'stijf' op de rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stienmasjien

'stijf' op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:23

Hoi bokkers,

Ik heb sinds kort een nieuw paardje dat ontzettend stijf is op de rechterhand.
Linksom loopt hij mooi op de hoefslag en neemt hij ook makkelijk stelling, maar rechtsom loopt hij telkens naar het midden toe, van de kanten weg in buitenstelling, ...
Hebben jullie ideeën om hem terug wat soepelder te maken? Of ligt het misschien aan iets anders? :)

Nog een extra probleem is dat ik eigenlijk op een behoorlijk foute manier leren rijden heb: trekken aan de teugel van de kant waar je heen wil.
Ik weet ondertussen dat ik beide teugels evengoed moet gebruiken, maar toch heb ik soms nog moeite om contact te houden.
Zeker bij oefeningen op de rechterhand, dan verlies ik vaak contact op mijn buitenteugel.
Ik steek op die momenten vaak in een soort reflex onbewust hand naar voor en dan ziet meneer zijn kans om er zo vandoor te glippen.
Alle trucjes om m'n handen op hun plaats te leren houden zijn dus welkom :D

Na mijn examens begin ik met privéles, nu rijd ik tijdelijk nog even in groep. ;)

Paulien_H

Re: 'stijf' op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:34

Lastige situatie, elk paard heeft zijn moeilijke en minder moeilijke kant en rechts is dus duidelijk de moeilijke kant. Wat je moet doen is veel loslaten van voren maar toch goed je paard bijhouden, niet te veel druk op je teugels zetten en vooral met je benen rijden. Rijdt veel voltes, slangevoltes het hoeft niet helemaal perfect te zijn.
Heeft je paard dit ook in stap?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:50

Paard is scheef en buigt daarom niet in.
Het probleem zit niet rechts, maar links.
Om stelling aan te nemen moet de buiten kant van je paard langer worden en word de binnen kant korter.
Vandaar dat hij de linker stelling wel aan neemt, rechts kan hij duidelijk makkelijk langer worden. Met andere woorden de spieren van je paard zijn aan de linkerkant korter dan aan de rechterkant.
De kunst is nu om je paard aan 2 kanten gelijk te krijgen, maar zoals jij omschrijft hoe het paard loopt, denk ik dat dat via bokt zo niet even te verhelpen is.
Er zijn heel veel oefeningen om je paard recht te richten, maar verkeerd gegeven zal het niet beter maar slechter worden.
Mijn advies is dus..toch eerder die prive lessen gaan rijden.
Lukt dat niet, dan niet al te veel aanmodderen om de rechter stelling te vragen. Probeer zo veel mogelijk 2 teugels in gelijke druk te houden. Als je een wending in gaat, maak die niet te scherp.
Ik weet niet of je buiten kan rijden met hem, maar lange rechte stukken met de teugel in contact is ook een fijne oefening.
Daarnaast kan je natuurlijk ook longeren!!!

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:00

@Paulien_H; hij doet het in stap, met lange teugel, ... maar duidelijk op enkel op rechts. Op links volgt hij met lange teugel wél mooi de hoefslag. :Y)
Ik probeer hem vooruit te rijden en maak oefeningen met lange teugel, maar volgens mij heeft hij echt bitter weinig evenwicht op die kant want hij blijft naar binnen vallen.

@aerdenhout1; ik moet dus vooral mezelf trainen denk ik, want het is met het contact en gelijke druk houden dat ik problemen heb en hij profiteert van de situaties waarop ik het contact kwijtraak. Hij loopt wel vrij makkelijk in rechterstelling als hij van de hoefslag weg is, maar het zal idd een kwestie van trainen en spieren kweken worden.. Longeren stond idd ook al op m'n lijstje, hoop dat hij er wat losser van wordt!

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:53

Ik ken het probleem wel een beetje en meestal ligt het aan je eigen houding.
Het zit namelijk zo:
De meeste ruiter vinden linksom makkelijker dan rechtsom en zitten daarom meer op hun rechter stijgbeugel (dit voelt het paard en gaat dus ook meer naar rechts lopen met zijn lichaam)
Hier komt nog eens bij dat de meeste paarden ook wat naar rechts lopen, dus wordt het dubbelop...
Wat bij mij heel goed heeft geholpen, is om overdreven op je linkerstijgbeugel te gaan leunen
(voor je gevoel heel overdreven doen, dan is het meestal goed) Daardoor gaat je paard ook wat naar links lopen en valt ze niet zo snel naar binnen op de rechterhand en als haar lichaam naar links gaat, is het makkelijker om stelling naar rechts te vragen (dan zit de buiging er al een beetje in)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:12

Kijk eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl
Staan genoeg gymoefeningen om je paard soepel en buigzaam te maken.
Als je stelling vraagt geef het paard dan ook de ruimte in je zit en buiten teugel om de stelling aan te nemen, ga b.v eens meer aan de binnenkant zitten als je buiging wil en geef eens wat meer buiten teugel, als je te veel contact houd met de buiten teugel dan kan het zijn dat het paard te veel begrenst word in combi met een verkeerde zit en zelfs niet kan buigen daardoor.
Probeer het ook eens met kaptoom, want als je stelling vraagt aan het bit en te veel druk moet zetten kan het zijn dat het paard daar ook tegen in gaat , kaptoom kun je de neus naar binnen vragen en een bit ben je aan de onderkaak aan het trekken, wat vaak niet als prettig bevonden word door het paard en juist daar tegen (pijn) in wil gaan en de mond opent, ook misschein als je met bit wil werken de sperriem eraf halen zodat het paard in elk geval de mond open kan doen waar jij dan weer naar kan luisteren als hij het doet de druk eraf halen, wel zo eerlijk tegenover het paard, maar een combi werken is fijn kaptoom in plaats van neusriem en je kan het hoofd plaatsen en met het bit werken aan de verfijning, zo blijft het paard ook fijner/gelukkiger in zijn mond.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:18

frankaaah; ik ga zeker proberen om meer druk te zetten op mijn linkerbeugel want soms heb ik inderdaad het gevoel dat ik een beetje 'scheef' ga zitten.

en midgie; eeeerg bedankt voor de site! :D