Controle kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Controle kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:52

Sinds 28 februari '09 ben ik de gelukkige eigenaar van een nu 11 jarige E ruin v. kennedy! Echt mijn liefje.... maar echt zo onwijs lastig. Laten we beginnen dat ik goed les heb (meestal 3 x in de week). Er mankeert hem niets (alhoewel zijn chronische asmatische bronchitis) maar niks aan zijn rug ofzoiets, hij word eens in de tijd ook gemasseert en het zadel word regelmatig nagekeken, optijd naar de tandarts en ga zo nog maar even door! Met rijden gaat het meestal wel goed, tenminste voor het plaatje vaak wel. Ik rij op de wedstrijden goede punten, we winnen regelmatig wat en we mogen bijna over naar de L. Maar dat ik nu echt kan ontspannen en eens rustig kan rijden zonder dat hij altijd 20 versnellingen sneller gaat dan ik wil en zonder dat na 20 keer rijden de 21 e keer alles ineens super eng is.... gebeurt niet heel vaak laten we maar zeggen :+ . Ik heb altijd het gevoel dat ik geen controle over hem heb, zowel met springen, dressuur en in het bos niet, hij gaat bijna altijd een fraxtie sneller als ik wil, neem ik hem terug word ie narrig en steekt ie vaak z'n kop in de lucht, zet ie zichzelf vast... nou probeer dat maar eens met je zit terug te rijden! Niet dus, ook met lessen is het altijd vechten tot hij het eens opgeeft, letterlijk! En ik ben geen perfecte ruiter, absoluut niet, maar er hebben meer mensen op gezeten die het zweet op hun voorhoofd hadden staan van hem. Het probleem is dus eigenlijk dat ik vrijwel nooit controle over hem kan hebben, hij altijd van alles probeert, de ene periode dramt ie door in dit, de andere dramt ie door in dat, ik heb vrijwel áltijd pijn in mijn armen omdat hij aan mij trekt, ik heb altijd lood in mijn handen terwijl ik meer geef dan vraag.... Tsja een heel zeik verhaal ik weet het maar wil eigenlijk graag verder met hem maar niet op deze manier. :7 Ik sta overal voor open, dus mocht er iemand goede tips op whatever hebben, graag! :)

Geryon

Re: Controle kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:43

Zooooo herkenbaar! Lukt mij inderdaad ook niet met mijn zit.. Ik weet echt precies wat je voelt, dat je nét geen controle hebt, net niet in jouw tempo. Ik heb het altijd als Geer geen zin heeft. En ik los het altijd op door oefeningen te rijden, meestal zijgangen en gewoon veel overgangen en al helemaal veel achterwaarts om toch even te laten zien dat ik toch voor elkaar krijg wat ik wil met hem. Wat zegt je instructeur/instructrise er van? In het bos heb ik ook nooit controle, maar daar heb ik maar genoege mee genomen.. Wat probeer je er nu aan te doen?

Trouwens, de mijne deed ook altijd ze kop in de lucht, en wat ik moest doen, en wat ook echt hielp, is gewoon je handen naar voren doen en gewoon door laten draven, ookal gaat ie keihard. Ik moest het doen omdat hij dan geen reden heeft om terug te trekken. En na een tijdje ging ik steeds meer aanhouden als ie ze hoofd in de lucht deed en toen ging het weg..

Je moet gewoon blijven volhouden denk ik, heb ik ook gedaan. Probeer alleen niet om je handen vast te zetten, ik had gauw de neiging daarin maar je bereikt er het tegenovergestelde mee, zelf ervaren haha!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:58

Wanneer het niet op je zit lukt, kan je proberen je paard op stem te rijden.
Bij je stemcommando geef je natuurlijk wel de passende zithulp, totdat de stem later overbodig is.

Ik heb het aan de longe geleerd, rustig (verslomen), door (versnellen) en let op (middendraf)... Nu ben ik bezig met het inrijden en pluk hier zeker mijn vruchten van.
Ik zal de stemcommando's eerst helemaal bevestigen met de longe, dan een paar x erop terwijl het paard wordt gelongeerd en de longeur de commando's geeft, vervolgens zelf de stemcommando's en zithulp geven en van daaruit los door de bak rijden.

Check ook of je hanarchment goed is en met wat voor bit rij je?
Hou je teugels tijdens de eerste stappen anders maar even helemaal niet meer vast en vertrouw op de longeur, pak later je teugels vast houd licht contact en trek niet terug!

