Galloppassen voor de sprong komen niet uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_91

Galloppassen voor de sprong komen niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 15:47

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje.
Als ik spring met mijn paard komen de galloppassen vaak niet uit voor de sprong. Ze springt vaak te vroeg.
Daarom rijd ik op wedstrijd de eerste sprong in draf aan ( prarcours 80 cm)
Maar omdat ik zaterdag wedstrijd heb parcours 100 cm kan ik deze moeilijk in draf aanrijden omdat
er dan een grotere kans is dat de balk eraf valt.
Bij ons in de piste heb ik de sprong zo gezet dat de galloppassen wel uitkomen maar op wedstrijd kan ik deze niet eerst uittesten hé. :P
Hoe kan ik er voor zorgen dat de galloppassen wel uikomen voor de sprong?
Heeft er iemand een oplossing?

Alvast bedankt! ;)

liesje193

Re: Galloppassen voor de sprong komen niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:49

ik heb geen idee maar blijf het wel even volgen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:53

hindernissen aanpassen lijkt me niet de oplossing,kat kan in parcours immers ook niet.
probeer thuis goed te oefenen in een vast basitempo en zelf zo min mogelijk te regelen voor de sprong. ik heb van een springruiter geleerd om in je hoofd 3 galopsprongen te tellen en dan over de hindernis heen, zo leer je zelf ook beter afstand in te schatten, soms kom je niet uit maar dan kun je makkelijker nadenken waar het aan ligt.
zorg dat je een hoog genoeg basistempo hebt en laat je paard meedenken. zelf thuis oefenen op een lage hindernis max.60cm gewoon lang teugeltje basistempo, zelf niet regelen en laat je paard maar meedenken, een foutje is niet erg daar leert hij ook weer van.
hoop dat je hier iets mee kan...
als paarden vroeg afgaan ligt het er meestal aan dat de ruiter hem de laatste galoppas extra aandrijft of wegduwd met zijn/haar zit

Joyce_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 16:12

Oke ik ga het eens proberen ;)
Zou ik dan met de wedstrijd ook een basistempo aannemen en dan ook zo naar de sprong toe rijden of moet ik voor de sprong wat meer drijven of juist wat meer terug houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:14

Het passen van de sprong heeft te maken met het inzicht wat je hebt.
Jij zult je paard goed uit moeten laten komen voor de sprong, hier heb je een bepaald gevoel voor nodig wat je kunt trainen thuis.
Zelf vind ik het niet verstandig dat je een 1 mtr parcours gaat springen als je dit nog niet ontwikkeld heb, hier kunnen ongelukken van komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:15

Nog even een aanvulling:
Drijven of een ophouding ligt aan je afstand. Als je merkt dat je groot uitkomt dien je wat toe te rijden, als je krap komt dien je terug te rijden. Maar nogmaals, dat is iets wat je moet trainen.

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:23

Joolien schreef:
Jij zult je paard goed uit moeten laten komen voor de sprong, hier heb je een bepaald gevoel voor nodig wat je kunt trainen thuis.
Zelf vind ik het niet verstandig dat je een 1 mtr parcours gaat springen als je dit nog niet ontwikkeld heb, hier kunnen ongelukken van komen.
Nog even een aanvulling:
Drijven of een ophouding ligt aan je afstand. Als je merkt dat je groot uitkomt dien je wat toe te rijden, als je krap komt dien je terug te rijden. Maar nogmaals, dat is iets wat je moet trainen.

Helemaal mee eens, tel anders bij parcours verkennen hoeveel stappen je nodig hebt, zo kun je een beetje een indicatie nemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:13

Madeliefje_x schreef:
Joolien schreef:
Nog even een aanvulling:

Helemaal mee eens, tel anders bij parcours verkennen hoeveel stappen je nodig hebt, zo kun je een beetje een indicatie nemen.

