Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Infinity90

Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:23

Ik ben zaterdag mijn paardje(3,5 jaar) geweest rijden... eingenlijk vanaf donderdag moest ik van mijn instructrice met een klein
spoortje gaan rijden ik ben bang dat ik hem met het spoortje heb geprikt tijdens het opstappen omdat hij een klein stukje vooruit schoot. maar daarna ook nog gereden en geen problemen met opstappen. nu afgelopen zaterdag. ik stapt ook op en hij schoot een stukje vooruit maar verder nergens op gelet. ik ging gewoon lekker relaxed rijden. dit ging allemaal super. totdat ik werd gestoken door een insect, ik stapte af omdat ik er even door iemand naar wilde laten kijken. nou nergens bij nagedacht wilde ik 2 min later weer opstappen.. nou niet dus... hij liet me er niet meer op. (normaal kan ik zonder hulp opstappe) ik iemand gevraagd om hem vast te houden. toen ineens vloog hij voor uit en zat ik achter het zadel... hij bokken en al.. maar ik bleef wel zitten.. totdat weer iemand hem vast had.. toen sprong ik er af omdat ik toch het zadel niet in kwam. nou even tot rust gekomen op naar de volgende poging. weer voet in de beugel.. ik voelde hem al spannen... zodra ik met rustig op wilde trekken.. begon hij te rodeo op de plaats.. en ik zat nog niet.. endat ging ook niet.. dus eigenlijk sprong ik achter uit en bellande op de grond.. draaide mijn knie om.. en toen haalde hij nog 2x uit.. (dikke blauwe plek) dus ik bleef eve zitten... toen het eenmaal weer ging stond ik op want ik wilde er toch nog even op. dus mensen met 2 man het paard vast gehouden... ik dacht dan zal ik wat sneller opstappen.. en in dat ik mijn been erover deed.. sprong hij voor de lucht in en trok de 2 mensen mee.. maar ik zat wel en bleef ook zitten... en toen was het goed.. ik kon er weer alles mee... nog even lekker gereden ging allemaal super... dus ik daarna toen ik klaar was afstappen... en toen mocht ik niet meer naast hem komen staan om de beugels omhoog te doen.. ik kon ook niet meer opstappen.. omdat ik naar de ehbo moest omdat ik niet meer op mijnbeen kon staan... pas toen ik de singel losser mocht doen toen mocht ik naast hem komen.. en verder liep hij alleen maar achteruit. ik mag een week niet rijden.. dus pas in t weekend weer.. heb hem nu op de wei een weekje.. ik heb toevallig 3 dagen voordat dat gebeurde een nieuw zadel van kieffer gekocht.. dressuur.. en dat is helemaal aangepast op zijn rug... en met aan singelen.. ookal pak ik de singel alleen vast en heb hem nog ni vast.. dan haald hij al uit met de achterbene en legt hij zijn oren plat.

hebben jullie tips voor mij voor als ik er weer op wil stappen?? longere of singel noem ma op???

ik hoor t graag van jullie:)

xxx Gina

amies100

Re: Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:26

Heeft je paard toevallig geen wondjes onder de singel waar hij last van had?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:33

Zou toch de zadelmaker nog eens laten komen. en het zadel na laten kijken.

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:34

amies100 schreef:
Heeft je paard toevallig geen wondjes onder de singel waar hij last van had?

nee heeft ie niet.. daar heb ik ook meteen naar gekeken.,,, vorige week kon er nog een klein kind opstappen en hij bleef gewoon staan.. en nu maakt ie mij zelfs kreupel gewoon gevaarlijk. :(

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:35

Alane schreef:
Zou toch de zadelmaker nog eens laten komen. en het zadel na laten kijken.

het zadel heb ik ook voordat dit gebeurde.. al vaker mee gereden en was ie ook braaf. en bij mijn springzadel waar ie ook braaf mee was doet hij dit nu ook. misschien toch de singel??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:36

Geen sporen meer om? Even weer terug naar de basis met opstappen denk ik.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:36

Ik zou toch eens even een andere zadelmaker laten komen :j

Welke heb je er nu bij gehad?

