Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
hafjes_lover schreef:nou ik vind het nogal stom.
maar in amerika hebben ze renpaarden die al met 1 jaar ingereden worden en ook dus héél vroeg begonnen zijn.
maar zou wachten tot hij minimaal 3 is.
ashley1 schreef:En Smeetjoew: je kan toch ook de middenweg pakken en ipv 5 a 6 dagen 15-20min. of 2 a 3 keer 40-45min. gewoon 3 x per week een kwartiertje. Is mijns inziens veel beter voor zo'n paard. Dan krijgt 'ie tijd om geestelijk ook te rijpen terwijl hij toch spelenderwijs met het rijden in aanmerking komt. En des te groter is de kans dat je dan een 20-jarig paard hebt die je nog heerlijk onder het zadel kan rijden (ok, buiten alle onvoorienze omstandigheden om natuurlijk).
Beest staat doorgaans daarna toch lekker op stal of op 't land. 
Sonja schreef:LecyTinker schreef:Quarters worden ook jonger dan 3 ingereden! Hoor daar ook niemand over!
Twee mogelijkheden dan:
1: je bent doof
2: je loopt niet in het westernwereldje rond.
Als er IETS een continue ruziepunt is in onze sport dan is het wel dat rottige rijden op te jonge paarden.
Die vat ik niet? 

petitparis schreef:er wordt wel altijd geroepen als 2-jarige ingereden, maar er zijn zat paarden in de rensport en ook wessternsport die voor hun 24maanden ingebroken worden...
18 maanden is echt geen uitzondering.
Persoonlijk heb ik op deze leeftijd weinig tegen het laten wennen aan een zadel, hoofdstel, deken etc. MAAR om er effectief een ruiter op te zetten en in te rijden... dat vind ik veel te vroeg, de meeste krijgen nog een groeispurt tussen 2 en 3 jaar sommigen nog iets later...

Maakt dat mij nu ook een verschrikkelijk paardenmens.... Zoals cassidy schrijft, het ligt helemaal aan het paard, zowel hoe hij lichamelijk is als tussen de oren. Die van mij (Larino in profiel) is een compact beestje die het heerlijk vindt om wat te doen. Ze springt zowat uit de stal als ik er aan kom en heeft het bit zelf al in haar mond als ik met opzadelen niet oppas.
(Maar zoals TS het beschrijft lijkt het me idd voor de meste paarden niet echt goed. 3 jaar en rijden, prima, maar met verstand en gevoel)