Dat heeft alleen zin in een lijn en is ook niet iets wat je zo ff toepast in je rijden.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:23

zoekend76 schreef:
hindernissen aanpassen lijkt me niet de oplossing,kat kan in parcours immers ook niet.
probeer thuis goed te oefenen in een vast basitempo en zelf zo min mogelijk te regelen voor de sprong. ik heb van een springruiter geleerd om in je hoofd 3 galopsprongen te tellen en dan over de hindernis heen, zo leer je zelf ook beter afstand in te schatten, soms kom je niet uit maar dan kun je makkelijker nadenken waar het aan ligt.
zorg dat je een hoog genoeg basistempo hebt en laat je paard meedenken. zelf thuis oefenen op een lage hindernis max.60cm gewoon lang teugeltje basistempo, zelf niet regelen en laat je paard maar meedenken, een foutje is niet erg daar leert hij ook weer van.
hoop dat je hier iets mee kan...
als paarden vroeg afgaan ligt het er meestal aan dat de ruiter hem de laatste galoppas extra aandrijft of wegduwd met zijn/haar zit

Wat bedoel je precies met lang teugeltje? Ik zou de teugels op de maat nemen waarop je normaalgesproken ook rijdt, aangezien sommige paarden verschillend reageren op teugel lengtes. Zo is mijn pony veel drukker wanneer ik mijn teugels korter heb, terwijl ik een tijd een paard heb gereden dat juist minder actief werd van korte teugels. Wanneer je de teugels op de maat neemt waarop je normaalgesproken ook rijdt wen je aan dat ritme. Je kan wel met lange teugeltjes gaan rijden, maar wanneer je de teugels op maat neemt en je een ander ritme hebt heb je er natuurlijk niet veel aan (dit kan je in een later stadium natuurlijk wel oefenen, maar het lijkt me makkelijker om eerst het basisritme onder de knie te krijgen). ;)

Ik heb geleerd afstanden in te schatten door met de galopsprongen van het paard mee te tellen, het ritme te tellen als het ware: 1 2 1 2 1 2. Je komt natuurlijk niet direct goed uit, maar het sluipt er (als het goed is) langzamerhand in. Qua tempo zou ik voor een 'gewone' handgalop kiezen, wanneer je straks de afstanden een beetje in leert schatten moet je natuurlijk wel kunnen schakelen als je ziet dat je niet uit komt. En als je dan al een redelijk tempo hebt is het lastiger om nog nét iets meer tempo te creëren, vaak gaat je paard dan te vlak springen en heb je kans op een balkje!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:27

Joolien schreef:
Madeliefje_x schreef:

Dat heeft alleen zin in een lijn en is ook niet iets wat je zo ff toepast in je rijden.

Hier ben ik het gedeeltelijk met je eens. ;) Er zijn hindernissen waarbij het lastig is om een redelijke lijn neer te tellen. Maar er zijn vaak wel wat hindernissen in het parcours waarbij dat wel lukt. Denk bijvoorbeeld aan een hindernis waarbij je van de kant komt. Of je dit onthoud is natuurlijk een tweede! :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:40

TopLadyI schreef:
Ik heb geleerd afstanden in te schatten door met de galopsprongen van het paard mee te tellen, het ritme te tellen als het ware: 1 2 1 2 1 2.

het 1-2-1-2 snap ik niet zo goed.... je telt toch elke sprong? of tel jij met het ritme mee? Want dan zou het 1-2-3-zweefmoment moeten zijn (galop=3-tact)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:44

1234 kan ook, het is gewoon dat je de galopsprongen letterlijk telt, dat bedoelt ze denk ik ;)

En galopsprongen vanaf de kant tellen werkt ook niet, wanneer went je, waar zet de pony zijn galopsprong? Ook dan moet je gevoel hebben voor de afstand.

HorseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:50

nou mijn paardje had het ook :)
wat ik heb gedaan is het volgende
3 meter voor de sprong nog een balk op de grond gelegt
en er in galop naar toe gaan normaal springen ze dan normaal
en natuurlijk zoals hier boven het 'beroemde' 1.2.3 deel

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:20

Bonita_Bon schreef:
TopLadyI schreef:
Ik heb geleerd afstanden in te schatten door met de galopsprongen van het paard mee te tellen, het ritme te tellen als het ware: 1 2 1 2 1 2.

het 1-2-1-2 snap ik niet zo goed.... je telt toch elke sprong? of tel jij met het ritme mee? Want dan zou het 1-2-3-zweefmoment moeten zijn (galop=3-tact)

Ik bedoel dat je elke sprong telt. Het kan inderdaad ook 1 2 3 4 zijn, maar ik heb bij 1 2 1 2 vreemd genoeg meer gevoel, maar dat kan natuurlijk iets persoonlijks zijn.

Joolien schreef:
1234 kan ook, het is gewoon dat je de galopsprongen letterlijk telt, dat bedoelt ze denk ik ;)

En galopsprongen vanaf de kant tellen werkt ook niet, wanneer went je, waar zet de pony zijn galopsprong? Ook dan moet je gevoel hebben voor de afstand.

Wanneer je parcours verkent kan je een denkbeeldige lijn trekken vanaf de kant naar de hindernis, zoals ik al zij is het de kunst om te onthouden waar de lijn begint. :D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:17

Een grondbalk voor de hindernis of dubbel springen kan voor jezelf heel erg helpen om de afstand in te schatten. Want dat is waarom je paard te vroeg springt. Je rijdt waarschijnlijk op de hindernis af, ziet geen afstand maar als de hindernis dichtbij komt denk jij: ojee, we moeten er wel overheen waardoor je been geeft of met je zit iets knijpt waardoor je paard denkt dat het al tijd is om te springen. Deze springt dan te vroeg...
Laat haar maar een paar keer wachten als je geen afstand ziet. Liever iets te dicht eronder en dat ze dan een balkje tikt, dan dat ze telkens zo groot af gaat. Na een tijdje ga je merken dat zelfs als een paard er dichter onder komt, deze er ook overheen kan komen zonder een balk. Het inschatten van de afstand en het controleren daarvan zal je dan steeds beter afgaan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:33

Ik ben van mening dat het 'oke' is om je paard te laten meedenken en zelf niet teveel te regelen, in een parcourtje van 80/90. In een parcours dat deftig aan de maat staat is het toch levensgevaarlijk om alles in handen te geven van je paard.... op een sprongetje van 90 kan die zichzelf nog corrigeren, op een sprong van 130 is dat al nietmeer het geval. Als het dan niet perfect uitkomt, dan zit je in de sprong.

Verder is het gewoon echt een soort 'ruitergevoel' dat je moet aanleren, het is een inzicht dat je moet krijgen. Hoe hierop te trainen? Voor mij is de beste manier nog altijd simpelweg met 2balkjes. Gewoon grondbalken, op juist drie galopsprongen van elkaar gelegd. Start met er gewoon in een net basisgaloptempo op af te rijden en ze gewoon in drie galopsprongen te rijden, dus is gewoon een galoplijntje.. moet je paard zelfs niet voor springen. Als dat goed gaat kan je beginnen varieeren in het aantal galopsprongen dat je er tussen neemt. Een galoplijntje van 3galopsprongen kan je makkelijk in 2galopsprongen rijden, maar dan moet je zorgen dat je kort op je eerste balk zit (en er dus 'verder' over springt) en in een hoger basistempo zit. Voor je tweede balk gaat ie dan ook van vrij ver moeten afzetten in zijn galop. Zelfde voor er een galopsprong minder op te maken: zorgen dat je ver van je eerste balk zit (en er dus kort achter land), in een veel verzamelder tempo springt en dat je kort op je laatste balk zit. Altijd meetellen in die galopsprongen die je ertussen maakt. En altijd blijven varieeren, dan eens die tweede balk een metertje verder leggen, dan eens een metertje korter en weer hetzelfde doen.

Doe dit wel met een lesgever naast je, als je hier alleen mee begint te sukkelen ga je hopeloos flateren en dingen fout doen.