Stelling jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_Juul

Stelling jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:02

Hallo allemaal,
Ik rijd sinds een halfjaartje een jong paard naast mijn vaste verzorgpaard. Het is een ontzettend leuk beest en het gaat nu ook redelijk goed. Op het begin ging het nog wat onstuimig, koppie vaak de lucht in wanneer er wat druk werd gezet etc. Alleen nu is me dus iets opgevallen. Het paard neemt telkens overdreven stelling naar binnen. Ik weet echt niet hoe het komt want ik ben nu vooral bezig met rechtrichten en lekker lang en laag rijden, niet echt met de stelling. Ook is het zo dat hij telkens alleen maar op de volte wil, hij probeert bij iedere zijde een volte te maken. De stelling is ook niet makkelijk te verhelpen want hij zet er ook druk op en ik wil er geen "trekgevecht" van maken.
Iemand tips of oplossingen?? Zou er erg blij mee zijn.
(ohja, en reacties van: je moet gewoon geen jong paard gaan rijden etc, daar zit ik niet op te wachten ;))

tjady

Re: Stelling jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:04

Heel veel rechte lijnen rijden en je paard ondersteunen met je buitenbeen en buitenteugel. Eventueel je paard wat in contrastelling rijden om hem rechter te maken.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:06

Dankjewel voor je reactie!
Contrastelling heb ik ook geprobeert, dit pakt hij opzich goed op maar na een halve zijde is dan het probleem dat hij toch weer terug begint te trekken zeg maar. Alsof hij heeel veel druk op die ene kant van het bit zet.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:39

rechtrichten is de basis van paardrijden. Dus ook bij een jong paard is het belangrijk om veel rechte lijnen te rijden. Veel overgangen en lekker los in de hand.
Als ze contra stelling aan neemt, probeer dan eens de schouder naar binnen te drukken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:49

tjaaaa zoals je nu bezig bent ben je dus net je paard aan het leren hoe het niet moet.
Ik las in je openingstekst staan dat je niet graag kritiek wou horen maar helaas hoe goed het ook allemaal bedoelt is, daar ben je nu dus mee bezig.
Een jong paard kan je al van bij het begin nageeflijkheid aanleren, en dit geldt zowel op het bit alsook op de hulpen, en pas als dat werkt mag en kan je pas verder gaan met het opleren, als je toch al verderdoet voor dat eerste klaar is dan krijg je dus altijd verzet, en dit uit zich dus nu heel duidelijk op het tegentrekken en het willen afdraaien en .........
Dus enige goede tip is, neem een goede instructeur/trainer die ook deze materie ook goed kent.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:17

Heb je er wel eens aan gedacht om een dierenarts naar dat paard te laten kijken? Het kan zijn dat hij misschien last van zijn tanden heeft en dat dus de kiezen aan een kant in zijn wang prikken en hij daarom graag dat wil ontvluchten en dus een voorkeur heeft om steed een bepaalde kant op te lopen. Wat ik wel vind is dat je echt goed moet kunnen rijden om een jong paard op te leiden want veel mensen doen daar te luchtig over en denken dat het niet zo moeilijk is maar het is zo belangrijk dat vooral een jong paard het gelijk goed leert omdat dat wat je ze dan leert een basis is voor de rest van hun leven. Zie het als een heel mooi huis maar als de fundering niet goed is dan kan het huis nog zo mooi zijn op een dag gaat het toch scheuren en mankementen vertonen en na een tijd stort je huis dan in. Dan vraag je je af hoe dat toch kon omdat het zo'n mooi huis was maar dat komt omdat de fundering al slecht was.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 11:20

Bedankt voor de reacties,
ik ben ook al een hele tijd aan het zoeken naar een betaalbare instructeur, maar omdat ik ook al 1x per week privéles heb en dit allemaal zelf moet financiëren kan ik het gewoon niet betalen om nóg een les te nemen. Het gaat trouwens al stukken beter, eigenaar is zeer tevreden en het is inderdaad zo dat hij een beetje last had van z'n hengstentanden, maar weet niet of dit het probleem is.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:38

nou het kan meerdere redenen hebben dat jou paard dit doet:
- je paard kan last hebben van zijn rug. het is algemeen bekend dat paarden met rugpijn hun rug wegdrukken en meer stelling gaan innemen. zo kunnen ze meer op hun schouders, achterhand en benen dragen en dan ontlasten ze de rug.
- je paard kan in een vervelende fase zitten. met name jonge paarden hebben last van vervelendheid, ze mogen graag hun grenzen opzoeken en vechten kan een vorm hiervan zijn.
- het kan een afwijking in het rijden zijn. je paard kan zich prettiger voelen op de volte omdat het een soort van kleine ruimte is. sommige paarden doen dit graag zelf of het is ze zo aangeleerd.

verder zou ik ook niet weten wat de oorzaak kan zijn. hij doet het op beide handen neem ik aan?

