Tinker Lowara L2 dressuur, springen en cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Tinker Lowara L2 dressuur, springen en cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:18

Na lang twijfelen toch maar weer eens een keer een topic van mij en m'n 13 jarige Tinkermerrie Lowara

de verplichte info :+ ;
Lowara, 13 jaar oud, start tussen de paarden L2 dressuur + 9, B springen + 2. We zijn op dit moment bezig om Lowara klaar te krijgen voor het M1,maar we zijn er bij lange na nog niet :=
Sinds kort heb ik een nieuwe instructrice, en die heeft ons dressuurmatig al flink op weg geholpen. Lowara bleek oa ineens een middendraf knop te bezitten :Y) }:0
Hier vandaag lekker mee bezig geweest en van genieten. Het gaat bij lange nog niet optimaal, maar waahhh dat GEVOEL dat ze zich strekt! <3

Toch vind ik het allemaal wel erg moeilijk, en Lowara heeft ook flink veel moeite met het gevraagde soms. zowel vanwege haar bouw ( flink overbouwd en natuurlijk wat logger) als vanwege onze late start op het serieus dressuur rijden ( nu zo'n 3.5 jaar mee bezig. voor die tijd kon ze nog geeneens rechts in galop := )
Dit eindigd ( helaas pindakaas) vaak in een trekgevecht en veel druk van voren, omdat Lowara regelmatig onder mij weg rent en zich eruit probeert te drukken. ( dus voor alle mensen die denken dat Tinkers rustige suffe dieren zijn.. no way :+ )
na 10 jaar van op die manier rijden zo samen, zit je er zelf ook niet bepaald ontspannen meer op.

Dus deze foto's van de dressuur waren dan ook zeer confronterend voor mij, omdat ik dacht dat we de laatste tijd een stuk minder druk hadden van voren.
Niet dus :n

Hier de foto's van de dressuurles
eigen leerpunten
* ONTSPANNEN in hand,armen en schouders.
* Niet denken dat ik Z dressuur rij in de middendraf, viel me nu pas op dat ik nog net niet op d'r rug lig :+
* binnenhand ontspannen

Pasje opzij langs de hoefslag met als doel bij mij blijven
Afbeelding

Vertrek naar de middendraf toe. OMG.. ik zit er echt spastisch op :=
Afbeelding

Langzaamaan komt de druk van voren
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Afbeelding

in de 7de hemel met weer een middendrafje
Afbeelding

uiteraard nog beide kanten in galop gezeten, gestapt, en andere nuttige dingen gedaan hoor ;)
Maar goed.. zoals te zien is.. hebben we nog een lange weg te gaan eer we lekker ontspannen de bak rondgaan. eerder dan dat gaan we ook niet over naar het M1 uiteraard.
Dit gaat helaas flink veel tijd kosten, maar stapje bij beetje merk ik dat zowel Lowara als ik steeds beter kunnen samen werken, en er wel komen. het kost ons gewoon 5 dubbel zo lang als een gemiddelde ruiter :+ ( ach.. we hebben de tijd!)

Ook hebben we enkele weken geleden meegedaan aan de Tinkerdagen in Leusden, en daar enkele ( KNHS) L2 proeven gereden ( 4 winstpunten meegenomen), 2 springparkoursen en een cross.
deze foto's ben ik erg trots op, omdat we vorig jaar nog onwijs zaten te klooien door mijn springangst. blokeerde ik toen nog op de 60 cm, nu reden we de 80 cm compleet zonder angst, en waren we 2X 1e ermee zelfs :j

enige wat misschien anders mag, zijn m'n airodynamische voetjes :+
voor de rest ben ik allang dolgelukkig dat ik zonder al teveel spanning eroverheen kom met d'r :j

De cross

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dressuur L2

Afbeelding

Nou.. iedereen die nog tips of aanmerkingen heeft, graag :j ik sta heel erg open ervoor, en wil onwijs graag verder leren. Enige wat ik vraag, is niet te zwaar te vallen over mijn gespannen hand/arm houding op haar. we werken er echt aan :=

Don_Zhivago

Re: Tinker Lowara L2 dressuur, springen en cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:27

ik vind die foto's van het springen super gaaf!!!

probeer indd met je middendraf niet te gaan liggen, oefen hier heel erg op want je zit je paard in de weg zo.

maar zoals je zegt werk je hier hard aan, dan komt het wel goed..

op de laatste foto is ze mooi wit zeg... net gewassen zeker ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:33

@ DonZhivago: :j jups.. slechts 7X gewassen dat weekend :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:37

Hai Cynthia,

Leuk om weer eens foto's van jullie te zien! Ben eigenlijk wel benieuwd van wie je nu les hebt ;)
Heb je eigenlijk altijd al met zo'n holle rug gezeten? Het is soms net alsof je je plek niet helemaal goed kunt vinden in het zadel. Sowieso belet het zadel je volgens mij om correct te zitten. Ik zie volgens mij nergens een lijn op schouders, heup, hak (hee, en dat voor een westernmuts).
Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat als je eindelijk M1 kunt starten!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:51

