4 jarige L1 wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

4 jarige L1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:51

Hallo! :wave:

Afbeelding Afbeelding
Sinds kort start ik L1 met mijn 4 jarige, hij pikt het allemaal erg goed op. Op de wedstrijden is hij ook super braaf en goed geconcentreerd bezig. :D

Hij is nu 1.70 en zijn afstamming is Sandro Hit x Welt Hit II x Brentano II

Tijdens de trainingen thuis zijn we vooral bezig met het van achter naar voren rijden, veel overgangen en bergopwaarts te rijden om die achterhand sterker en actiever te krijgen. Aangezien zijn draf zijn minst sterke gang is, is dit dus ook wel nodig. Gelukkig draaft hij al stukke beter dan eerst! Ook zijn halshouding mag nog wat ronder en meer vanuit zijn schoft om meer bergopwaarts te tonen.

Verbeterpunten:
- wijken voor linkerbeen --> meer scharen
- slangevolte --> meer rechtstellen en buigen in de wendingen
- Middengalop ---> meer verschil

Aangezien het voor ons de eerste keer was dat we in een ring reden zonder hekjes, heb ik op safe gereden, omdat hij nog vrij onstabiel is. Ook kwam de middendraf er niet echt goed uit doordat de bodem niet helemaal gelijk was, waardoor hij taktfouten maakte. Thuis in de training loopt hij wel wat actiever van achter, maar nogmaals op wedstrijd rij ik liever een ontspannen en een ''veilige'' proef, we zijn dus nog een beetje zoekende naar de juiste balans tussen gewaagd en ontspannen rijden.

Graag wil ik tips en commentaar, maar wel goed beargumenteerd, zodat ik er wat aan heb!

En ohjah een filmpje van hoe hij eerst was, zodat jullie het verschil een beetje kunnen zien. :P

belbellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:20

Het ziet er goed uit!
Lekker ontspannen, geeft een heel fijn beeld.
Hij zou voor de hogere klasses meer bergop moeten, maar hij nog maar 4 dus dat is nu nog niet heel erg aan de orde.
Probeer wel je onderbeen stil te houden..
Tussen het ontspannen en het gedurfd rijden is inderdaad altijd een beetje zoeken, maar die ontspannen die ik nu zie vind ik belangrijker, thuis kun je best er wat meer aanrijden en dan zie je vanzelf dat het op wedstrijd ook meer word. Maar die ontspannenheid heb je wel nodig, want anders kan je er dus ook nooit goed aan rijden.
Dus ik zou zeggen ga zo door en jullie komen er wel!!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:46

Scorrieee lekker beest! :D

Ziet er netjes uit Yous!
Ontspanning is inderdaad het belangrijkste. Gewaagder kan altijd nog. ;)
Je bent goed bezig.

doei

Re: 4 jarige L1 wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:57

Ik vind dat jullie iets heel knaps laten zien!

Het paardje is pas 4 jaar en ik wil je de complimenten geven voor wat hij nu al kan. Goede overgangen, stelling, stuur zit erop, hij let echt op je toppie!

Voor een eerste keer op wedstrijd zonder hekjes is dit natuurlijk helemaal goed! Van mij mag je volgende keer gewaagder rijden, maar ik begrijp dat je daar voor de eerste keer voor gepast hebt.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:02

Ik vind dat je paard het super braaf doet! Zeker omdat hij nog zo jong is. Was nog wel even benieuwd wat je punten waren.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:27

@belbellie: Inderdaad mijn onderbenen! :oo Normaal hangen die altijd stil, maar ik zou niet weten waarom ze nu zo bewegen, ik was niet aan het aansporen ofzo. :P
Maar ik ga erop letten. :D
@pion: bedankt :D :D
@Doei: dankjewel! Zondag heb ik wedstrijd en dan ga ik nog iets gewaagder rijden. Hopelijk merk ik het in mijn punten. :P
@Cyruss: Dankje! Oh vergeten erbij te melden, ik had 185 punten, ik was er niet helemaal tevreden over, maargoed, volgende keer beter. :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:46

