Paslengte vergroten -> dragende achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Paslengte vergroten -> dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:12

Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik met een leuke, 11 jarige KWPN ruin bezig. Ik heb nooit eerder de kans gehad om op een potentieel goed paard te rijden (eerst manege, daarna pony met veel rugproblemen), en nu wil ik het goed doen ook. Heb me aardig verdiept in hoe een paard loopt, dingen als een valse knik, actieve achterhand, ruggebruik en ga zo maar door.

Wat ik momenteel zelf tijdens het rijden merk, is dat het paard van zichzelf geen ruime passen maakt. Aan de voorkant wordt het been snel tegengehouden door de schouder, achterhand komt niet in de hoefsporen van de voorhand. Ontspannen lukt nauwelijks. Paard maakt wel lange zweefmomenten in draf en is lekker bergopwaarts in galop.

Wat kan ik doen om het paard langere passen te laten maken en de achterhand te stimuleren? Ik denk sowieso veel overgangen en wendingen om hem sterker te maken. Verder rijden we op dit moment in een kleine, vrij zware bak. Tips?
Bedankt!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:46

Leuk dat je een goed paard onder je hebt!!
Wat ik doe met paarden die niet echt vanuit de achterhand werken is veel schakelen, bv lange zijdes middendraf, korte zijdes arbeidsdraf, heel veel afwisselen dus. Geen 10 passen hetzelde. cirkels verkleinen en vergroten, slangenvoltes, aanspringen in galop, een paar passen doorgaloperen en terug zetten, veruimen, terugnemen, enzz... Om de pas lengte te vergroten is ontspanning heel belangrijk. Lekker longeren rond en laag is daar heel goed voor omdat er dan geen ruiter op het paard z'n rug zit die hem uit balans kan brengen.

Ik gebruik daar graag een pessoatuig voor maar dat is persoonlijke keuze. Lekker longeren tot dat zijn neusje bijna op de grond hangt, dan zal je de passen zien vergroten.

Veel succes

Kadankovitch

Re: Paslengte vergroten -> dragende achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 01:23

Hallo Nargini,
Hetgeen hierboven staat is allemaal juist, dus hetgeen ik als tip wil meegeven is niet in tegenspraaak met Karmina.
Indien ik een paard het verruimen wil bijbrengen, moet ik het duidelijk maken wat ik eigenlijk wil. Heel veel paarden interpreteren een versterkte drijvende inwerking (zit, kuit) als sneller lopen, maar dan vooral sneller in de beenzetting in tegenstelling tot ruimere passen. Een middel om dat duidelijk te maken is in draf het paard leren trager te lopen dan normaal, om ze dan vanuit dat trage tempo te laten verruimen, vaker maken ze dan een grotere pas vanuit de trage beweging. En dat is juist de bedoeling. In het arbeidstempo is de beweging vanuit zich zelf al wat sneller en wordt drijven door het paard eerder begrepen als een vraag nog sneller te bewegen.
Het is misschien og niet duidelijk; als een paard langzamer gaat verkort het vaak niet de pas, maar vertraagd het de beweging van de benen: die traagheid wil ik meenemen naar de veruiming, immers ik wil grotere passen en geen snellere passen. Nu soms helpt het door overdreven langzaam te rijden die traagheid wat langer vast te houden en de beenzetting niet te laten versnellen.
Een ander punt is dat een verruiming bij een lage beginsnelheid gemakkelijker is, dan als er al op een redelijk tempo wordt gereden. U rijdt nog geen auto, neem ik aan. Maar wel brommer? Anders vraag het aan iemand die een brommer heeft, acceleratie gaat ik het begin meer flitsend. Daar houdt de vergelijking op, want de motor gaat wel sneller draaien (=snellere passen maken bij een paard) en dat wilt u juist niet. Bedenk een paard is geen brommer en reageert ook heel anders.
Het paard dat bij mijn naam staat afgebeeld, liep vroeger als een shetlander. Door hetgeen ik heb beschreven heeft hij een mooie uitgestrekte draf gekregen.

