Bokken bij verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn07

Bokken bij verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:27

Mijn paard gaat vaak bokken als je in verlichte zit gaat zitten en wat harder dan normaal gaat galopperen. Het is niet alleen bij mij, ze loopt ook weleens in de les mee en dan doet ze het ook. Het gaat dan meestal om een middengalopje. Ook in het bos of op het strand doet ze dit. Ik vind het best vervelend omdat ik nog niet heel erg veel ervaring heb met in verlichte zit rijden. Maar het meisje dat in de les op haar rijdt wel dus daar ligt het niet aan. Laatst waren we in het bos aan het galopperen met 3 paarden totaal en toen bokte ze ook twee keer, ik vloog de tweede keer uit het zadel en heb nog een stukje meegereden aan haar nek :D ...gelukkig kon ik mijn armen heel stevig om haar nek slaan en kreeg ik haar naar draf en stopte ze toen ik hooooo maar zei, zodat ik er heel apart af kon stappen en gelukkig niet ben gevallen toen we nog zo hard gingen. Heb er ontzettend om moeten lachen :7 , maar al met al word ik er toch een tikkeltje onzeker van, vooral dan met buitenrijden. Heeft iemand tips? Ik denk dat ze het uit joligheid doet, maar dit weet ik niet helemaal zeker, zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn? En wat zou ik eraan kunnen doen?

Pluttersput

Re: Bokken bij verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:28

Ligt haar zadel wel goed? Past dat wel goed? In verlichte zit komt er nl andere druk op het zadel, als het dan ergens knelt, kan het daar natuurlijk van komen..

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 14:30

Naar het zadel is al uitgebreid gekeken, dit ligt echt prima. Maar voor alle zekerheid zal ik er nog eens naar kijken of het vreemd ligt als iemand anders op haar gaat rijden in verlichte zit. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het daar aan ligt, maar op zich zou het een goede verklaring kunnen zijn natuurlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:11

Het kan gwoon zijn dat je paardje het lekker vind hoor! Ik moet dit ook vaak doen, gewoon handen iets naar voren maar wel nageeflijk houden en lekker verlicht zitten. Dan word ie zo ontspannen dat ie harder gaat en bokkerig word, vooral in de hoeken en dit is heel normaal en voorspelbaar.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:20

oei dat is lastig he ben er een keer door afvallen net na de sprong whaha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:21

In het bos bokken heel veel pony's in galop. Gewoon vredesbokjes, lekker de beentjes strekken!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:22

De reactie bokken bij verlichte zit doet mij eerder eraan denken dat je je benen op de verkeerde plaats legt. Dus teveel naar achter. Maar als ze dat bij andere mensen ook doet ...

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:30

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Suzzy, ik zal er eens op letten waar ik mijn benen dan leg...al denk ik idd dat degene die in de les rijdt het sowieso wel goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:33

Aantal mogelijkheden:
* ruiter legt onderbeen te ver naar achteren en irriteert paard bij flanken
* ruiter draait tenen naar buiten en raakt paard met hak en/of spoortje
* ruiter legt teveel gewicht op schouder wat het paard irriteert
* zadel geeft teveel druk onder beugelophangpunt bij meer druk in beugels (bv bij boomloos zadel een bekend probleem)
* paard heeft geleerd dat buiten galopperen leuk is met bokjes toegestaan en is verlichte zit gaan associëren met bokken.

Hoe zijn de oortjes en uitdrukking van het paard als 'ie gaat bokken?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:34

is het niet gewoon een vredesbokje??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:35

Vredesduiven ken ik, maar vredesbokjes :?

