Hoe te verruimen in verlichte zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pindy77

Hoe te verruimen in verlichte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:11

Ik heb altijd geleerd om in draf te verruimen: meer hand geven en dan om en om been te geven. Als je doorzit gaat dit prima, echter hoe geef ik om en om been in verlichte zit? Kan iemand mij vertellen wat de hulpen zijn in verlichte zit? Paard en ik hebben daar moeite mee, tot nu versnelt zij alleen haar passen ipv verruimen.

celano

Re: Hoe te verruimen in verlichte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:13

waarom zou je om en om been willen geven?

en bedoel je lichtrijden ipv verlichte zit?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:14

Ik denk dat het voor jezelf en je paard niet prettig is om te verruimen in de verlichte zit. Omdat je tijdens de verlichte zit wat meer in de beugels gaat staan, lijkt het me lastig om je evenwicht te bewaren als je paard gaat verruimen en dat is ook weer storend voor het paard.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:16

Om en om been geven? Vraag me af waar je dat geleerd hebt, in stap kan dit nog wel eens. Als een paard niet goed in 4takt stapt.

Echter waarom wil je in verlichte zit verruimen? Waarom niet gewoon lichtrijden of doorzitten?

Middendraf rij je door je paard alert te maken op been, je geeft zacht been en een halve ophouding en meteen je hand iets openen. Middendraf wordt het gehele paard iets langer, niet alleen de stappen. :)

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:25

Hahaha, dat komt ervan als je zit te forummen en ook naar voetbal zit te kijken. Ik bedoelde inderdaad bij het lichtrijden. :+

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:33

Quir, je handen openen? Mij werd juist verteld de handen iets naar voren te brengen. Wat is nou correct? (al klinkt dat van jou ook wel logisch)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:40

Als je je hand naar voren zet, geef je het paard ook de ruimte voor over de duiken. (Zogenaamde duikbooteffect) Je hand openen bij een correct contact is meer dan voldoende om het paard ook de ruimte te geven om te verruimen in zowel lijf als beweging.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:46

Oké helder, bedankt!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:21

celano schreef:
waarom zou je om en om been willen geven?

Waarom níet?
Je beenhulpen geef je om de achterbenen te activeren (als het goed is) en mijn paard krijgt dus een linkerbeenhulp om haar linkerachterbeen meer onder te brengen, en een rechterhulp voor haar rechterachterbeen. In stap, en dus ook in draf en eventueel galop. Ik zie het verschil niet, en hoe wil je anders een paard corrigeren als hij achter een kortere pas maakt tijdens bv een volte of later bij de passage? Of heel simpel: hoe vraag jij je paard een achterbeen bij te trekken als hij bij het halthouden niet geheel 4kant dreigt te gaan staan? Op goed geluk?

TS: Ik heb inderdaad altijd geleerd; maak attent met halve ophouding en been, en dan tegelijk bekken openen, in ritme links en rechts beenhulp om achterhand te activeren, en hand openen om te vertrekken. Let er ook op dat je aan het eind terugrijdt, en niet alles uit elkaar laat vallen. ;)