Omscholing van western > dressuur. Paard wil niet vooruit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Omscholing van western > dressuur. Paard wil niet vooruit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:22

Goed, even kort de situatie: Ik rijd voor een 13 jarig meisje momenteel een western ingereden pony, en ze wil er graag mee dressuren. Ik rijd er op met begeleiding, omdat ze er zelf nog niet helemaal op wil/durft.
Daar heb ik verder ook niks mee te doen.

De pony moet kort gezegd omgeschoold worden van western naar dressuur, maar hij wil gewoon niet voorruit. Ook met de longeerlijn en longeerzweep erbij niet. Zweep geeft hij totaal niks om. Been kan je geven zoveel je wil, maar vaak loopt hij dan alleen maar achteruit. Ook loopt hij ongelooflijk hoog en scheef met zijn hoofd in de lucht. Hoe los ik dit op, wat kan dit zijn?

Ik dacht zelf aan zijn rug of tanden.

De pony is niet van mij en ik heb er dus ook niks over te zeggen helaas. Ik heb ze al aangeraden een DA erbij te halen, maar dat krijg ik er niet helemaal in.

Zou dit gewoon het "niet snappen" zijn? Zijn dit medische symptomen? Iemand ervaring mee?

Ik krijg trouwens wel begeleiding, maar die weet ook niet wat het kan zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:24

Teugels te kort, teveel druk op het bit?
Misschien zit je in rem-houding?

Ik zeg maar wat hoor.

Maar zoals het klinkt zou het absoluut medisch kunnen zijn.

Miracle_

Re: Omscholing van western > dressuur. Paard wil niet vooruit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:26

Ik kreeg de tip om mijn handen mee te geven, dus ik heb eigenlijk continu mijn handen naar voren, en de teugels enkel op contact met nauwelijks druk eigenlijk. Dus ik denk dat het daar niet aan ligt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:28

Als die begeleiding het niet weet is het hoogdringend tijd een veel betere begeleiding te gaan zoeken.
Een paard opleren is een vak appart, instructeur wordt je echt niet zo maar even hoor, das jaren intensief elke dag les.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:30

aeolusnr1 schreef:
Als die begeleiding het niet weet is het hoogdringend tijd een veel betere begeleiding te gaan zoeken.
Een paard opleren is een vak appart, instructeur wordt je echt niet zo maar even hoor, das jaren intensief elke dag les.

Ik heb de begeleiding zelf niet voor het kiezen. Daarom open ik ook dit topic. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:43

Tja... altijd lastig als je voor anderen een paard rijdt die er niet meteen professionele hulp bij willen halen.
Maar goed... het voelt een beetje alsof hij met de handrem erop loopt? Wat weet je van zijn verleden, western? maar dan sport of met westernzadel beetje rustige buitenritjes?

Ik zou beginnen met longeren en daarin veel overgangen en echt reactie vragen. Na een tijdje iets van passoa of touwtje erbij zodat je pony leert meer nageefelijk te worden en de juiste rugspieren te trainen. P

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:47

Inderdaad Evelijn, da's altijd lastig, vandaar dat ik hier maar om hulp vraag. :)

Zijn geschiedenis.. tja, het enige wat ik weet, is dat de vorige eigenaren hem helaas al op zijn 2e ingereden hebben en dat zij er western mee reed. Niet wedstrijden, maar ook niet echt bosritjes zeg maar. Meer weet ik er helaas niet van, maar dat zal ik eens even proberen uit te zoeken. :j

Longeren zijn we nu aan het proberen, maar ook daarbij wil hij nog niet voorruit op stem of gebaar, er moet echt iemand naast lopen, en in het midden staan. Maar het is een begin. ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:11

Als je longeert heb je dan een cirkel afgezet? Dat kan helpen. Misschien dat hij wel bekend is met roundpen. Zorg dat je zelf goed staat en ook goede longeerzweep erbij. Al hij niet gewend is om te longeren moet je hem dat echt goed aanleren. Iemand er naast lopen kan dan wel helpen maar dan kan hij niet eens er vandoor schieten en dat is eigenlijk wel wat hij moet kunnen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 17:12

Das een goeie, dat afzetten. Dat zal ik eens proberen, dankje!