Dezelfde wens als Karmina

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 01:29

Om nog even een aanvulling te geven op al het bovenstaande advies...
Laat hem balkjes lopen. Hierdoor vraag je aan hem om wat ruimere stappen te nemen, anders zou hij de balken gaan raken

Succes

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 02:39

Kadankovitch schreef:
Hallo Nargini,
Hetgeen hierboven staat is allemaal juist, dus hetgeen ik als tip wil meegeven is niet in tegenspraaak met Karmina.
Indien ik een paard het verruimen wil bijbrengen, moet ik het duidelijk maken wat ik eigenlijk wil. Heel veel paarden interpreteren een versterkte drijvende inwerking (zit, kuit) als sneller lopen, maar dan vooral sneller in de beenzetting in tegenstelling tot ruimere passen. Een middel om dat duidelijk te maken is in draf het paard leren trager te lopen dan normaal, om ze dan vanuit dat trage tempo te laten verruimen, vaker maken ze dan een grotere pas vanuit de trage beweging. En dat is juist de bedoeling. In het arbeidstempo is de beweging vanuit zich zelf al wat sneller en wordt drijven door het paard eerder begrepen als een vraag nog sneller te bewegen.
Het is misschien og niet duidelijk; als een paard langzamer gaat verkort het vaak niet de pas, maar vertraagd het de beweging van de benen: die traagheid wil ik meenemen naar de veruiming, immers ik wil grotere passen en geen snellere passen. Nu soms helpt het door overdreven langzaam te rijden die traagheid wat langer vast te houden en de beenzetting niet te laten versnellen.
Een ander punt is dat een verruiming bij een lage beginsnelheid gemakkelijker is, dan als er al op een redelijk tempo wordt gereden. U rijdt nog geen auto, neem ik aan. Maar wel brommer? Anders vraag het aan iemand die een brommer heeft, acceleratie gaat ik het begin meer flitsend. Daar houdt de vergelijking op, want de motor gaat wel sneller draaien (=snellere passen maken bij een paard) en dat wilt u juist niet. Bedenk een paard is geen brommer en reageert ook heel anders.
Het paard dat bij mijn naam staat afgebeeld, liep vroeger als een shetlander. Door hetgeen ik heb beschreven heeft hij een mooie uitgestrekte draf gekregen.

Ik lees even mee. :+
Als je dan wat langzamer aan het draven bent, wat voor hulpen zou je dan kunnen gebruiken om hem te vertellen dat ie wat meer moet verruimen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:05

je geeft uiteraard been om hem weer uit dat trage tempo te halen dus met beide kuiten drukken om hem te laten veruimen

verder tijdens het vertragen ook je been eraan houden anders gaat die versloffen en gebruikt die zijn achterhand nog niet

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:38

Deze moet ik tegenspreken.
Flickr, U hebt mij de vraag gesteld welke hulpen te gebruiken om (weer [maar dat deed het paard nu juist niet]) te verruimen. Inderdaad kunt u benen geven, ikzelf zou eerder met de zit inwerken, dat wat men in het algemeen 'kruis aantrekken' noemt.
Bij het aanleren van de verruiming bij een paard dat het blijkbaar (volgens het verhaal van de topicstarter) niet vanzelf aanbied, heeft het gebruik van de benen vaak de uitwerking dat het paard weer gaat versnellen in plaats van verruimen. 'Benen' hebben wel eens het effect iets meer 'op te winden', waardoor een paard eerder haastig (sneller) wordt, inplaaats van te kiezen voor wat tragere ruime passen. LET OP; ik heb het hier over het aanleren van verruimen, als dat niet van nature komt.
Bij het vertragen wil ik met opzet niet het achterbeen sneller maken omdat dit paard toch al de neiging heeft snel te worden. Ja hoe vreemd het ook klinkt, ik zou het dier liever (even) laten sloffen, waardoor er vaker een langere steunfase onstaat bij het been dat op de grond staat. Dat been is naar voren getreden, geland en trekt het lichaam over zich heen tot het verticaal staat en gaat dan in een beweging over in de stuwende fase. Paarden die te snel willen bewegen als een verruiming is gevraagd, zijn met dat been te kort aan de grond en nemen de tijd niet om harder en ruimer af te zetten. Door ze (tijdelijk) iets trager te laten lopen, nemen ze in verhouding tot hun snelheid iets ruimere passen. Waardoor die tijd wel (kort) ontstaat, en zodoende het been met iets meer kracht afzet.
Tevens (dat heb ik in het vorige bericht niet vermeld), krijgt het achterbeen door de iets langere tijd dat het aan de grond is en dus het gewicht op het been rust, de kans om door te veren (zoals een kikkerbeen inveert voordat het afzet). Door dat inveren leert het paard met iets meer kracht af te zetten waardoor ook al een ruimere pas ontstaat (geen wonderen verwachten en het werkt ook niet bij elk paard neem ik aan). Ook mensen veren door onze benen om een sprong te maken. Ga ik echter in het vertragen been geven, jaag ik het paard van dat dragende been af en verdwijnt het effect van het inveren.
Pas later als ik meer naar verzameling kan werken, zal ik in het vertragen, heel voorzichtig been geven. Voorzichtig want ik wil, ook dan, dat het paard meer kracht zet, zonder van het dragende been af te duwen en zodoende te versnellen.
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Dit soort complexe zaken zijn zo moeilijk uit te leggen als de smaak van een bepaalde exclusieve wijn, zonder die persoon te laten proeven. (ja leg dat eens uit aan iemand die dat nog nooit gedronken heeft, dat is iet simpel.)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 18:21