Haai Wendy!
holle rug rij ik zeldeneigenlijk mee, puur alleen als ik ga trekken en mijzelf compleet vast zet. zoals dus zo mooi op de foto's is te zien.
Lowara's zadel is nog zo'n lekkere ouderwetste platte, dus moet echt zelf zitten. zit verder geen kniewrong op en ook de zit is erg laag.
aan de ene kant misschien tijd voor een beter passend zadel voor mij.. aan de andere kant, ik hoor er gewoon ZELF goed op te zitten natuurlijk :j

M1 hoop ik in ieder geval ooit mee te kunnen draaien, maar dan starten we alleen op Tinkerconcoursen ivm onze ( wat lagere)capaciteiten.
in ieder geval nog maar 1 puntje voor we in theorie over mogen. hopelijk geeft dat de moed en motivatie om straks de stap ook echt te zetten :D

Ik les bij bokker anderea2 :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:54

Maar met een plat zadel heb je ook daadwerkelijk de ruimte om zelf goed (of fout) te gaan zitten :j ;)

En volgens mij doe jij het net zoals ik: rustig aan :D Niks mis mee, toch?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:00

daarom :j dat is ook de insteek. toendertijd was m'n ultieme doel L1+ 1 winstpunt.
en dat doel hebben we toch al ruimschoots gehaald :D
en de L2 bied nog uitdagingen genoeg op dit moment, dus we hobbelen gezellig door :D

en qua correct zitten.. mjah.. geen excuses eigenlijk. gewoon weinig op gelet de laatste tijd :=
misschien daar de komende tijd ook wat meer aandacht aan besteden, want een goede zit is wel de basis van netjes en correct hulpen door kunnen geven natuurlijk.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:19

Jeetje wat stoer! Echt leuk dat je zo veelzijdig bezig bent met je paard! Ik zou willen dat ik wat meer lef had...
Als je last hebt van gespannen armen kun je ook zit les nemen. Misschien hou je je een beetje vast aan de teugels? Ik zie namelijk je benen ook wat naar voren steken. Dus als je onafhankelijker kunt zitten, kun je je armen ook beter ontspannen. Dan krijgt je paard een minder rechte hals en worden jullie een nog mooiere combi! Succes!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:28

Leuke foto's Cynthia!

Wat mij in eerste instantie opvalt is dat je je been afsteekt. Ook (juist) als ze weg wil hollen van je (van jouw hulp in wezen) moet je die erbij houden, op die manier heeft hollen geen zin, want ze komt niet weg van de hulp.

Probeer verder vanuit je heup je been wat te laten zakken, onderbeen ietsje terug en geen holle rug trekken. Dat geeft al meteen een ander plaatje.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:31

ik blijf inderdaad te weinig met mijn benen eraan :D
is ook hetgene wat m'n instructrice elke keer zegt :+

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:02

Je rijd super maar er zit een maar aan.
Je licht idd een soortvan je trekt ze hoofd helen maal naar binnen omdat je bijna ligt.
maar voor de rest super spring foto's zijn de mooiste

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:28

* probeert de boel te ontcijferen*

als ik hetb goed begrijp.. trek ik haar hoofd naar binnen in de stelling?
dit gebeurt namelijk niet bij Lowara. ze geeft zelfs erg gemakkelijk stelling :j
ik trek met 2 handen naar achteren als ze zich sterk maakt van voren, en dat zie je ook bij deze foto's terug komen.

wat Wendy al aangaf: ik moet veeeel meer oplossen met m'n benen door eraan te blijven rijden, en Lowara meer op m'n zit gaan rijden.
maar die combinatie houdt ik nog niet lang vol vanwege de grote druk van voren die ze toch blijft houden nog vaak :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:35

Leuk paard!
Je bent al op de goede weg met het proberen de druk voor te verminderen.
Het is heel moeilijk om te leren, maar je moet haar meer van de hand af durven rijden.
Vooral met de eerste middendraf foto heb je haar te rond, daar zou je haar al meer ruimte moeten geven!
Er moet een knop ombij je, probeer niet te veel beheersing te nemen met je handen, leer haar beter op je zit te rijden zodat je niet zo afhankelijk bent van je handen.
En met je handen, meegeven maar tot een bepaald punt, tot hier en niet verder, het moet geen touwtrekwedstrijd worden, dan moet je zelf heel consequent en snel reageren zodat het niet zover komt.
Je paard leert hier van dat ze zoveel druk kan nemen, dat moet je voorkomen.
Dat is moeilijk maar met je lessen zal het moeten lukken.
Veel succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:01

MirandaFuego schreef:
Leuk paard!
Je bent al op de goede weg met het proberen de druk voor te verminderen.
Het is heel moeilijk om te leren, maar je moet haar meer van de hand af durven rijden.
Vooral met de eerste middendraf foto heb je haar te rond, daar zou je haar al meer ruimte moeten geven!
Er moet een knop ombij je, probeer niet te veel beheersing te nemen met je handen, leer haar beter op je zit te rijden zodat je niet zo afhankelijk bent van je handen.
En met je handen, meegeven maar tot een bepaald punt, tot hier en niet verder, het moet geen touwtrekwedstrijd worden, dan moet je zelf heel consequent en snel reageren zodat het niet zover komt.
Je paard leert hier van dat ze zoveel druk kan nemen, dat moet je voorkomen.
Dat is moeilijk maar met je lessen zal het moeten lukken.
Veel succes!