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:01

Probleem opgelost.
Hier mag een slotje op.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 02:58

Dan ben ik benieuwd hoe het opgelost is.
Wat is er in die 5 dagen veranderd? Heb je de oorzaak van het probleem gevonden, of loopt hij braaf nu rechtuit?

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:18

Het probleem was dat zijn weidemaatje verplaatst was naar de wei aan de overkant, de kant waar hij naar toe boog met z'n hoofd. Aan deze oorzaak had ik eigenlijk niet gedacht maar dit blijkt één van de problemen te zijn want toen we z'n weidemaatje op de oude plek terug zetten was de stelling weg.
Ook ben ik erachter gekomen dat ik het verkeerd heb opgelost. Mbv van een volwassene met ervaring (eenmalig) ben ik erachter gekomen dat ik helemaal verkeerd les heb gehad op de manege waar ik voor mijn verzorgpaarden reed. Daar heb ik geleerd vooral veel druk op je handen te zetten en dan als het ware in de krul te trekken. Nu weet ik dat dit gewoon slecht is, hier ben ik trouwens zélf achtergekomen want toen ik gewoon ontspannen met mijn benen ging rijden, ipv met mijn handen was de stelling helemaal weg.
Wel bedankt voor reacties allemaal, het gaat nu super :).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:38

Marieke_Juul schreef:
Ik ben even niet meer op bokt geweest, kom ik opnieuw kijken in dit topic staat er dit...
Ben er toch wel even van geschrokken datik te horen krijg dat ik niet waar ik mee bezig ben. Ben al 8 jaar lang een manegeruiter en kreeg deze geweldige kans om een 4-jarige door te rijden. Ik nam hem aan. Ik wist dat er dit soort dingen konden gebeuren maar ik ging gewoon de uitdaging aan. Ik snap best dat je commentaar hebt dat ik een 4-jarige doorrijd. Maar een boktvriendinvan me (happy22) is ook rond dezelfde tijd begonnen met het doorrijden van een jong paard en had ook wat problemen. Maar zover ik weet loopt haar vzpony nu redelijk goed en is er niks meer van de eerdere problemen te merken. Dus ilona_outlaw, weer een bewijs dat het zeker wel goed kan gaan.
En wat betreft al jouw opmerkingen: ene oor in, andere oor uit.

Helemaal mee eens! Ik ben na 6 jaar manegeruiter te zijn geweest ook begonnen met mijn eigen pony: inrijden en dan nu dus doorrijden. Problemen kom je altijd tegen, en ze zijn er om van te leren! Nie iedereen vindt het nodig dat professionele ruiters hun paard doorrijden, er zijn genoeg mensen die gewoon een jonge ruiter vragen. Komt heus ook wel goed, al duurt het misschien wat langer. De profi's zijn ook allemaal ooit begonnen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:41

En niet alle prof's zijn goed in doorrijden, die kunnen net zo goed een paard om zeep helpen...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:43

Ts, luister niet naar wat ilona zegt, je had een probleem met je paard en je hebt het opgelost, niets verkeerd dus. En daarbij weinig ervaring kun je compenseren met heel veel geduld :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:44

Precies!

TS, vraag even een slotje aan voor dit topic, hoef jij (en wij ook) niet meer te mens-erger-je-nieten!

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:45

Ik ga direct een slotje aanvragen!
Bedankt voor alle hulp :).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:57

Moderatoropmerking:
Wat ontzettend jammer dat een normale vraag van iemand moet ontaarden in 3 pagina's gehak en gezaag op de TS en op elkaar. Ik ben begonnen met het één en ander te verwijderen, maar bijna het hele topic kan weg. Érg jammer dat het zo om zeep moet worden geholpen.....

Het probleem van TS is inmiddels opgelost en om te voorkomen dat hier nog meer met modder gegooid wordt, doe ik dit topic nu op slot.