Wel goed aan het been, maar niet goed laten begrenzen ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Wel goed aan het been, maar niet goed laten begrenzen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:05

:wave:

Mijn paardje is redelijk hard op de binnenteugel gereden, waarop ik nu bezig ben met hem 'om te schakelen', dus buitenteugel en binnenbeen. Hij is heel goed aan het been, maar laat zich slecht begrenzen door de buitenteugel. Als ik mijn buitenbeen er ook goed bij gebruik, lukt het al een ietsiepietsie beetje beter, maar dan loopt hij nog over de schouder weg.

Tips?

:evaw:

monica08

Re: Wel goed aan het been, maar niet goed laten begrenzen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:18

Zweepje even in de buitenhand doen en als hij door je buitenhulpen deinst, even een tikje op het schouder. Zelf voldoende naar BINNEN kijken en streng zijn in je buitenteugel en been.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:09

Op het moment dat je paard echt door de buitenteugel heen loopt, dus je wilt bijvoorbeeld linksaf en hij kijkt naar links, maar hij loopt gewoon naar rechts, mag je best een keer stevig ingrijpen met die buitenteugel. Houd je buitenhand goed laag en dicht bij de hals, en denk eraan dat die teugel niet alleen in de mond werkt, maar dat ook de druk van de teugel tegen de hals een belangrijke begrenzende werking heeft. De binnenteugel kan alleen vragen, maar de buitenteugel kan ook dwingen.
Als hij echt over de schouder wegloopt (dus de voorkant), leg dan je buitenbeen niet te ver naar achteren en drijf stevig. Als je spoortjes draagt is dit ook een moment om een prikje te geven.
Verder: gewicht op je linker zitbeenknobbel, kijk naar links, beide handen naar links en buitenteugel goed strak. Zweepje op de schouder kan ook helpen als hij erdoorheen loopt.

Succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:27

Zoek eens op de weerstandbiedende hand, ik denk dat deze manier van werken uitkomst kan bieden.
Ik wil het je graag uitleggen, maar ik kan het niet zo via het toetsenbord :+
Zoals Motje11 ook al zegt: Goed op je binnenste zitbeenknobbel mee swingen in de stap, zelf recht blijven zitten en dan je buitenhand (alleen hand, dus geen pols, elleboog, schouder, enz) tot het paard nageeft. kan best wel even duren hoor maar het is gewoon een vorm van omscholen en opvoeden.

Dus wederom: gebruik de zoekfunctie even ;) (corrigerende) weerstandbiedende hand. Als je er echt niet uitkomt, stuur me even een pbtje :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:27

Het begint beter en beter te gaan, de aanhouder wint :Y Maar nu vroeg ik me nog af of ik gewoon 'geduld' moet hebben of ingrijpen als het volgende gebeurd: ik wil een cirkel maken en gebruik daarbij de juiste hulpen zonder de binnenteugel aan te spreken. Uiteindelijk gaat hij wel draaien, maar da's dan alles behalve een goede cirkel aangezien hij eerst nog verder over de schouder weg stapt. Blijf ik lang genoeg volhouden, dan geraken we wel aan een 'halve maan', maar leer ik hem hier niet iets verkeerd mee? Of is het juist een goede oefening om het te leren, aangezien hij het uiteindelijk wel snapt?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:35

Als hij wel netjes naar binnen kijkt dan hoef je verder niets met de binnenteugel te doen. Als hij naar buiten kijkt dan mag je wel even de binnenteugel aanhalen om hem te vragen naar binnen te kijken. (maar jij mag hem niet vasthouden anders zit je met precies hetzelfde probleem als voorheen: een paard dat op de binnenteugel gereden wordt)
Ik ga ervan uit dat hij wel naar binnen kijkt en dus over de schouder wegloopt. Zo te horen ben je op de goede weg met die "halve maan". Belangrijk is nu de buitenteugel wat te ontspannen op het moment dat hij het goed doet, en weer strakker te nemen op het moment dat hij er weer doorheen loopt. Zo leert hij dat de druk weggaat op het moment dat hij gehoorzaamd.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:43

:j hij kijkt wel naar binnen, maar vind het dan heel vreemd zo lijkt het wel! Wat ik heel vervelend vind van mezelf is dat ik er soms mijn buitenbeen ook veel bij betrek en dat geeft dan toch wel verwarrende signalen denk ik? Ik doe dit echt onbewust, omdat ik me zo focus op het vrij laten van die binnenteugel :+

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:18

Wat bedoel je met je buitenbeen er bij betrekken? Drijven? Daar is niets mis mee, buitenteugel en buitenbeen begrenzen samen de wending. Maar probeer goed te voelen, zodra hij maar iets reageert meteen druk weghalen. (zowel van been als van teugel) En als hij er dan weer doorheen valt weer gauw inwerken. Zo levert het hem iets op om goed te reageren. Als je constant stevig blijft inwerken met teugel en been dan heeft hij er niets aan om te reageren.

Behalve de correcte hulpen is er ook nog zoiets als "focus". Dat zit in jouw hoofd en komt er eigenlijk op neer dat alle andere opties er niet zijn. Dus als je linksaf wilt denk je aan niets anders dan "we gaan naar links". Rechts bestaat niet meer. Ik zie het zelf vaak voor me als een soort pijl vanuit mijn middelpunt naar waar ik heen wil. Door zelf aan rechts te denken of te kijken open je die mogelijkheid voor je paard. Ze hebben meer in de gaten dan je denkt hoor! :-)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 23:08

Ja inderdaad, ik probeer hem ook met mijn buitenbeen te begrenzen. Maar geeft dat dan geen mixed signals? Aangezien ik hem voor een volte toch rond mijn binnenbeen moet laten draaien .. Ik wissel dan eigenlijk af; naar binnen zitten, buitenteugel goed begrenzen en binnenbeen aandrukken. Daarna druk ik automatisch mijn buitenbeen ook even aan om te verhelpen dat hij over de schouder zou lopen.