Ik rijd sinds enkele weken een fjord (geen type tanker, meer rijpaard vrij slank, toch goed bespierd en 1.53 groot), deze is 13 jaar oud en heeft de afgelopen 7 jaar niet veel gedaan op af en toe een rondje met een 2 span na.
Ik ben rustig bezig hem los te werken, dit doe ik door veel te stappen en veel kleine voltes en 8-jes te rijden. Hij lijkt moeite te hebben met het bit (een enkel gebroken trens), als hij dat in heeft gaat hij heel langzaam lopen vooral in draf, hij krult zicht helemaal op, zijn rug gaat bol, zijn kont gaat eronder en zijn hoofd gaat achter het bit. En als ik hem dan voorwaarts probeer te krijgen dan geeft hij een bokje. We hebben hem een paar keer zonder bit proberen te rijden, dit ging opzich prima, het 'verzet' was weg en hij liep lekker door, maar ik kon hem in draf niet normaal op de volte krijgen. Hij valt dan zowat om als hij door de bocht gaat (net zo'n motor die plat door de bocht gaat). Stelling en wat buiging in zijn lijf kon ik er niet in krijgen. Nu heb ik het bit weer terug in gedaan, maar krijg meteen weer de bokjes. Wat zou het zijn? is zijn lijf zo stijf dat hij het gewoon te moeilijk vind, of is hij gewoon dwars ? Dat laatste geloof ik zelf niet echt, ik heb zelf het idee dat rechtop in draf met wat stelling, buiging (in zijn lijf) en voorwaards op de volte te moeilijk voor hem is.
Volgende week krijg ik een dubbel gebroken trensje, ik hoop dat hij hier minder fel op reageerd. Wat kan ik nog meer doen het voor hem makkelijker te maken zijn lijf te buigen? Zou het verzet komen door het bit, of door dat ik dan 'te veel' van hem vraag?
Laatst bijgewerkt door OldSkipper op 11-06-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt