Ik en Lugano Fotoshoot door Loiz!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Ik en Lugano Fotoshoot door Loiz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:54

Hail allemaal,

Hier maar weer eens rijfoto's van mij en Lugano die ik bijna niet heb ;)
Vandaag kwam Loiz @ bokt mee om foto's te maken van mij en Lugano.

Even wat achtergrond informatie.
× 17 jaar × Ruin × KWPN Tuigpaard (Goya x Waterman)82%geldersx18%hackney× Vos × 1.60m× Al 8 jaar mijn bijrijdpaard.
Het is voor Lugano heel moeilijk om laag en ontspannen te lopen. Hij zet snel zijn kaak erin. Ook kan hij uit het niets ontploffen en heeft een dominant karakter. Ook loopt hij gauw onder het tempo en dan voornamelijk in de galop.
We trainen op L/M niveau alleen moet er nog veel gesleuteld worden aan netheid! Door zijn karakter rij ik geen wedstrijden met hem.
Afbeelding
Mijn verbeter puntjes:
-Paard op eigen benen laten lopen in plaats van steeds bij drijven.
-Rug recht, in plaats van voorover duiken
-Niet in stoelzit gaan zitten in de galop/ hakken uitdrukken
-Handen meer dragen en naar voren.

1. Laag warm rijden
Afbeelding

2. Oppakken
Afbeelding

3. Galopje
Afbeelding

4. Wending om achterhand
Afbeelding

5.Wijken
Afbeelding

6. Schouder binnenwaarts alleen volgens mij was ik bezig om hem net weer recht te stellen.
Afbeelding

7. Wissel
Afbeelding

8. Meneer was wel moe en ik durfde wel met hem naar buiten ;) Je ziet meteen dat hij zich meer gaat opkroppen, maar dat komt ook deels door mij aangezien ik het vrij spannend vind om in de buitenbak met hem te rijden ;)
Afbeelding

9. Strekken.
Afbeelding

10. Galopje
Afbeelding

11...
Afbeelding

12. Hij is het niet altijd overal mee eens ;)
Afbeelding

Commentaar graag! Maar wel zo, dat ik er wat van kan leren :D

upendo

Re: Ik en Lugano Fotoshoot door Loiz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:57

Wat een gaaf dier zeg!

Er zit inderdaad wel een flink karaktertje in, dat zie je meteen aan de foto's, maar ik vind hem erg gaaf lopen! :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:06

Ziet er toch leuk uit hoor, je ziet wel op de foto's dat het niet de makkelijkste is maar verder gaat het prima toch :D
Commentaar geef je zelf al, let er alleen ook wel op dat je je armen niet te ver van je lichaam afsteekt!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:29

Luug is leuk! :D En ook buiten toch braaf!
Let erop dat je je ellebogen wat meer bij je houd.
Maargoed, je rijd m vele malen beter dan mij :Y)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:02

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ga vanaf nu erg op mijn ellebogen/armen/handen letten :D

Dat de foto's zo mooi zijn heb ik te danken aan de geweldige fotograaf Loiz :D

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:59

leuk paardje!! probeer er alleen op te letten dat je je hakken blijft uit drukken. verder netjes

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:21

Dank jullie wel!
Idd, ik moet op mijn hakken letten! Maar dat zal vooral verholpen zijn als ik stop met drijven elke pas en hem lekker op zijn eigen benen laat lopen ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:25

Ik vind eigenlijk dat je niet met sporen zou moeten rijden.
Ik vind het overigens wel een leuk paard om te zien!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:25

Probeer iedere keer zodra je op je paard zit sowieso de eerste seconde je schouders naar achteren te drukken en je tieten naar voren, beetje lomp gezegd maar goed :+
Zo ga je duidelijk het verschil voelen als je weer voorovergebogen zit. Zal eerst waarschijnlijk vreemd voelen maar hoe meer je er zelf op gaat letten hoe natuurlijker het gaat voelen.

d_ruiterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:27

leuk nick!! ziet r goed uit! :D

goed ook dat je toch ff naar buiten bent gegaan met m !!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:28

Chubby schreef:

Zonder gaat ie helemaal nie naar voren :+

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:29

@ Chubby Dank je wel...
Zou je alleen misschien willen beredeneren op wat je dat bazeerd?

