Neusje eruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LouB

Neusje eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 12:02

Ik train me er suf op, maar het blijft een probleem. Mijn paard komt meestal net een tikkeltje te diep. Samen met mijn instructrice ben ik hier constant mee bezig. Voornamelijk van achter naar voren rijden en zorgen dat ze meer bergop gaat lopen. Maar toch komt ze regelmatig een klein tikkeltje te diep. Ik merk dat ik hier op afgestrafd word op wedstrijd en dat is ontzettend jammer, aangezien ze het voor de rest super doet. We hebben inmiddels een behoorlijk aantal winstpunten in het L2 en mogen dik over naar het M1. Echter vind ik dit momenteel niet verstandig, aangezien ik vrees dat ik in het M1 helemaal afgestrafd ga worden! :\

Hebben jullie nog handige tips?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:09

Ik heb zelf dit weekend een paard gereden die ook te diep loopt, wat extra been erbij hielp af en toe wel maar niet genoeg. Geen tip dus, maar ik blijf dit topic wel even volgen :)

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:18

Hoi,

Genoeg geven, dus de druk eraf, teugels in boogje en dan been geven op het moment dat ie zijn achterbeen (aan de drijvende kant) in de lucht heeft,zodat hij zijn achternbeen meer onder je zit brengt (dus niet als ie nog staat. Dan gaat ie namelijk meer stuwen en komt ie nog meer op de voorhand terecht). Zo kan ie zijn rug bol maken, en zijn neus er uit gaan drukken. Verder iets minder diep gaan zitten zodat ie zijn rugspieren kan ontspannen en zijn achterbeen onder kan brengen. Met minder diep zitten bedoel ik niet verlichte zit, maar je bekken wat kantelen naar voren ten opzichte van je bovenlijf (je bovenbenen komen dan wat meer naar achteren te liggen). Bovenlijf zelfde houden en niet te veel duwen met je zit. Met geven: doen alsof je teugels stokjes zijn en je zo zijn neus er uit kunt duwen. Het zo visualiseren als je het zou willen zien helpt altijd feilloos. Wie weet heb je hier iets aan.

nathalie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:03

Hoi,

Ik rij ook een paard waar ik hetzelfde probleem mee heb.
Wat ik doe is heel veel overgangen rijden.

Groetjes Nathalie

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 20:24

Girassol schreef:
Ik heb zelf dit weekend een paard gereden die ook te diep loopt, wat extra been erbij hielp af en toe wel maar niet genoeg. Geen tip dus, maar ik blijf dit topic wel even volgen :)

Wat extra been helpt af en toe, maar bij mij ook niet voldoende. En aangezien ze al erg fanatiek is tegenwoordig wil ik ook niet teveel pushen met m'n been.

De tip van dekke ga ik uitproberen!

chrisje_83

Re: Neusje eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:55

Het achterbeen moet actiever worden, verruim daarom je paard en verklein je paard weer. Probeer bij het verkleinen echter niet te veel op je hand te doen maar ruirmte te geven en op je zit terug te rijden.

Daarnaast wanneer je paard maar nét een knikje te ver geeft en niet volledig op de voorhand valt is iets meer ruimte geven aan de voorkant al een goede optie.

Paula92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:21

Ik heb dit probleem ook met mijn paard en de vrouw die mij les geeft zegt dat ik geen onafhankelijke zit heb.
Ik snapte eerst niet goed wat ze hiermee bedoelde, maar nu wel. Als je een afhankelijke zit hebt dan kun je niet zelfstandig zitten. Als iemand jouw teugels door zou knippen val je achterover, je bent te veel afhankelijk van je teugels. Probeer dus 'op jezelf' te zitten zonder daar een hulpmiddel bij nodig te hebben. Bij mij hielp het iniedergeval, ik hoop dat jij er ook wat aan hebt!
Veel succes ermee ;)

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:36

'te diep' kan vanuit verschillende manieren ontstaan dus er is ook niet echt 1 manier om het op te lossen. Is het paard te diep omdat ie afknikt bij de schoft = niet in verbinding of op de voorhand, of verbreekt ie het contact in het midden van de hals= eerste deel van de hals teruggeslagen , of, wat wel vaker voorkomt, verbreekt het paard bij de 3e halswervel= geen correcte aanleuning of is alles correct en wil je paard de nek niet rekken= achter sterker maken en kleine stukjes rekken in je training.
Afhankelijk van het probleem moet je oplossingen gaan zoeken dus een pasklaar antwoord is er niet echt wat mij betreft. Succes!!!