Mijn fries is haast niet te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kidforever

Mijn fries is haast niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 23:59

hallo allemaal. :D

ik rij al een hele tijd op onze fries
en na een poosje werd ze steeds sterker in haar mond
ze wil niet normaal stil staan of ze loopt alweer
zonder martingaal is ze helemaal niet te houden
met slof werkt niet, dan gaat ze dribbelen
tijdens draf wil ze altyd zo snel mogelijk, en vervolgens schiet ze in galop
en wil ze bijna niet meer terug.
nog een probleem is dat ze met haar hele lichaam naar binnen valt
erg eng dus als ze in galop schiet en de bocht door gaat.
ze is voor de rest een schat van een paard
maar tijdens het rijden wordt het dan toch wel anders.
tijdens les is ze de ene keer rustig
en de andere keer weer zo hyper als t maar kan.
ik hou haar dus bijna niet meer
en dat vind ik erg vervelend. omdat het toch wel een super lief paard is en kinderen er eerder altijd op konden rijden. |(

kunnen jullie helpen?

groetjes joyce
Laatst bijgewerkt door Elles op 10-06-10 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vette letters en italic verwijderd

vanLotje

Re: Mijn fries is haast niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:01

heb je al naar eventuele lichamelijke klachten gekeken? Zeker als ze dit voorheen niet deed is het vreemd dat ze zo van gedrag veranderd.
Dit zou kunnen duiden op vluchten voor pijn in het lijf. Dus ik zou zeker even uitsluiten dat het geen spier/gewrichts/wat dan ook voor pijn is.

Success!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:01

Als lichamelijke ongemakken uitgesloten zijn; Veel figuren rijden en overgangen en ophoudingen op je zit rijden zo wordt ze ook lekker los in het lijf en krijg je de buiging er makkelijker in. Vooral consequent zijn ho is HO! en pas aanstappen als ze minstens 3 sec ook echt stil heeft gestaan. Gaat ze in de draf versnellen weer terug zetten in de stap. En veel schijnovergangen rijden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:23

Hier steekt jouw eigen gebrek aan ervaring de kop op. Je zoekt de oplossing aan de voorkant. Je kan best streng zijn aan de voorkant, maar na een ophouding moet je wel los laten. Minder is altijd meer. Neem heel gauw les bij een gediplomeerd persoon.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:25

Ja denk ook dat je het probleem helemaal bij je zelf moet zoeken, het paard snapt niet wat je bedoelt en wil daarom hard en kort door de bocht, ga eens echt serieus aan de gang en neem les en leer ook het theoretische gedeelte eens , b.v waarom doet mijn paard zo.
Hoe is jou zit als het paard snel gaat , ga je klemmen? ga je steun in de teugel zoeken?
Ga er ook geen hulp teugels aan hangen , jij zal aan jezelf moeten gaan werken en naar het paard gaan leren luisteren,
Maar zoals eerder gezegd sluit alles even uit een fout zadel , tandarts enz
Hoe oud is het dier?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:28

Mijn bijrijdfries was eerder ook een beetje zo, niet zo erg als jij omschrijft maar herken het wel. Maar dit is puur gedrag om overal onderuit te komen.
Zet hem aan het werk. Rijd veel figuren, gaat hij te hard dan zet je hem op de volte of rijd je hem terug.
Hij moet naar jou luisteren en niet andersom. Zelfde als wat pitbullgup ook zegt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:46

inge176 schreef:
Mijn bijrijdfries was eerder ook een beetje zo, niet zo erg als jij omschrijft maar herken het wel. Maar dit is puur gedrag om overal onderuit te komen.
Zet hem aan het werk. Rijd veel figuren, gaat hij te hard dan zet je hem op de volte of rijd je hem terug.
Hij moet naar jou luisteren en niet andersom. Zelfde als wat pitbullgup ook zegt.