Vreugdebokje? :D

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:36

Sonja,

Bedankt voor je opsomming, ik ga het allemaal even na. Als ik uitgedokterd ben :P kom ik er weer op terug.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:38

Hahaha ja vredesbokje om vrede te sluiten dat ze eindelijk lekker hard mag galopperen hihihi. P.s. ik lach je niet uit hoor, ben zelf ook een ster in vooral het zeggen van verkeerde woorden, vooral als ik moe ben!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:16

En dan, aansluitend bij de goede opsomming van Sonja, ook alvast dus een paar dingen die horen bij de oplossing:
- hou je benen en hakken duidelijk naar beneden, niet naar achteren.
- dit doe je ook door je bovenlichaam niet te ver naar voren te brengen: je bent een muizentrappetje dat wel inelkaar vouwt (bij je knieen en je heupen) maar (vrijwel) niet naar voren buigt.
- blijf naar voren kijken: hoofd rechtop en je schouders niet gebogen of samengetrokken
- hou zelf grip op de overgang: duidelijk aanspringen in de galop, en niet in de galop laten vallen. Dit voorkomt een boel vreugdebokjes en ook halfhartige protesten, omdat je meer het heft in handen neemt. Je kunt ook best eerst blijven zitten en rustig steeds meer de verlichte zit aan nemen als het tempo gelijkmatig is.
- Maak verder de tempowisselingen heel geleidelijk - niet 'ineens' wegspurten maar gewoon rustigaan laten strekken. Hoe geleidelijker alles gaat en hoe minder er 'plotseling' verandert, hoe minder aanleiding voor paarden om te bokken. Drijven doe ik bovendien eigenlijk nauwelijks, stem en houding zijn meestal genoeg, de meeste paarden vinden het tenslotte hartstikke leuk :j
- als je met iemand anders bent, laat het gat niet te groot worden, blijf netjes aangesloten, maar hou wel zoveel afstand dat het paard voor je niet een waarschuwingsschop naar achteren geeft (en ook dat kan trouwens een oorzaak van een bok zijn).

Uiteraard moet je, als de oorzaak nog een andere is (zoals iets met de beugelophanging) dat ook oplossen, maar bovenstaande dingen zijn altijd handig om toe te passen bij verlichte zit en galop op stevig tempo.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:20

Dakota wil ook wel eens een bok geven als we buiten rijden. Als we aan het draven zijn springt ze soms met een bok naar voren. Gewoon omdat ze het leuk vindt en harder wil. Tijdens het aangaloperen buiken wil ze ook vaak een bok geven.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 19:47

Bedankt weer voor de fijne en uitgebreide reacties, ik ga alles checken en ermee aan de slag om misschien toch beter te gaan zitten. Het zou weleens kunnen dat ik haar irriteer doordat ik teveel met mijn benen aan haar flank zit..maar dat weet ik niet zeker.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:04

Mijn pony bokt ook in het bos , en soms in het parcours. Ik doe er meestal niet zoveel aan; denk gewoon dat het is omdat hij het leuk vindt

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:58

Een helleboel punten zijn al genoemd en je gaat er ook al mee aan de slag wat erg goed is ;)

Het kan ook zo zijn doordat jij uit zadel komt en de druk naar voren wordt verdeeld dat hij/zij dan gewoon met de kont omhoog komt.

Maar ik denk dat dat niet zo zou zijn ;)

Succes verder en er zal heus wel een reden achter zitten :)

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:17

Alweer bedankt voor nog meer reacties! De afgelopen twee dagen hebben we haar gelongeerd, doen we wel vaker, maar ik ben zelf op dit moment erg moe, heb helaas te weinig energie om haar te rijden. Als ze harder moet galopperen aan de longe doet ze het ook...dus t zou me niet verbazen als het ook gewoon lol of eigenwijsheid is. Maar ik ga toch het lijstje van jullie even lang, het kan sowieso geen kwaad om te proberen om beter te zitten en op je benen te letten etc! Houd jullie op de hoogte.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 04:32

Als ze het tijdens longeren ook doet, lugt het in ieder geval niet (alleen) aan je beenhouding!
Longeer je hem met zadel? Of bokt hij ook zonder zadel aan de longe?
Is het alleen bij versnellen? Of ook in een rustige arbeidsgalop?

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 07:03

Nee, ik denk ook niet dat het alleen aan mijn beenhouding ligt, maar t kan geen kwaad om erop te letten of het te verbeteren toch. Ik longeer haar zonder zadel, dus ze bokt zonder zadel aan de longe. Het is niet bij een rustige galop, alleen als ze aan de longe harder gaat of als je in verlichte zit gaat rijden en ook harder dan een arbeidsgalopje gaat.