Herman en mijn eerste keer op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Herman en mijn eerste keer op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:23

Nou, stel je er maar niet teveel bij voor hoor, we kunnen nog niet zoveel eigenlijk.
Herman is een tuigpaard, wat van haar 2e tot haar 7e eigenlijk alleen maar voor de koets heeft gelopen. Een stug paard, wat behoorlijk onflexibel was. Het afgelopen jaar ben ik begonnen met haar onder het zadel erbij te rijden, en we maken al best vooruitgang geloof ik. Vandaag is mijn zusje meegegaan, om eens foto's en filmpjes te maken, zodat ik zelf ook eens kon zien hoe het eruit zag. We hebben eigenlijk geen nivo, maar zijn vooral bezig met ontspannen rijden, en een beetje geslotenere gangen te maken.

Ik heb getwijfeld of ik dit bij ITP of bij HAW zou zetten, uiteindelijk toch voor het laatste gekozen. Dit omdat ik toch wel erg graag tips zou krijgen over hoe ik dingen anders kan doen. We hebben eens in de zoveel tijd een privé les, en mijn moeder was laatst mee, en die meldde mij dat het er in vergelijking met een jaar geleden wonderbaarlijk goed uitzag.
Commentaar over de cap mag, houd je niet in, maar ik zet hem toch niet op ;)
Foto's staan niet op volgorde, die weet ik namelijk niet meer :Y)

Afbeelding

Afbeelding
Voor een paard dat een jaar geleden alleen maar met haar hoofd in de lucht kon zwiepen, ben ik hier al heel tevreden mee!

Afbeelding
En deze is nog beter..

Afbeelding

Afbeelding
In de gallop heeft ze nog heel erg de neiging uit elkaar te vallen, maar ook dit is al beter dan vorig jaar :)

Afbeelding
Bakkabouter :Y)

Afbeelding
Beetje schouderbuitenwaarts komt ook al langzaam. Hier moest ik net kijken naar een scooter die langskwam, of hij al vergenoeg weg was. Vandaar dat ik voorover zit :)

Afbeelding
Ik ben wel een beetje trots op Herman :)

Een gallopje

En een drafje

Zo, en nu graag tips en tricks, zodat het volgende topic misschien wat beter is :)

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:43

leuk paardje zeg,

probeer wel je handen laag te houden, en recht op te blijven zitten,en hakken naar beneden te houden,

haha waarom wil je geen cap op? :o

SillyB

Re: Herman en mijn eerste keer op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:46

ik denk dat als jij een betere balans hebt je je paard daar ook heel veel mee helpt.
Weet dat het veeeel makkelijker gezegd is als gedaan, want op zo'n tuiger die ook nog eens zijn rug vast zet is het vast niet makkelijk om fulltime in balans te zitten.
maar ik denk dat je daar het beste mee kan beginnen!

enne... wil je serieus menen dat deze merrie Herman heet?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:48

Waarom geen cap, tja, kweenie. Geen reden eigenlijk ;)

Even een edit: handen laag? Nog lager?

Herman is idd een merrie, en ze heet Herman :) Lang verhaal kort gemaakt: vorige paard heette Herman. Die had een naambordje op zijn stal hangen met Herman erop. Toen deze Herman beleerd werd, die dus eigenlijk Unique Sweet Rose heette, kwam die man die haar ging beleren haar halen, en zag op stal Herman staan. Tijdens het beleren is ze Herman blijven heten, dus zo heet ze nu nog steeds. Maar het past haar prima, een lompe, 1.70 grote kwpn merrie.. Roosje was het ook niet helemaal geweest :')

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:51

ik vind op de foto's dat je soms je teugels wel wat korter mag nemen! en je benen meer aandrukken. je handen lager en je tenen naar voren en hakken laaag!
verder vind ik t een mooie tuiger! :)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:52

hahaha het is inderdaad wel humor!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:56

Hoi!
Dat ziet er uit als een leuke combi en best wel relaxed!
Probeer je benen lang te maken en let erop dat je goed op je kont blijft zitten, soms ga je iets te ver voorover zitten.
Probeer iets meer contact te houden, een constante aanleuning is voor je paard prettiger dan te los.
Hou je handen rechtop, lager moeten ze helemaal niet, negeer die vorige tip, haha!
Schouder buitenwaarts, is dat een nieuwe oefening? :P
Je hebt wel travers en renvers.
Maar ik denk dat je moet beginnen met eerst wat balans met constante aanleuning, je kunt dan wat volte openen/sluiten.
En als dat fijn gaat wat gaan wijken.
Want voor die andere oefeningen is het nog wat te vroeg!
Euh, misschien is Herma dan beter? :D