Ten eerste, Kadankovitch, ontzettend bedankt voor de ongelofelijk lange uitleg!
Het is inderdaad ingewikkeld en lastig uit te leggen vanaf een beeldscherm. Toch vind ik je verhaal erg duidelijk! Alleen.. wat is nu de kern van de tweede alinea? Het paard vaker langzamer laten lopen?
Toch al ontzettend bedankt!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:12

Ik zou gewoon aan de basis gaan werken; zorgen dat het paard zijn rug ontspant, snel aan je been is en goede verbinding wil maken van achter naar voren. Dan veel schakelen en loswerken door af te wisselen in hoofd en halshouding. Als je paard door dit werk sterker wordt, zal hij vanzelf ruimer kunnen lopen. Als je je paard leert om ruimer te worden door langzamer te gaan draven, zal hij m.i. achter je been komen waardoor je de verbinding verliest en het paard uit elkaar valt of in een zweefdraf gaat lopen. Je moet altijd proberen om je paard achter sneller en daardoor sterker te krijgen om de gangen te verbeteren.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:16

Dát zijn nog eens antwoorden!

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:27

wow heel erg bedankd om het tijd te nemen omdat allemaal neer te schrijven ! :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:56

Het is inderdaad de bedoeling veel vaker erg langzaam te draven. Vaak kan men al vrij snel zien dat het paard iets meer verend gaat lopen (zeker als men vanuit het oogpunt van de longeerder kijkt). Dit kan dus ook aan de longe gedaan worden, met het paard correct bijgezet door teugels, gogue of driehoeksteugel.
In beide gevallen (longe en onder het zadel) moet u het paard laten verruimen door te drijven; enerzijds wel een onmoddelijke reaktie vragend; anderzijds het dier niet opjagen zodat het de rug wegdrukt. Het gaat om dat kleine beetje ruimer. En van dat kleine beetje maakt u steeds meer.
Als het paard eenmaal begrepen heeft dat het ruimer en niet sneller moet bewegen, zult u zelf wel voelen hoe ver u kunt gaan. Zodra de beweging weer rennerig wordt, hebt u teveel 'gas' in een keer gegeven.
Bedenk één ding; hetgeen ik heb beschreven is een 'correctie' of op z'n minst aangepast werk voor een paard dat de verruiming niet vanzelf aanbied. Eens dat U paard dat wel doet, moet/mag u ook weer wat strenger met de drijvende inwerking zijn.
Met betrekking tot de opmerking van Liesje1986; geheel ongelijk heeft u niet. Ekle methode heeft indien het overdreven wordt nadelige effecten, dus ook hetgeen ik heb voorgesteld. Echter het daarom alleen achterwegen laten, vindt ik het kind met het badwater weggooien. Geen enkel medicijn moet met overmaat worden ingenomen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:56

Wordt met langzaam draven verkorten bedoeld, of echt alleen langzaam draven?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:50

Onmoddelijke=onmiddelijke

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:57

Ik vind het langzame draven ( zoals dat vanuit de klassieke dressuur nogal gepromoot wordt) niet altijd de meest effectieve manier.

Allereerst moet je zorgen dat de basis juist bevestigd is.
Dus rechtgericht op twee teugels, van achter naar voren gereden zijn, losgelaten, fijn in de aanleuning, snel aan de hulpen.

Eerst proberen om het schakelen zo snel mogelijk te krijgen, met behoud van dezelfde aanleuning en ontspanning.

Om je paard ruimer te krijgen moet je uiteindelijk ergens naar toe gaan rijden.
Je kan hierin je paard wat begeleiden door wat meer overdreven te lichtrijden.
Paarden zijn erg gevoelig op gewichts/zithulpen. Als jij net even wat 'langer in de lucht' blijft tijdens het lichtrijden past een paard zich hierin aan.
Korte momenten schakelen hierin, nogmaals met behoud van dezelfde aanleuning/impuls en ontspanning.

