Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Kadankovitch schreef:Hallo Nargini,
Hetgeen hierboven staat is allemaal juist, dus hetgeen ik als tip wil meegeven is niet in tegenspraaak met Karmina.
Indien ik een paard het verruimen wil bijbrengen, moet ik het duidelijk maken wat ik eigenlijk wil. Heel veel paarden interpreteren een versterkte drijvende inwerking (zit, kuit) als sneller lopen, maar dan vooral sneller in de beenzetting in tegenstelling tot ruimere passen. Een middel om dat duidelijk te maken is in draf het paard leren trager te lopen dan normaal, om ze dan vanuit dat trage tempo te laten verruimen, vaker maken ze dan een grotere pas vanuit de trage beweging. En dat is juist de bedoeling. In het arbeidstempo is de beweging vanuit zich zelf al wat sneller en wordt drijven door het paard eerder begrepen als een vraag nog sneller te bewegen.
Het is misschien og niet duidelijk; als een paard langzamer gaat verkort het vaak niet de pas, maar vertraagd het de beweging van de benen: die traagheid wil ik meenemen naar de veruiming, immers ik wil grotere passen en geen snellere passen. Nu soms helpt het door overdreven langzaam te rijden die traagheid wat langer vast te houden en de beenzetting niet te laten versnellen.
Een ander punt is dat een verruiming bij een lage beginsnelheid gemakkelijker is, dan als er al op een redelijk tempo wordt gereden. U rijdt nog geen auto, neem ik aan. Maar wel brommer? Anders vraag het aan iemand die een brommer heeft, acceleratie gaat ik het begin meer flitsend. Daar houdt de vergelijking op, want de motor gaat wel sneller draaien (=snellere passen maken bij een paard) en dat wilt u juist niet. Bedenk een paard is geen brommer en reageert ook heel anders.
Het paard dat bij mijn naam staat afgebeeld, liep vroeger als een shetlander. Door hetgeen ik heb beschreven heeft hij een mooie uitgestrekte draf gekregen.