Filmpjes les Wavy niveau m1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Filmpjes les Wavy niveau m1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:25

Een filmpje van de les.
Aangezien in het vorige topic er behoorlijk wat opmerkingen waren ivm de ontpannenheid e.d.
Wil ik deze wel plaatsen. Het is nog niet zoals het moet, maar er is naar mijn idee een duidelijke verbetering na de behandeling van de os. Hij moet wat losser in het achterbeen worden, alleen geen idee hoe ik dit voor elkaar krijg...
En daarbij blijven mijn handen een echt aandachtspunt behouden..

En een paar foto's

Afbeelding
Los rijden

Afbeelding
Losrijden, beetje uitelkaar..

Afbeelding
Halt.. Losrijden

Afbeelding
Iets meer oppakken

Benieuwd of jullie verschil zien vergeleken met dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1301202

Groetjes

Feria

Re: Filmpjes les Wavy niveau m1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:33

leuk paardje. Naar mijn gevoel draag je hem iets te veel met je handen en mag ie wat losser achter de kaken zodat ie ook meer je hand volgt. Dan kan je hem proberen wat ronder in te stellen. Verder een erg leuke combi jullie 2

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:54

je moet er op letten dat je niet doorzakt in het doorzitten
dus wat ik bij jou zie is dat als je doorzit te veel beweegt met je rug bol naar achter probeer daar op te letten :)
oja en je schouders + armen mogen iets verder naar achter
voor de rest netjes :D

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:00

Je bent al aardig verbeterd met je handen, je bent lang zo strak en streng niet meer.
Vind het paard niet fijn nageeflijk, hij houd enorm vast in de kaak.
Misschien is het een idee om even een keer goed met de basis bezig te gaan, lager en ronder in te stellen en hem met meer tempo over de rug laten lopen.
Vind hem in de galop ook veel te weinig dragen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:15

Ziet er niet verkeerd uit!

Ik zou haar alleen liever nog iets meer zien zakken in de hals. Ze loopt nu in een houding waar ze het zelf prettig vindt heb ik het idee. Ze komt er net niet lekker doorheen, waardoor ze haar rug niet optimaal gebruikt. Hoewel ze haar achterbeen in de schouderbinnenwaarts wel redelijk goed onderbrengt, kan het allemaal nog net iets losser en soepeler. De foto onder het filmpje geeft mij wel een lekker beeld, daar zie ik een lekker ondertredend achterbeen en een fijne houding. Ik heb het idee dat wanneer je hem/haar iets lager insteld dat het een fijner beeld gaat geven.

Die van mij had ook een hele eigen houding, daar liep ze prima, het zag er voor het plaatje leuk uit, maar werken deed ze eigenlijk niet.. Dit was voor mij in het begin erg moeilijk te voelen, maar wanneer je het verschil gaat voelen merk je dat er werk aan de winkel is. Hier is echter wel goede begeleiding bij nodig, die je er continu op wijst dat ze weer dieper moet worden ingesteld waardoor ze zich los gaat laten.

Ik longeer haar nu regelmatig met wat balkjes in de bak, zo moet ze blijven opletten, én haar achterbenen een keer écht optillen. Onder het rijden zorg ik dat ik haar goed laag en rond rijd, en daar heel veel overgangen en schijnovergangen in rijd. Ook buig ik veel links en rechts, ik merk het verschil. Ik film regelmatig een stukje training en/of proeven, waardoor je heel goed het verschil van het achterbeen kan zien. Die is ernorm vooruit gegaan.
Zorg wel bij de overgangen dat ze goed beneden er doorheen blijft, veel paarden proberen (vooral in je tempowisseling) zich eruit te drukken. Wanneer je veel van deze overgangen gaat maken en consequent bent met dat die zich loslaat, merk je dat ze het elke keer weer makkelijker gaat doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 21:26

Ben het helemaal met jullie eens, dat zijn ook onze aandachtspunten.
Het laag en rond rijden is totaal geen probleem, dan is hij heerlijk los en schuimt hij ook voldoende.
Zodra ik hem wat hoger in ga stellen zet hij zich o.a vast in de kaak...
Zie hem zelf liever ook ronder, maar van mijn instructrische moet ik steeds die neus eruit rijden, waardoor hij naar mijn mening, zich te lang maakt in de hals en de kaak er dan helemaal gaat uitduwen..
Het is en blijft lastig, thanx voor de tips.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:07

Waventy schreef:
Zie hem zelf liever ook ronder, maar van mijn instructrische moet ik steeds die neus eruit rijden, waardoor hij naar mijn mening, zich te lang maakt in de hals en de kaak er dan helemaal gaat uitduwen..
Het is en blijft lastig, thanx voor de tips.

heeft ze er zelf wel eens opgezeten als hij zo vasthoud in de kaak?
ik denk dat ze dan wel terugkomt van het feit dat ze het neusje eruit wil hebbe,zolang hij niet loslaat achter de kaak is het eruit rijden van de neus helemaal niet aan de orde.hij moet eerst er goed doorheen en zul je naar mijn idee moeten afwisselen met oprichten en laag en rond rijden.mijn instructrice zegt dat ik mijn paard moet rijden met als druk een flesje water van een halve liter op beide teugels,zolang dat niet lukt in de oprichting moet ik meer doorborduren op het laag en rond en steeds iets hoger en weer terug zodra ik teveel druk ga krijgen..

het zijwaarts,schoudervoor etc zijn oefeningen die hij wel kan,nu eerst naar de ontspanning als hij opgericht is.zo hoef je geen wedstrijd te rijden want dan kom je met niks terug.op het protocol zal ongetwijfeld staan dat het paard de rug wegdrukt en niet ontspannen is etc.

verder vind ik het een mooi rank paard.jullie passen goed bij elkaar.
succes met hem.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:37

Calvin, eigenlijk gaat het op wedstrijden heel erg goed..
Altijd dik muv enkele wedstrijden in de winstpunten en of prijs.
Ze heeft er zelf wel eens opgezeten, maar het is en blijft een lastig paard om te rijden.