Hoeveel punten had je trouwens nu?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:04

185 punten, zelf vond ik het best wel tegen vallen, als ik het vergelijk met mijn vorige proeven die ik had gereden, die eigenlijk veel minder goed gingen en waar ik toch wat hoger had.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:05

Zo dat vind ik ook echt tegenvallen!
Had op zijn minst wel 1 winstpunt verwacht...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:06

doei schreef:
Zo dat vind ik ook echt tegenvallen!
Had op zijn minst wel 1 winstpunt verwacht...

Oh dat is ook wel wel een winstpunt hoor, vanaf 180 heb je 1 winstpunt en vanaf 195 heb je er 2. :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:07

Oeps! :o
Ik heb al 5 jaar niet meer gestart, dus zit helemaal in het oude systeem!
Ik loop echt achter :P

edit: Dacht dat het nu bij 187, winst was... Maar ik ga hem onthouden nu! Binnenkort maar is een nieuw proefenboekje aanschaffen...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:10

ziet er erg netjes uit. volte in galop is nog wat vierkant maar zonder hekjes is dat best moeilijk voor zo'n jong dier. inderdaad de middendraf iets rustiger opzetten nu nog, zodat het paard de tijd krijg om van achter naar voren te gaan. Maar dat gaat helemaal goed komen! succes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:16

yousra schreef:
185 punten, zelf vond ik het best wel tegen vallen, als ik het vergelijk met mijn vorige proeven die ik had gereden, die eigenlijk veel minder goed gingen en waar ik toch wat hoger had.

De onderdelen zijn redelijk netjes uitgevoerd, maar ik vind het beeld wat rommelig/onrustig tonen,
hij loopt erg hectisch en dat gezwiep met die staart :o

Misschien kun nagaan waar dit vandaan komt, want op je eerdere filmpje doet je paard het niet (ondanks dat hij daar minder ver in de africhting is).
Ik bedoel dit niet als kritiek overigens, maar iets voor jezelf om na te gaan, omwille van je africhting in de toekomst en nog betere resultaten!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:12

Hey ik heb je zien rijden vrijdag en zaterdag! Echt een leuk paard heb je! Ga je vast nog een eind mee komen.
Het moet allemaal inderdaad nog wat meer bevestigd en je zou van mij je teugels iets korter mogen pakken, maar zo voor een eerste keer op gras met zo'n jong paard goed gedaan hoor!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:20

Ziet er hartstikke goed uit hoor! En zijn draf is echt zo slecht nog niet, die is juist heel bewerkbaar!
Ik zou thuis wel wat vaker proberen te oefenen zonder hekjes of meer rijden op de binnenhoefslag, daar wordt zijn balans veel beter van!

Ga zo door, en heel veelplezier met deze kanjer!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:48

listiglistje schreef:
[***] schreef:

De onderdelen zijn redelijk netjes uitgevoerd, maar ik vind het beeld wat rommelig/onrustig tonen,
hij loopt erg hectisch en dat gezwiep met die staart :o

Misschien kun nagaan waar dit vandaan komt, want op je eerdere filmpje doet je paard het niet (ondanks dat hij daar minder ver in de africhting is).
Ik bedoel dit niet als kritiek overigens, maar iets voor jezelf om na te gaan, omwille van je africhting in de toekomst en nog betere resultaten!

