Scheefheid bij paarden. Onze schuld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Scheefheid bij paarden. Onze schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:01

Eurwh.. Hoe leg ik het uit... We zijn nu bezig met mijn paardje zadelmak te maken en vandaag hebben ze zonder bedoeling los gereden. (Na 3 keer erop gezeten te hebben) Op de linkerhand ging allemaal prima, maar rechtsom wou mevrouw niet. Alsof ze het niet snapte. Na wat doordwingen en sturen uiteindelijk toch gelukt, maar het gaat nog niet zo soepel als linksom.

Rechts is ze namelijk ook was stugger. Bijvoorbeeld met longeren en naderhand met linksom stappen.

Nu kwamen we der op dat scheefheid bij paarden, over het algemeen rechts, misschien wel mogelijk is door de mens! De mens stapt namelijk links op. Geleidt het dier links en longeert 'm over het algemeen altijd eerst links. (Uit mijn ervaring dan) Als wij met een veulen recht gaan beginnen met alles. Is het dan mogelijk dat deze scheefheid overlaat naar de linkerkant?

Snappen jullie?

xAmazone

Re: Scheefheid bij paarden. Onze schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:08

ik denk dat ik het wel snap, heb er ook last van gehad, bener gelukkig van af

je zegt dat je altijd alles links omdoet.
je moet net afwisselen. niet bij dat
probleem alles op de andere kant gaan
zettten, maar omschakelen. kan je je laatste
zin anders verwoorden??

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:11

meestal door mensen bij rijden etc. maar er zijn ook paarden die last van scheefheid hebben in het exterieur.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:11

xAmazone schreef:
ik denk dat ik het wel snap, heb er ook last van gehad, bener gelukkig van af

je zegt dat je altijd alles links omdoet.
je moet net afwisselen. niet bij dat
probleem alles op de andere kant gaan
zettten, maar omschakelen. kan je je laatste
zin anders verwoorden??

Ja dat bedoel ik.

En met die laatste zin bedoel ik eigenlijk, stel je geleid een veulen van jongs af aan rechts. Stapt ook rechts op enz. Is het dan mogelijk dat het dier dan ipv rechts "vast" te zitten links vast te zitten. Snap je?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:12

Klopt!

Dat werd mij ook laatst verteld :P en inderdaad, dat klopt wel. Ik probeer er met alles zo veel mogelijk op te letten.. Even lang op elke hand rijden, een keer rechts beginnen met losrijden.. dan weer links. Ik denk inderdaad dat je dan het probleem aan de andere kant krijgt :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:13

Paarden zijn van natuurlijk scheef maar niet extreem. Door de mens kan dit wel verergeren door een verkeerde rijstijl of door altijd links op te stappen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:14

een paard is van natuure rechts of links gebogen. Net als dat wij links of rechts handig zijn.

Een paard is dus op de ene hand ook makkelijker dan op de andere. Wat in veel gevallen resulteert in het feit dat er meer op de makkelijke hand getraind word. En dus het paard alleen maar schever word.

Daarom moet je afwisselen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:16

Elk paard is van nature al in meer of mindere mate scheef.
Door training kan dit verbeteren of verslechteren.
Veel afwisselen en op je houding letten scheelt vaak al veel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:32

Nee, niet onze schuld. Zoals hierboven beschreven is een paard net als een mens, rechts of links georiënteerd. Naar mijn weten heeft dat te maken met de ligging van de foetus in de baarmoeder.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:12

setteke schreef:
Nee, niet onze schuld. Zoals hierboven beschreven is een paard net als een mens, rechts of links georiënteerd. Naar mijn weten heeft dat te maken met de ligging van de foetus in de baarmoeder.

Ik heb ziggy vanaf 8 maanden nooit bewust een een kant meer begeleid (sterker nog, geen idee welke an het hoort als je me het zo tussendoor zou vragen :o )
En tóch is hij zo scheef als een hoepel... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:14

kehdra schreef:
setteke schreef:

Ik heb ziggy vanaf 8 maanden nooit bewust een een kant meer begeleid (sterker nog, geen idee welke an het hoort als je me het zo tussendoor zou vragen :o )
En tóch is hij zo scheef als een hoepel... :+

Ze zegt ook dat ieder paard van nature scheef is. En het ene paard heeft dit meer dan het andere paard.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:17

euh, ik bedoelde dus ook dat ik het met haar eens ben :+
had het er alleen niet bijgezet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:17

kehdra schreef:
euh, ik bedoelde dus ook dat ik het met haar eens ben :+
had het er alleen niet bijgezet .

Ah oke, Ik dacht al. :o sorry mijn fout

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:18

Ik denk niet dat het er mee te maken heeft, opstappen links.
Elk paard is scheef, net als dat wij links of rechtshandig zijn.
Bij mensen is één kuit dikker is als de ander door de bespiering.
Wij mensen zijn dus ook scheef. :D

Net als dat ik met mijn rechterbeen pootje over schaatsen makkelijk kan, en met links als basis veel slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:20

moonfish13 schreef:
Ik denk niet dat het er mee te maken heeft, opstappen links.
Elk paard is scheef, net als dat wij links of rechtshandig zijn.
Bij mensen is één kuit dikker is als de ander door de bespiering.
Wij mensen zijn dus ook scheef. :D

Net als dat ik met mijn rechterbeen pootje over schaatsen makkelijk kan, en met links als basis veel slechter.