Succes

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:59

Heey! vervelend! Ik rijd zelf een paardje dat ook altijd harder wil lopen. Vooral als ze andere paarden ziet die ook in de bak lopen wil ze gewoon lekker racen. Ze is dan gelijk uit balans (het is nog een jong paard) en gaat zoooo hard.
Bij mij werkt het beste als ik gewoon flink met haar aan het werk ga totdat ze geen reden meer heeft om te gaan racen, omdat ze te druk bezig is met wat ik vraag: voltes sluiten en openen, elk rondje minstens 1 figuur rijden, veel gangenwisselingen, veel langzamer draven, dan weer middendraf, en vooral veel voltes, want dan kan hij gewoon niet zo heel hard.

Qua hoofd omhoog werkt bij mij altijd gewoon rustig spelen met de teugels en dus inderdaad met andere dingen aan de slag gaan, zodat ze hun hoofd gewoon vergeten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

@ Geryon, ik zou er geen genoegen mee kunnen nemen dat ik in het bos geen controle heb over m'n paard. Kun je niet met een ander paard (zodat hij minder wegren neigingen heeft) een keer naar het bos en dan gewoon in het bos allerlei oefeningen gaan doen (bv op een zandvlakte ofzo) net zo lang totdat je wel controle hebt en dit vaker doen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:30

Ik ga heel erg vaak met een ander paard naar het bos maar hij vind het bos zou leuk dus de pest in om een ander paard te volgen, want hij wil alles goed zien, dus dan rent hij er altijd voor en wil ervoor blijven ook. Maar hij heeft zijn dagen hoor! Soms rijd ik met mijn handen bij het gespje door he bos, en soms zit ik alleen maar in zijn mond (luistert dan echt niet naar zit of stem) om hem iig niet in ren galop te laten gaan. Als ik eenmaal oefeningen doe, heb ik hem wel onder controle, althans, wel sneller dan normaal maar ik hoef dan niet de hele tijd in ze mond te trekken. Hij vind het bos gewoon zo leuk, oortjes naar voren en hij wil alleen maar hard.. Ik ben hier nu wel aan gewend, zo is hij nou eenmaal, hij heeft dus echt zijn momenten.. Ik rijd in het bos omdat hij dat zo leuk vind en het goed is voor de afwisseling, dus is het zijn probleem als ik in zijn mond zit.. Hij heeft er geen last van, hij let er niet eens op :P wel bedankt voor de tips, ik ga het zeker wel weer proberen als hij weer zo een dag heeft:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:37

Je geeft aan dat het geen probleem is vanuit zijn rug, omdat hij dus gemasseerd wordt.
Maar een masseur is geen fysio.
Iedereen die een 3-10 daagse cursus volgt kan zich een masseur noemen, sterker nog, zelfs zonder cursus.
Maar even uitgaand dat jij wel een hele goede masseur hebt (waar je, aan je verhaal te horen, zeker wel naar gekeken hebt) kan het probleem ook in zijn bekken zitten.

Ondanks de snelheid in de gangen, hoe is de balans verder? hoe buigzaam is het paard?
En snel en vlot zijn is 1 ding, maar krijg je al verzet op het moment dat je vraagt of je paard loslaat aan de voorkant, of kruipt ze er dan gewoon achter en gaat vluchtachtig verder?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:18

@ Geryon, thanks hihi we zitten idd in het zelfde schuitje.

@ de rest het is allemaal wel moeilijk, de ene dag gaat het moeilijker dan de andere. Sam is niet heel buigzaam... of tenminste hij doet het wel maar vind het moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:31

[***] schreef:
Ondanks de snelheid in de gangen, hoe is de balans verder? hoe buigzaam is het paard?
En snel en vlot zijn is 1 ding, maar krijg je al verzet op het moment dat je vraagt of je paard loslaat aan de voorkant, of kruipt ze er dan gewoon achter en gaat vluchtachtig verder?

?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:05

Ik heb het gevoel dat hij het doet om eronder uit te komen. Het word hem dan net even te moeilijk en hij denkt er dan zo onder uit te komen. Misschien is dit het wel, had ik op het begin ook erg veel last van! Reageert hij goed op je hulpen? Hoe reageert hij op je hand hulpen?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:32

sorry ;)
paard is redelijk buigzaam, heeft er wel moeite mee.
ik krijg verzet als ik vraag ja, en hij gaat er daarna ook ee beetje mee verder, hij kruipt er niet achter, alleen voor, achterkruipen doet ie eerder als hij echt ontspannen is (wat dus niet vaak gebeurt).
[***] schreef:
[***] schreef:

?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:34

:j zegt mijn instructrise ook ja.
Hij reageert vaak iets te goed, maar alsie geen zin heeft loopt ie gewoon weg over mijn beenhulpen, als ik dan met mijn benen stuur of hem aanspoor gaat ie naar een kant hangen/ over schouder weglopen. en zoals in de proef als hij geen zin meer heeft springt ie ineens over :? doet ie altijd vooral op t gras. en verder kent ie het woord HO niet al te best. :z
Geryon schreef:
Ik heb het gevoel dat hij het doet om eronder uit te komen. Het word hem dan net even te moeilijk en hij denkt er dan zo onder uit te komen. Misschien is dit het wel, had ik op het begin ook erg veel last van! Reageert hij goed op je hulpen? Hoe reageert hij op je hand hulpen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:26

Heb je al eens gekeken of hij niet scheef is? Dan kan het zijn dat hij bepaalde oefeningen moeilijk vindt, en er dus voor weg wilt rennen.

