paard schud met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laure

paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 20:51

Ik heb een probleempje met mijn paard. Ze loopt graag met haar hoofd in de lucht, maar eens ze begint te ontspannen begint ze na een tijdje met haar hoofd te schudden (van boven naar beneden).

Vrijdag had ik bijvoorbeeld privéles. Ik was 20minuutjes voor mijn les begint opgestapt. Ik heb eerst een 5tal minuten met lange (losse) teugel rondgestapt. Dan heb ik mijn teugels korter genomen, maar nog altijd iets langer dan als ik echt actief rijd. Ik heb veel grote voltes met haar gereden, slangenlijnen en soort slingerlijn rond de diagonaal (weet de naam niet meer :+ ) In totaal heb ik voor de les een 5-10 minuten gedraafd op een grote volte (en die steeds opschuiven in de rijbaan) en ook op elke hand dus. In het begin loopt ze altijd met haar hoofd in de lucht. Eens mijn les begonnen was, begon ze te ontspannen en liep ze niet meer zo hoog met haar hoofd. Na een 10tal minuten begon ze met haar hoofd te schudden. Ze doet het niet constant en meestal maar 1keer (1 "schudding").
Dit doet ze dus vaker als ik rijd, maar niet elke keer.

Ze heeft in januari een peesscheur gehad. Maar we mogen van de DA al gewoon trainen (niet springen en moeilijke dressuur rijden we ook niet). We werken vooral aan buiging en nageeflijkheid. Soms wijken we eens en doen we een wending om de voorhand.

De rechterkant is haar moeilijke kant en ik heb de indruk dat ze het hier vaker doet. Zelf is rechts ook mijn moeilijke kant en durf ik soms te veel met mijn binnenhand te rijden. Maar we werken hard om dit eruit te krijgen. Ik heb dus veel moeite om haar rechts gebogen te krijgen en ook om op deze kant wendingen te rijden.

Mijn instructrice weet ook niet zo goed hoe dit komt. Het zadel ligt goed op haar, ze wordt gereden met een dubbelgebroken trens (speciaal soort "metaal" maar ik weet niet meer wat juist). De osteopaat is een dikke maand geleden nog geweest. Toen zat ze goed vast in haar nek/schouder en was ze heel stijf, mede door de blessure. De tandarts is ook al geweest, ze had toen wolfskiezen.
Ik kan mij niet meer herinneren of ze dit voor de blessure ook deed of niet. Ik had haar ongeveer twee maanden voor de blessure en ik heb haar toen niet zoveel gereden door examens. Mijn jongere zus reed toen meer met haar.

Dus:
-zadel ligt goed
-rijd met dubbelgebroken trens
-tandarts is geweest
-osteopaat is een dikke maand geleden geweest

Kan dit komen omdat ik nog teveel met mijn binnenhand rijd en wend? Ik ben hard aan het oefenen om dit eruit te krijgen. Op de linkerhand lukt dit goed (op sommige momenten na bv soms in galop). Op de rechterhand vind ik dit moeilijker en lukt dit minder goed (vooral na galopwerk). Ligt dit aan mij?

Seltje

Re: paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:55

Ik ken dit probleem dus blijf eventjes volgen, mijn "sterrenkijker" schudt ook continu als hij dan eindelijk ontspant

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:01

Een paard loopt vaak met het hoofd in de lucht loopt om zo de rug weg weg te drukken om daarmee ongemak aan de rug te verzachten. Dat ze als ze begint te ontspannen gaat schudden met het hoofd is een extra teken dat je paard rugproblemen heeft. Het is een andere manier om te proberen iets te verzachten door te bewegen.

Een zadel goed checken is heel erg moeilijk en helaas!!! zijn er veel zadelmakers etc die niet goed genoeg zijn. Het zegt dus jammergenoeg erg weinig dat het zadel goed zou passen.
Ik raad je aan om te zoeken naar iemand die echt heel goed is in zadels passen en ook een goede opleiding tot zadelfitter heeft gevolgd. Verder zou ik de osteopaat nog een keer naar je paard laten kijken omdat ze vorige keer heel stijf was en er nu al weer een ruime maand verstreken is.
Is het een optie om een tijdje zonder zadel te rijden om te kijken of dat, in combinatie met osteopatie, tot verbetering leidt?
Als het echt niet aan haar rug ligt, dan zou ik nog een keer naar het gebit laten kijken. Je kan ook proberen hoe ze reageert als je, bijvoorbeeld aan een longeerlijn, op haar rijdt zonder het bit.

Veel succes! Laat je horen hoe het verder gaat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:01

Denk dat het spierpijn is , misschien wat meet gym oefeningen doen en zolang het paard zijn hoofd in de lucht gooit met draf niet draven , maar los het eerst eens op in stap.
Als jou instructrice jou niet kan helpen dan zou ik gelijk een ander zoeken, je neemt les om te leren en niet om te horen dat zij het ook niet weet.
Misschien zelf ook eens wat meer in de theorie duiken, een paard heeft ook spieren waar jij op zit, alleen het verkeerd zetten kan al heel pijnlijk en naar zijn voor het paard, probeer eens uit de rug van het paard te blijven zitten en ga eens wat gym oefeningen doen naast het paard.
Ga zelf leren , je paard heeft daar echt veel aan, want jij ben de gene die dit probleem erger kan maken of kan oplossen, het paard geeft alleen maar aan wat jij fout doet.
Je kan de site www.paardenbegrijpen.nl eens door kijken.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:05

@diergedrag: het rare vind ik dan dat ze het niet altijd doen. Dan is het na 5 minuten, dan na 1u en dan weer helemaal niet. Als het echt aan het zadel lag: zou ze het dan niet de hele tijd doen?

Als ze zo schud probeert ze meestal ook de teugels uit mijn handen te trekken. En met mijn instructrice erop doet ze het niet.

@Midgie: dit kunnen we zeker overwegen, maar ik weet echt wel dat een paard ook spieren heeft in zijn rug, waar ik dan op zit. Het komt over alsof ik echt dom ben. :)

Beauty_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:08

k gaat dit ook even volgen erg interresant

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:28

Laure schreef:
@diergedrag: het rare vind ik dan dat ze het niet altijd doen. Dan is het na 5 minuten, dan na 1u en dan weer helemaal niet. Als het echt aan het zadel lag: zou ze het dan niet de hele tijd doen?

Als ze zo schud probeert ze meestal ook de teugels uit mijn handen te trekken. En met mijn instructrice erop doet ze het niet.

@Midgie: dit kunnen we zeker overwegen, maar ik weet echt wel dat een paard ook spieren heeft in zijn rug, waar ik dan op zit. Het komt over alsof ik echt dom ben. :)

IK bedoel niet dat je dom bent , maar word je ook bewust hoe de spieren onder jou bewegen.