Daan Thanxx

Mistral:Dat is een goeie tip! ga ik zeker doen!
Ik heb veel jonge paarden gereden en nog niet heel lang geleden een joekel van een paard haha...
Nu maar weer afleren en netjes rechtop met de tieten vooruit :+

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:31

Lipjes getuit, borstjes vooruit :D.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:33

Loiz schreef:
Chubby schreef:

Dan ben je sowieso fout bezig met je sporen. := Spoor is niet om vooruit te rijden.

Ik vind jou vrij gespannen zitten, zolang jij niet ontspant kan hij dat ook niet.. :) Dus mijn tip voor je zou zijn om te werken aan je eigen zit, benen laten afhangen, armen ontspannen... Dan gaat hij volgens mij ook meer ontspannen. :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:36

Loiz schreef:
Chubby schreef:

Haha nee hij was je aan het uitproberen Loiz ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:02

iloveyah87 schreef:
Haha nee hij was je aan het uitproberen Loiz ;)

Heeft ie lekker veel kennen doen he deze week :P hahah. Hij zal de grootste lol hebben gehad :=

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:12

@ Ayasha, Voor mijn idee zit ik niet gespannen en loopt hij ook niet gespannen. Ik heb hem zelf hoger opgepakt. In het begin rij ik hem altijd laag en rond en daarna pak ik hem op...
Mijn benen moeten inderdaad niet steeds drijven. Daar moet ik inderdaad aan gaan werken, maar dat had ik al aangegeven ;)
Maar bedankt voor je reactie ;)

Wat de andere 2 dames betreft :+ Die hebben Luug deze week mogen meeten en uitproberen :+
Tjah Luug is liever lui als moe als hij weet dat dat kan :D

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:25

Wat een ontzettend leuk paard!
Je rijdt en leuk alleen let wel op je sporen en op je handen.
Laat hem meer op zijn eigen been gaan lopen.

Off, En bekende bakken..
Ik heb daar met een haflinger een wedstrijd gehad :P

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:37

Dank je! Ja daar ga ik vanaf nu ook echt op letten! Afgelopen tijd zijn we erg met de ontspanning bezig geweest voorwaarts neerwaarts. Nu nog inderdaad lekker op eigen benen :)

Het is de Haarlemmermeerse bosmanege

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:41

iloveyah87 schreef:
Dank je! Ja daar ga ik vanaf nu ook echt op letten! Afgelopen tijd zijn we erg met de ontspanning bezig geweest voorwaarts neerwaarts. Nu nog inderdaad lekker op eigen benen :)

Het is de Haarlemmermeerse bosmanege

Maar het ziet er goed uit hoor voor een 18 jarig paard :j

Ja dat was het idd ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:45

Op een haflinger keuring zeker ;)

Dank je wel...
Ik zou het ook erg leuk vinden om met hem te starten, maar eerst maar weer eens het vertrouwen in hem krijgen in de buitenbak..
Hij kan vanuit ontspanning in 1x ontploffen zeg maar.
Ik moet wel zeggen dat hij minder gemeen is als vroeger :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:12

iloveyah87 schreef:
Mijn benen moeten inderdaad niet steeds drijven. Daar moet ik inderdaad aan gaan werken

Je prikt vaak met je sporen in zijn buik. Uiteindelijk wordt hij daar ongevoeliger van. Aktie - reactie bereik je niet door continue een hulp te geven, maar door consequent te zijn in je mate van hulp. Om een paard voorwaarts te rijden moet je je hulp aanpassen en kun je beter een zweepje gebruiken dan een spoortje misbruiken.