Is het dan niet eerst verstandig waarom het paard er onder uit wil komen?
Een dier aan het werk zetten wat het niet snapt of de ruiter verkeerde signalen geeft omdat de ruiter er geen bal van bakt is dat eerlijk?
En zeker moet het paard naar jou luisteren, maar is het niet zo dat een ruiter ook naar zijn paard moet luisteren, want een paard wat op de vlucht gaat zegt wel degelijk wat, dat doet hij niet om te pesten.Paardrijden is samenwerken, voelen en respecteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:49

waarschijnlijk door jouw poging haar te stoppen gaat ze juist onder je vandaan rennen...dit is niet zomaar op te lossen zonder goed les

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:15

midgie schreef:
Ja denk ook dat je het probleem helemaal bij je zelf moet zoeken, het paard snapt niet wat je bedoelt en wil daarom hard en kort door de bocht, ga eens echt serieus aan de gang en neem les en leer ook het theoretische gedeelte eens , b.v waarom doet mijn paard zo.
Hoe is jou zit als het paard snel gaat , ga je klemmen? ga je steun in de teugel zoeken?
Ga er ook geen hulp teugels aan hangen , jij zal aan jezelf moeten gaan werken en naar het paard gaan leren luisteren,
Maar zoals eerder gezegd sluit alles even uit een fout zadel , tandarts enz
Hoe oud is het dier?

ik zit op les al van een gediplomeerd persoon.
ik moet daar telkens kleine voltes rijden
dan ophoudingen maken dan weer ontspannen.

ik ga absoluut niet klemmen
& ik ga me ontspannen en moet naar buiten hangen omdat ze naar binnen valt.
dat werkt opzich wel.
op les zitten er geen problemen
maar thuis als ik exact t zelfde doe, gaat t soms gewoon fout.
ik werk nu 6 jaar met dit paardje,
er is toen iemand eens op gaan galopperen en heeft haar gewoon laten gaan

ze is nu 16 jaar.

groetjes

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:17

midgie schreef:
inge176 schreef:

Een dier aan het werk zetten wat het niet snapt of de ruiter verkeerde signalen geeft omdat de ruiter er geen bal van bakt is dat eerlijk?
En zeker moet het paard naar jou luisteren, maar is het niet zo dat een ruiter ook naar zijn paard moet luisteren, want een paard wat op de vlucht gaat zegt wel degelijk wat, dat doet hij niet om te pesten.Paardrijden is samenwerken, voelen en respecteren.

sowieso geef ik geen verkeerde signalen
ze snapt wat ik van haar vraag
als ze eenmaal schrikt bijvoorbeeld
blijft ze vluchten
dan probeer ik te ontspannen.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:20

het kan ook zijn,
dat ze iets drukker is geworden
door dat ze met de menlessen mee moest rijden

dan in middendraf.

leidsels korter maken, aansporen
en dan op de diagonaal rustig leidsels langer maken
zodat ze haar benen mooi strekte

van gediplomeerd instructrie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:24

Je gebruikt nu allemaal excuses. Je moet de oorzaak bij jezelf zoeken. En laat haar eens nakijken. Past het zadel wel. Stel je dat soort vragen. En geen uitvluchten zoeken. Dat het allemaal door een ander komt.

Ik rij zelf ook op friezen die soms vrij druk kunnen zijn. Wat ik dan doe is vooral overgangen rijden. Zodra zij bv. onder mij vandaan willen gaan in draf dan ga ik in stap. En zo doe ik dat met alle gangen. Op een gegeven moment geven ze zich dan wel over.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:43

eh, ik gebruik geen excuus hoor ;)
dit beestje is gewoon best druk.

ik vraag jullie alleen maar hoe jullie dat aanpakken.

het zadel past perfect.
het is op haar maat gemaakt
en hebben er nooit problemen mee gehad

ze is voor de rest kerngezond
geen gebreken of gezwellen
of ontstekingen etc.

& ik zeg toch alleen, het kan ook zijn dat..
zelfs mijn instructeur kon hem niet houden
wat hij ook deed
dus het hoeft misschien wel helemaal niet aan de persoon zelf te liggen.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:21

midgie schreef:

Ja dat klopt helemaal wat je zegt. Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met deze fries en daarvoor is ze helemaal nagekeken.
Niks aan de hand. Eerst met veel geduld dingen proberen duidelijk te maken en ze snapt ook echt wel wat de bedoeling is, maar op sommige momenten schakelt ze de ruiter gewoon uit. We zijn nu een jaar verder en het gaat stukken beter, het kost veel geduld en tijd maar nu heeft ze er stukken tussen zitten dat ze super loopt.
Af en toe als er bijv. opeens iets vreemds langs de bakrand loopt dan begint ze weer. Ze valt naar binnen, rent weg. Gewoon gedrag om er onderuit te komen. Als ik haar dan op een volte zet en gewoon verder ga is er vervolgens niks aan de hand.

