Raggel schreef:Probeer je paard een wat soepeler en losser in het hele lijf te krijgen, door iets dieper in te stellen en slangevoltes gaan te draaien. Liefst met zo veel mogelijk bogen en in iedere boog weer een kleine volte. Hierdoor leren ze helemaal los en soepel te worden op beide kanten, niet alleen in de kaken maar in het hele lijf.
Persoonlijk rij ik ook graag met een lage neusriem, mijn ervaring is dat sommige paarden niet net wat fijner van in de mond worden..
edit: typ fout
Ja deze oefeningen heb ik gisteren meegekregen van mijn instructriese.
Ze wed hierdor welloser in haar lijf, maar soms moest ik even flink met mijn binnen been in komen om haar duidelijk te maken dat ze om mijn binnen been moest blijven.
KiWiKo schreef:wat zegt je instructeur hiervan?
Mijn instructriese is niet zo van de ostheopaten, zij is meer van het voorzichtig gymnastische doortrainen om haar daar toch losser op te krijgen.
Moet zeggen dat me dat gisteren tijdens het lessen wel is gelukt.
Maar in mij zelf zegt iets dat er iets aan de hand moet zijn, dit paard is namelijk altijd heel meewerkend geweest.
En dat is ze nog wel het doet haar alleen pijn of vind het nu heel erg lastig en het kost haar wel iets.
amillia schreef:Misschien kijken of je paard wel soepel en rechtgericht genoeg is om deze oefeningen goed uit te voeren?
Op dit moment is het paard niet meer volledig recht.
Soepel ook niet op beide kanten even veel.
nanette1 schreef:Hoe oud is je paard? Ik rij delano tinkerxkwpn vanaf hij 3,5 was en hij is nu 6. Het probleempje met hem is dat hij een gehandicapten paard is en die roppen flink in zijn mond dus hij kan lekker leunen op de linker kant...dan mag ik het weer goed rijden en ja...3 keer in de week is natuurlijk niet genoeg als hij hele dagen scheef heeft gelopen. Bijn balanse is ook niet supper daarom pakt hij vast dit kan ook het probleem bij jou paard zijn. Het te moeilijk vinden op de eigen benen te lopen.
Het paard is 6.
Ja helaas is mijn balance ook niet altijd even goed, ben me dat nu wel bewust tijdens het rijden dus kan het wel corrigeren.
Maar je hebt het paard dat inderdaad al wel gehinderd.
padany schreef:_Susan_ schreef:Vandaar ook de vraag of het misschien iets lichamelijks kan zijn, doordat ze misschien heeft vast gelegen of dat ze last heeft van haar tanden.
een tandarts laten komen om haar gebit na te laten kijken is altijd prima

ik zou zeker ook eerst proberen om de eventuele lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Verder spiegelt het paard de ruiter, misschien span jij je eigen kaken ook?

Mocht je dat doen dan helpt het ook goed om je eigen kaken te ontspannen..
Voor zover ik weet rij ik niet met gespannen kaken, als ik vandaag ga rijden zal er eens opletten.
Gisteren buurtfeest gehad en best veel gedronken en het is laat geworden.
Kadankovitch@ dat is een hele uitleg erg fijn dat u de moeite wilt nemen voor mijn probleem.
In het schouderbinnenwaart loopt het paard wel met het lichaam gebogen, het is dus niet zo dat alleen het paard de hals opzij brengt.
Maar ik moet hiervoor wel heel veel moeite doen.
Even een stukje geschiedenis: (augustus vorig jaar)
Toen dit paard bij ons kwam kregen we een complete handleiding bij dit paard.
Ze is erg sensibel, kan het onder het zadel zo gaan aanpakken, stijgeren en bokken staan in haar woordenboek niet knuffelig.
Paard L2 afgericht altijd rond de 200 punten.
Toen het paard bij ons kwam was het wilt in de ogen, we hebben haar dus eerst een paar dagen lekker laten wennen aan haar nieuwe leefomgeving.
Na ik denk 5 dagen zijn we begonnen met longeren en dat ging goed.
Weer 5 dagen later hebben we er een zadel opgelegt en werkelijkwaar ik heb een paard nog nooit zo hoog zien stijgeren.
Bij de schoft heeft het paard witte haren wat dus nu vermoedelijk naar een slecht passend zadel verweest.
Ostheopaat laten komen en inderdaad het paard zat vast in haar rug.
Weer enkele dagen rustig aangegaan en toen het weer rustig opgepakt, de reactie op het zadel werd steeds minder extreem.
Het zadel is ook nagekeken door de zadelmaken of het op dit paard goed ligt.
We konden dus gaan beginnen met lekker rijden, met in mijn achterhoofd dit paard is L2 en altijd rond de 200 punten dus dat moet straks lekker gaan.
Nou niets was minder waar, in een rechtelijn over een diagonaal was niet mogelijk, als ik een hoek uitkwam moets ik oppassen dat ik met mijn buitenbeen niet tegen een paal ging.
Dat was dus een mega tegenvaller.
Al snel werd het duidelijk dat dit paard niet aan de teugel was gereden maar echt was getrokken.
Als ik de teugels los liet om haar op eigenbenen te krijgen krulde ze zich nog op.
Ook is alles met erg veel kuitdruk gedaan om haar tussen de benen te houden, omdat madam erg veel bokte en stijgerde.
Het zadelmak maken is denk ik ook veel te snel gegaan voor dit sensibele paard.
Maar goed dat zijn allemaal dingen achteraf.
Ik ben dit paard gaan rijden en het ging beetje bij beetje steeds beter.
Mijn vriend wilde graag springen en deze merrie heeft veel spring kwaliteit.
Dus heb deze merrie aan mijn vriend overgedragen.
Doordat deze merrie zo mega snel is, ging mijn vriend meeliften en reed haar dus niet meer.
Dat was voor haar weer een mega verschil, want ondanks dat zij zo snel is kan ik haar wel blijven rijden.
Sinds 3 weken rij ik haar weer en toen zijn me eigenlijk deze dingen gaan opvallen.
Dus ja als ik nu terug denk kan het ook rijtechnisch zijn, maar wil graag de rest uitsluiten.
De merrie is nu rustig in haar ogen, je kunt er mee buitenritten maken en kan een appel uit de boom vallen zonder dat madam daarvan moet bokken.
Ook is ze knuffelig geworden, maar het is wel daarin een merrie.
Ik denk dat dit paard verkeerd is begrepen bij de andere ruiter waar ze heeft gestaan.
Ik wil nu niet zeggen dat ik het allemaal goed doe met haar, maar heb wel het idee dat ze zich op haar gemak voelt.
Wel moet ik zelf nog heel veel leren.
Want altijd onafhangkelijk zitten is best lastig.
Maar ik heb de tijd en train lekker verder met dit paard.
Begin juli hebben we ons eerste L2 debuut.
Iedereen erg bedankt dat jullie de tijd willen nemen voor mijn probleem.