Wij hebben een zeer jong paard ze is net 3. Wel zadelmak maar moest doorgereden worden. In het begin ging het goed stappen draven totdat ze er een paar keer vandoor ging. Nu is het de heletijd mis het begint al met opstappen. Ze blijft niet meer stil staan. Zit je erop dan gaat ze er als een speer vandoor. Met longeren doet ze wel rustig ook met hoofdstel in zadel op. Heeft iemand suggesties
Kan het zijn dat ze wat last van haar rug heeft nu ze belast wordt? Aangezien ze het zonder ruiter niet doet? Doet ze het met een betere/meer ervaren ruiter erop ook?
listiglistje
Geplaatst: 15-06-10 14:16
Dan is er toch iets mis gegaan waardoor het vertrouwen van je paard geschaad is Dit is pure angst en onzekerheid van een 3 jarige die het opstappen en rijden ervaart als naar...misschien door handeling of onzeker rijden van de ruiter?
Zo te horen is het een rillerige 3 jarige en heb jij (ts) te weinig ervaring met jonge rillerige dieren. Als je het zelf niet kan (onervaren), altijd wegbrengen en door laten rijden door een goede prof met veel ervaring! Anders worden de problemen alleen maar erger...met alle gevolgen van dien! Is hij verder doorgereden dan een tijdje onder begeleiding les nemen, dan heb jij er zelf later ook profijt van
Ik ook! Het is heel belangrijk dat ze de eerste weken/maanden goed gereden worden en geen nare ervaringen krijgen. Want ze moeten in het begin geen nare ervaring krijgen dat onthouden ze altijd!
idd een paard doet wat hem toegelaten wordt, je hebt hem dit nu eigenlijk zelf aangeleerd.
liesje193
Geplaatst: 18-06-10 06:54
chrisje_83 schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Listiglistje.
ik ben het hier ook mee eens.
tellom
Geplaatst: 18-06-10 07:08
Ik zou hem/haar lekker even op een weiland doen samen met andere paarden en dan over een paar maanden er weer uithalen en dan door een prof laten doen. Heel veel mensen denken dat het niet zo moeilijk is om een paard zadelmak te maken. Het is een vak apart net als het aanrijden. Als je haar/hem nu wegbrengt zit die ander met de problemen die jij hebt gecreëerd, zijn ze niet zo blij mee. En nog moeilijk op te lossen ook. Heel veel succes en wijsheid toegewenst
midgie
Geplaatst: 18-06-10 07:46
Ik zou ook nog even lekker nog even wachten en zelf wat meer gaat leren hoe je een paard verder beleert en voor nu veel grondwerk gaan doen, het is best mogelijk een paard zelf alles te leren, maar heb daar dan ook geduld voor, Ik zou er niet voor kiezen om een paard weg te brengen omdat ze dan vaak in 1 mnd alles moeten leren, dat gaat te snel zeker voor een 3 jarige die eigenlijk nog helemaal geen ruiter op de rug hoort te hebben, als je zo`n paard weg brengt zorg dan in elk geval dat je bij elke training kan kijken , want heel vaak komen ze ook met een trauma terug uit zo`n training. IK zou iemand zoeken die jou kan helpen je paard verder te beleren, lekker op het gemak, zodat het dier het ook leuk blijft vinden,