Nero @ work @ KNHS instructieweek 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Nero @ work @ KNHS instructieweek 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 22:43

Nero en ik zijn dit jaar voor het eerst naar de KNHS instructieweek geweest. Ik had het idee dat zo'n allround week ontzettend leezaam voor ons zou zijn. Met elke dag intensief dressuurles zouden we toch goede tips moeten krijgen om het rijden te verbeteren. Want er is zeker een hoop te verbeteren!

Zie ons vorige topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1186065&hilit=Nero

Ons niveau is op het moment nog niets, we proberen nu te trainen voor een B wedstrijdje. Laatst hebben we een onderling wedstrijdje gehad met als punten 182&187. Voor een eerste keer erg netjes en super reacties van de jury. Alleen moet Nero rustiger in de aanleuning worden. Dat hij soms wat omhoog komt maakt hun niet uit in de B, maar dat hij met zijn hoofd gaat schudden is uit den boze.

Waar werken we aan? Nu voornamelijk aan de ontspanning, aan het nagevelijk lopen en Nero heeft ook nog wel eens de neiging om naar binnen te vallen of juist over de buiten schouder weg te lopen en zijn hoofd te kantelen.

Deze dag kregen we les van André Zeeman. Een ontzettend fijne instructeur. Nero heeft nog nooit een heel uur zo netjes gelopen, geen enkele keer zijn hoofd gekanteld of geschud. Hier de foto's:

1. Instappen
Afbeelding

2. Uitleg van André, "als hij zo druk is en steeds onder je vandaan loopt, laat hem dan eens halt houden, en nog eens, en nog eens".
Afbeelding

3. Volte linksom
Afbeelding

4. Laag en rond, loopt lekker over de rug en mooi ruim
Afbeelding

5. Paardje is hier heerlijk ontspannen
Afbeelding

6. Hier is hij al wat meer gespannen
Afbeelding

7. Fijne beenactie
Afbeelding

8. Galopje, beetje strenge binnenhand
Afbeelding

9. Hals strekken, neusje mag er veeeeeel meer uit
Afbeelding

10. Galop rechtsom, mooi achterbeen eronder
Afbeelding

Daarna hebben we heerlijk uitgestapt op de steeple chase baan.

Ik heb echt in geen tijden zo heerlijk en ontspannen gereden, Nero was haast op twee pinken te rijden terwijl hij normaal graag erg snel gaat hangen op je teugels.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Nero @ work @ KNHS instructieweek 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:16

Lijkt me inderdaad erg fijn om eens zo intensief les te krijgen van een andere instructeur dan je gewend bent. Erg leerzaam lijkt me. Het ziet er al veelbelovend uit. Mag ik vragen wat voor oplossing je instructeur had tegen de onrustige aanleuning?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:44

Bedankt voor de reacties!

Rijerijerije schreef:
Lijkt me inderdaad erg fijn om eens zo intensief les te krijgen van een andere instructeur dan je gewend bent. Erg leerzaam lijkt me. Het ziet er al veelbelovend uit. Mag ik vragen wat voor oplossing je instructeur had tegen de onrustige aanleuning?

Ik moest van Andre heel veel voltes rijden. Als Nero onrustig werd moest ik een volte in, binnenbeen aan wat druk op de buitenteugel, buitenhand moest ik dan ook laag houden zodat hij niet over de schouder weg kon lopen en meestal werd hij bij mij dan gelijk rustig en nagevelijk.

Was echt een super leerzame week.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:23

Dat ziet er leuk uit zeg! Heb je andere topic niet bekeken, maar ik vind dit er zeker goed genoeg uit zien voor een B proefje hoor! Lekker starten!

Als de aanleuning moeilijk is, is het zeker een goed idee om bezig te gaan met de lengte buiging. Blijkbaar is dat ook makkelijker voor hem, ik vind dat er heel netjes uit zien!

Tip: beugels 1 gat langer en let op de gelijkheid van je handen. Ik zie op een aantal foto's je binnenhand een stuk strenger dan je buitenhand!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:05

Ik vind het er echt heel fijn uit zien allemaal! Je ziet echt dat hij op een gegeven moment helemaal ontspannen is.
Leuk dat je mee hebt gedaan aan zo'n instructieweek! Lijkt mij ook erg interessant. Waar je misschien nog op kunt letten zijn je handen, deze heb je op de meeste foto's nog best laag, iets meer dragen en steeds wat mee geven aan je paard.
Ik zou zeggen: Ga zo door! :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:33

Bedankt voor jullie reacties!!

Jethafa schreef:
Tip: beugels 1 gat langer en let op de gelijkheid van je handen. Ik zie op een aantal foto's je binnenhand een stuk strenger dan je buitenhand!

Klopt, Nero gaat vaak met rijden op de linker kant hangen met als reactie dat ik terug ga trekken.. Ik probeer er nu zo veel mogelijk op te letten om juist mijn hand dan los te laten maar dit lukt mij nog niet altijd...

Voor het mooie kunnen mijn beugels inderdaad wel een gaatje langer, thuis probeer ik dit regelmatig maar dan heb ik voor mijn gevoel weinig steun meer en gaan mijn benen wiebelen :o

Super bedankt voor de positieve reacties! :D

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:27

Heeeeeel mooi paardje!

Waar je (voor zover ik dat op de foto kan zien ;)) op kunt letten is dat je de buitenschouder er net wat meer inhoudt, vooral op de volte.

Verder erg mooi, jeetje! :D

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:34

Ziet er heel goed uit.
Zorg alleen wel dat jij goed rechtop blijft zitten, ik vind namenlijk dat je nog al naar voren valt. Het is niet veel maar het gebeurt wel, vooral als je je paard zijn hals laat strekken, zorg dan dat jij rechtop blijft.

Verder mag je je hakken wel wat meer uitdrukken.
Voor de rest ziet het er super uit, jullie zijn een hele leuke combi!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:59

wat zijn jullie vooruit gegaan echt super goed!
gewoon lekker starten, ziet er top uit!
ik rijd idd ook veel voltes als mijn paard sterk word en het hoofd er uit wil gooien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:41

Het ziet er netjes uit!
Sommige paarden gaan met hun hoofd schudden als je ze niet op de juiste manier rijdt van voren.
Dus als ze niet de goede hals/hoofdhouding hebben, (gespannen in de kaak) ze kunnen dan last krijgen van de kaakklieren.
Waarschijnlijk heeft jouw paard dat ook, probeer er eens op te letten!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:51

Nero begon met schudden zodra ik hem te los liet van voren, dan ging hij inderdaad ook zijn kaak spannen. Maar ik moet zeggen, sinds ik denk vorige week maandag of dinsdag heeft hij niet meer met zijn hoofd geschud :D (even afkloppen)

Thanks Roelinda :D We gaan gewoon een poging wagen :D Ben al bezig met een startkaart :P

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:06

Als hij zo druk is en steeds onder je vandaan komt, waarom rijd je dan met zweep???

Voor de rest wel een erg leuk paardje.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:39

Wauw de vooruitgang is echt goed te zien door het vorige topic! :D Leuk dat het zo duidelijk is. Dan weet je iig waarvoor je het doet :)
& verder heb je natuurlijk echt een praaaachtig paard :o

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:50

Daar is knappe Nero! :D

Vond dat je vorige week erg netjes reed! Zeker als Nero zo druk/gespannen was, bleef je heel rustig, echt top!

Lekker gaan starten met 'm! & niet springcoupons vergeten he! Dat kan ie ook wel erg goed! :))

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:29

Stravero schreef:
Als hij zo druk is en steeds onder je vandaan komt, waarom rijd je dan met zweep???

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuhmmmm om hem te slaan als hij niet luistert??

Dat ik met zweep rijd betekent toch niet dat ik hem gebruik?

Thanks Marjolein :D Haha ja vond je? Voor mijn gevoel was ik wel eens wat streng, maar fijn dat het voor anderen er niet zo uit ziet :D Ik heb een engelengeduld hoor wat Nero betreft. Haha die springcoupons komen ook vast wel, eerst maar eens wat oefenwedstrijden onderling en dan lekker met 60 cm beginnen :D

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:58

Kaygee schreef:
Stravero schreef:

En waarom heb je 'm er dan bij ?? :? Onzin lijkt me.

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:30

Ziet er echt super netjes uit (erg mooi paard ook trouwens)
alleen op sommige foto's van je wat naar voren!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:38

Stravero schreef:
Kaygee schreef:

En waarom heb je 'm er dan bij ?? :? Onzin lijkt me.

Ik ga hier niet eens op in, wat een onzinnige opmerking. Of toch wel... Ik heb de zweep erbij om hem aan te tikken moest dat nodig zijn. En dan nog al hoef ik hem niet te gebruiken zit ie mij niet in de weg. En een zweep gebruik ik overigens niet om hem vooruit te slaan als ie niet voorwaarts is maar om hem op andere manieren te corrigeren.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:36

Ziet er erg netjes uit hoor!!
En teveel mensen gebruiken hun zweep om mee te slaan, terwijl hij bedoeld is als verlengstuk van je been, om net even dat beetje extra de achterhand erbij te krijgen tijdens een volte bv.
Maar hóe aanlokkelijk om de zweep als krachtmiddel te gebruiken om je frustraties te uiten.
Ik zie dit alleen bij jou totaal niet en denk ook dat je de zweep voor het juiste doel gebruikt :)
Ga lekker zo door! Ziet er fijn uit!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:58

Inderdaad, moet zeggen dat ik thuis eigenlijk zelden met zweep rijd :) Maar goed degene die die opmerking maakte zal zelf de zweep waarschijnlijk gebruiken om haar paard voorwaarts te meppen...

Thanks in ieder geval :D

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:03

Ziet er erg goed uit! :)
Ik zie echt verschil met je vorige topic

Was de instructie week leuk? Ben erg benieuwd, ik ga 12 juli!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:08

Dankje :D

De week was echt super! Nero was wel een ontzettende draak. Maar het ging elke dag een stuk beter! De lessen waren wisselend, hing echt af of je een klik had met de instructeur. Maar het was echt ontzettend gezellig en heel erg leerzaam! Veel plezier!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:43

Stravero schreef:

Het 1 staat compleet los van het ander. Ik hoop niet dat jij je zweep gebruikt om je pony vooruit te jagen? Het heeft niks met elkaar te maken.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:11

sporter schreef:
Stravero schreef:

Het 1 staat compleet los van het ander. Ik hoop niet dat jij je zweep gebruikt om je pony vooruit te jagen? Het heeft niks met elkaar te maken.

Dat probeerde ik haar al meerdere malen duidelijk te maken maar het kwartje valt niet :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:07

Ziet er erg goed uit!
Je instructeur heeft echt gelijk, terugnemen en halthouden en nog eens.
Dat heeft bij mij haf ontzettend geholpen.
En wat loopt hij ruim zeg echt een leuk dier!

Veel succes samen!