Orion(tuigpaard) @ onderlinge dressuurwedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Orion(tuigpaard) @ onderlinge dressuurwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 14:53

Hallo bokkers,

Zondag heb ik een onderlinge wedstrijd gereden met Orion. Ging erg lekker, eerste proef had ik wat afraffel fouten in. 2de proef ging een stuk netter.

Even het verplichte deel:
Naam: Orion.
type: Tuigpaard.(V. Fabricius)
Leeftijd: 14.
Schofthoogte: 1,72.
Ons niveau: B ( onderling rij ik L1 en volgende zondag voor het eerst KNHS starten in de B).

Waar we aan werken is nog meer ontspanning in de galop en het meer dalen van zijn als tijdens het strekken.
Mijn eigen punten zijn voornamelijk mijn voeten, die lijden vaak een eigen leven en moet echt meer controle daar over gaan krijgen. Het is erg moeilijk om mijn tenen naar binnen te houden. Ook moet ik goed op mijn houding en mijn handen letten dat ik die netjes rechtop en naast elkaar houd. Overgrens vind ik het erg moeilijk om mijn hand te ontspannen in de galop..( is bij ander paard een paar keer goed fout gegaan waardoor ik slecht durf)

Ik ben 1ste en 2de geworden met 202 en 206 punten in de L1.

1. Neus mag er meer uit tenen naar binnen
Afbeelding

2.Zit ik eindelijk niet meer scheef hangend op mijn beugels, ga ik scheef in mijn rug ;(.
Afbeelding

3. Mag van mij wel wat dalen in de hals met middenstap.
Afbeelding

4. Tenen!! (let aub niet op mijn geconsentreerde hoofd :+ ).
Afbeelding

5. Binnenhand lager houden en druven te ontspannen in galop
Afbeelding

6. Helemaal trots op mijn kanjer! <3
Afbeelding

7. Heb heerlijk met me kampioentje geknuffeld en hoop dat hij volgende week ook zo braaf is.
Afbeelding

Ik heb nog heel wat punten om aan te werken( schouders, tenen, handen en natuurlijk niet zo boos geconsentreerd kijken :+ ).
Ik heb elke week les en krijg veel hulp van een stal genoot. Wil erg graag leren en commetaar waar ik iets aan heb is ook zeer zeker welkom :D.

Volgende week gaan we voor het echt in de B. Deze week gaan we nog flink oefenen op mijn houdings punten.

Groetjes,
Orion en lizet.

Keet

Re: Orion(tuigpaard) @ onderlinge dressuurwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:59

Zie ik daar een trotse paps linksbovenin het hoekje op foto1? :+

Ziet er goed uit. Maar genoeg puntjes om aan te werken :)
Zijn neus moet meer richting de loodlijn, hij loopt wel erg in de krul zo. Maar het is wel een tuiger, dus zal deels de natuurlijke houding zijn die je goed moet leren begeleiden.

Blijf recht op je paard, recht tussen zijn oren doorkijken en ook bij het wijken je lichaam recht houden, waarschijnlijk zal Orion dan ook wat rechter blijven tijdens het wijken :)

Succes volgende week :)

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:04

Evelli schreef:
Zie ik daar een trotse paps linksbovenin het hoekje op foto1? :+

Zo, jij hebt echt goeie ogen! ;)

En over die tenen, die zijn heel af en toe gewoon lang... :+

Nee hoor, het ging top. Sowieso was over heel de linie de score goed: iedereen 180 punten of meer!

Hopelijk volgende keer iets meer deelnemers.
Laatst bijgewerkt door barbarossa op 21-06-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:07

gefeliciteerd met je prijzen!

kwa voeten kun je ook proberen ter denken aan knieen naar binnen of hakken naar buiten
dat werkt bij mij beter als denken aan tenen naar binnen

iets meer drijven met je kuit om zijn hals wat uit te leggen zodat hij niet achter de loodlijn kruipt
dat werkt ook bij halsstrekken

verder veel succes volgende week, komt vast goed!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:26

spatter schreef:
gefeliciteerd met je prijzen!

kwa voeten kun je ook proberen ter denken aan knieen naar binnen of hakken naar buiten
dat werkt bij mij beter als denken aan tenen naar binnen

iets meer drijven met je kuit om zijn hals wat uit te leggen zodat hij niet achter de loodlijn kruipt
dat werkt ook bij halsstrekken

verder veel succes volgende week, komt vast goed!

Knieen naar binnen is wat moeilijker met mijn vage X knien :+. Ik ga je tips zeker proberen! :D.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:33

Joepie, een oranje strik! Gefeliciteerd hoor!
Ik geef nooit commentaar op rijfoto's vanwege het hoge 'momentgehalte' dus misschien is deze post helemaal niet toegestaan in HAW. Toch een vraag: misschien is het een vertekend beeld, maar wat zijn dat voor bobbels op Orion's hals ( laatste twee foto's)?

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:36

Gefeliciteerd!

Om ook maar iets te zeggen over je voeten: Als je gewoon staat, met je knieen recht naar voren, hoe staan je voeten dan? Je wilt namelijk niet weten hoeveel ruiters helemaal niet in staat zijn om hun tenen naar binnen te draaien, omdat ze dan hun knie verdraaien. Als je voeten dus van nature al naar buiten steken, wordt het behoorlijk lastig om ze te paard naar voren te laten steken, zonder dat je bijvoorbeeld last van je knieen krijgt, of je benen ergens onbewust vastzet.
En verder kan ik je als tip geven om veel zonder stijgbeugels te oefenen en er dan op te letten dat je je benen ontspannen in de juiste houding hebt, dus alsof je je stijgbeugels aan hebt. Uitstekende voeten kunnen ook komen omdat je ergens in je benen je spieren teveel vasthoudt. Probeer maar te voelen of dat bij jou ook zo is.
Succes!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:40

Dat is denk ik zijn schouder, hij stond op het moment van foto maken ook een beetje raar. Echter is hij natuurlijk wat spieren kwijt op zijn als omdat ik hem natuurlijk niet de training kan geven wat de vorige eigenaaresse gaf.
Zal vanmiddag als ik weer naar stal gaan controleren of het zijn schouder is of wat anders vreemd.
Grappig dat je het opmerkt! Had het zelf nog niet gezien :o (mijn ogen gaan niet veder als zijn mooie koppie) :o

Jep mijn tenen staan als ik mijn knieen recht zet inderdaad wat naar buiten (net getest). Ga je tip eens toepassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:16

Gefeliciteerd met je prijzen!

Qua zitten moet je denk ik niet teveel aan je tenen willen corrigeren, maar kan je beter uitzoeken waar het vandaan komt. Bij mij staken mijn tenen naar buiten omdat ik mijn bekken niet genoeg naar achteren kantelde, waardoor mijn bovenbenen niet goed lagen, knieën niet tegen het zadel, en tenen gingen uitsteken. Dat is bij heel veel mensen zo, tenen naar buiten is dan meer een symptoon dan het werkelijke probleem. Hiermee kan je instructie je denk ik beter helpen, omdat die een beter beeld van je heeft.

In het wijken valt me op dat je scheef gaat zitten. Waarschijnlijk omdat hij niet scherp genoeg op je binnenbeen reageert (?). Als je daardoor harder moet duwen met je binnenbeen om hem opzij te krijgen, dan krijg je vanzelf zo'n kronkel in je rug. Dus, goed aan het been maken! Daarnaast helpt het vaak een heel stuk als je kijkt in de richting waar je heen gaat, ook met wijken. Je geeft dan onbewust al gewichtshulpen de goede kant op :)

Als je ontspannen in galop moeilijk vind, oefen dan eens aan de longeerlijn. Teugels van het hoofdstel af en zelf gewoon zitten, laat degene die longeert je paard maar sturen. Zo leer je weer voelen hoe het is om zonder druk op de teugels te galopperen, en dan is het makkelijker om dat gevoel weer op te zoeken als je zelf aan het rijden bent.

Tot slot, en ik weet dat het moeilijk is bij een tuigpaard, ik zou hem graag wat langer in de hals zien. In middenstap mag de hals horizontaal zijn, en dat is hij nog lang niet. Probeer er aan te werken dat Orion je hand goed volgt, zodat je wat kan afwisselen met hoger en lager instellen terwijl hij toch op of net voor de loodlijn blijft. Nu loopt hij er op een aantal foto's behoorlijk achter, naar mijn idee in de houding die hij zelf prettig vind. Daag hem uit om te lopen waar jij hem wil hebben!

Zo, het is een heel verhaal geworden :o Ik hoop dat je er wat mee kan, want ik vind jullie een leuke combinatie, en als je een paar puntjes nog verbeterd dan ben je in een flits door de B heen :j

miss_lizje

Re: Orion(tuigpaard) @ onderlinge dressuurwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 16:25

Dat scheef zitten bij wijken is voornamelijk een gewoonte geworden bij vorige paard. Die deed daar erg moeilijk mee dus idd meer been willen geven en dus scheef zitten. Helaas is dat er nog niet uit gegaan. Iets erin trainen gaat helaas veel sneller als het weer afleren.
Ik ga binnekort als mijn moeder weer moet mee naar de fysio, voor een check en eventuele oefeningen.

Orion kan (bijna) alles al, het probleem is dat ik alles nog niet kan. Hij vind het wel makkelijk om op zijn favorite houding te lopen, vind het zelf moeilijk om hem lager in te stellen. Dit is ook 1 van de punten waar we in de lessen nog veel aan moeten werken.

Bedankt voor de tips! Geeft niet dat het een heel verhaal is geworden, want hier heb ik wat aan!