4 benen in de lucht bij opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dian333

4 benen in de lucht bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:10

Hallo allemaal!
Ik wilde jullie nog even bedanken voor de reactie's op mijn vorige 'probleem'.

Ik had nog een vraagje.
Als ik probeer op mijn haflinger op te stappen, springt hij ineens met alle 4 zijn benen de lucht in, bokt naar mij en rent er vervolgens vandoor.
Als ik dan naar hem toe loop, rent hij steeds van mij weg (gelukkig wel in de bak dus hij kan nergens heen). Als ik heb bij de teugels vast heb, rent hij of van me weg, bokt of gaat ineens voor mij stijgeren. Ben nog nooit geraakt, op 1 keer na. Hij klinkt als een probleem paard maar verder is hij hartstikke lief. Hij is me wel echt aan het uitdagen.. Dan paradeert hij met zn staart super hoog en draaft ie weg, draait ie zich om en kijkt hij me aan.

Het enige wat ik kan doen is hem laten lopen. Ik hoef maar op m af te lopen en hij rent al weg.. Dus rennen totdat hij uitgerend is, en dan nóg eenkeer proberen. Vandaag duurde dat 15 minuten, was al uitgeput voordat ik er op ging, haha.

Misschien herkennen julllie dit probleem? Moet er wel bij zeggen dat hij pas 4 jaar oud is:P

Dian

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:11

Hoe kan je paard van je weg lopen als je hem vast hebt?

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:12

_Esther_87_ schreef:
Hoe kan je paard van je weg lopen als je hem vast hebt?

Hij trekt zich los, draait zich van me weg en trapt naar me.
hij rent eigenlijk mee weg..:P

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:13

Je weet toch wel wat voor reacties je hier op gaat krijgen he? Kijk je zadel na en laat zijn rug nakijken. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:13

Pijn of gewoonte.
Ligt het zadel goed/pijnloos op je paard?
Of is het ongewenst gedrag dat je te lang hebt toegestaan?

En is steeds echt altijd of soms?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:14

wij kregen laatst het halster niet om, soortgelijk probleem,
Wat wij deden is hem dus eigenlijk iedere keer opjagen tot hij wist Dat wij NIET ophouden en dus de baas zijn.
Heeft het ook niet meer gedaan ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:14

Dan moet je hem dus beter vasthouden...Als jij netjes naast je paard staat kan hij niet naar je bokken. Kan hij niet wegrennen, waardoor hij minder spanning opbouwt.

En het belangrijkste, als je hem vasthoud, blijf je in ieder geval dicht genoeg bij om op te stappen, ook wel handig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:17

Kan pijn in de rug zijn, mijn paard heeft dat ook en ik kan ook niet opstappen.

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:18

jury schreef:
Pijn of gewoonte.
Ligt het zadel goed/pijnloos op je paard?
Of is het ongewenst gedrag dat je te lang hebt toegestaan?

En is steeds echt altijd of soms?

Nee het is echt soms, als het wat slechter weer is, of vroeg in de ochtend - ochtenhumeur?-

Een nieuw zadel ga ik zoiezo kopen, maar daar heb ik momenteel geen geld voor, ik moet het echt zelf betalen.
Hij heeft het echt sinds kort, dus het is echt recent. En nee ik ben er elke dag - heb nu vakantie, examens voorbij- longeer en rij hem dus vaak.. Daar had ik ook aangedacht..
Een nieuw zadel zou de reden kunnen zijn, maar zou dit gedrag dan niet elke keer voorkomen?

@Enyaa
Ja dat doe ik nu dus ook, maar er zou toch een betere manier moeten zijn of niet?

EllyC

Re: 4 benen in de lucht bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:22

Dan lijkt het op een kwestie van uitproberen.
Met geduld en consequent zijn moet dat gewoon op te lossen.

Iemand vragen om je te helpen, houdt paard vast, handig en soepel :) opstappen. En dat desnoods herhalen of halverwege/aan het einde van de training nog eens doen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:24

als het zadel past en hij geen last heeft van zijn rug zou ik zorgen dat er altijd iemand bij is die hem
vasthoud en iets afleid als je opstapt zodat ie leert dat ie gewoon moet stilstaan

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:26

jury schreef:
Dan lijkt het op een kwestie van uitproberen.
Met geduld en consequent zijn moet dat gewoon op te lossen.