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:07

Geniale naam! (ik had een poes die albert heette)

ziet er redelijk relaxed & rustig uit, probeer wat beter op je kont te gaan zitten.
Houd haar bezig, ze vind volgens mij van alles interessanter dan jou :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:15

let erop dat je handen rechtop in vuisten houd :)
verder nog een algemene tip: constante verbinding, alleen is dat met foto's moeilijk te zeggen of je dat wel of niet hebt, dus misschien heb je dat al.
Verder mag je zoals (volgens mij) al gezegd was, je teugels korter nemen. ik heb zelf ook ontzettend de neiging met te lange teugels te rijden, geeft een storend beeld.
haha wel leuke naam voor een merrie :P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:19

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee! Tja, Herman heet gewoon Herman, ze is niet van mij, dus tja, ik kan er niet meer van maken :) Sowieso, als ze van mij was, zou ze ook zo blijven heten :)

Herman en ik rijden eens in de week, en af en toe, als het mennen niet doorgaat, rijden we in het weekend ook wel eens. Maar ze staat wat te ver weg om iedere dag te rijden, helaas. Maar alle tips worden zorgvuldig meegenomen!

Ik moet er trouwens even bijzeggen dat we aan het rijden zijn naar alleen sturen op de benen, om uiteindelijk bitloos met losse teugel te rijden. Maar goed, stukje bij beetje komen we er misschien wel :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:22

Ben ik nou gek of gaat je paard in het filmpje overkruist in galop?
Let ook op je houding, je kiepert te veel naar voren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:27

AUW AUW AUW...

Meid, wat doe je je paard aan...
Doe je ook longeerwerk? Ga eens met een pessoa of wat dan ook aan de slag, je paard drukt de rug weg, en het ziet er echt te strak uit. Niet prettig...
Teugels mogen ongeveer een kilometer korter, dit is geen schouderbuitenwaarts, er komt niets van achteruit.

Het is absoluut geen verkeerd paard als je er wat mee doet. Maar er moet echt heel veel gebeuren!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:33

Mooi merrie, leuk koppie, maar die naam :o

Probeer wat rechterop te zitten.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:47

schouderbuitenwaards? nieuwe versie, nieuwe oefening? :7

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:05

Zorg dat je eerst nette voltes en andere figuren beheerst voordat je aan zijgangen begint.
In het filmpje zit ze overkruisd in de galop ja.
Moet wel zeggen dat het me een moeilijk paardje lijkt om te rijden!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:27

@ Aerdenhout: ik zie het idd nu zelf pas, Herman zit daar inderdaad overkruist. Ook iets waar we hard aan aan het werk zijn, ze doet dit nog met vrij grote regelmaat namelijk.

@ janine: ja, we longeren ook :) Herman is idd een paard wat haar rug flink wegdrukt, daar probeer ik vooral tijdens het longeren aan te werken. Maar Herman is een paar dat niet snel loslaat, voor de wagen loopt ze ook altijd vreselijk omhoog. Maar bedankt voor de tip!

@ denise: Herman is idd vrij lastig om te rijden. We zijn allebei beginnend, ik heb wel in het verre verleden lessen gehad, en heb nu ook nog af en toe een lesje, maar meer ook niet. Ik zou ook graag iemand er eens op zien die beter kan rijden dan ik, kijken wat ze nu precies kan en wat niet. Maar daar ben ik nog naar op zoek :) Ze is lastig, maar als je ziet waar we vandaan komen, ben ik al best trots :)

Vooroverkukelen, dat zie ik idd op de foto's ook terug, daar gaan we aan werken!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:31

Overkruist is een kwestie van onbalans, ook daartegen helpt longeren goed.
Veel longeren over de rug.