Jij omschrijft het erg mooi :D
We gaan er zeker flink hard en bewust aan werken de komende maanden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:48

wat leuk om weer plaatjes van jullie te zien.

oh ik moet commentaar geven geloof ik.
Blijven werken met de punten die je instructie ookal aangeeft ;)

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:35

Hee, wat leuk om weer wat foto's te zien :j
De crossfoto's zijn echt stoer :wow:

En dressuur... Niet gaan liggen inderdaad :') Knap hoever je gekomen bent al met Lowara :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:31

Misschien was ik wel moe :+ daarom ging ik natuurlijk liggen :j

zelf ook erg blij dat Lowara tot nu toe verder is gekomen dan ik ooit heb durven hopen.
enige "nadeel" is nu dus dat ik zelf fanatieker ben geworden, en gewoon merk dat ze een beetje aan haar top begint te raken.
En dat.. terwijl bv de M1 en M2 mij ook onwijs gaaf lijkt :=

strawberrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:56

Wat een leuke tinker heb je!
Bij de dressuur ga je indd bijan liggen maar dat werd al aangegeven.
De springfoto's vind ik erg stoer en er goed uit zien!
veel suc6 nog !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:54

op de een of andere vage reden kan ik als actieve dressuur ruiter ( zonder springlessen en alleen wat club ervaring springen qua oefenen :+ ) beter en mooier springen, dan dat we dressuur rijden. wahahaha.. maar of dat nou een gerust stelling is?
Lowara springt in ieder geval wel erg goed, en is ook bloedfanatiek dan.

helaas onze roeping gemist, want met m'n 25 jaar en kleine E pony Tinker redden we het officieel gewoonweg niet tussen de paarden om te moeten springen.
enkele hindernissen prima 1 meter/1m10, maar een geheel parkours lukt ons niet.
dus we zijn verbannen tot eeuwig 80 en 90 cm rijden op Tinker concoursen vrees ik :=
( hoewel.. heb mij al wel opgegeven voor een 1 meter parkours half september om te proberen)

simmiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:44

leuk paard en leuke foto's! probeer er inderdaad op te letten dat je niet te ver naar achter leund, en het is met springen misschien iets verstandiger geen sporen te dragen als je weet dat je van die aircovoetjes hebt :+ jullie zijn een leuke combinatie :j

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:14

Ik vind het al super dat je toch bij jezelf de knop om hebt weten te zetten en eigenlijk op een heel andere manier bent gaan rijden +:)+ Als ik terug denk aan heel wat jaren terug... ;) Lowara is zich veel meer gaan ontwikkelen, jouw houding is een heel stuk verbeterd en jullie zijn steeds meer 'samen' aan het werk ipv aan het ruziën. Jij houdt van vrij veel druk met rijden, maar ik denk dat je dat meer los moet laten (letterlijk en figuurlijk) Wat MirandaFuego ook zegt, minder druk van voor en meer met je zit rijden. Door de grote druk wordt het plaatje minder mooi en gaan zowel jij als Lootje het lichaam vastzetten.
Maar desondanks vind ik het echt knap dat jullie al zover gekomen zijn, toppie! :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 12:33

@ Simmiee: zonder sporen ga ik geen parkours met haar in :=
Lowara is in dat opzicht een typische Tinker, ze trekt absoluut niet naar de hindernis toe,maar valt er vlak voor compleet terug in tempo.
heb m'n sporen dus echt nodig om haar op het laatst nog even te activeren.
anders springt ze wel, maar met 80 cm krijg je dan dus noodsprongen vanuit de stilstand,en daar heb ik niet zo'n behoefte aan met m'n springangst ;)
en ivm dat ik in principe altijd zonder zweep met haar rij, zijn sporen de beste optie :j
als je ook goed kijkt op de foto's, ik heb m'n sporen wat lager hangen, en raak haar dus niet aan tijdens de sprong zelf als ik airodynamische voetjes krijg :Y)

@ Tequila: helemaal mee eens :j

AmoCavallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:44

Wat een paard zeg:P
Bij het springen iets meer met je lijf meegaan.
je blijft nu iets te veel zitten

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:50

Probeer meer te ontspannen in je handen/armen. ;)
Verder vind ik het een onwijs gaaf beest! :D

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:58

Leuk paard met mooie manen, toevallig zag ik jullie gister in (volgens mij een heel oude) Bit staan, een stuk over mooie lange manen. Maar even on-topic, inderdaad rechtop en mischien je beugels een gaatje langer of trek je je benen op?