Onzekerheid overbrengen naar je paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ijsvogel

Onzekerheid overbrengen naar je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:23

Hoi,

Ik zit met hetvolgende.
Sinds een tijdje ben ik weer begonnen met springen en tot voor kort ging het super.
Hij weigerde niet, ik had vertrouwen daardoor had hij vertrouwen en hij sprong.

Nu voelde het opeens even niet zo fijn en ik werd meteen onzeker.
Hij weigert en springt niet. Meerdere malen geprobeerd en hij doet het niet.
Dit komt omdat ik nu voor de hindernis al denk " ohh hij gaat niet en ik rem hem af met alleen maar mijn gedachten en lichaamshouding"
Nu wilde hij niet eens meer over een grondbalk en hij stond te trillen van de zenuwen.
Uiteindelijk ging dat wel weer goed en hem het uiteindelijk goed afgesloten met die grondbalk. }:0

Mijn paardje is zo onzeker van zijn eigen kunnen en ik ook eigenlijk en dat schept geen vertrouwen, want hij kan het gewoon.
Doordat hij onzeker is word ik onzeker en dat geldt ook andersom, lekker handig!
Mijn angst is dat ik eraf lazer, maar daar moet eigenlijk heel wat voor gebeuren.
Ik wil zo graag met hem springen al is het maar tot 50 cm. Vorige keer deden we moeiteloos een stijltje van 50 cm en
nu was een grondbalk al een probleem.

Iemand tips om meer vertrouwen te geven en om beter te kunnen begeleiden?

Anoniem

Re: Onzekerheid overbrengen naar je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:57

Nu werkt het even tegen je, maar uiteindelijk zijn dit de paarden waarmee je gigantisch kunt gaan presteren omdat ze je 'uitlezen' in wat je wilt en dat waarmaken.

Werk je wel eens aan de longe met balken met 'm? Want nu ging die onzekerheid wel héél ver, als hij al niet eens meer over een grondbalk wilde.
Misschien is het handig om je paard eerst vanaf de grond wat meer ervaring en vertrouwen in balkenwerk en kleine huppeltjes mee te geven, zodat 'ie wat zekerder is van zichzelf als jij eens wat twijfelt. Dat het paard er opaf komt en denkt "ha leuk, balkjes, ik weet wat er van me verwacht wordt!".

Gewoon aan de longeerlijn nemen, balken op de grond, en daar tijdens het longeren in alle gangen overheen. Kun je ook met kleine sprongetjes doen.
Op deze manier wordt je paard zekerder, maar jij ook, omdat je ziet dat hij het makkelijk aankan en weet wat 'ie moet doen. En als hij aan de lijn weet wat hij met een paar balken moet, dan weet hij het ook als jij erop zit en kun je in eerste instantie wat meer "meeliften" om je eigen vertrouwen wat op te bouwen.

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:01

hey bedankt voor je reaktie.

Het is toevallig, want normaal longeer ik hem wel eens per week met balkjes of een lage hindernis van 30 tot 40 cm en dat gaat nu goed. Eerst wilde hij er ook nooit wat van weten, maar nu krijgt hij er plezier in. Dit ben ik afgelopen 2 weken eigenlijk een beetje vergeten, dus dat zou een reden kunnen zijn voor zijn angst opeens.

Ik merk dat wanneer ik hem longeer hij moeite heeft met de eerste sprong en heel onzeker is, maar de sprong erna gaat vaak al veel beter en zelfs 2 sprongetjes gaan nu goed.

Als ik vertrouwen heb , heeft hij vertrouwen. Ik moet hem laten zien dat hij het WEL kan. Maar dat is soms zo moeilijk doordat ik zelf een beetje bang ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:04

Pak het aan de lijn gewoon maar weer op, dan trekt het wel weer bij.
En als je onder het zadel weer gaat beginnen, gooi dan van te voren je balken maar vast in de bak, en stap er vooral ook tijdens het losstappen alvast aan een lang teugeltje tussendoor, omheen, overheen etc. Wek zijn interesse maar in die balken, leer 'm dat hout leuk is.
Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:06

Als ik vroeger dacht 'oh jee toch wel hoog' stond mijn verzorgpaard dus ook stil. Later begon ik te denken, we rijden dáár heen en onderweg is er een hindernisje. Dat hielp. Door je in te stellen op iets wat daar achter ligt en de hindernis voor jezelf te reduceren tot iets wat je toevallig onderweg tegenkomt, maakt dat je zekerder overkomt op je paard :D

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:30

Yep ik heb hetzelde, ik hoef het maar te denken.
Mijn lesjuf zegt " desnoods doe je je ogen dicht "
en ik moet inderdaad als ik op de lijn ben niet kijken naar de hindernis, maar naar de horizon.

Ik denk dat ik vaker wat balkjes in de bak ga leggen inderdaad, dat is ook een goeie.

Ik heb wel zo een paard die 10 x ergens langs gaat en de 11 de keer is het opeens iets heeel engs.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:53

je moet altijd net iets anders denken,

gewoon van ja we kunnen het en doen het,
of tjah we rijden hier en daar staat een klein hindernisje dat kan wel eventjes niet te veel bij nadenken

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:50

Ik heb ook zoiets, ik ben zelf enorm onzeker en mijn halfpensionpaardje is ook vrij onzeker, eenkennig en schrikachtig. Ik ben nu vertrouwen met haar aan het opbouwen door vrijheidsdressuur te doen, ik merk nu wel dat we elkaar bij het rijden ook meer vertrouwen...
Misschien een idee?
Of vrijspringen? Dat jij ziet dat hij/zij het echt kan en leuk vindt...