Na de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ophelie

Na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:36

Ik heb het volgende probleem:

Als ik met mijn paard spring, dan loopt ze na de sprong meestal alle kanten op. Ik denk dat ze dit gewoon doet omdat ze te enthousiast is ...
Er zit geen stuur meer op ...

Iemand enige tips.

x_Quinta_x

Re: Na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:42

In een sukkeldrafje aan komen rijden (eventueel met een drafbalkje voor de sprong), je romp en armen niet naarvoor gooien maar gewoon lichtjes gaan staan in de beugels en de handen lichtjes geven. Na de sprong het paard even laten lopen (niet gelijk beginnen trekken), want uiteindelijk moet hij wachten op jou. Op een volte 10 m zetten. Wordt hij nog niet rustig, halthouden en een paar passen achterwaarts

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

Les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:53

chrisje_83 schreef:
Les nemen.
En tot zover dooddoener nummer 387... :O Dat kun je op élk topic op rijtechnisch wel antwoorden, je kunt dat onderdeel ook gewoon overslaan tijdens het bokken, misschien is dat een handige tip?

TS, als je geen stuur meer hebt, heb je nog wel een rem? Krijg je 'm nog wel terug, of gaat 'ie echt voor gek en onwies (zoals wij dat in Twente zo mooi noemen) de bak door?

Heb je wel eens gewerkt met balken ACHTER je sprong zodat 'ie ook daar de kop erbij moet houden?

Nachtruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:05

mieschien help het om bij dit probleem een echte springruiter in kan schakelen de pony hoeft dan maar 1 keer met hem/haar te rijden en hij weet het.
anders kan het zelfs zo zijn dat hij dit altijd doet!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:07

Zorgen dat je je paard ten alle tijden goed onder controle hebt.
Geen stuur meer en alle kanten oplopen is een teken van de controle verliezen.

Dus eerst zorgen voor controle, en daar goed mee oefenen, dan pas springen.

Succes :)

ophelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:56

Sonja schreef:
chrisje_83 schreef:
Les nemen.
En tot zover dooddoener nummer 387... :O Dat kun je op élk topic op rijtechnisch wel antwoorden, je kunt dat onderdeel ook gewoon overslaan tijdens het bokken, misschien is dat een handige tip?

TS, als je geen stuur meer hebt, heb je nog wel een rem? Krijg je 'm nog wel terug, of gaat 'ie echt voor gek en onwies (zoals wij dat in Twente zo mooi noemen) de bak door?

Heb je wel eens gewerkt met balken ACHTER je sprong zodat 'ie ook daar de kop erbij moet houden?

Ja, ik heb wel nog een rem, maar ze loopt gewoon waar ze wilt. Dit stopt ze wel direct maar is echt niet handig als je nog direct een sprong wil nemen ... En als er een stuur op zit dan loopt springt ze van de ene naar de andere kant, maar uiteindelijk gaat ze er toch over.

Over die balken na de sprong: is dat dan niet gevaarlijk? Hoever leg je ze dan na de sprong?
Laatst bijgewerkt door ophelie op 15-06-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ophelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:58

Nachtruintje schreef:
mieschien help het om bij dit probleem een echte springruiter in kan schakelen de pony hoeft dan maar 1 keer met hem/haar te rijden en hij weet het.
anders kan het zelfs zo zijn dat hij dit altijd doet!

Thnx, ik zal dit zeker eens laten doen door iemand met veel ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:58

Probeer voor de grap eens een soort van targettraining met pionnen, zodat je zelf iets hebt om op te focussen en opaf te rijden, maar wat ook háár aandacht trekt na de sprong? Ben benieuwd of je daar verbetering op voelt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:16

Begin met balkjes op de grond te trainen.
Leg een lijntje neer, en galopeer daar over heen in een rechte lijn. Dan ga je wat afwisselen met galopssprongen, eentje meer, eentje minder. Gaat na een balkje lopen, dan rij je de ene keer een volte en vervolgens naar het volgende balkje en de andere keer ga je halthouden.
Zo kun je een heel parcours in de bak neerleggen en de balkjes onderdeel van de dressuur maken.
Gaat dit perfect, dan leg je de balkjes een klein stukje van de grond, kleine hindernisjes dus.
Dit kun je allemaal oneindig oefenen, want echt springen is het niet.
Op die manier krijg je controle over de hindernis en bovendien een beter oog voor de sprong.

Romyyy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:19

Zoals hier boven al gezegt wordt, veel balkjes galoperen.
Je kunt dit elke dag wel doen, en zelfs wel kleine hindernisjes.
Na de sprong lichtjes in de beugels gaan staan werkt erg goed.

Wordt je paardje ook druk of gaat ie harder na de sprong?
Ik had zelf nl een pony die na de spring vrij hard weg "rende", en zich best kort maakte.
Als ik dan lichtjes in de beugels ging staan en niet te veel in de mond zat werd de pony rustiger ;)
Ik ging ook vaak "dressuurmatig" springen, lage hindernisjes en veel balkjes, puur voor de controle
Ook deden we wel eens 3 balkjes op galop-afstand en dan de middelste steeds een beetje hoger van de grond,
zodat er voor en na de hindernis een balkje lag.
deze oefeningen werkten erg goed bij de pony.

Misschien dat dit ook kan werken bij jou paardje ??

Succes verder met je paardje ! :D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:21

Je handen netjes bij elkaar houden na de sprong en zelf al over het midden van de volgende hindernis (of waar je naar toe wil) kijken werkt ook heel goed. Net als op de fiets veranderd je houden dan onbewust iets waardoor je paard beter zal snappen waar hij/ zij heen moet.