Langzamer draven zonder impuls bijvoorbeeld heeft nog geen effect.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:01

De meeste paarden hebben spierproblemen oa in de voorhand (door vast liggen/uitglijden/ hangen aan het halster etc)
Deze problemen kun je met trainen/rijden nooit oplossen maar zijn heel goed oplosbaar http://www.happy-athlete.nl
Daarna kun je pas trainen op eerlijke basis dmv rechtrichten/klasieke dressuur
Succes

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:05

Ben het eens met Liesje23. Behalve dat het langzamer lichtrijden werkt voor terugkomen in tempo en niets anders. Mijns inziens is het geen probleem om bij het aanleren van het vergroten van de paslengte, oftewel het verruimen, eerst de passen te activeren of evt te versnellen. Vanuit activering of versnelling ontstaat meestal toch verruiming. Tot het paard (en de ruiter) dit herkent is herhaling een must.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:40

Hetgeen ik voorstelde is maar één methode. En men gaat er niet dood aan het een keer te proberen. Ik heb er mijn voordeel mee gedaan.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:50

Vanuit Connected Riding kijken we toch wat anders naar dit soort problemen, maar misschien is het een keer de moeite om je erite verdiepen. Waarschijnlijk draagt je paard zijn hoofd graag hoog en heeft hij een holle rug. Zijn achterbenen staan vermoedlijk niet onder de massa (net als bij 80% van de paarden). Wanneer je vanuit die uitgangspositie start met rijden, dan blokkeer jede voorhand en lijkt ruim bewegen(bewegen überhaupt) bijna onmogelijk. Door eerst (vóór het opstappen) de achterhand evoorhand te verbinden (Connected Groundwork) kun je op een paard stappen dat zich al wat verzameld heeft. Geen lastige oefeningen of moeilijke stappen, geduld is je grootste troef...
Van daaruit kun je je paard vragen zijn rug en buikspieren te blijven gebruiken en wanneer ze dan sterk genoeg zijn, dan kun je gaan verruimen en weer verzamelen.... :D

www.connectedriding.com

daphnesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:04

ik deed altijd oefeningen met m'n pony zoals drafbalken steeds een klein stukje verder uit elkaar leggen zodat ie meer z'n benen moest strekken!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:45

Hoi,

Heel veel overgangen terug rijden en dan uitgebreid beginnen in stap, op je zit je paard terugrijden en na een paar passen weer naar voren, keer op keer. Verder (als dit goed gaat) ook in draf, terugrijden en ontspanning houden, pas als die er is naar voren rijden. Je zult zien dat dit best snel vruchten afwerpt en ze worden er veel sterker van. Ook zijgangen (travers en sb) zijn een goede tip en je zou ook aan de hand kunnen gaan rechtrichten op de volte, zorgen dat het ba been heel goed onder de massa komt. Succes!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:06

Kadankovitch, er is geen enkele weg die naar Rome leidt, er zijn altijd meerdere opties.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:39

Allemaal ontzettend bedankt :)
HappyAthlete en ConnectedRididing zien er beide ook erg interessant uit.

Op dit moment ben ik me erg aan het verdiepen in het vriendelijk paardrijden - en dan bedoel ik vriendelijk voor het paard. De ruin waar het over gaat staat de hele maand juli op het land, in augustus gaan we lekker rustig aan beginnen. Dan is er ook mogelijkheid tot drafbalken e.d. én een grote, goede bak.

Ik zal al deze tips in ieder geval kunnen meenemen en heb er al ontzettend veel van geleerd. Ik blijf zoeken naar de beste manier, maar dit helpt me echt. Bedankt! :D

@ Pieder: Travers en sb begin ik nog maar niet aan, haha. Dat gaat erg lastig worden :+

Verder ga ik (voor iemand het gaat zeggen) les nemen met hem, het is alleen moeilijk een goede instructie te vinden die het met me eens is w.b. de manier van rijden. Ik had iemand en die gaf je alleen aandacht (groepsles met 3 andere paarden) als je paard al mooi in de krul liep. Nou, jippie. :7

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:44

Setteke, ik denk dat er een misverstand is; het was nooit mijn bedoeling te suggereren dat er maar één weg zou zou zijn. Hetgeen ik aangaf is slechts één uit velen. En het zou geen kwaad kunnen deze eens te overwegen, te proberen. Meer wilde ik niet zeggen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:52

SB en Travers zijn echt niet supergoede oefeningen om je paard sterker en rechter te maken. Zoek een instructeur die je les kan geven hierin. Je begint er eerst mee aan de hand in stap zodat je zelf kunt ook kunt zien wat de bedoeling is en hoe je paard zijn benen neerzet. Het is heus niet zo dat sb en travers pas kunnen als je L of M rijdt, het is gewoon hele goede gymnastiek voor je paard en je zult zien dat ie er sterker en leniger van wordt!!