Mijn paard is in december stil komen te staan nadat er een ontstoken hoefgewricht is gevonden. In maart ben ik weer langzaam begonnen met op bouwen, op advies van de dierenarts eerst 2 weken stappen kwartier per dag onder het zadel en na 2 weken 3 kwartier stappen en draven dit 6 weken lang uitvoeren en daarna weer overgaan op het normale ritme.
Toen ik het paard weer zo ver klaar had dat ik weer naar les kon gaan, heeft ze in het land een ander paard aangevallen ( stonden wel apart maar ze is over het draad heen gesprongen) en een trap gehad, waardoor ze ene wond op haar rechter voor been ( knie) had.
Nu is de wond dicht maar hoe kun je het beste weer beginnen met trainen? Ze loopt al wel weer een paar weken in de wei. Zelf dacht ik om te beginnen met longeren aangezien ik zelf geblesseerd ben ( ribben gekneust) en haar dan langzaam verder uit te bouwen. Dus nu eerst lekker los longeren, zonder bijzetten.
Hebben jullie zoiets meegemaakt en kunnen jullie mij vertellen hoe jullie er mee om zijn gegaan?
mijn verzorgpony is door een hindernis gesprongen en heeft dus ook een wond op zijn voorbeen daar zijn ze mee begonnen op advies van de DA alleen over verharde wegen stappen zonder iemand erop na een paar weken er op en 5 minutjes stappen over het harde en zo verder het is nu anderhalf jaar later en hij mag net in de bak een beetje stappen en draven
vosje2010
Geplaatst: 10-06-10 21:45
Na langdurige blessure is het heel goed om te beginnen met wandelen - aan de hand en later onder het zadel - op de harde weg. Zoveel mogelijk rechtuit. Dan steeds even draven, liefst ook rechtuit en zo conditie opbouwen. Kan best lang duren.
Ga eerst weer met haar wandelen en bouw dit binnen een week uit. Longeren kan inderdaad prima, mits je nie te lang longeert, zonder toeters en bellen en de ondergrond niet te zwaar is, dan heb je het hoefgewricht ook zo weer overbelast. Bouw het longeren ook uit totdat ze weer een beetje conditie heeft [ en haar overtollige energie kwijt is] en ga er zelf pas opzitten als je beter bent.
Zoals gezegt, veel rechtuit. Veel overgangen maken. En omdat je zelf nu geblesseerd, is wandelen ook een goede optie. Licht longeerwerk en niet te lang kan ook. Let er dan wel op dat je goed afwisselt van de linker- en rechterhand. Succes!
flooooo
Geplaatst: 11-06-10 18:55
dat is echt wel heel erg balen. ik denk dat je het langzaamaan moet oppakken. je moet ook de wond goed in de gaten houden en kijken of deze niet weer open gaat. als dit niet het geval is kun je verder met je training. je moet eerst weer beginnen met stappen denk ik en net als de andere keer weer rustig aan beginnen met draven en dan galop. en haar dan tussendoor ook langzamerhand weer oppakken met de oefeningen en de training. en dan maar hopen dat ze niet weer wat krijgt.
Op zich is een vleeswond niet zo heel ernstig. Je moet er zeker van zijn dat de wond echt goed genezen is en deze niet weer open kan gaan door het werken. Vooral als deze in een buigend gedeelte zit is het oppassen. Maar zodra je jezelf er van overtuigd hebt dat dat allemaal in orde is kun je al gauw weer het normale werk oppakken. Uiteraard weet jij zelf het beste hoe je paard er conditioneel voor staa en moet je het dus rustig aan weer opbouwen naar een nivo zoals jij dat graag wilt. Ook is het belangrijk om te weten wat voor sport je doet. Dressuur, springen of samengesteld. Voor iedere discipline heb je een andere conditie nodig. Samengesteld is een echte duursprot, dressuur ook meer een duursport terwijl springen een echte intervalsport is. Op het internet zijn heel veel diverse schema's te vinden om de verschillende paarden naar een topconditie toe te werken. Zoek ze maar eens op in de zoeken optie of op google.
Skoofer
Geplaatst: 12-06-10 13:51
Ik heb het zelf niet mee gemaakt. Maar heb tips hoe je het op kan lossen. Kijk jij hebt zelf ook veel last meschien ken jij wel iemand anders die voor jou eerst wil longeren. of eerst iedere dag naast lopen in iedere gaval lopen dan als je denkt dat het weer met jou gaat en ook met het paard gaat dan zou ik weer proberen te lopen met zadel er op en jij daarna er ook weer op.