TS, volgens mij ben je wel op de goede weg. Rijd veel overgangen. Als je haar niet meer kan houden zet haar dan op de volte.
Probeer haar aan het werk te zetten zodat ze haar aandacht bij jou heeft. Begin eerst in stap, gaat dat goed neem dan een stukje draf mee.
Gaat het dan weer mis in draf neem haar dan weer terug naar stap. Op die manier voorkom je dat ze onder je vandaan rent.
(overigens, dit zijn mijn tips wil niet zeggen dat het altijd werkt) Veel succes!

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:37

ik heb ook dat probleem met mijn fries
maar k gebruik nu een touwtje en nu is hij veeel rustiger miss moet jij dat ook is proberenn :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:42

Het naar binnen vallen en weg rennen is op dat moment ook een fout van de ruiter , wat vaak word gezien eronder uit komen van het paard , maar zo denkt een paard niet, het is eng voor dat paard op dat moment, als de ruiter op dat moment even niet oplet gelooft het paard de ruiter op dat moment niet en gaat dus bij het gevaar weg,vluchten dus , naar binnen vallen , staken verzin het maar, als de ruiter kan zeggen nee joh het is niet eng zal het paard ook keurig blijven lopen en niet weg vluchten , maar dat heeft idd tijd nodig en de juiste techniek toepassen op een respectvolle manier, zeker kun je ook paarden dwingen er langs te lopen, maar dan doet hij het uit angst/overleven, maar is dat wat je wil, dus neem de tijd en heb geduld en zoek eigenlijk altijd de fout bij jezelf en geef niet gelijk het paard de schuld, want die volgt zijn instinct en dat is altijd rennen/vluchten/vechten of bevriezen en zelf zich laten vallen.
En ga het niet zoeken in hulpmiddelen, want dat zijn vaak dwangmiddelen die ook heel vaak fout gebruikt worden, zeker door ruiters die totaal de techniek niet snappen.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 18:04

midgie schreef:
Het naar binnen vallen en weg rennen is op dat moment ook een fout van de ruiter , wat vaak word gezien eronder uit komen van het paard , maar zo denkt een paard niet, het is eng voor dat paard op dat moment, als de ruiter op dat moment even niet oplet gelooft het paard de ruiter op dat moment niet en gaat dus bij het gevaar weg,vluchten dus , naar binnen vallen , staken verzin het maar, als de ruiter kan zeggen nee joh het is niet eng zal het paard ook keurig blijven lopen en niet weg vluchten , maar dat heeft idd tijd nodig en de juiste techniek toepassen op een respectvolle manier, zeker kun je ook paarden dwingen er langs te lopen, maar dan doet hij het uit angst/overleven, maar is dat wat je wil, dus neem de tijd en heb geduld en zoek eigenlijk altijd de fout bij jezelf en geef niet gelijk het paard de schuld, want die volgt zijn instinct en dat is altijd rennen/vluchten/vechten of bevriezen en zelf zich laten vallen.
En ga het niet zoeken in hulpmiddelen, want dat zijn vaak dwangmiddelen die ook heel vaak fout gebruikt worden, zeker door ruiters die totaal de techniek niet snappen.

ze valt niet naar binnen doordat ik niet oplet.
want ik ga niet om me heen zitten kijken
dan weet ik zeker dat ze dus wel onder me weg loopt ja
maar ze loopt altijd met haar hoofd naar buiten
dat leer ik er nu een beetje uit enzo
en de buitenteugel staat op dat moment strak
en als ik de binnenteugel loslaat maakt ze een volte
dat is haar eigen gedrag.
martingaal is wel nodig.
zegt de instructeur.

groetjes

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:14

dit is wel een moeilijk probleem.
ik denk dat je moet proberen om haar door te pakken.
ze moet luisteren naar wat je zegt.
in andere situaties zou ik zeggen laat maar lopen en dan geeft ze de moed wel op maar omdat jij zegt dat ze de bochten doorvalt lijkt dit me ook niet verstandig.
je moet er zeker geen sterker bit in hangen want je paard is al behoorlijk hard in de mond.
ik denk dat je het beste kunt beginnen bij de basis.
je moet beginnen met de ontspanning, van daaruit kun je verder werken aan de basis.
probeer niets te overhaasten.
probeer om zoveel mogelijk met een ontspannen teugel te rijden, niet trekken in de mond want dat maakt haar alleen maar gestressed.
ik denk dat het ook belangrijk is dat je een goede instructrice zoekt die hiermee ook veel ervaring heeft.
ik geef momenteel zelf ook les aan iemand met zo'n paard. je mag mij altijd een pb sturen als je meer wilt weten over de aanpak daarvan.

succes nog verder!