En hij is nog jong he als je alle problemen uitgesloten hebt
Laat even een sport masseur komen en kijken of hij nergens last van heeft verder
Hij is nu waarschijnlijk aan het wisselen misschien last ervan?
Dus even te Tandarts laten komen en controleren

als dit uitgesloten is dan toch gaan straffen dan is hij je gewoon aan het uit proberen vrees ik

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:37

Wat vreemd... misschien heb je hem inderdaad geraakt, als hij je helemaal niet meer naast zich wil hebben... mag ik vragen waarom je met sporen moet rijden?

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:41

Maeve schreef:
Wat vreemd... misschien heb je hem inderdaad geraakt, als hij je helemaal niet meer naast zich wil hebben... mag ik vragen waarom je met sporen moet rijden?

ik moest die sporen om voor het extratje als hij moe word.. dit werkte heel erg goed.. ik heb zadelmaker Jo Viellant.. hij is echt erg goed en gediplomeerd, doet de zadels van alle paarden hier.. en dat zijn der rond de 80... mijn paard is nu veel meer ontspanne met rijden(ook toen ik er weer op zat) alleen ineens zomaar dat opstap probleem.. hij kijkt gewoon door zijn ooghoek als hij mijn voet richting beugel ziet gaan. en dan spant ie zich al,..

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:43

Apple schreef:
Geen sporen meer om? Even weer terug naar de basis met opstappen denk ik.

toen die zaterdag., had ik de sporen extra af gelaten... dus geen meer om.. en iik probeerde heel langsaam me omhoog te hijsen( heb veel ervaring met jonge paarden.. en zet niet te veel gewicht in bij het opstappen.. ik weeg ook ma 50 kilo) maar dat maakte het erger want dat duurde m te lang en ging hij rodeo doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:45

Infinity90 schreef:
ik moest die sporen om voor het extratje als hij moe word.. dit werkte heel erg goed..

Vraag je dan niet teveel van hem? Hij is nog maar een puppy, die moet je niet perse willen doorrijden als ze moe zijn...
Je hebt wel iets gedaan waardoor hij het vertrouwen nu even kwijt is, dat is iig duidelijk. Met krukje opstappen als hij weer stil wil staan? Ik kan zelf ook niet zo fijn op mijn eigen joekel stappen en dan prik ik haar ook nogal eens, kan me voorstellen dat dat voor een jonge helemaal niet fijn is!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:46

Misschien is het gewoon een stukje uitproberen en dus discipline wat even ontbreekt. Jonge paarden kunnen hele trucendozen hebben en gaan op een gegeven moment dingen uitproberen.
Misschien komt het door het spoortje, maar dan lijkt de reactie overdreven behalve als je hem er echt gemeen mee hebt geprikt ;) }> .

Misschien een paar keer, voordat je gaat rijden, flink longeren en dan, met hulp er op. Duidelijk zijn en met grondwerk weer even de discipline terug. Alle jonge paarden die ik heb (in) gereden zullen vroeg of laat "iets" gaan proberen, het is aan de ruiter om dat op te lossen of voor te zijn.

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als er verder geen problemen zijn als slecht passend zadel, bit, rugpijn etc.

En in plaats van langzaam omhoog kan je toch beter snel opstappen, misschien met een krukje. Als je langzaam opstapt raakt het paard uit balans omdat je dan wat langer aan 1 kant blijft hangen en dat kan juist weer een schrikreactie geven.

Succes ermee!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:49

Infinity90 schreef:
toen die zaterdag., had ik de sporen extra af gelaten... dus geen meer om.. en iik probeerde heel langsaam me omhoog te hijsen( heb veel ervaring met jonge paarden.. en zet niet te veel gewicht in bij het opstappen.. ik weeg ook ma 50 kilo) maar dat maakte het erger want dat duurde m te lang en ging hij rodeo doen.

sorry, maar als je heel langzaam omhoog hijst, is er langer druk op de schoft door je zadel. Dan doet het dus langer pijn... Je kunt beter gaan proberen met een krukje op te stijgen, of iemand een voetje op laten geven. Dan heb je minder druk op de schoft. Ik denk dat daar het probleem in zit, ook al heb je dit zadel altijd al gebruikt.

