Voeten verkeerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

Voeten verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:28

Ik rij vaak met mijn tenen te ver naar buiten,
omdat ik last krijg van mijn voeten als ik dit anders doe,
dat rijdt gewoon niet lekker, zelf merk ik het trouwens al
niet eens meer. Weet iemand hoe ik dit aan kan passen?

sharintje1

Re: Voeten verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:57

Oefenen, oefenen, oefenen.....
Een speciaal tructje ken ik niet...

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:07

Haha ja ik let er al erg op, dankje

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:10

De stand van jouw voeten op het paard wordt bepaald door de bewegelijkheid van jouw enkels en heupen. Niet iedereen kan op een paard zijn voeten recht naar voren draaien. Als je daarbij pijnklachten krijgt, moet je dit ook vooral niet proberen. Het zorgt dan alleen maar voor overbelasting van de gewrichten.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:39

Ben het helemaal met Hobby eens. Bij sommige mensen kan het gewoon niet (bij mij is het ook niet optimaal, maar niks aan te doen)

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:13

Inderdaad, bij sommige mensen kan het niet, als het pijn doet vooral ook niet gaan forceren.
Oefen het, beetje bij beetje.
Ga bij je zelf na, steun je teveel in de beugels? want in principe kom je uit het zadel door je knieën eraan te houden.
Dus je knieën in het zadel drukken, dit zal wel spierpijn veroorzaken in je benen haha, dat merk ik zelf nu ook.

Succes! en als het niet lukt, jammer dan, het moet ook leuk blijven!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:21

Ik had hier ook last van, en tijdens mijn manegelessen heeft mijn instructrice hier steeds veel aandacht aan besteedt. Ik lette er heel goed op maar inderdaad het deed écht pijn! Omdat mijn voeten die stand niet gewend waren. Maar zoals sharintje1 al zegt; oefenen, oefenen, oefenen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:33

Wellicht komt die stand niet uit je tenen/enkels, maar uit je knieën of heupen. Hoe gaat het daarmee?

Inderdaad vooral niet geforceerd gaan draaien, dan roept alleen maar spanning op.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:33

Het zou inderdaad vanuit je heupen kunnen komen. In dat geval zou je onderstaande eens kunnen proberen, een tip die ik in een ander topic gaf, maar misschien ook wel voor dit probleem kan werken omdat het je bovenbeen iets verder naar binnen laat draaien.

Wat ook wil helpen is om na het opstappen eerst goed te gaan zitten.
Beugels uit, even met je kont het diepste punt van het zadel opzoeken. Heb je die gevonden, dan doe je je voet naar achteren omhoog en pak je die vast. Je trekt je voet verder omhoog (dus je voet bijna tegen je kont, zoals je ook doet als je gaat rekken en strekken bij bijvoorbeeld hardlopen) en laat daarna rustig je onderbeen weer zakken. Dit doe je vervolgens ook met je andere been. Je merkt dan dat je bovenbenen op een andere manier op je zadel rusten (iets verder naar binnen gedraaid) waardoor je onderbenen ook verder naar achteren komen te liggen. Vervolgens laat je iemand helpen om de beugels op de juiste maat te laten doen (Het kan goed zijn dat ze nu een gaatje of wat langer moeten) en vervolgens doet je je voeten in de beugels.
Herhaal dit eventueel een paar keer tijdens het rijden door even stil te gaan staan en weer je voeten op te pakken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Succes!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:41

Ik ben van mening dat als je de heupen naar binnen gaat draaien of met de knieën gaat klemmen het bekken geblokkeerd wordt en geen bewegingen meer kan opvangen van het paard. Hierdoor krijg je problemen met het volgen van de paardenbeweging in alle gangen, terwijl een naar buiten gedraaide voet geen enkel probleem hoeft te vormen, behalve dat het er misschien 'minder mooi' uitziet. Ik vind een gezond mensenlijf belangrijker dan een mooier plaatje.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:54

Ik had dit altijd met mijn rechtervoet. Vier weken geleden moest ik bij de ostheopaat zijn en toen heb ik het gewoon nagevraagd. Mijn rechtervoet en linkerarm konden niet verder draaien door mijn navelpiercing!!!
Hij heeft het mij laten zien en sindsdien piercing uit en nu kan ik het wel.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:57

je hebt ook van die speciale beugelrubbers, die zijn niet gewoon reht maar aan de buitenkant hoger zodat je voet een beetje naar binnen komt te staan.. misschien een idee?

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:59

Ik heb ook zo'n zelfde probleem alleen dan dat mijn benen te veel bewegen alleen het rare is dat ik er op het ene paard meer last van heb dan op het andere paard..

Soms denk ik dan ligt het echt aan mij of heeft het er ook mee te maken dat mijn paard te veel spanning heeft en mij dus niet goed genoeg laat zitten?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:05

Als je benen te veel bewegen, vang je de beweging van je paard niet voldoende met het bekken op. Vaak zie ik dat mensen dan teveel achter op hun billen gaan zitten, waardoor het bekken blokkeert en de benen te ver naar voren worden geplaatst. Vanuit deze houding heb je minder balans en krijg je vaak bijwegingen, danwel in de benen, danwel in het bovenlijf.
Per paard kan dit verschillen, omdat het ene paard meer beweging meegeeft dan het andere. Ik geloof niet dat een paard teveel spanning opbouwt en daardoor een ruiter niet laat zitten. Ik geloof dat een ruiter niet kan zitten, waardoor het paard spanning op gaat bouwen...

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:34

Met het eerste ben ik helemaal mee eens en dat ga ik ook zeker proberen. Met het laatste ben ik het absoluut niet eens anders zou ik het op alle paarden wel hebben.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:38

heb ik ook, als ik even mijn tenen naar binnen draai krijg ik ongelooflijke spier krampen. Blijven proberen doe ik :D

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:44

hahahha ja precies de aanhouder wint :P

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 15:47

Bedankt voor alle reacties,
het doet niet echt pijn hoor, alleen ik voel het wel,
ik denk eigenlijk dat het probleem in mijn onderbenen/voeten
ligt. Voeten zoals ik ze nu heb zit gewoon veel fijner, alleen
mijn instructrice wijst me er vaak op dat ik mijn voeten te ver
naar buiten gedraaid heb. Ik zal een aantal van jullie tips zeker uitproberen!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:49

volgens mij is er niet echt een trucje voor om dit af te leren.
het is ook neit echt heel erg als je dit doet.
je kunt beter je voeten naar buiten draaien dan dat je niet recht zit ofzo.
het is kwestie van oefenen en dat doet even pijn.
zorg eerst dat de rest van je houding goed is dan komt dit vanzelf wel.

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:53

Veel oefenen dat hoor ik ook wel eens van mijn rijinstructrice 'Doe je voeten naar binnen inge' en dat deed bij mij ook aan het begin pijn er is niet echt een trucje voor gewoon goed oefenen.

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:48

Ik heb hetzelfde probleem, ik rij ook met mijn tenen naar buiten. Als ik ze naar binnen draai, wat bijna niet lukt, want ik zit al met mijn knieën aan het zadel, doet het geen pijn maar het voelt gewoon raar. Maar op die manier rijden lukt me gewoon niet, want dan is het net alsof ik alleen op mijn kleine teen steun. Kan dit komen omdat ik x-benen heb en zoiezo al met mijn voeten/tenen naar buiten loop?
Weet iemand hoe ik dit dan kan verbeteren?