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:28

oke bedankt ;)

ik krijg nu les van een man
die veel ervaring heeft ook met dit.
ze heeft nu wel aardig scherp bit in.

groetjes.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:34

kidforever schreef:
midgie schreef:

ze valt niet naar binnen doordat ik niet oplet.
want ik ga niet om me heen zitten kijken
dan weet ik zeker dat ze dus wel onder me weg loopt ja
maar ze loopt altijd met haar hoofd naar buiten
dat leer ik er nu een beetje uit enzo
en de buitenteugel staat op dat moment strak
en als ik de binnenteugel loslaat maakt ze een volte
dat is haar eigen gedrag.
martingaal is wel nodig.
zegt de instructeur.

groetjes

Als je een instructeur hebt, die dit niet op kan lossen, moet je gauw een ander zoeken.
Dit is een rijtechnisch probleem en ook nog veel voorkomend.
Een martingaal is hier helemaal geen oplossing.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:38

Rij eens met een lossen buiten teugel dan.
Als het paard afslaat met een losse buten teugel is dat aangeleerd gedrag, probeer een smeer op je zit te gaan rijden en idd zoek een andere instructeur, want een die zegt dat je met martingaal moet rijden kan jou niks van de techniek leren,
Kijk ook eens op de site www.paardenbegrijpen.nl misschien dat je wat meer kan gaan leren over een paard en at de techniek van de rijkunst is , een scherper bit is ook geen oplossing, hoeveel pijn wil je je paard gaan doen dan?

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:46

Vind het altijd zo jammer dar er hier op bokt meteen met een wijsvingertje gewezen wordt. Ga er eens vanuit dat iemand het beste voor heeft met een paard en dat niemand perfect is. Geef opbouwende feedback, daar heeft iemand meer aan dan alleen maar een tik op de vingers.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 20:38

sazsie schreef:
Vind het altijd zo jammer dar er hier op bokt meteen met een wijsvingertje gewezen wordt. Ga er eens vanuit dat iemand het beste voor heeft met een paard en dat niemand perfect is. Geef opbouwende feedback, daar heeft iemand meer aan dan alleen maar een tik op de vingers.

dankjewel ;)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 20:43

midgie schreef:
Rij eens met een lossen buiten teugel dan.
Als het paard afslaat met een losse buten teugel is dat aangeleerd gedrag, probeer een smeer op je zit te gaan rijden en idd zoek een andere instructeur, want een die zegt dat je met martingaal moet rijden kan jou niks van de techniek leren,
Kijk ook eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl misschien dat je wat meer kan gaan leren over een paard en at de techniek van de rijkunst is , een scherper bit is ook geen oplossing, hoeveel pijn wil je je paard gaan doen dan?

ehm het gaat niet alleen om de martingaal
het is een goede instructeur, hij heeft veel mensen uit de problemen geholpen
ik vraag jullie alleen maar hoe jullie dit aanpakken.
ik doe niks anders dan proberen te ontspannen
en op mijn zit te rijden.

en ze heeft nu een aardig scherp bit zei ik
niet dat ik een nog scherpere ga proberen ;)

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:48

Hoi:)

Ik herken het probleem, heb een pony gehad die niet te houden was.
Inmiddels gaat het stukken beter met haar.
Krijgt je paard genoeg weidegang tussendoor? Toen mijn pony 8 uur op een dag op de wei stond ging het al veel beter.
Daarnaast gingen wij elke dag rijden, veel voltes, voltes voltes, totdat je er duizelig van bent.
Zodra ze begint te rennen niet aan de voorkant gaan trekken, gewoon op de volte zetten (anders komt ze alleen maar meer in opstand)
En als het je echt niet lukt, een keer een hele ervaren ruiter opzetten die m op z'n plaats zet.
Heeft bij die van mij ook geholpen!

Succes dr mee;)

ps. scherper bit werkt dit alleen maar tegen, omdat zodra je iets je hand beweegt ze er weer vandoor rent. liefst gewoon dubbelgebroken,
Laatst bijgewerkt door Irisj op 12-06-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt