problemen met manegepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marinthee

problemen met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:31

hee ik rijd op een manege
altijd op een schimmel genaamd silver
maar als ik met silver rijd is hij na de galop super wild en wilt ze er weer vandoor
hoe kan ik het beste zorgen dat silver gelijk mooi in een arbeids drafje loopt ?

en nog een probleem ze snokt heel veel met haar hoofd als ik een tikje geef met mijn zweep of been geef
en daarna krijg ik haar ook niet meer aan de teugel wie heeft er een oplossing waardoor ik haar toch mooi aan de teugel blijf houden ?

xxxjes

oja
en ik ben vergeten wat van achter naar voor rijden betekent kan iemand dat ook uitleggen <3
Laatst bijgewerkt door Marinthee op 11-06-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: problemen met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:34

na de galop niet in een middendraf willen hebben, maar in een arbeidsdraf. Dus echt terug nemen naar een rustige en controleerbare draf.

Aan de teugel lopen is geen doel, als je paard goed loopt en jij rijd hem netjes van achter naar voor. Gaat hij vanzelf nageven. :)

xDarkness

Re: problemen met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:40

Een paard van achter naar voren rijden betekent dus dat je eerst de achterhand er goed onder krijgt, dat doe je door onder andere veel overgangen te rijden. Als je je paard terug neemt van de galop, meteen diep zitten en extra ophoudingen, zodat ze meteen netjes terugkomt in een arbeidsdraf, en niet nog een halve rond of langer in een harde draf doorsjeest. Dan heeft zij veel meer de kans om er vandoor te gaan, en dat moet jij juist voorkomen. Ook als ze er vandoor schiet, zet haar op de volte en neem haar terug. Rijd slangevoltes en voltes om haar spieren goed los te maken en geef spelenderwijs ophoudingen en been. Let wel goed op dat ze het bit niet vasthoud, geef dan twee korte ophoudingen aan de kant die ze vasthoud. [Het zogenaamde tik tik, zoals wij het noemen.]

Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:47

Wat grappig, jij hebt bijna dezelfde naam als mijn dochtertje, die heet Marinde.

Nog een tip om je paard/pony langzamer te laten draven is om langzamer te gaan lichtrijden dan je paard draaft.

En verder is de beste tip om, als je het even niet weet gelijk je instructrice om hulp te vragen, zij kan je het beste helpen als je in de les rijdt.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:15

probeer hem in de galop mooi bij te houden en je galop eerst goed te verzamelen en te verkorten en te vertragen en dan pas als je die drie voor elkaar hebt een overgang maken naar de draf.

je moet eigenlijk in galop een rustig draftempo kunnen bekomen. en dan niet door te trekken maar met je zit naar de draf toe rijden. dit wil dus zeggen, op beide zitbeenknobbels gaan zitten en je beide benen terug aan de singel leggen, ook je schouders en gewicht ietsje achteruit brengen en dan gaan ze vanzelf in draf. als hij dan nog te vlug gaat heb je nog je teugels over als laatste oplossing (gewoon om de draf te vertragen, dit zal beter werken omdat je deze neit gebruikt om in draf te komen, maar enkel om te vertragen)

je moet het eens uitproberen, normaal zal dit zeker helpen