Slechte ervaring met bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess1

Slechte ervaring met bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 13:03

Ik was al een tijdje aan het uitkijken naar een bitloos hoofdstel en eindelijk gevonden. Een kaakgekruist systeem.
Met mijn vorig paard reed ik met hackamore (sprenger, korte scharen) en had dit al geprobeerd op mijn huidig paard (5-jarige AV) wat goed ging eigenlijk. Maar om in de bak te rijden, was dit minder geslaagd en dus iets anders gekocht.
Dus ik vol goede moed gelijk uittesten. Dat viel tegen!
In het begin ging het redelijk, hij snapte af en toe links en rechts niet goed, maar na een tijdje wel. Maar opeens, uit het niets, begint hij aan een rodeo. Kon me er op houden, maar dan neemt hij een spurt, zo hard hij kon, richting draad. De bak is momenteel aan 1 kant met een klein draadje afgezet door werkzaamheden en daar stormde hij letterlijk op af. Ik zag het gebeuren, waar ga ik terecht komen... Ik was echt bang, hij was compleet losgeslagen. Vlak voor dat draadje gaat hij vol in de remmen en ik vlieg er letterlijk af. Ik kan het niet goed verwoorden wat ik voelde, alleen dat ik erg bang geworden ben. Ik rij nu al heel mijn leven, maar dit nog nooit mee gemaakt. Het voelde zo gemeen aan.
Maar, dan moet je er eigenlijk terug op. Dus na het bekomen van de val met een bang hartje er terug op. Maar hij was zo gespannen. Heb het hoofdstel terug af gedaan en terug het bit genomen. Hij heeft het niet meer gedaan, maar heb ook niet lang meer gereden om eerlijk te zijn (heel mijn lijf was beurs). Hij bleef ook redelijk opgefokt.
Dit heeft hij trouwens wel meer, is erg kijkerig voor niks eigenlijk. Bv iets dat aan de zijkant van de bak staat, waar hij al weken voorbij gaat zonder problemen, en dan opeens is dat iets monsterlijks. Of iemand die met een kruiwagen rondrijdt, wil hij niet voorbij, ook al is dat niet de eerste keer dat hij dat ziet. Ik word hier zo onzeker van en heb een serieuze klap gekregen. Ik vertrouw mijn paard gewoon niet meer. Moet wel zeggen dat hij met bit ook erg kijkerig is en van het minste verschiet en wegspringt.
Deed hij dit nu omdat dit systeem niets voor hem is? Misschien kan hij de druk achter de oren niet verdragen?
Of misschien hebben we gewoon geen klik...(vorige eigenaar snapt niks van zijn gedrag, deed hij daar nooit)

Zijn er nog mensen met slechte ervaringen met bitloos rijden?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 19-06-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Faux

Re: slechte ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:36

Ik denk niet dat je dit kunt schuiven op het feit dat je bitloos reed. Dit is geen negatieve ervaring met bitloos rijden, maar 'gewoon' een negatieve ervaring tussen jou en je paard. Rijden met bit of zonder bit maakt niet uit, ook met bit kan hij in de rodeo-stand gaan. Ik denk eerder dat het probleem zit tussen jou en je paard. Het vertrouwen, de positie, de communicatie..

Heeft in mijn ogen dus niets te maken met het feit dat je zonder bit aan het rijden was. :)

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 13:48

Dat bedoel ik ook niet. Vroeg me alleen af of hij dit gedrag zou kunnen vertonen omwille van dit systeem (kaakgekruist). Hij heeft namelijk nog nooooit gebokt, laat staan rodeo gedaan.
En of er mensen zijn die ook problemen hadden met een bepaalde bitloze optoming.
Met hackamore heeft hij het niet, vandaar. En met bit ook nooit gehad.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:57

Als je met een gekruist systeem rijdt, is het soms lastig om na een ophouding het hoofdstel te laten ontspannen. Uit eigen ervaring weet ik dat het kruissysteem niet altijd direct ontspant als je je hand ontspant. De riempjes moeten behoorlijk glad zijn (invetten, invetten!) wil het riempje na een ophouding direct zakken (en dus ontspannen). En dat vindt ik het nadeel van een gekruist systeem. Ik heb eens na een ophouding meegemaakt dat het paard braaf een overgang maakte, maar het hoofdstel de druk van de ophouding bleef houden. En tsja...toen sloeg mijn paard behoorlijk met zijn hoofd en ging er vandoor....Mogelijk heb jij het zelfde gehad en werd je paard bang voor de aanhoudende druk.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:04