Enige dat ik zo nu en dan op het protocol tegen kom is dat hij meer nagefelijker mag...

Het is gewoon heel dubbel, want sterk in de hand is hij dus niet.
Vandaag veel balken gedraafd, vindt ie moeilijk wilt ie gaan rennen, dus weer terug naar de stap en ontspanning en dan weer opnieuw.
Later gewoon zonder balken gereden en iedere keer wanneer hij sterk wordt weer terug naar beneden. Komt later dan ook vanzelf in de aanleuning bovenin, maar blijft stug in zijn kaak.

Dus volgende week even de tandarts laten kijken, hoewel ik van mening ben dat dit al een probleem is sinds we in de B zijn gestart.

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:54

Waventy schreef:
Calvin, eigenlijk gaat het op wedstrijden heel erg goed..
Altijd dik muv enkele wedstrijden in de winstpunten en of prijs.
Ze heeft er zelf wel eens opgezeten, maar het is en blijft een lastig paard om te rijden.

Enige dat ik zo nu en dan op het protocol tegen kom is dat hij meer nagefelijker mag...

Het is gewoon heel dubbel, want sterk in de hand is hij dus niet.
Vandaag veel balken gedraafd, vindt ie moeilijk wilt ie gaan rennen, dus weer terug naar de stap en ontspanning en dan weer opnieuw.
Later gewoon zonder balken gereden en iedere keer wanneer hij sterk wordt weer terug naar beneden. Komt later dan ook vanzelf in de aanleuning bovenin, maar blijft stug in zijn kaak.

Dus volgende week even de tandarts laten kijken, hoewel ik van mening ben dat dit al een probleem is sinds we in de B zijn gestart.

dit verhaal herken ik van mijn vorige paard.die was ook moeilijk ontspannen te krijgen maar was niet sterk in de hand.dat is inderdaad lastig om te rijden en dus ook lastig om adviezen te krijgen omdat je zowat alles al geprobeerd hebt.ik wens jeheel veel succes met je mannetje.ik hoop dat je hem in de loop van de tijd wat meer naar de ontspanning kan gaan rijden.zal altijd een lastig iets blijven maar het komt vast wel goed.blijven trainen.

wat ik ook wel deed met die van mij was veel stelling vragen tot hij losliet en dan weer langzaam rechtrichten,zodra hij weer beetpakte weer instellen en dan ook vrij laag hoor.zeker niet in de oprichting want dan houd hij hem toch vast.en als datlukte uiteindelijk dan boog ik hem contra in,ik red ook veel kleinere voltes om hem goed te gymnastiseren.hielp bij hem heel goed.zodra hij pakte,meteen een kleine volte op en hem buigen.later kon ik hem daardoor wel redelijk in de oprichting rijden.maar dan moest ik zeker zijn dat hij in de lage lijn geheel op 2 teugels was en ontspannen over de rug was.als dit maar een fractie verkeerd was hoefde ik hem echt niet in de oprichting te rijden want dan zette hij zich vast in de kaak.dat is op een wedstrijd heel naar en omdat ik dat altijd tegenkwam ben ik gestopt met hem te rijden in de sport.hewt gaf teveel spanningen erbij .dus alles werd steeds heftiger.ik kon hem op de wedstrijden gewoon niet los genoeg krijgen omdat de losrijtijden niet zo heel erg lang zijn.tenminste.............als je beperkt bent op een lokatie met alleen een berijdbare wedstrijdbaan waar je dan een half uurtje in mag rijden voor dat de wedstrijd begint....

haken kan ook heel goed de oorzaak zijn van het vasthouden in de kaak.ik laat meestal 1x per jaar de tandarts komen gewoon voor controle.haken zijn erg pijnlijk.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:50

Die van mij heeft ook een tijd gehad dat hij vast bleef houden in de kaak, maar het was zeker geen oplossing om hem dan toch bovenin te rijden.

Ik zou met dit paard toch weer onderin beginnen en dat heel langzaam gaan uitbouwen. Ik ben het overigens niet met je instructrice eens om dit paard met zijn neus er uit te rijden. Laat hem eerst maar eens ontspannen in die kaak, en als dat inderdaad lukt, dan pas er uit rijden. Want het ziet er uit alsof je er tegen aan blijft hikken en dat is echt heel zonde.

Een oplossing die bij mijn havel super werkte met ontspannenheid in de kaak: Draven, en dan in elke bocht die je rijdt, hem terugzetten in tempo (en dan ook echt zodanig dat je weer bijna in stap zit) door een korte volle ophouding te maken met je handen, dan gelijk je handen weer los ( zodat je niks in je handen hebt) en hem tegelijkertijd naar buiten laten scharen. Zo moet hij dat binnenachterbeen er onder zetten en daardoor werd hij echt heel los in de kaak.

Ik vind jullie als combinatie erg leuk, en het ziet er voor de rest ook heel fijn uit.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:40

Thnx tulandro, dit ga ik zeker proberen!