Iemand vragen om je te helpen, houdt paard vast, handig en soepel :) opstappen. En dat desnoods herhalen of halverwege/aan het einde van de training nog eens doen.

laten helpen kan ik nu wel, omdat ik nu naar een andere stal ga, en daar meer mensen zijn. En halverwege de training doet hij het al niet meer. Zelfs 5 minuten na deze 'ruzie' is er niks meer aan de hand.

Bedankt voor dit heeele snelle antwoord! Ik zou eens goed naar het zadel kijken, het is immers al 30 jaar oud..:$

(van mijn moeder's pony's geweest.., is nu ook aan de kleine kant)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:27

Het kan altijd aan het zadel liggen natuurlijk, of aan zijn rug, tanden, enzenz.

Maar ervan uitgaande dat hij het niet altijd doet, en je wel toen je begon een goed passend zadel had uitgezocht en het paard verder niet stijf/scheef/onregelmatig is...volgens mij is dit nou een typisch geval van ik heb vandaag even geen zin. Kijk je moet niet de illusie hebben dat een paard, zeker een jong paard, het altijd leuk vind om te rijden, dat is nou eenmaal niet zo. En ze zullen vroeger of later eens wat proberen om eronder uit te komen, even kijken hoever die kan gaan. Dat is normaal.

Maar ik blijf erbij, als je je paard loslaat als je op wilt stijgen...tja. Misschien moet je jezelf even achter de oren krabben of je eigenlijk wel handig genoeg bent voor een jong dier?

Ik zal je nog een tip meegeven, even bij voorbaat, ik twijfel of je er de aangewezen persoon voor bent om hem uit te voeren, ik hoop dat je hier zelf even goed over nadenkt.

Begin met je paard netjes stil te zetten met zijn neus in een hoek, neem de teugels goed op maat! Zet je voet in de beugel en stijg op. Als je paard gaat lopen, laat hem een klein rondje om jou heen maken, liefst met zn neus ongeveer in je broekzak (zo klein). En stijg op! Niet twijfelen, niet miepen, niet aaien, opstijgen!
Vervolgens rijd je een rondje, stap je af, en begin je opnieuw. Een paard dat nog enigzins verstand heeft zal na 2 of 3x gewoon stil blijven staan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:32

Dian333 schreef:
Bedankt voor dit heeele snelle antwoord! Ik zou eens goed naar het zadel kijken, het is immers al 30 jaar oud..:$

(van mijn moeder's pony's geweest.., is nu ook aan de kleine kant)

Deze opmerking lijkt mij behoorlijk te maken te hebben met je probleem. Ik zeg niet dat een zadel van 30 jaar oud slecht is, als het goed onderhouden is, is het prima. Maar je schrijft dat ie van je moeders pony is geweest en een beetje aan de kleine kant. Ga dan niet door met wat je nu doet, maar wacht toch tot je een ander zadel hebt.

Ook een eerdere opmerking, over dat je hem vaak rijdt of longeert, besef wel dat je een jong dier hebt, daar hoef j e in het begin echt niet dagelijks wat mee te doen. 4 keer per week een half uurtje is meer dan genoeg.

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:33

_Esther_87_ schreef:
Het kan altijd aan het zadel liggen natuurlijk, of aan zijn rug, tanden, enzenz.

Maar ervan uitgaande dat hij het niet altijd doet, en je wel toen je begon een goed passend zadel had uitgezocht en het paard verder niet stijf/scheef/onregelmatig is...volgens mij is dit nou een typisch geval van ik heb vandaag even geen zin. Kijk je moet niet de illusie hebben dat een paard, zeker een jong paard, het altijd leuk vind om te rijden, dat is nou eenmaal niet zo. En ze zullen vroeger of later eens wat proberen om eronder uit te komen, even kijken hoever die kan gaan. Dat is normaal.