Dat kingekruist systeem is zeker niet voor ieder paard weggelegd. Wat al eerder gezegd is, de onspanning is niet altijd goed en direct aan te bieden.
Ik heb wat testjes gedaan met verschillende bitloze hoofdstellen en meerdere paarden. (voor mijn werk). De meeste paarden reageren eigenlijk direct goed op dat kruissysteem. Maar een enkele raakt er van in paniek, of wordt er minstens geïrriteerd door.
En dat had echt met het systeem te maken, want deze paarden lopen wel normaal op een side-pull, kleine hackamore of halster zonder bit.
Het is dus de druk onder de kin die dit veroorzaakt. In combinatie met het niet effectief los kunnen laten.
Ik heb het ook met mijn eigen paarden getest. Mijn Jazz is goed te rijden met bit, met side-pull, met neckrope, met halster zonder bit, met kleine hackamore....maar zodra ik het Dr. Cook systeem gebruikt wordt ze nerveus en begint ze te hippen als een geit.
Mijn Fries is met alle genoemde optomingen goed te rijden. Dus ook met het kruissysteem. Maar dat paard is eigenlijk nooit van slag van veranderingen, van druk hier of daar of wat dan ook en mijn Jazzje is snel van de kaart als iets anders is dan anders. Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft, maar ik heb dus door mijn werk ook de ervaring dat niet ieder paard dat kruissysteem even prettig vindt.

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 14:07

polly2 schreef:
Dat kingekruist systeem is zeker niet voor ieder paard weggelegd. De meeste paarden reageren eigenlijk direct goed op dat kruissysteem. Maar een enkele raakt er van in paniek, of wordt er minstens geïrriteerd door.

Ik denk dat dat bij hem het geval is helaas... Ik veronderstel dat ik de meroth ook niet moet gaan proberen dan...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:13

Ik verplaats dit topic van NA naar RT-P gezien de vraag over bitloos rijden.

aeolusnr1

Re: Slechte ervaring met bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:36

Het probleem zit volgens mij zeker ook niet in het bitloos rijden, maar idd mssn wel in het feit dat sommige modellen idd niet vlug genoeg de druk eraf halen (de release is niet goed)
Persoonlijk zou ik zeggen probeer eens een "Indian Bosal"
Maar vooral rij rijtechnisch zeker goed, niet van ik rij biloos en daarddor kan ik of hoef ik niet die extra dingen te vragen, je paardje moet dus echt wel even veel kunnen met als zonder het bit.

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:17

Meschien zat iets niet helemaal lekker

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:32

Ik heb 2 kaakgekruiste systemen en heb dat nog nooit ondervonden.
Beta biothane en rondgenaaid leer, de release is van beiden prima!
Wel ga ik nog eens kijken hoe koord bevalt, maar dat is meer een expiriment en voor het kunnen wisselen.
Een sidepull heb ik ook, evenals kingekruist.

Het in het begin wat ruzie hebben met links en rechts heb ik ook een of twee keer rijden gehad.
Maar ze moest ook wel even wennen aan het sturen zonder bit.
Daar heb ik een aantal keer voor moeten rijden, toen was het eigenlijk precies hetzelfde.
De noodrem is beter bitloos als met bit.

Ik zet wel even grofweg de ervaringen neer met de optomingen:
Sidepull: Minder, paard ging er erg van hangen. Maar ik ga het nog eens proberen.
Kingekruist: Stukken beter, het hangen is nog minimaal. Drukverdeling vind ik niet optimaal.
Kaakgekruist: Beter als kingekruist, paard reageert goed op de verdeelde druk.
Touwhalster: Slecht, paniekerig, dwars en grote hulpen nodig voor gewenste resultaat.
Crossropebridle: Paard leek er geen deuk van te snappen, verder weer dwars en paniekerig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:37

Ik rijd ook graag bitloos, buiten etc. maar deze reactie was mischien omdat idd de release niet snel genoeg was? Kan me voorstellen dat een paard daar boos om word.

