Shakira aah het werk in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Shakira aah het werk in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:20

Jaja, Shakira werd ook nog eens aan het werk gezet :o
En deze keer dan nog wel in de wei!
De buiten en de binnenpiste waren bezet, dus dacht ik
'laten we dan maar even in de wei rijden'. Dit deden we bij ons op de wei ook.
Er was redelijk wat wind, maar ik vind dat ze toch op momenten fijn en ontspannen kon draven.
Er zaten ook ergere momenten tussen!
Maar al bij al was ik al héél blij :D

Shakira is een bijna 7 jarige volbloed x draver merrie.
Zij is altijd puur recreatief gereden in het bos.
Loopt echt niet graag in een piste, vanaf de moment dat ze echt aan het werk moet word ze echt loperig en
vervelend.
Ik heb al veel manieren geprobeerd om dat lopen eruit te krijgen, maar ik vind de oplossing gewoon niet..
Wij hebben dus ook geen niveau, ooit zal het ons wel lukken zeker? :)

Afbeelding
Instappen, camera stond nog op zwart wit *D

Afbeelding
Een redelijk fijn drafje

Afbeelding
Stoere knollie <3

Afbeelding
Kijk ze kwaad worden :D Dat lipje dat gaat en die oortjes :P

Afbeelding
Hier schoot ze weer weg :roll:

Afbeelding
En gaan ..

Afbeelding
Kijk die bewegingen :o <3

Al bij al vond ik het nog redelijk gegaan.
Eens ik binnenkort terug les, zullen we hopelijk nog iets meer vooruitgang boeken.
En wat aan dat tempo gaan werken, want dat ligt nu soms nog véél te hoog!
Ook mijn houding kan altijd beter ;)
Laatst bijgewerkt door Hammeke op 12-06-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessy90

Re: Shakira aah het werk in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:26

ik vind dat je een heel leuk paardje onder je kont hebt!
wel loopt ze veel te diep! en er staat constant veel druk op de teugels en ik vind geen enkele foto er erg fijn uit zien.

jij zelf klapt met je handen naar binnen en je ellebogen staan naar buiten. Dat is denk ik een puntje om aan te werken ;).

wel vind ik dat je je tenen netjes recht vooruit hebt maar mischien je beugels een gaatje langer?

groetjes jessica

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:30

Ze loopt idd veel de diep. En ze valt op de voorhad, ik denk dus ook dat je teveel bezig bent met de voorkant ipv de achterkant.
Ik heb het idee dat het zadel wat te ver naar voren ligt maar ze kan ook gewoon een lange rug hebben...

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:31

Jessy90 schreef:
ik vind dat je een heel leuk paardje onder je kont hebt!
wel loopt ze veel te diep! en er staat constant veel druk op de teugels en ik vind geen enkele foto er erg fijn uit zien.

jij zelf klapt met je handen naar binnen en je ellebogen staan naar buiten. Dat is denk ik een puntje om aan te werken ;).

wel vind ik dat je je tenen netjes recht vooruit hebt maar mischien je beugels een gaatje langer?

groetjes jessica

Ik ben het hier redelijk mee eens. Het ziet er niet echt ´ontspannend` uit de druk van je teugels is groot.
Leuk paardje!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:33

helemaal mee eens met het bovenstaande.
zag de foto en dacht meteen ojee wat strak die teugels en veel te diep.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:36

Leuk paardje, maar helaas verre van ontspanning.
Ik krijg al een zere neus als ik naar jouw foto's kijk :+
Ook bij bitloos rijden, moet je paard voor de loodlijn blijven en mag je niet aan de teugels hangen. Dat zie je vooral op de foto in middendraf. Daar hang je echt aan de teugels en steek je je onderbenen naar voor toe. Ook je zadel lijkt daar erg naar voor te liggen.
Dus, handen mee naar voor toe, benen eraan en lekker je paard van achter naar voor toe rijden, dus ook als je geen bitje in hebt.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:43

Hetgene dat Storm zegt is waar, maar gewoon benen eraan en van achter naar voor rijden lukt haar gewoon niet.
Of het lukt mij althans niet. Als ik mijn benen eraan houd, gaat ze alleen maar harder en harder tot ze in galop valt en dan meestal nog een bokje geeft ook.
Ik zal ook de inleidingstekst een beetje aanpassen, vergeten dat je een volledige uitleg van het paard en het niveau moet geven :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:46

En als je haar gewoon iets meer ruimte van voor geeft? Dus geen extra been?
Wil ze dan wel haar neusje iets meer naar voor doen en eventueel ietsjes zakken?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:55

Nee, ook niet, dan gaat ze gaat ze gewoon harder.
Ze probeert dat ook, door heel stilaan dieper te lopen en zo de teugels stilletjes uit mijn handen te laten glijden.
En dan zonder dat je het beseft vertrekt ze.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:57

Waarom heb je zon groot bontje op de neusriem zitten? Ik vind het erg afleiden..

Zit er verder goed uit hoor :)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:57

ohhh wacht.. je rijdt bitloos.. sorry niet gezien net. heb ik totaal geen verstand van!!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:01

Je zou dan kunnen proberen om wachtoefeningen met haar te gaan doen. Schijnovergangen naar de stap werken ook heel goed. Wat ook helpt, is haar wat dieper de hoeken in de sturen of vierkante voltes rijden, je kunt de bakrand dan als rem gebruiken, je hoeft dan dus niet aan de teugels te trekken. Ook kun je haar leren om meer op je stemhulp te reageren.
Wat je ook nog kunt doen, is voordat je aan het werk gaat, je paard even lekker uit te laten galopperen. Ikzelf had ook zo'n druktemakertje, en voordat ik aan de arbeid ging met hem, liet ik hem gerust een kwartiertje lekker galopperen, gewoon met mij erop, wat laag en diep ingesteld, net zolang hij zijn energie kwijt was, pas daarna ging ik met hem aan het werk in de draf. Ik lette bij hem er ook altijd al op dat hij rustig stapte en laag in de hals bleef, als hij zich in de stap al opfokte, wist ik al hoe laat het was :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:50

Leuk paardje heb je daar! ik denk dat jij steeds op de rem gaat en daarom heb je de teugels ook zo strak. Ga overgangen en schijnovergangen rijden zodat jij controle krijgt over het tempo.. ga ook langzamer en zwaarder lichtrijden om hem af te remmen en sneller lichrijden om het tempo te verhogen. in het doorzitten kan dat ook door te zitten en zwaar en rustig mee te ´swingen´ met je zit en sneller om het tempo weer op te voeren. Van een foto kan ik niet zo goed zien wat je met je benen doet, maar ga goed het ritme aangeven met je benen. zodra jij het tempo onder controle hebt kun jij makkelijker je hand ontspannen en ziet het er niet meer zo strak uit. daarna ga je verder met die overgangen om de achterhand te activeren. probeer met je been t neusje eruit te rijden.
ik hoop dat je hier iets aan hebt;)
over een tijdje weer een topicje? kunnen we vergelijken;)
groetjes!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:55

Rij je hier met een gewoon stalhalster? Ziet eruit alsof er veeeel druk op de neus is. Een stalhalster is ook niet bedoeld om met constante druk mee te rijden net als een touwhalster. Er zijn wel bitloze hoofdstellen die wel geschikt zijn om met aanleuning te rijden maar dit is er volgens mij niet 1 van. Denk dat ze met een correct hoofdstel ook beter zal lopen.
(ik ben trouwens zeker niet tegen bitloos rijden, heb zelf ook al vaak buitengereden met touwhalster)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:05

kijkend naar de lichaamstaal van het paard zou ik je willen aanraden om er wat meer rust en ontspanning in proberen te brengen, het lijkt op elke foto (en let wel, lijkt!, kan zijn dat het steeds momentopnames zijn) alsof ze zich niet goed kan ontspannen.
Je zit wel netjes rechtop, vind ik.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:33

wat een mooi paardje, ik ben het wel eens met vanLotje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:42

manueeltje82 schreef:
Rij je hier met een gewoon stalhalster? Ziet eruit alsof er veeeel druk op de neus is. Een stalhalster is ook niet bedoeld om met constante druk mee te rijden net als een touwhalster. Er zijn wel bitloze hoofdstellen die wel geschikt zijn om met aanleuning te rijden maar dit is er volgens mij niet 1 van. Denk dat ze met een correct hoofdstel ook beter zal lopen.
(ik ben trouwens zeker niet tegen bitloos rijden, heb zelf ook al vaak buitengereden met touwhalster)

ik ben het hier mee eens!
er is onwijs veel druk op de neus, daarom vind je paard het werk in de piste niet leuk. zoek een goed bitlooshoofdstel waarbij je wel aanleuning kan hebben.
en probeer een zachtere hand te krijgen!
succes