Zeker een paard wat kan ontploffen en nog wel eens flink wilt bokken, kun je beter niet met sporen rijden, mijns inziens. Je hebt geen controle over je beenhouding tijdens zo'n bokpartij. En met een verkeerd uitgedeelde prik, kun je je paard alleen maar triggeren nog even door te zetten om daarop ook te protesteren.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:23

Het lijkt alsof je paard constant erg gespannen is. Vandaar dat hij waarschijnlijk in de buitenbak ineens kan ontploffen. Je kan beter wat meer ontspannen in je armen en handen (vooral je teugelvoering) en je billen/benen ontspannen, daardoor zal hij ook sneller ontspannen.

Wel een leuk paard!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:43

Leuk paardje!

Al vind ik het best een gespannen beeld geven.
Jij prikt constant met je sporen in zijn buik. Daarbij moet je wat proberen je benen lang te houden. Zo geeft het een beetje een 'gek' beeld.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:45

Meid, dit is niet om je af te kraken o.i.d. maar ik vind het er echt niet goed uitzien!

Volgens mij is het een hartstikke leuk beestje maar werken jullie mekaar een tikkeltje (misschien iets meer als een tikkeltje) tegen. Ik kan best begrijpen dat hij uit het niets ontploft. Ook waarom hij op de laatste foto bokt.

Al eens gehoord van het verhaal van de hond die werd afgemaakt omdat het een kind had gebeten? Het kind had zitten spelen met de hond en de hond beet ineens het kind. Later bleek dat de hond 10 nietjes in zijn oor had zitten. De hond heeft dus 9 nietjes toegelaten en bij de 10e pas gebeten!

Misschien heel cru om te zeggen, maar ergens krijg ik zo'n zelfde gevoel bij jullie.

Maar, ik zal je wat tips geven, hoop dat je er hard aan gaat werken en even laat weten als je een nieuw topic hebt...

Ten eerste, haal de spoortjes van je laarzen af. Pas wanneer je paard goed reageert op jouw KUIT hulp en jij je hakken niet nodig hebt, dan pas mag je ze van mij weer aan. Volgens mij heb ik dit ook vluchtig ergens gelezen in een van de reacties: een spoortje is niet om je paard naar voren te rijden!

Let ontzettend op je houding! Het lijkt alsof je een brace aan hebt om je gehele bovenlijf. Ga eens rustig zitten op je billen, bovenbenen ontspannen, onderbenen ontspannen, onderbenen uitrekken en je hakken uitdrukken. Houd je kuit tegen je paard maar zet er geen druk op. Span je buikspieren aan, ontspan je rugspieren. Laat je schouders rustig op je lijf zitten en je hoofd precies in het midden, recht boven je lichaam.

Hou mooi je ellebogen naast je lichaam. Hoor op bokt wel eens de bewoording kippenvleugeltjes voorbij komen. Let goed op je handen, duimen mooi naar boven, weg van je bovenbenen, voor het zadel houden. Denk dat dit al snel gaat veranderen wanneer je meer aan het voorwaardse gaat werken.

Zoals ik al vertelde, haal je sporen weg, en ga je paard de kuithulpen aanleren. Je spant je kuit aan wanneer je van versnelling wil veranderen en haalt de druk ervan af wanneer je in die versnelling zit. Ga veel tempo wisselingen doen. Van arbeidsdraf naar 3 passen middendraf en weer naar 3 passen verzamelde draf. Dit alleen maar door eenmalig de kuithulp te geven. Rijd je wel eens met een zweepje? Wanneer hij niet naar voren gaat op jou kuithulp kan je bijvoorbeeld tegelijkertijd een klein tikje met de zweep geven terwijl je je kuithulp aanhoud. En de druk weer weghalen wanneer hij in de juiste 'versnelling' zit.

Geef geen overbodige hulpen en wanneer je een hulp geeft, zorg dat je daar direct reactie op krijgt. Ga eerst werken aan reactie op je kuit, probeer daarbij je paard gewoon te laten lopen aan een lange contact teugel (waarbij jij zelf maar 100 gram gewicht in allebei de handen hebt!). Consequent een eerlijk zijn tegenover je paard is de basis!

Succes!!