Maar ik blijf erbij, als je je paard loslaat als je op wilt stijgen...tja. Misschien moet je jezelf even achter de oren krabben of je eigenlijk wel handig genoeg bent voor een jong dier?

Ik zal je nog een tip meegeven, even bij voorbaat, ik twijfel of je er de aangewezen persoon voor bent om hem uit te voeren, ik hoop dat je hier zelf even goed over nadenkt.

Begin met je paard netjes stil te zetten met zijn neus in een hoek, neem de teugels goed op maat! Zet je voet in de beugel en stijg op. Als je paard gaat lopen, laat hem een klein rondje om jou heen maken, liefst met zn neus ongeveer in je broekzak (zo klein). En stijg op! Niet twijfelen, niet miepen, niet aaien, opstijgen!
Vervolgens rijd je een rondje, stap je af, en begin je opnieuw. Een paard dat nog enigzins verstand heeft zal na 2 of 3x gewoon stil blijven staan.

Ik laat m niet los bij het opstijgen:P heb de teugels korter, niet met zn neus in mn broekzak maar oke.

En ik snap neit helemaal waar je naar toe wilt met de opmerking, 'ik twijfel of je er de aangewezen persoon voor bent om hem uit te voeren'?
Ik bedoel, ik denk niet dat je iets op kunt maken uit mijn kleine voorbeeld ?:P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:37

Hij rende toch weg? Dat kan alleen als je hem loslaat....lijkt mij toch.

En daarmee bedoel ik dat, als je niet handig genoeg bent om hem vast te houden, ik ook wat twijfels heb of je wel handig genoeg bent om zo vlot op te stappen. Dat is niet om vervelend te doen, maar je moet voor jezelf even bepalen of jij handig genoeg bent en genoeg lef hebt om dit op te lossen, of dat je het liever aan iemand anders overlaat. Want het is veel makkelijker nu op te lossen, dan wanneer jij nu vanalles probeert en dat niet blijkt te werken, dan gaat het van kwaad tot erger. Ik bedoel dus te zeggen, ben zeker van je zaak!

Met neus in je broekzak bedoel ik dus dat je hem inimini rondjes laat lopen om jou heen, en dan opstapt. Dat vereist best wel wat handigheid maar is zeer effectief bij een paard dat graag wil bokken. Let wel dat doe je dus alleen als hij niet braaf stil blijft staan.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:33

In het begin iemand vragen om hem tegen te houden, en als het moet 1000 keer na elkaar op en afstappen tot hij netjes blijft staan en pas in stap gaat als jij het vraagt.. best zet je hem ook in de hoek van de piste. met zn rechterkant tegen (of toch dicht bij) de muur en met zn neus naar de muur. Probeer ook niet te traag op te stappen maar normaal vlot, geef hem niet teveel tijd om na te denken. Niet vergeten belonen als hij flink is! :o

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:42

Je zegt dat t zadel aan de kleinen kant is... dat kan heel pijnlijk zijn als hij bv bij de schoft knelt!
Daar kunnen ze dus hele rare sprongen door gaan maken en dat is dan vaak alleen bij het opstijgen omdat t zadel dan eenzijdig belast wordt..pijn=vluchten
Probeer op te stijgen met een krukje en laat iemand het paard vast houden net zolang totdat het paard door heeft dat het allemaal nog niet zo erg is !
Twijfel je aan je zadel, laat m dan nakijken! niet doorrijden want dan kan je je paard een opstaptrauma bezorgen!!
Succes!!

Dashke

Re: 4 benen in de lucht bij opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:51

Kijk zeker naar je zadel! Ik raadt je aan een nieuwe te gaan halen. En laat iemand je zeker helpen bij het opstappen.
Zorg dat iemand hem vastheeft aan een touw of een longe. Tollereer dit gedrag niet door hem gewoon te laten rennen, dit zal heel snel een gewoonte worden...
Wat ga je doen als je graag eens een wedstrijdje gaat rijden op verplaatsing? Wees consequent in zijn opvoeding zodat je paardje niet van je gaat profiteren.
Laat je niet ontmoedigen, en ga ervoor, werk eraan, en dan komt het zeker goed!