Spanning als we buiten zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjolijnBo

Spanning als we buiten zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:15

Hallo,

Ik heb sinds 5 jaar een eigen paard. Maar ik weet niet wat er precies mis is met haar...
Het paard dat ik heb gekocht was vroeger een wedstrijdpaard en reed op M2 niveau, op weg naar de Z.
Elke dag werd ze intensief bereden door haar vorige eigenaar. Maar ik rijd er meestal recreatief mee.
Soms pak ik een wedstrijd hier en daar mee...

Maar het probleem is dat m'n paard erg hitsig wordt als ik 'buiten' de bak rijd, door een klein stukje bos of langs bomen.
Dan heeft ze heel veel energie en wil ze vandoor sprinten... Waarom dóét ze dit??
Laatst nam ik haar mee op paardenkamp en we gingen een buitenrit maken. Ik moest de teugels de héle tijd flink tegenhouden.
Toen we gingen galopperen, haalde ze alle paarden in (stuks of 30) en kon ik haar niet meer laten stoppen.

Na dat weekend waren we terug op stal en het heeft 2 weken lang geduurd voordat ze weer de oude was...
(hele tijd racen, oortjes naar voren, niet luisteren naar de hulpen, vandoor gaan op de kleine stukjes buiten)
Weten jullie waardoor dit komt?

Ik denk zelf misschien omdat ze niet echt een 'leuk' leven heeft gehad: alleen maar rijden rijden en wedstrijden etc.
Kom maar op met jullie meningen :)
Groetjes, Marjolyn

Edit: het paard is 75% KWPN, 25% Tuiger .
Laatst bijgewerkt door MarjolijnBo op 16-06-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:18

kleur doet er niet toe ;)
mijn eerste indruk : energie teveel. wss door voer teveel, of te hoogwaardig.

MarjolijnBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:19

Wat bedoel je met hoogwaardig?

Nou, normaal is ze heel braaf en lekker ontspannen.
Ze krijgt normaal voer, halve biks 's morgens en hooi, 's avonds 1 biks en hooi.
Na het eten loopt ze in de bak/wei met kort gras.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:28

sport voer, i.p.v. basis.hoog haver-gehalte.

MarjolijnBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:31

spicegirl schreef:
sport voer, i.p.v. basis.hoog haver-gehalte.

Ze krijgt alleen biks en hooi. hééél af en toe muesli.
Maar niks van haver.

Atalanta

Re: Spanning als we buiten zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:52

Misschien is ze gewoon meer gespannen omdat ze het niet gewend is en uit ze dat door sneller te gaan? Ik merk bij mijn eigen paard bijv wel verschil tussen bekende en onbekende paden buiten; op onbekende paden is ze veel schrikkeriger maar ook renneriger. Ook donker bos vindt ze vaak spannender dan open terrein.
Paardenkamp betekent denk ik ook nieuwe omgeving, onbekende paarden om mee op te trekken, misschien is dat al genoeg om spanning te geven.
Ik zou proberen niet constant druk op de teugels te houden, wel terugnemen indien nodig maar ook weer loslaten en proberen ontspanning te zoeken, ook in je eigen houding, en erop letten dat je zelf ook goed door blijft ademen enzo.
Ik loop zelf ook wel eens een stuk naast mijn paard tot ze gekalmeerd is, maar in een groep is dat lastig natuurlijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:29

ff longeren voor het rijden wil ook wel helpen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:01

Denk niet dat ze het doet om dat ze hitsig is , maar meer uit onzekerheid, ze gelooft jou niet als je op haar rug zit , wat doet ze al je er buiten naast gaat lopen?
Je zou eens wat grond werk kunnen gaan doen om te gaan werken aan respect en vertrouwen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:04

Die van mij is buiten ook veel vlotter en heftiger dan in de bak. Ik merk dat het idd een stukje onzekerheid en onwennigheid is.
Alleen is ze nl. nog veel drukker dan met een ander paard erbij, maar zelfs dan wil ze nog weleens behoorlijk druk worden.

Veel doen, overgangen rijden en ook buiten nagevelijk houden, keertje pasje wijken/sbw en aan het werk houden. Zo zorg je dat ze ook de aandacht bij jou houdt en niet alleen maar op de omgeving focust en jou daarbij vergeet!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:16

Karakter. Paard wat op kop wil lopen en geen volgzaam type is. Met de oefeningen van Jibbel kom je een heel eind maar als er echt een kop op zit is dat karakter wel iets waar je tegenaan blijft lopen.

MarjolijnBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:29

Misschien is het wel onzekerheid, maar ik ga al heel erg vaak een stukje door het bos wel een stuk of 40x geweest maar elke keer als ik de teugels wat laat vieren gaat ze meteen over in rengalop. Dus het is onmogelijk om haar rustig lekker te laten stappen.

En wat Anne_GTI zegt is wel waar: Beau is verschrikkelijk dominant!! Zelfs als er een paard binnen 5 meter is van haar heeft ze haar oren in de nek en trapt ze naar het paard...

Maar tijdens dat mini buitenritjes loopt ze vooraan, toch gedraagt zij zich zo...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:21

Op gevaar af dat dit heel bot gaat klinken: Opvoeden? Trappen naar een ander paard wordt bij mij zwaar afgestraft!
Dit alles klinkt alsof je geheel geen controle hebt over je paard, en ook niet weet hoe je die controle krijgt. Tips om dit gedrag de baas te worden kan ik hier wel neerzetten, maar ik ben bang dat je er niet veel aan gaat hebben... de belangrijkste zijn in ieder geval:
Geen constante druk. Ontspannen en onafhankelijk zitten. Geen constante druk. Consequent rijden. Veel afwisseling in stelling en buiging. En natuurlijk geen constante druk.

Wederom: het zal vast bot overkomen, maar de mensen die mij kennen weten dat dit absoluut niet zo is bedoeld. Ik wens je veel succes.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:00

Heb je het alleen eens geprobeerd als je er naast loopt? Laat haar wennen eraan dat ze het bos is kan, waarschijnlijk is het voor haar een stress situatie omdat ze niet weet wat ze ermee aan moet (ze is nl een bak gewend, en niet een bos).

Misschien is het ook een idee om haar 'dressuurmatig' te rijden in het bos, om te ontspannen. Laat haar af en toe een paar passen wijken, vraag stelling linksom/rechtsom. Rij haar terug en voorwaarts. Ik denk dat ze vooral moet leren dat het niet eng is om ergens anders te zijn dan in de bak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:13

Tjaaa zoals bijna altijd is het leiderschap van de ruiter erg belangrijk, het paard moet jou echt als leider zien.
ten 2de denk ik dat er wel wat schort aan het elkaar begrijpen, en de ontspanning, de juiste manier van vragen en de noodzakelijke ontspanning, zeker ook nooit aan de teugels gaan hangen, hetgeen je zelf al toegaf dat je dat wel deed, net daardoor zal je paardje zeker nooit gaan ontspannen en kiezen voor het nog sneller willen gaan lopen.
Dus de oplossing ; meer ontspanning , veel meer les gaan volgen om rijtechnisch ook beter te gaan rijden.