Verder be ik het eens met anderen die al zeggen dat je wel erg vroeg begint met een spoortje. Hoe lang rijd je je paard per keer? En hoe vaak per week?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:49

Misschien is het gewoon een stukje uitproberen en dus discipline wat even ontbreekt. Jonge paarden kunnen hele trucendozen hebben en gaan op een gegeven moment dingen uitproberen.
Misschien komt het door het spoortje, maar dan lijkt de reactie overdreven behalve als je hem er echt gemeen mee hebt geprikt ;) }> .

Misschien een paar keer, voordat je gaat rijden, flink longeren en dan, met hulp er op. Duidelijk zijn en met grondwerk weer even de discipline terug. Alle jonge paarden die ik heb (in) gereden zullen vroeg of laat "iets" gaan proberen, het is aan de ruiter om dat op te lossen of voor te zijn.

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als er verder geen problemen zijn als slecht passend zadel, bit, rugpijn etc.

En in plaats van langzaam omhoog kan je toch beter snel opstappen, misschien met een krukje. Als je langzaam opstapt raakt het paard uit balans omdat je dan wat langer aan 1 kant blijft hangen en dat kan juist weer een schrikreactie geven.

Succes ermee!

Edit: Overigens vind ik het wel erg snel om nu al met een spoortje te rijden, paard is nog een baby. Laat hem eerst maar goed aan de benen wennen. Ik rijdt mijn jonge paard ( 5 jaar) ook zonder sporen, hij is nu heel alert op het been. Evt. als hij minder reageert aan zweepje erbij, dat is beter dan een spoor. Die laatste moet je in een later stadium gebruiken als je je hulpen wil verfijnen, zover zou je nog niet moeten/ willen zijn. Je bent nog met de basis bezig, mag ik hopen!
Niet reageren op been, is tikje met de zweep erbij of een duidelijker beenhulp; geen spoor!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-06-10 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:51

heel erg bedankt voor alle reacties..

hij is vorige maand naar de tandarts geweest en heeft een hele gebitscontrole gehad.. allerlij doppen verwijderd enz..
hij reageerd erg fell op de spoor.. die laat ik nu weer af.. dat werkt niet. maar zaterdag had ik er geen om en alsnog doet ie t..
zit dit nu ff tussen zijn oren?? zal t toch dat uitproberen zijn?? misschien doet m dat nu ff goed een weekje op de wei?? ik heb dit nog nooit gehad.. hoop dat ik met hulp van jullie verder kom:)

xxx

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:53

Sporen als je ermee kunt rijden kun je alle paarden met sporen rijden daar ben ik vast van overtuigt hoor

Je hoeft ze toch niet tegebruiken alleen als het nodig is

Jo ken ik wel fijne man :j
Maar ook zadelmakers kunnen een foutje maken even een onafhankelijke laten komen?

Laat even een masseur komen om problemen met de rug etc uit te sluiten en de tandarts als hij verder nergens last van heeft is het in mijn ogen uitproberen

De zomer komt misschien heeft hij wel de lente in de bol ik denk dat het toch een gedeelte uitproberen is

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 08:54

kleinvosje schreef:
Infinity90 schreef:

sorry, maar als je heel langzaam omhoog hijst, is er langer druk op de schoft door je zadel. Dan doet het dus langer pijn... Je kunt beter gaan proberen met een krukje op te stijgen, of iemand een voetje op laten geven. Dan heb je minder druk op de schoft. Ik denk dat daar het probleem in zit, ook al heb je dit zadel altijd al gebruikt.