Zelf begon ik met een omgeknoopt touwhalster (in de vorm van een gewoon halster, twee lusjes aan de zijkant om teugels aan te doen). Ging meteen super, ik reed dan met lichte constante druk, op je zit sturen en anders mijn hand iets van de hals af. Af en toe een ophoudingkje om haar te verzamelen en mevrouw liep vanaf moment een keurig nagevelijk!
Buiten rijd ik met een stalhalster, zit iets strakker dan normaal om te zorgen dat het niet te veel schuurt/schuift bij een ophouding. Reageert ze heel braaf op, want druk op de neus leren ze vanaf jongs af aan met een halster. Ik heb haar 1 keer aan de kletter gehad (ze schrok in galop 2 keer achter elkaar van eenden die opvlogen) en toen heb ik haar dubbel gevouwen (veel druk op een teugel) en ze stond zo weer stil. :)

Dus mischien dat een keer proberen? Wel eerst omknopen naar sidepull, anders krijg je wat moonfish13 had, wat van de teugels aan de onderkant snappen ze idd geen ruk. En doordat het wat scherper is gaan ze er niet snel in hangen. Sommige mensen vonden het bij mij er scherp uit ziet, maar ik zit er eigenlijk amper aan dus dan valt het super mee.

Julie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:42

Hoelang heb je dat paard al? Als je een paard al niet langer dan een jaar hebt kun je er evengeod vanuitgaan dat dat paard jou nog niet echt vertrouwt....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:19

Julie18 schreef:
Hoelang heb je dat paard al? Als je een paard al niet langer dan een jaar hebt kun je er evengeod vanuitgaan dat dat paard jou nog niet echt vertrouwt....

Dit vind ik onzin.
Ik durf te beweren dat tijd geen maatstaf is voor vertrouwen.
Er zijn mensen die hun paard al 10 jaar hebben maar waarbij er altijd nog een motie van wantrouwen beide kanten op is.
En er zijn mensen die vanaf de eerste minuut als ze op een paard stappen het paard vertrouwen geven en zelf ook vertrouwen hebben.

Ik heb meer dan 20 jaar op een handelsstal/fokkerij gereden, waarbij ik honderden paarden heb gereden en zadelmak gemaakt heb in de loop der jaren en ik durf te beweren dat ik bij 90% van de paarden direct het vertrouwen heb van het dier. Gewoon door je ervaring, je manier van handelen, je manier van rijden....het paard legt dan gewoon direct vol vertrouwen zijn lot in jouw handen. Bij 10% van de paarden duurt het langer, maar is het er altijd binnen een maand. Deze paarden hebben meestal wat meegemaakt waardoordat zo is.
Het komt nog steeds voor dat ik op paarden van een ander stap, waarbij het bij anderen escaleert en waar ik direct mee wegrij...ook in spannende situaties (het bos in bijv.) en waarbij het paard binnen tien minuten ontspant en je vertrouwt, terwijl het met de eigen ruiter een zenuwpees blijft.
Het paard is dan echt de spiegel van de ruiter.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:38

Een ander Bitloos hoofdstel proberen is misschien een optie, Ik hoor van iedereen & vindt zelf een Side Pull heel goed!
iig. Succes ermee! :)

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:38

Ik veronderstel dat hij vooral de druk niet kan verdragen achter zijn oren. Met de hackemore gaat het wel redelijk goed, daar raakt hij in elk geval niet van in paniek. Feit blijft dat ik een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen heb gekregen, en het maar weer effe met bit verder doe...
Bedankt voor jullie reacties in elk geval!

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:50

Je moet je paard leren omgaan met een bitloos hoofdstel, niet gelijk toepassen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:14

Oberlina schreef:
Je moet je paard leren omgaan met een bitloos hoofdstel, niet gelijk toepassen!

In de meeste gevallen ook niet waar. Bij de meeste paarden die goed afgericht zijn, rijd je zo weg met een bitloze optoming.

bebino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:41

probeer ook steeds maar blijf moeilijk veel oefenen

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:32

Mijn fjord reed er zo mee weg en mn jonge kwpn-er heeft gister voor t eerst het kaakgekruisd systeem omgehad (3e keer rijden) en ook bij haar had ik meteen redelijk stuur. Ze kan nog weinig dus verder verwacht ik er niks van.