Ongevoelig voor hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaSandor

Ongevoelig voor hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 21:59

Hallo allemaal,

Met rijden heb ik 2 probleempjes, mijn pony (fjord) is namelijk een beetje ongevoelig voor hulpen... Het lijkt wel of het iets erger is geworden sinds wij meer van hem vragen (we 'duiken' als het ware dieper de dressuur in, die zin moet genoeg zeggen).

Wat hij nu doet:

- Niet meer willen aanspringen in rechtergalop, hij houdt eigenwijs vol en blijft maar links aanspringen. Soms lukt het ineens wel, maar meestal niet.
- Als we wat duidelijker drijven in draf, zou hij moeten weten dat hij zijn passen zou moeten versnellen (dus middendraf). Maar nee, meneer springt gewoon in galop aan. Wat wij doen, is hem uit de galop halen en opnieuw de hulp geven. Maar hij herhaalt het gewoon? :? We proberen de hulp ook anders te geven... Maar hij blijft galopperen.

Verder nog een vraag... Onze fjord is een beetje gemakzuchtig en vindt het al snel voldoende. :P Maar hoe laten we hem meer op zijn eigen voeten lopen, dat hij zijn benen wat meer optilt en wat 'trotser' loopt? Erg verradelijk... Met losgooien loopt hij soms enorm mooi te paraderen, meneer kán het dus wel. *D We rijden echt ontzettend veel overgangen, figuren, etc. Vooral mijn zus rijdt nu echt op ontspanning. De 'echte' dressuur laten we nog even voor wat het is... Omdat de basis nog niet helemaal 'af' is, vinden we. ;) Trouwens, hij is echt níet sloom. Hij reageert in principe prima op het been, hij is zeker voorwaarts en het tempo zit er goed in. Dit is niet het probleem, het gaat meer omdat aanspringen in galop en zo. Het bovenstaande.

Nou... Tips zijn welkom!! :)

Groetjes van mij en Sandor

sarona27

Re: Ongevoelig voor hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:38

eigenwijs ??
overgangen zijn altijd goed misschien geef je te veel hulp elke keer weer op nieuw proberen niet goed terug naar draf en weer proberen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:45

Hoe komt hij ongevoelig op de hulpen?
Of hij snapt ze niet of jij bied ze verkeerd aan.
Hoe duik je dieper in de dressuur?
Heb je les?
Denk dat het probleem bij de fjord zijn balans is , als je dieper in de dressuur wil kruipen ga dan aan de slag met de juiste techniek en ga rechtrichten door middel van de zijgangen aan te leren, dus schouder binnen en travers om je fjord in balans te krijgen.
Ook kun je je eigen zit controleren, waar en hoe zit je als je wil aanspringen in galop.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:05

Paarden voelen een vlieg op hun rug of flanken, dus zullen ze zeker ook de hulpen ook wel voelen, maar het niet erop reageren das iets anders, dat komt doordat het paardje niet snapt wat jij bedoelt.
Dus de fout zit bij jou en dus niet bij het paard, jij als ruiter/trainer moet het dus duidelijk maken aan het paard, eerlijk en supper consequent, en uiteraard net op het juiste moment ook loslaten en belonen.
Basisdressuur moet zeker lukken maar veel verder is niet altijd mogelijk , een fjord in niet echt een dressuur paard hé.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:56

Denk juist ook met een Fjord dat je dieper kan gaan, als je zelf maar weet hoe je het dier moet traien en dus technisch goed aan het werk gaat. , ik geef les en train af en toe een Fjord, nou van plomp dier word hij steeds mooier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:02

ik denk eerlijk gezegd niet dat jullie fjord ongevoelig is voor de hulpen, maar gewoonweg niet begrijpt wat jullie van hem willen.
Als je been geeft voor middendraf springt hij aan, dus hij reageert wel degelijk. Alleen is jullie uitgangspunt al fout. voor middendraf moet hij niet versnellen,maar verruimen in zijn gangen, dit kan hij alleen als hij voldoende ontspant, over de rug werkt, rechtgericht is en zichzelf draagt.

het niet rechts aanspringen geldt ook eerst soepel en recht maken en eventueel uitsluiten of er nergens een blokkage in de rug zit waardoor jullie pony, niet rechts kan/wil aanspringen

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:46

Dat het met een fjord niet mogelijk is om verder dan 'basisdressuur' te komen is in mijn ogen onzin. Het komt ze misschien niet aanwaaien, ze hebben er misschien minder aanleg voor, maar er komen toch echt steeds meer fjordjes die het zelfs tot de Z schoppen. Dat zal vast niet voor iedere fjord weggelegd zijn, maar hoger dan de basis moet toch echt kunnen als jullie samen een goede combi vormen en goed begeleid worden!
Dat vergt wel doorzettingsvermogen en discipline, zowel van het paardje als van de ruiter en ik denk zeker dat het belangrijk is om niet de hele wereld in 1 dag te willen verwachten.

De dingen die hij niet doet, doet hij dat pas sinds jullie meer zijn gaan vragen? Deed hij dat daarvoor wel?
Als ik je bericht lees TS, wil je misschien teveel in een keer, net als petitparis al aangeeft. Hij reageert wel op je been door vanuit draf aan te galopperen, dan begrijpt hij misschien gewoon de bedoeling niet. Hij 'zou niet moeten weten', hij moet het eerst nog leren! Eigenlijk is hij dan dus juist heel erg braaf, als je zelf al aangeeft dat de basis nog niet helemaal 100% erin zit.

Ieder paard is van nature scheef en links aangalopperen is blijkbaar voor hem het makkelijkste. Rechtrichten is dan de oplossing; maak hem sterk en soepel aan beide kanten. Dat hoeft niet altijd onder het zadel, je kunt het ook heel erg goed aan de hand oefenen. Dat maakt het voor het paard vaak makkelijker, zonder ruitergewicht op z'n rug.
De basis is het belangrijkste. Als je daar de puntjes op de i hebt staan, kun je verder vragen.