Ik weet niet hoeveel je voor de wagen rijdt, maar misschien is het goed om je volledig te richten op longeren, een keer of 4 in de week en een keertje rijden om te kijken hoe het onder het zadel aanvoelt.
Aan je hele houding is te zijn dat je hem (sorry, geslacht maakt voor mij bij dieren maar heel weinig uit :o ) niet lekker kunt rijden, je zit er op en lift mee, verder bepaalt je paard. En dat zal niet volledig aan jou liggen, je kunt je paard gewoonweg niet lekker rijden. Veel longeren kan dat een heel stuk verbeteren! En die verbetering, dat ligt wel bij jou ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:33

Ik weet dat de verbeter punten bij mij liggen hoor :) Maar zoals ik al eerder geschreven heb, Herman is niet mijn paard. 1 Keer in de week rijden we, en als het mennen niet doorgaat, dan rijden we af en toe in het weekend ook nog een keertje.
Herman rijdt zaterdag en zondags altijd voor de wagen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:37

Pluttersput schreef:
Ik weet dat de verbeter punten bij mij liggen hoor :) Maar zoals ik al eerder geschreven heb, Herman is niet mijn paard. 1 Keer in de week rijden we, en als het mennen niet doorgaat, dan rijden we af en toe in het weekend ook nog een keertje.
Herman rijdt zaterdag en zondags altijd voor de wagen.

Oei, dat heb ik denk ik overgeslagen :o

Nou, ik wilde juist benadrukken dat jij niet alles aan jezelf moet (laten) wijten ;) Behalve dan longeren ter verbetering, maar ik lees net dat ze heel ver weg staat, dus dat wordt waarschijnlijk ook lastig.
Hoe dan ook, ik hoop dat je nog veel fijne tips krijgt en niet keihard wordt afgezeikt, want ik vind het knap dat je deze foto's hebt geplaatst, ik had het niet gedurft. En dan hoop ik natuurlijk dat we snel weer foto's zien van je vooruitgang.

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:43

ja uh lastig.. het is zeker niet makkelijk om een tuiger te moeten rijden..

maar.. probeer wel je armen langs je lichaam te houden...( ik kreeg dan altijd te horen bouwvakker) je armen moeten langs je lichaam en dan je ellebogen in een hoek van ong 90 graden.

ook al maakt ie misschien een onverwachtste wending houd wel altijd je handen laag (foto 6) je raakt zelf alleen maar uit balans dan.

probeer ook meer je tenen naar binnen te draaien.. ze wijzen nu helemaal naar buiten.. en druk je hakken meer uit...
Lijkt nu af en toe of je op je tenen staat.

en een kleine tip.. zorg eerst dat je bazig goed is voordat je andere dingen gaat aanleren..

p.s. zoals ik al zei het is niet makkelijk om een tuiger te rijden..

en vanaf de kant is het altijd makkelijker praten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:25

Met 1 keer in de week rijden kan je ook niet even een paard veranderen natuurlijk, dus eigenlijk is het al heel knap wat je nu al kan met dit paard!
Het schouder "buitenwaarts" zou ik voorlopig ook even laten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:52

Dank :) We zijn idd ook al van ver gekomen, en kunnen nog veel verder gaan!

Het is overigens ook niet zo dat ik echt met Herman dressuur, we gaan liever de bossen in :) Af en toe zoeken we wat dressuurprut op, en dan krijg je dit resultaat ;)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:56

hee!
Leuk paard =) je hebt idd al een hele vooruitgang geboekt :D
Probeer wel goed rechtop te blijven zitten en doe alsjeblieft een cap op, aangezien hij ook nog bokt (hoewel, dat moet je zelf weten natuurlijk ;))
en op foto 7 is het geen schouderbinnenwaarts maar een traver.
zorg iig voor dat je de basis er lekker in hebt, dan komt de rest vanzelf!
Veel succes, want jullie passen wel bij elkaar :D

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:57

en vooral lekker blijven doen! Wissel het lekker af, af en toe buiten, af en toe longeren, af en toe dressuren, is alleen maar goed voor Herman (!! ik blijf 'm geweldig vinden :D)

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:58

HRE schreef:
schouderbuitenwaards? nieuwe versie, nieuwe oefening? :7

Haha, ik vind het ook een beetje raar. Wordt er geen travers* bedoeld :o ? (*Weet niet precies hoe je het schrijft).

Ik ben het eens met het commentaar van hierboven. Je houding zou je ook nog aan kunnen werken: tenen naar binnen, armen langs je lichaam en ietsje meer achterover.
Ook zou je misschien wat meer aan de basis kunnen werken, want dat is toch wel het belangrijkste!