Samber Mon @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris__

Samber Mon @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 08:48

Heej,

Ik rijd nu 3x in de week een super leuk paard, hij is 11 jaar en komt uit Samber x Zeoliet.
Hij is ong 1.75m hoog en heeft Z1 gelopen.
Dit is de 5de keer dat ik hem rijd, alleen is hij nog een beetje onrustig in de aanleuning.

Waar ik vooral mee bezig ben dat hij actief blijft, en hij moet nog meer van achter naar voren.
Hij moet voor nog meer loslaten en de gebrokenlijnen in galop moeten nog beter.

Tips zijn altijd welkom!

http://www.youtube.com/watch?v=lk3JuQeqoRY&feature=player_embedded

rikkybergy

Re: Samber Mon @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:42

Ik vind het er erg netje uitzien en heel vriendelijk dat je zonder sporen rijd!!

Viera__Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:44

Ook erg netjes hoor! Alleen het leek of je een klein beetje zat te zagen met je handen, probeer daar ot te letten. En je kijk erg vaak naar beneden. Maar echt netjes hoor!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:50

Ik ben wat minder lyrisch dan de twee boven me. Ik zie een paard dat heel erg strak gehouden wordt van voor, in zijn eigen z-houdinkje loopt en flink veel uitzwaait met zijn achterhand.
Probeer meer los te laten, niet met te veel druk te rijden en probeer daarbij ook te variëren in zijn hoofdhouding. Het paard moet ook met zijn neus naar beneden kunnen, richting het halsstrekken, of in de B/L-aanleuning en dat lijkt me moeilijk als ik je zo op het filmpje zie rijden. Na de galop net iets voor de 2 min. heb je hem waar ik hem zelf wat meer naartoe zou rijden, alleen loopt het dier daar weer iets onder je uit.
Probeer hem ook, vooral met het losrijden, links en rechts wat meer in te buigen. Hij zwaait namelijk uit en valt soms naar binnen toe. Rijd daarvoor wat kleinere voltes en vraag de stelling wat door. Zorg ervoor dat je met je buitenbeen goed begrensd en dat voltes niet te klein maakt, want anders zwaait het dier alsnog uit.

Veel succes er nog mee, volgens mij is het een leuk dier om te rijdne :)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:03

Annetje schreef:
dat heel erg strak gehouden wordt van voor, in zijn eigen z-houdinkje loopt en flink veel uitzwaait met zijn achterhand.

Totaal niet mee eens. TS zit er voor de 5e keer op en paard loopt lekker. Vind ook niet dat ie in zijn eigen houding loopt, voor het Z mag ie zeker in de galop beter doorsluiten voor. Maar volgens mij rijdt TS nog geen Z met deze? In de hoeken wil die af en toe lekker met zijn binnenachterbeen meeswingen. Daarnaast kan je niet alles hebben in die paar minuten die gefilmd zijn....

Vind het er super uit zien. Werk aan de strakheid in je eigen bovenlichaam door te leren je bovenbenen nog meer te ontspannen.. Ga je ook wedstrijd rijden met dit paard??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:08

Veeeeeeel meer loslaten van voor.
Paard loopt ontzettend krap van voor en van achter, maakt geen ruime passen. Je houd het ontzettend tegen. Voor de 5de keer ziet het er helemaal niet verkeerd uit hoor, daar niet van.
Succes.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:12

Volgens mij is het een fantastisch leerpaard :)

Wat ik zie is een paard dat heel heftig reageert op de zoekende hulpen van de TS waardoor het rommelig en strak toont...
Het uitzwaaien wijt ik dan ook aan een te sterke inwerking van de hulpen...
De TS moet de knoppen vinden en goed les nemen waarbij ze leert zachter door te komen omdat dat bij dit paard prima kan... Hij moet (en zal) het haar wel leren ;)

Verder is het een heel talentvol paardje volgens mij waar je heel veel plezier van kan hebben! Ga niet te snel en neem de tijd om hem je eigen te maken en geniet er dan van! :)
Veel succes!

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:16

Allereerst een heel leuk paard! Zo te zien en te lezen ook een paard waar je heel er gveel van kan leren.

Wat ik zie op het filmpje is een ruiter die zich veel te veel met het naar beneden rijden van het paard bezig houd. Hij loopt veels te opgekropt en dat zie je terug in de bewegingen. Probeer je handen wat rustiger te houden want het lijkt op zommige momenten alsof je aan het zagen bent, met name aan het begin van het filmpje. Laat hem wat meer los van voren en laat hem jouw hand opzoeken i.p.v. jij zijn mond. Probeer hierbij wel gewoon netjes contact te houden met de paardenmond. Verder ziet het er leuk uit en ik denk dat jullie best nog wel ver kunnen komen met goede begeleiding :) . Is het de bedoeling dat je met hem gaat starten eigenlijk?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:39

Bolzak23 schreef:
Annetje schreef:
dat heel erg strak gehouden wordt van voor, in zijn eigen z-houdinkje loopt en flink veel uitzwaait met zijn achterhand.

Totaal niet mee eens. TS zit er voor de 5e keer op en paard loopt lekker. Vind ook niet dat ie in zijn eigen houding loopt, voor het Z mag ie zeker in de galop beter doorsluiten voor. Maar volgens mij rijdt TS nog geen Z met deze? In de hoeken wil die af en toe lekker met zijn binnenachterbeen meeswingen. Daarnaast kan je niet alles hebben in die paar minuten die gefilmd zijn....

Vind het er super uit zien. Werk aan de strakheid in je eigen bovenlichaam door te leren je bovenbenen nog meer te ontspannen.. Ga je ook wedstrijd rijden met dit paard??

Gister liep hij heel fijn, ik rijd met 3x in de week, en de eigenaar zelf rijd hem 2x in de week.
Ik zou het wel leuk vinden om hem mogen te starten. :)

brenda_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:43

heejj mariska,

wat een leuk paardje :D
hij loopt mooi !

op de rechterhand stoor ik mij soms wat aan je binnenhand.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:48

Leuk paard, maar zelf ben je veel te strak in de handen. En vooral met je rechterhand ben je niet erg lief!
Probeer kortere teugels en je handen meer voor te houden en paard ook echt de ruimte te geven van voren.
Dan gaat hij van achteren ook fijner lopen, en met je benen hem recht houden want soms zwabber je wat door de bocht.
Verder ziet het er leuk uit, maar ik zou iets meer basis dingen gaan oefenen.
Als je aanleuning niet zo fijn is zou ik liever eerst daarmee aan de slag gaan.

annoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:28

Leuk paard, ik vindt het alleen een beetje strak van voren ogen.
Maar ik ben er van overtuigd dat dit met goede lessen en elkaar beter leren kennen, vast goed zal komen !