En misschien wat minder krachtvoer? Weet niet hoeveel hij nu krijgt?

Verder hoor ik eigenlijk dat jij ook altijd terug wilt, omdat hij al zo hard wilt. Ga eens lekker hard! En niet vragen of hij hard wil, want dat wil die wel, nee als hij hard gaat nog harder vragen.

Dan controleer je z'n tempo iig vooruit, daarna kun je werken om het tempo achteruit te trainen.

If you can't beat 'em, join 'em.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 13:26

Ey, hij is heel licht scheef, kan zijn ja, hij krijgt nu op een dag 2 kilo, normaal was dit minder maar hij echt te mager. Alleen maar hard gaan heeft geen effect bij hem, dan gaat ie door tot die er bij neer valt :j heb hier nare ervaringen mee gekregen in de springles (hij wilde hard instructrise zei ga maar alleen maar keihard, sinds dien heeft ie angst gekregen voor de sprong en zette die het op een rennen als ie er een zag) is nu gelukkig wel deels over, maar dat is absoluut geen optie, bedankt :)
Sassol schreef:
Heb je al eens gekeken of hij niet scheef is? Dan kan het zijn dat hij bepaalde oefeningen moeilijk vindt, en er dus voor weg wilt rennen.

En misschien wat minder krachtvoer? Weet niet hoeveel hij nu krijgt?

Verder hoor ik eigenlijk dat jij ook altijd terug wilt, omdat hij al zo hard wilt. Ga eens lekker hard! En niet vragen of hij hard wil, want dat wil die wel, nee als hij hard gaat nog harder vragen.

Dan controleer je z'n tempo iig vooruit, daarna kun je werken om het tempo achteruit te trainen.

If you can't beat 'em, join 'em.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:22

Dan is het grondwerken misschien wel een goed idee voor jullie, ook erg goed om de vertrouwensband te versterken.

Ben je bekend met Parelli? Haal anders eens een DVD-tje van hem, met de 7 games, dat zijn 7 grondoefeningen die je makkelijk zelf kan toepassen.

Let wel: Parelli is een omgangsvorm, als je alleen die grondoefeningen gebruikt en voor de rest niks verandert, dan zijn het gewoon trucjes. Het is echt een manier van kijken naar een paard en op een bepaalde manier daar op reageren.

Als sommige dingen na het kijken van de film je nog niet helemaal duidelijk zijn: waarom doet ie dit? Wat bootst hij hier na? etc. dan eerst die vragen stellen en een antwoord hebben voor je er aan begint. Als je niet weet waarom je iets doet, moet je het niet doen;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:05

NicoleHorses schreef:
:j zegt mijn instructrise ook ja.
Hij reageert vaak iets te goed, maar alsie geen zin heeft loopt ie gewoon weg over mijn beenhulpen, als ik dan met mijn benen stuur of hem aanspoor gaat ie naar een kant hangen/ over schouder weglopen. en zoals in de proef als hij geen zin meer heeft springt ie ineens over :? doet ie altijd vooral op t gras. en verder kent ie het woord HO niet al te best. :z
Geryon schreef:

Ik heb (naja, had) precies hetzelfde probleem. Mijn paard heeft soms geen zin en dan valt er niks mee te beginnen.. Dat is echt zijn karakter en vaak kan ik er ook wel om lachen, op wedstrijden doet ie toch wel zijn best. Ik denk dat je best even kan proberen streng te zijn, als je daarna maar wel gelijk weer zacht bent. Gewoon laten merken dat je hem onder je wilt blijven hebben, en hij niet onder je vandaan mag proberen te lopen. Desnoods gewoon zijgangen rijden, en zo scheef (bijv. travers, die kan je heel erg scheef rijden) zodat hij wel langzamer moet. Als hij daarna weer harder wilt, zeg je gewoon even streng dat hij bij je moet blijven, en zo ga je dan door. (Gister les gehad van Alex van Silfhout, iemand met hetzelfde probleem en iemand met tegenovergestelde probmeem..) Het gaat lang duren, maar j emoet volhouden. En zo te horen klinkt jouw paardje net als een volhouder als mijn paardje dus het gaat wel even duren. Maar zo is het bij mij wel opgelost. Trouwens, ik heb gister met inrijden in de clinic echt heel erg rond moeten rijden, maar wel opgericht. Dat was wel om hem los te maken maar daardoor ging ie wel erg goed op mij letten, miss ook wat voor jou?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:13

