springen aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

springen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:51

haaj :+
mijn verzorgponys zijn alleen maar voor de koets opgeleerd, en een beetje onder het zadel, ze kennen dus geen wijken, springen,... Hoe leer je een pony nu eigenlijk springen aan?

Kim14

Re: springen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:52

Eerst dressuurmatig voor mekaar maken!! Wijken is ook nog niet iets wat een paard meteen moet kunnen ...

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:53

Kim14 schreef:
Eerst dressuurmatig voor mekaar maken!! Wijken is ook nog niet iets wat een paard meteen moet kunnen ...

ja, niet perce wijken, maar daar bedoel ik mee dat ze (bijna) geen beenhulpen kennen,...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:54

Beginnen met een balkje over de grond, daar overheen galoperen enz.
En dan eens een heel laag hindernisje. Eventueel vanuit draf. Het echte springen hoef je ze niet te leren, dat kunnen ze uit zichzelf wel. Gewoon recht op aan rijden en voorwaarts houden. En idd zoals Kim14 zegt: Eerst zorgen dat het paardje dressuurmatig voor elkaar is, dat het de basis kent. Bij het springen komt je dit dan weer van pas.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:56

Pollewoppy schreef:
Beginnen met een balkje over de grond, daar overheen galoperen enz.
En dan eens een heel laag hindernisje. Eventueel vanuit draf. Het echte springen hoef je ze niet te leren, dat kunnen ze uit zichzelf wel. Gewoon recht op aan rijden en voorwaarts houden. En idd zoals Kim14 zegt: Eerst zorgen dat het paardje dressuurmatig voor elkaar is, dat het de basis kent. Bij het springen komt je dit dan weer van pas.

kan dit dan ook in draf? als het bij lage hindernissen blijft kunnen deze dan toch ook genomen worden in draf...

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:57

Het belangrijkste is dat je je paard eerst dressuurmatig voldoende onder controle hebt. Om te beginnen met de basis van het springen houd dat vooral in: goede reactie op je been, goede rem en ook terug kunnen rijden, een beetje kunnen schakelen, paard loopt goed in balans, stuur erop. Dan zou je zo'n beetje kunnen beginnen met af en toe wat balkjes stappen, draven of galloperen maar zeker niet meer dan dat tot dat echt bevestigd is. Dan rustig aan wat cavaletti of kleine kruisjes en zo kan je elke keer een stapje verder gaan.

Wel zou ik dit alleen onder goede begeleiding doen van iemand die hier veel ervaring mee heeft, want als je het op een verkeerde manier doet heb je de kans dat het alleen averechts werkt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:57

Ja hoor, zeker in het begin kan dit allemaal juist prima in draf. Later als alles wat meer bevestigd is kun je gaan galoperen ;)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:58

Pollewoppy schreef:
Ja hoor, zeker in het begin kan dit allemaal juist prima in draf. Later als alles wat meer bevestigd is kun je gaan galoperen ;)

ah oke :) want ze kennen ook geen galop-linkergalop-rechtergalop. Mijn verzorgponys kennen namelijk nogal weinig ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:03

Gewoon eerst dressuurmatig beginnen.
Als die basisdingen er goed in zitten, pas dan beginnen met eens een balkje mee te pakken, een paar balkjes achter elkaar, en dat opbouwen zoals ik eerder beschreef. En Appiee heeft daar nog wa mooie aanvullingen op.

Doe vooral alles heel rustig aan. Wil niet te snel, daarmee ontneem je de pony's misschien het plezier. Alles op zijn tijd.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:03

Pollewoppy schreef:
Gewoon eerst dressuurmatig beginnen.
Als die basisdingen er goed in zitten, pas dan beginnen met eens een balkje mee te pakken, een paar balkjes achter elkaar, en dat opbouwen zoals ik eerder beschreef. En Appiee heeft daar nog wa mooie aanvullingen op.

Doe vooral alles heel rustig aan. Wil niet te snel, daarmee ontneem je de pony's misschien het plezier. Alles op zijn tijd.

bedankt :)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:24

balkjes stappen en steeds opbouwen.

geralda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:25

bij het springen is het ook belangrijk dat je de pony een goede aanleuning geeft. Begin met een hindernis op de hoefslag en aan de zijkant een schuine balk. Hierdoor kan je pony er niet langs lopen. verder is het belangrijk dat je niet te hoog wilt springen. eerst de basis goed.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:31

En wat ook wel handig is (naast alle goede tips die hierboven ook al genoemd worden) zorg ervoor dat je pony's er plezier in houden. Dus als het goedgaat, ook al heb je maar 3 of 4 keer gesprongen, gewoon stoppen en lekker verder dressuren. Te veel achter elkaar springen kan ervoor zorgen dat ze er geen zin meer in hebben.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:40

Ik zou gewoon eerst 1 balkje en naast je pony eroverheen stappen, als dat goed gaat eroverheen draven.
Dan 2 balkjes naas je pony en eroverheen stappen, en dan als dat goed gaat draven, hetzelfde steeds een balkje erbij.
Ik zou t/m 4 balkjes gaan.
Als ie dat goed doet dan 1 heel laag kruisje en naast je pony eroverheen stappen (dat kan wel)
En als dat goed gaat draven.
Zo doe je dat elke x als je komt en dan kan je op t gegevenmoment presies zo doen maar dan erop inplaatsvan ernaast.
Ernaast kun je opzich nu al meteen mee beginnen, voor erop zou ik wachten totdat je pony alles onder de knie heeft dressuurmatig.
Ik heb nog een tip, als je pony niet goed zijn benen optilt kun je ook grondwerk met m gaan doen. ;)

Maar zoals hierboven al gezegt is, niet een uur doen ofz, wel met afwisseling.
Dit wat ik heb geschreven hoeft niet in 1 x
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 09-08-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:47

Ik zou hem eerst dressuur matig een beetje voor elkaar hebben. misschien is het handig dat ze de galop ook leren, want als je over een paar jaar ofzoo wat hoger wilt kan dat natuurlijk niet meer vanuit draf.

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:52

eerst vrij laten springen en over balkjes laten lopen, en dan steeds hogere kruisjes opbouwen

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:14

gewoon rustig aan de hand balkjes lopen,aan de hand een klein hindernisje springen en dat langzaam opbouwen naar een groter hindernisje ( dit doe ik zelf allemaal aan de longe )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:28

Oud topic, en bij deze dus een slotje.