Dat denk ik ook dat dat er iig niets mee te maken heeft. Aangezien ik rechts opstap. En mijn zus links. Dus dan zou mijn paard recht moeten zijn. Maar hij is zo krom als een banaan

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:21

Inderdaad zijn de meeste paarden van nature een beetje scheef/ asymetrisch ook. Iemand zij laatst tegen mij toen het me opviel dat de neusgaten van een paard wel heel scheef zaten toen het paard ze wat opzetten tijdens het werk dat dat ook kwam omdat dat paard rechtsgebogen was en dus zelfs het rechterneusgat groter was.

Weet wel dat het van nature is. Bij de klassieke/academische rijkunst word het ook als uitgangspunt genomen dat je je paard recht moet richten. Volgens mij kan het trouwens ook aan de fok liggen zo heb ik ooit eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat warmbloedpaarden over het algemeen schever waren dan koudbloeden en wilde paarden. (ben helaas de bron van dit onderzoek, was wel in college bij ons dus ga ervan uit dat het betrouwbaar was)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:23

Ik denk het niet eigenlijk.
Ik bedoel, de scheefheid van een paard is altijd naar één kant, en dat is te vergelijken met (als mens uiteraard :+ )het schrijven met de linkerhand of de rechterhand. Het rechtrichten van een paard is ongeveer te vergelijken met een mens met beide handen te leren schrijven. De ene kant gaat nou eenmaal makkelijker dan de rechterkant.

Net zo bij paarden. Die hebben ook een 'voorkeurskant'.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:32

Komen wij er mooi vanaf, we zijn rechts of links, niemand gaat daar iets mee doen, rechtrichten ofzo (mits je je rechtervingers breekt, ik poets nu nog steeds mijn tandjes met links).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:33

Oneerlijk verdeeld toch :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:39

Maar bij een paard "moeten" we iets doen met die voorkeurskant. We moeten hem rechtmaken, net zo soepel maken links als rechtsom. Dus als mens zou jij net zo goed moeten kunnen schrijven links als rechts. Ben benieuwd hoeveel mensen gaan steigeren en bokken.... :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:50

setteke schreef:
Maar bij een paard "moeten" we iets doen met die voorkeurskant. We moeten hem rechtmaken, net zo soepel maken links als rechtsom. Dus als mens zou jij net zo goed moeten kunnen schrijven links als rechts. Ben benieuwd hoeveel mensen gaan steigeren en bokken.... :D

Vroega, toen mijn opa klein was (ook linkshandig) kreeg hij op school gewoon een tik op de vingers als hij met linksschreef. Thuis mocht het wel dus hij kan het volgens mij wel met allebei. (Hoewel hij nu over het algemeen wel meer met links zal schrijven dus misschien dat hij het rechts verleerd is). Omdat je als je linkshandig bent en van links naar rechts schrijft vaak per ongeluk vegen maakt met je hand/arm mocht het niet op school trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:51

setteke schreef:

Nee, de voorkeurskant is juist de goede kant. De 'moeilijke' kant is wat we soepel moeten maken.

En neem dat schrijven niet te letterlijk...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:57

Mijn voorkeurskant is rechts, maar door klein ongeluk, poets ik mijn tanden nog steeds links (na 20 jaar), dus wat is onze inbreng en waarom MOETEN paarden op beide kanten gelijk zijn? Zij mogen ook een voorkeurskant hebben, wat doen we ermee?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:59

Ik bedoelde meer te zeggen dat een mens ook best even handig of bijna evenhandig kan worden met beide kanten. Zoals mijn opa omdat hij een tik kreeg of de ex van een vriendin omdat hij zijn vingers tussen de grasmaaier had gestoken. Vind het dus helemaal niet zo'n onredelijke eis aan je paard, Denk wel dat je op die manier makkelijker snapt hoe moeilijk het eigenlijk is om je paard recht te richten. Immers zou het voor jou ook moeilijk zijn om met je niet voorkeurskant net zo handig te worden.

Ik denk dat je wanneer je je paard niet rechtricht je paard alleen maar krommer zal worden ik denk dat hij daar uiteindelijk last van krijgt. Maar dat kom ook omdat wij erop willen zitten, als wij dat niet zouden willen zou die natuurlijke scheefheid niets uitmaken. Ze zijn er immers ook mee de evolutie doorgekomen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:59

setteke schreef:
Mijn voorkeurskant is rechts, maar door klein ongeluk, poets ik mijn tanden nog steeds links (na 20 jaar), dus wat is onze inbreng en waarom MOETEN paarden op beide kanten gelijk zijn? Zij mogen ook een voorkeurskant hebben, wat doen we ermee?

Juist recht maken om te zorgen dat ze er niet door behinderd worden tijdens het rijden.
Dat we dat bij mensen niet doen is een ander verhaal...