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:27

Al degene die vinden dat ik een zachtere hand zou moeten hebben mogen het gerust zelf eens komen proberen hoor :D

Ik rijd met een echt rijhalster en geen gewoon stalhalster.
Met die rust en ontspanning erin te krijgen ben ik al een tijdje bezig.
Ook met het longeren probeer ik haar nu vooral rustig en ontspannen te laten lopen. Wat voor haar niet altijd even gemakkelijk is!
Maar het zal ooit wel beteren zeker? :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:38

Ik zeg het toch maar weer: je hand mag echt zachter zijn. Probeer meer met je zit op te vangen ipv met je handen. Hier heb ik met mijn instructice ook op gehamerd. Het totaal plaatje zal dan veel beter worden, evenals je zit. Verder loopt hij inderdaad te diep. Vind het er persoonlijk niet heel fijn uitzien.. Goed dat je werkt aan ontspanning. Krijg je toevallig ook les?
Edit: op de laatste foto zit je erg achterover. Probeer ook op je houding te letten :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:49

Overgangen rijden, schakelen, links om rechtsom, hou haar bezig! Ik heb ook een heet hoofd gereden en die liep liever ook veel te hard maar door haar bezig te houden werd het tempo steeds meer van mij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:02

Een paard wat gaat rennen om onder het werk uit te komen is moeilijk te rijden.
Je hebt een paardje met veel bloed die snel heet wordt.
Mijn vorige twee paarden waren ook zo, de eerste was ook een draver, de andere half!
Het eerste waar je nu naar moet kijken is je zadel, het ligt te ver voorop, zie de laatste foto, heel duidelijk.
En jij ligt helemaal achterover op die foto, haha, je begrijpt zelf wel dat dat niet bevorderlijk is als je een paard rustig wil krijgen.
Maar als je paard last heeft van het zadel/ jouw zit, kun je nergens serieus aan beginnen.
Ik ben geen voorstander van eerst lang gaan galopperen, je paard krijgt er vast een goede conditie van maar rent nog steeds en wordt alleen maar heter.
Wat betreft het rennen, je zult heel consequent op je zit moeten gaan rijden.
Je paard moet daar heel goed naar luisteren, maak je een holle rug moet je paard remmen, maak je een bolle rug, moet je paard gasgeven.
Je benen leg je alleen aan en gebruik je alleen als extra.
Je handen hou je soepel, maar wil ze weglopen moet je streng zijn, ze mag niet door je hand lopen/wegrennen.
Oefeningen die je doet moeten vooral gericht zijn op rechtrichten, je paard moet soepeler worden, daar kan het ook gemakkelijk aan liggen dat ze wegloopt, het gaat pijn doen als ze spieren moet gebruiken die ze normaal met buitenrijden niet intensief gebruikt.
Wordt ze rennerig ga je stappen, weer verder als ze rustig is, kleine stukjes draf en galop met veel stappen tussendoor.
En in ieder geval met de stap kun je haar lang en laag rijden, als ze het goed doet is dat het begin van steeds constanter lang en laag, ook in draf en galop!
Veel succes, jammer dat paardrijden niet wat makkelijker is, he, haha!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:06

Hammeke schreef:
Hetgene dat Storm zegt is waar, maar gewoon benen eraan en van achter naar voor rijden lukt haar gewoon niet.
Of het lukt mij althans niet. Als ik mijn benen eraan houd, gaat ze alleen maar harder en harder tot ze in galop valt en dan meestal nog een bokje geeft ook.
Ik zal ook de inleidingstekst een beetje aanpassen, vergeten dat je een volledige uitleg van het paard en het niveau moet geven :)

De kunst van het rijden van een Draver (of kruising, maar als je de afstamming niet weet gok ik erop dat het gewoon een Draver is ;) ) is het loslaten. Vasthouden van voren levert alleen maar meer spanning op. Het is een hartstikke leuk paard en de tweede galopfoto is hartstikke blij :)
Ik zou proberen om veel meer rust erin te krijgen. Niet meteen hard gaan draven en doordraven maar kleine stukjes en weer terugnemen, echt de rust erin houden. Ontspanning is enorm belangrijk, anders krijg je zo nooit lekker aan het lopen.