Zweep en teugels...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Zweep en teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 10:00

Ik rij nu weer sinds 3 weken, daarvoor 2 jaar niet, daarvoor 8 jaar heel veel, maar heb niet zoveel ervaring met een zweepje. Nu heeft de Fries die ik rij dit echt nodig, aangezien ze erg slecht aan het been is, maar mijn benen nog niet weer zo netjes liggen dat ik met sporen wil gaan rijden.

Ik heb die zweep dus nodig! Maar... mijn handen zijn zo rommelig als ik haar aan tik }:0

Voorbeeld. Ik rij op de volte, daar valt ze vaak naar binnen, dus stevig mijn binnenbeen en buitenteugel erbij. Ik rij een overgang van stap naar draf, ze reageert niet en ik tik haar bij. Op dat moment gaat mijn binnenhand naar binnen (om die zweep bij haar kont te krijgen) en valt ze enorm naar binnen...

Is dit een kwestie van oefenen met mijn benen en dan met sporen gaan rijden? Of is er een andere (dressuurmatig handige) manier om dit op te lossen?

midgie

Re: Zweep en teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:05

Duw je haar niet met je buitenzitbeen knobbel naar binnen op de volte, probeer eens uit de buiten kant te blijven en probeer eens het paard wijken voor druk te leren vanaf de grond, komt ze met de schouder of kont naar binnen?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:07

is je zweepje wel lang genoeg? je kunt haar ook op de schouder tikken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:35

Niet op de schouder tikken!
Tik is om je beenhulp te vergroten en moet dus ook bij je been gegeven worden.
Misschien een langer zweepje ja. En anders eventjes de teugels in een hand ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:27

RT-P ->> RUI

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:38

Inderdaad is een langere zweep misschien handig? En het is denk ik ook even een kwestie van wennen. Goed dat je hiervoor geen sporen gebruikt, die zijn nl ook niet bedoeld om je paard voorwaarts te houden, maar juist om kleinere hulpen te geven. Naar mijn mening heb je die voor B-L niveau nog niet nodig. :)
En voor het been maken, dat kun je doen door heel veel overgangen te rijden, bv stap-draf , door alleen een lichte hulp te geven, en als je paard niet reageert, meteen bij te tikken. En als hij wel snel reageert belonen, door dit heel vaak te doen (ligt eraan hoe snel je paard het oppikt), wordt hij uiteindelijk steeds sneller aan je been. Wel consequent zijn!

Oja en bij het naar binnen vallen op de volte, zorg dat je je binnenbeen lang houdt, dus niet gaan optrekken. En dat je je binnenzitbeenknobbel wat meer belast (dit betekent niet naar binnen gaan hangen, of scheef zitten :) )
Maar ik zou zeggen ga eerst maar eens flink aan die reactie op het been werken, dit is echt de belangrijke basis voor het rijden. (+ het is nogal vermoeiend om elke pas te moeten skuppen om m vooruit te houden :P )
Succes! :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 10:08

Bedankt meiden!! Ik ga weer flink aan de bak :) Idd, ik moet haar meer voor mijn been hebben voordat ik bezig ga. Ik merk dat ik daar zelf bij het rijden consequenter mee bezig ben dan in de les. Dan zijn we al snel weer met ontspanning bezig, terwijl ze dan nog niet actief genoeg is.

Langer zweepje, tsja, dan wordt het wel overdreven. Het is gewoon een lange dressuurzweep...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:17

ik denk dat je hierbij de hand waarbij je de zweep vast hebt los moet laten.
of als je dit eng vind of lastig vind, ik weet dat ik er ook problemen mee heb gehad,
kun je ook een hele lange dressuur zweep kopen.
probeer in ieder geval bij het na binnen vallen achter je laars aan te tikken.
dat geeft het meeste resultaat en dan heb je de meeste kans op een goede reactie van je paard.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:44

Jethafa schreef:
Langer zweepje, tsja, dan wordt het wel overdreven. Het is gewoon een lange dressuurzweep...

Is helemaal niet overdreven als het de oplossing is om je paard niet meer in zijn/haar mond te trekken! ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 06:54

Ja maar ook met een hele lange zweep moet je je hand toch naar buiten brengen om haar aan te tikken?? Ik zou niet weten hoe je dat anders voor elkaar krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:02

En met een kleine zweep rijden?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:05

Het moet echt vanuit je pols komen. Maar dat zal met de tijd wel komen ;) Is een handigheidje dat je moet leren!

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:33

met een langer zweepje kan je wel makkelijker bij tikken en hoef je, je hand niet heel veel naar binnen te brengen! misschien is het handig (weet niet hoeveel het kost bij jou) om een les te nemen zodat je het weer een beetje kan leren! en oefening baart kunst ;)

annoniemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:32

Kan je niet je teugels snel in 1 hand pakken, tikken en weer terug ?
Zo doe ik het altijd, heb het zelfs zo als beginner geleerd, in het begin lastig maar later kwestie van seconde werk.

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:20

als je even bij wil tikken terwijl je bezig bent dan is het niet handig om je teugels los te laten maar je moet er ook voor zorgen dat je het paard niet in zijn mond zit dit is dus een kwestie van blijven oefenen!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:22

Been goed naar achter leggen, en achter de kuit bijtikken! dus niet op de kont. Nergens voor nodig. Je geeft toch ook geen been op de kont?

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:25

waarom moet je, je been goed naar achter leggen?? je kan hem beter op de plaats houden en evt iets naar achter leggen en dan bij tikken dan goed naar achter leggen dat is ook weer beetje overdreven! of bedoelde je dat niet??

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:34

Jaja..dat bedoel ik.. hahaha

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:41

ik dacht al :P!

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:28

je zou een lang zweepje kunnen gebruiken.
ik heb dit sinds kort ook bij mijn pony en aangezien die echt om de 2 minuten aangetikt moet worden scheelt dit enorm. anders moet je goed oefenen met harder aandrukken en je benen goedhouden en dan misschien weer met sporen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:50

Terug van RUI-->RT-P

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:49

is je zweepje niet te kort?
Je kan ook een tikje op de schouder geven als je zweepje te kort is :)

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:41

Asmara schreef:
is je zweepje niet te kort?
Je kan ook een tikje op de schouder geven als je zweepje te kort is :)

Nooit tikken op de schouder om je paard voorwaarts te krijgen. Door op de schouder te tikken kan je je paard zelfs afremmen. Dan ben je nog verder van huis.