Verder be ik het eens met anderen die al zeggen dat je wel erg vroeg begint met een spoortje. Hoe lang rijd je je paard per keer? En hoe vaak per week?

ik rijd hem max 3 x per week.. en pas sinds een week met een spoortje.. als het niet moest dan had ik t nooit gedaan.. en zeker ben ik nog bet de basis bezig. hij was al met 3 jaar ingereden.. toen een paar maanden op de wei.. en nu sinds 2 maanden weer in training rustig aan een kwartier, 20 min.. veel grondwerk, stapwerk. zijn rug is al naar gekeken... die is heel soepel en niks mis mee.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:55

Ok, dat is allemaal goed. Niet te veel en niet te lang. Blijft het probleem van het opstijgen, ik ben van mening dat je daar niet te lang over moet doen, i.v.m. druk op de schoft.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:57

Je zegt een weekje op de weide geef hem even vakantie om het te verwerken

Als alles uitgesloten is dan zou het indd gewoon puber gedrag kunnen zijn

Let goed op dat zijn zadel blijft passen het kan goed zijn dat hij over 2 maanden niet meer goed ligt ivm bespiering

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:58

Genoeg jonge paarden die op een gegeven moment beginnen te kloten met het opstappen.
Zorg wel dat je dit heel snel oplost.. of door een prof.. want het gevolg is dat ze dit anders nog jaren kunnen blijven doen..

Opstappen op een gesloten plek.. tegen de bakrand aan met de kont en de zijkant.. En dan nog iemand hebben die je paard goed vast kan houden...

Ik geloof niet dat het met het spoortje heeft te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:59

Je paard met je spoor prikken bij het opstappen lijkt me praktisch onhaalbaar. Dat je er met je teen in prikt kan ik me voorstellen, maar met je spoor niet.

Jonge paarden krijgen na een tijdje werk soms wat last van de rug. Die wordt immers 'ineens' belast en moet zich aan gaan passen aan het werk. Opstijgen is een behoorlijke belasting, óók als je maar 50 kilo weegt.
Zeker omdat het paard na opstijgen gewoon braaf is, denk ik wel dat hij echt wat bedoelt met z'n protest. Even de rug laten checken door een osteopaat kost je de wereld niet, en dan weet je zeker dat er niets aan de hand is als die zegt dat het goed is, en dan kun je zonder achteraf schuldgevoelens te hebben wat disciplinaire maatregelen nemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:00

`Je schrijft dat je het zadel 3 dagen had, 3 X per week rijdt, dan kan je dit nieuwe zadel nooit vaak gebruikt hebben.
Als je zelf nieuwe schoenen koopt moet je ze inlopen/aan wennen. Voor een paard is dat niet veel anders, gaat iets anders lopen, krijgt wat spierpijn...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:04

Volgens mij ligt het niet aan het zadel als ik het zo lees hoor. Je kunt kijken, het kan wel aan de mond liggen.. Want als je er eenmaal goed in het zadel zit dan is het goed toch? nou dan ligt het zeker niet aan het zadel lijkt mij hoor :j
ik zal dei sporen uit doen.. een masseur kan altijd handig zijn idd

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:05

Ik had het probleem ook bij mijn fjord. Alleen ging hij niet rodeo'en, maar de hele tijd wegdraaien dat ik niet eens mijn voet in de beugel kreeg. En dit was uit het niets ;) . Eerst bleef hij keurig staan, totdat hij dat niet meer wou ofzo. Heel gedoe gehad. Steeds als hij wegliep rondjes laten lopen en dan weer proberen werkte niet. Die rondjes maakten hem niks uit. Iemand hem vast laten houden hielp niet, tegen de bakrand aan hielp niet. Op een gegeven moment zette ik hem vast, stapte op, klikte ik het touw los. Kwam ik er iig op, maar niet zoals het hoort.

Toen ik weer een keer wou opstappen en hij zijn kont wegdraaide, heb ik hem aan die kant een tikje met de zweep gegeven. Toen hij vervolgens z'n schouder tegen me aan wou duwen, tikje daar.

En ik heb nóóit meer ergens last van gehad :P . Maar goed, nu weet ik dat hij gewoon aan het klieren was, ken ik hem goed, en is hij verder heel relaxed, hij is niet helemaal bang na een klein tikje zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:06

Als een fjord zulke dingen doet is een schop onder z'n reet doorgaans de beste remedie. Ander type paard.