collie bollie!
arme arme jij! :(:)
hahah,
ik weet niet of het gaat helpen maar als sommige paarden harder gaan dan jij wilt moest ik van mijn instuctriese hem juist heel hard laten gaan! als hij dan "moe" word of gewoon niet meer zo hard wilt, moet jij doorgaan met hem harder laten lopen... meestal helpt het!
weet niet of dit ook een oplossing is voor jou maar proberen kan altijd!
succes moppie! <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:18

xXEviIXx schreef:
collie bollie!
arme arme jij! :(:)
hahah,
ik weet niet of het gaat helpen maar als sommige paarden harder gaan dan jij wilt moest ik van mijn instuctriese hem juist heel hard laten gaan! als hij dan "moe" word of gewoon niet meer zo hard wilt, moet jij doorgaan met hem harder laten lopen... meestal helpt het!
weet niet of dit ook een oplossing is voor jou maar proberen kan altijd!
succes moppie! <3

Dit is geen optie voor haar domme eva! Beter het hele topic lezen he!:P Maar dat skippy harder wilt, en dat het paard van nicole harder wilt, heeft ook een hele andere oorzaak. Ik denk dat dit geen optie is voor het geval dat paarden het alleen doen om eronder uit te komen. Als je ze dan hard laat gaan, hebben ze gewonnen, ookal is het totdat ze moe worden, maar dat duurt toch een paar uurtjes.. :P

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:19

haha oke, dan sorry col!
maar cis, waarom zei ilse dat dan altijd tegen mij??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:40

Omdat jij niet hetzelfde probleem hebt als Nicole. Alle twee willen ze hard, maar dat nicole's paard het doet, is een hele andere reden dan dat de jouwe het doet..:P Skippy wil gewoon hard omdat ie eigenwijs is, want jij deed op Skippy geen dingen waar hij onderuit kan komen. Die koppige manegepony liep ze rondje wel en dat was goed. Maar dit is echt omdat het paard bijvoorbeeld onder de oefeningen uit wilt komen. Als Nicole bijvoorbeeld gaat wijken (of een bocht maakt) en het paard vind het moeilijk en gaat harder om eronder uit te komen, en je laat hem hard gaan, heeft het paard gewonnen, want hij is inderdaad onder de oefening uitgekomen. En dat is hetzelfde bij een bocht of lange lijn ofzoiets.

stephblacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:11

probeer je handen eens te ontspannen, het helpt echt! daardoor ontspant je paard ook meer en trekt ie ook niet zoveel. ik weet dat het een klein tipje is die je niet alle controle weer terug geeft maar het geeft je in ieder geval wel minder spierpijn :D

xxx veel succes nog!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:21

Ik denk (uit eigen ervaring) dat als ze der handen ontspant, hij er misbruik van gaat maken.. Dat zou de mijne in ieder geval wel doen :P

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:37

thanks!

ik ben heel rustig in mijn hand want mijn pony is gevoelig en hard tegelijk in zijn mond.

ik kan sam idd niet ineens harder laten gaan, heb daar in het verleden nog al een rot ervaring mee opgelopen, hij was dus te snel in de springles en van een oude instructrise moest ik hem rondjes laten crossen, gezien het deels arabisch is en hij gewoon een onwijs heet karakter heeft (gauw op de tenen getrapt als hij bijv. 5 keer achter elkaar door moet wijken issie van slag af)
hij zou NOOIT maar dan ook NOOIT opgeven met rondjes rennen, hij gaat door tot ie er bij neer valt. Zijn ook de woorden van m'n andere (aldus de betere) instructrise. Heeft ook echt impact op hem gehad, sinds die tijd wou die niet meer springen, als die een hindernis zag zette die het op een rennen en steigeren, zo van slag was die.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:08

Je paard is precies hetzelfde als die van mij! Die geeft ook never nooit op.. Ik denk dat je gewoon als het onspannen enzo niet gaat lukken, gewoon wat strenger zijn en gelijk ontspannen. Doet hij het weer, doe je precies hetzelfde en zo ga je door en door. (zoals ik al zei, ook de woorden van Alex) Het heeft bij mij erg lang geduurt maar uiteindelijk had hij er zo geen zin meer in en gehoorzaamde me..