help krijg ponny niet rustig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

help krijg ponny niet rustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:17

Ik heb een shetland ponny die nu zo n 3 jaar voor de wagen loopt, al die tijd ging het goed,toen ik zwanger werd reed ik maar 2 keer in de week. Hij had een slechte conditie en na mijn bevalling ben ik het weer op gaan pakken en loopt nu 7 dagen in de week, hij heeft zo n goede conditie, hij is niet moe te krijgen, ik pak vaak een stuk open vlakte gras, om hem eens lekker te laten gaan, dan is ie even moe, maar de turbo zit er daarna helemaal in, ik rijd hem met liverpool, onderste ring. Ik krijg hem amper bij me op de terug weg, normaliter had ik gewoon normaal teugelcontact. Heb een sulky en een 4 wieler, allebij ongeremd. Maar vandaag ging ie kijhard in de volle galop naar stal, ik reed langs stal, rechtdoor, ipv de bocht naar stal te nemen, ik dacht dan gaan we gewoon nog een stuk, ik geef hem niet zijn zin, dus ik liet hem rechtdoor uitstappen en wilde einde van de weg terrug gaan en op de terug weg neemt ie weer een run, ik vindt het niks om hard te trekken, maar op dat moment neem ik de teugels aan en los en aan, soort pompwerking in de hoop hem te stoppen, uiteindelijk stopte ie, ben op stal uitgetuigd en in de bak uit gaan stappen. Toen werd ie pas rustig. Hij staat de hele dag op de wei, kan zijn energie kwijt.
Maar vraag me nu af, hoe krijg ik hem rustig en op tijd gestopt. Zou een geremde kar helpen of trekt hij die denken jullie die ook zo mee. Hij is oersterk.
Normaal reageert ie al op ho en een lichte ophouding. Nu is ie geloof ik doof en gevoelloos in zijn mond.
Hoe los ik zoiets op?
Longeren of losgooien ervoor wordt ik ook niet rustiger van.

rcm1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:38

Het kan misschien zijn dat hij best wel lang heeft stil gestaan..? ik zou het niet echt weten. Ik heb weleens met ezels voor een kar gelopen.. maar dat is even heel wat anders dan een shetlander, denk ik. Daarin tegen deden de ezels dat ook wel eens. Maar die kreeg je voor geen meter meer rustig dan. Ken het wel maar Jo (de eigennaar) die deed er niet zo veel aan. want het kwam ook neit vaak voor ofso. Maar het kwam vaak voor als ze een tijdje stil had gestaan die ezel. Ik kan me eigenlijk niet anders bedenken. Hoelang rijd hij alweer zo, had je een verzorgster toen je in verwachting was? En wat deed die allemaal met hem?

Monster_tos

Re: help krijg ponny niet rustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:46

Ik zou voorlopig buiten alleen maar heel rustig aan doen. Je shet heeft door dat voor de karren rennen betekend, ga echt een tijd lang alleen maar stappen. Lekker aan lang teugeltje.
Gaat hij er vandoor zou ik geen pomp beweging maken, door dat je hem steeds weer los laat tussendoor denk hij: Jaaa we mogen. Ik zou gewoon vast houden tot hij langzamer gaat, en dan los laten. Je geeft dus druk tot hij reageert, en dat beloon je door ontspanning.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 23:02

Moet zeggen dat de afgelopen 2 dagen super ging, heb hem heel veel laten draven, tot dat ie echt moe werd, hij was makkelijk bij te houden, hij schrok zich vandaag 1 keer te pletter, toen er een groep wielrenners langssjeesde, toen ging ie er vandoor, ophoudingen maken werkt beter, dan 1 ophouding, die druk blijft gelijk, en hij gaat er niet langzamer door, die kleine ophoudingen remmen hem af en als ie rustig word laat ik hem ook losser. Als hij rustig is, houd ik licht contact. Hij weet dondersgoed wat ik bedoel. Besef gewoon dat ie echt aan het werk moet om zijn energie kwijt te raken, deed normaal half uurtje, nu wat langer. Wordt ook weer beter weer , dan maak ik sneller langere tochtjes.