Vanwege de vliegen. ;)
Later op de dag heb ik de dierenarts moeten bellen, omdat hij een allergische reactie had. Hij is allergisch voor muggen dus. ;) Dus dan is het normaal dat hij zo aan het zwiepen is, op het eind zie je ook dat hij het met zijn hoofd doet, want toen had hij er nog meer last van.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:53

En iedereen nog bedankt voor de tips. :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:29

Mij viel idd ook al op dat hij steeds erg met z'n staart zwiept. Verder echt ook mijn complimenten, vind dat je al erg ver bent met je 4-jarige! (Die van mij kan nog niks...) Mooi paard ook, loopt al stukken mooier in draf dan op je odere filmpje, daar lijkt het allemaal erg 'gewoontjes'. Op wedstrijd begint 'ie zichzelf al wat te showen, leuk!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:21

Hai, allereerst wil ik zeggen dat je een erg braaf paard hebt. Pas 4 jaar en dan kun je hem al goed de baan doorsturen, leuk!!

Ik vind het er wat te "gehaast" uit zien, neem wat meer de tijd en de rust. Laat hem iets meer zijn passen afmaken, je paard heeft lange benen en ruime gangen, maar door dat het er wat gehaast uitziet komt hij niet helemaal uit de verf. Kan natuurlijk ook nog de wedstrijd spanning zijn, immers nog een jong paard. En als je wat rustiger rijdt heb je ook meer de tijd om je oefenigen wat meer voor te bereiden en af te werken zodat het geheel er netter uit gaat zien. Bij de middendraf bijvoorbeeld: probeer netjes de hoek in, daarna eerst recht tussen twee teugels op de diagonaal zetten, dan ENKELE passen wegrijden, weer rustig terug en weer de hoek in.

Maar....complimeten dat je zo'n jong dier tussen de hekjes kan houden :D

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:50

Bedankt voor de tips! Dat zijn inderdaad dingen waar ik echt op moet letten.
Vooral de tempo hebben we ook problemen mee, zelf is het echt loperig paard, dus het is echt moeilijk om hem minder gehaast te laten lopen, maar dat we dan wel impuls behouden.
Maar daar werken we wel aan. :D

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:42

Ik vind het er erg netjes uitzien Yous! Ik zie wel dat je een stuk meer drijft dan dat je thuis doet, dat zal wel door de spanning komen. Volgens mij moet je gewoon lekker regelmatig blijven starten en dan zelf ook rustiger worden.
Hoeveel winst heb je nu?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:40

ziet er al heerlijk uit hoor :j
alleen wat me vooral een beetje stoort zijn je benen, wiebelen die nou zo erg of spoor je continu aan? :)
in elk geval moet je daar een beetje aan denken, verder ziet het er echt keurig uit :j

oh ja en in de proef viel me op dat je bij de slangenboog alweer ging lichtrijden na de laatste boog, alleen dit moet
pas weer bij A :D

veel succes verder, jullie zijn een mooie combinatie :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:49

Ziet er leuk uit, je draf stoort me helemaal niet, zoals je in je openingspost zegt..
Vind het er erg netjes uitzien.
Enige wat mij opvalt is dat het wat overhaast is. En probeer zelf vtv te kijken waar je heen eilt/uit wilt komen. Scheeld je al veel punten, want dan worden je voltes bv al veel ronder.
Maar, helemaal niet slecht, wordt vast een goeie :D

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:46

miesie schreef:
Ik vind het er erg netjes uitzien [***]! Ik zie wel dat je een stuk meer drijft dan dat je thuis doet, dat zal wel door de spanning komen. Volgens mij moet je gewoon lekker regelmatig blijven starten en dan zelf ook rustiger worden.
Hoeveel winst heb je nu?

Dankje!! Ik drijf eigenlijk helemaal niet :') , mijn benen zwabberen, komt denk ik inderdaad door de spanning. Ik zit hem juist tegen te houden, zodat we niet snel gaan. :P
Maar op de film lijkt het alsof ik continu aan het drijven ben, echt raar. :P

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:48

@Bitje: zwabber benen haha, ik werk eraan :D
Klopt inderdaad, ik zal er op letten. :)
@Vulina: hij is wat loperig, dus het inderdaad overhaast, maar ook daar werken we aan. :D
En bedankt voor de tip!