de lange zijde. ik gebruik de hoek om iets ronder in te stellen en een ietsiepietsie terug te komen in tempo om bij het rechtstellen te kunnen verruimen. belangrijk niet te bruusk inkomen met je been, want als je je paard overvalt met hulp is de kans alleen maar groter dat hij in galop gaat EN vooraan doorlaten, toelaten dat hij iets langer in de hals wordt en vooruit kan.

succes

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:12

Het laten zakken van je paard in stap verbeterd de stap zelfs vaak, mits je voldoende ruimte en de juiste weerstand bied!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:14

ok hals laten zakken en die ontspanning zoeken -> ja
maar beginnen extra drijven, duwen, druk, spelen met teugels,... dit maakt het er echt niet beter op, maar uiteindelijk is elk paard anders

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:17

Daar ben ik het mee eens, dan haal je zelf door alles wat je doet je paard uit de juiste takt en regelmaat.
Maar de hals laten zakken en ontspanning zoeken kan alleen met een actief achterbeen dus zul je daaraan moeten drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:20

Wat bij mijn vorige pony erg hielp met middendraf was werken met balkjes.
Een serie van 4 balkjes neerleggen, eerst zodat je paard geen moeite heeft met de afstand, en als dat goed gaat een klein stukje verder uit elkaar. Op die manier moeten ze een beetje strekken om netjes over de balkjes te gaan. Op den duur zal dat steeds makkelijker gaan omdat de spieren er in getraind raken, en dan gaat het ook zonder balkjes makkelijker.
Niet elke dag doen uiteraard, maar het is wel een fijne manier om je paard te leren wat grotere passen te maken :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:22

Ik laat vaak gewoon mijn paard in mijn hand zakken, paardlief laat dan zijn hals vanuit de schoft iets zakken, en dan rijd ik heel concequent één keertje toe... Paard kan dan makkelijk van achteren naar voren stappen en gaat ruimer stappen...

Dit alles volgt elkaar in heel rap tempo op...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:34

Blijheid schreef:
Wat bij mijn vorige pony erg hielp met middendraf was werken met balkjes.
Een serie van 4 balkjes neerleggen, eerst zodat je paard geen moeite heeft met de afstand, en als dat goed gaat een klein stukje verder uit elkaar. Op die manier moeten ze een beetje strekken om netjes over de balkjes te gaan. Op den duur zal dat steeds makkelijker gaan omdat de spieren er in getraind raken, en dan gaat het ook zonder balkjes makkelijker.
Niet elke dag doen uiteraard, maar het is wel een fijne manier om je paard te leren wat grotere passen te maken :)

Heb je tip opgevolgd en inderdaad, dat werkt best wel :) Alleen vraag ik me dan weer
af of ze het ook zonder balkjes gaat doen.. Maar nu ken ik wel het gevoel
dat ze dus echt verruimd! Bedankt voor je tip! :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:05

Begin gewoon eens met lekker actief te stappen, zelf lekker ontspannen zitten zodat ie een beetje in de hand zakt, lekker rond. Als je merkt dat hij te diep begint te komen kan je eventjes de druk loslaten zodat hij wat omhoog komt en dan weer naar beneden rijden. Laat hem gewoon zoveel teugel nemen als hij wil, als hij maar wel rond loopt. Als je hem helemaal ontspannen hebt stappen, klein beetje je kuit aanleggen, en meestal gaan ze daar wel in middenstap, dat je nét wat meer impuls krijgt als de ´arbeidsstap´. Meestal als je ze zo laat stappen, helemaal ontspannen zegmaar, maken ze hun stappen ook een stuk langer en is het eigenlijk al middenstap (A) Let wel op dat je zelf rechtop blijft zitten, ondanks dat je mee moet geven met zn mond. Ik val zelf vaak een beetje voorover als ik dat doe, maar dan gaat het hele plaatje van je middenstap weer naar de kolere.

Middendraf moet je gewoon beginnen bij een klein beetje. Wegrijden en terug nemen, en dan niet op het voorbeen letten, maar voelen of je het achterbeen eronder voelt komen. Gewoon kleine stukjes, tussen H en E bijvoorbeeld. Beetje hand meegeven, maar niet teveel dat hij tegen de teugel komt, en dan been eraan, kleine ophouding aan de voorkant. Zo komt hij er denk ik verder wel lekker onder met zijn achterbeen en dat is de bedoeling van een middendraf!

Heel veel succes nog, en met die balkjes lijkt me ook een slim idee als je paard van zichzelf niet zulke lange passen stapt ;)