Wat vind jij: Intensief rijden nog geen 3 jarig paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Wat vind jij: Intensief rijden nog geen 3 jarig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:38

Hallo bokkers!

Ik ben benieuwd wat jullie van zo'n situatie vinden:
Ik ''ken'' een meid die heeft 2 paarden, een 7 jarige beleerde ruin, en een paard (kwpn) wat afgelopen zaterdag nét 3 jaar is geworden..
In april reed zij al onderlinge wedstrijden met het paard, en op foto's zag ik dat het paard ook al dagelijks intensief met de slof gereden wordt.

(tevens kreeg het paardje als nét 1,5 jarige ook al een zadel op zijn rug, singel vast, en werd er een stuk gewandeld.)

Ik ben eigenlijk best benieuwd wat de mede bokkers vinden?
Vinden jullie zoiets goed, of zeggen jullie, laat het paard lekker uitgroeien, en rijd op je andere paard tot het jonge paardje er echt klaar voor is!

Laat maar horen, ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Wat vind jij: Intensief rijden nog geen 3 jarig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:39

Ik denk zomaar dat dit een beetje "vragen naar de bekende weg" is, denk je zelf ook niet?
Of verwacht je echt dat er nu iemand gaat zeggen 'Nou dat is een goed idee, zo zou ik het ook doen?'

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:41

Je weet maar nooit ;)
Gezien er bij haar allemaal gereageerd wordt: Dat ziet er super uit! Succes met de wedstrijd! Wat gaan jullie snel vooruit etc.,
dus er zijn toch echt mensen die het wél goed vinden! ;)

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:42

nou ik vind het nogal stom.
maar in amerika hebben ze renpaarden die al met 1 jaar ingereden worden en ook dus héél vroeg begonnen zijn.
maar zou wachten tot hij minimaal 3 is.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:43

Tja hier weet jezelf natuurlijk ook al het antwoord op....

smeetjoew

Dat verschilt per paard. Bovendien is het lastig een dergelijke situatie te beoordelen vanaf een paar zinnen. Want hoelang rijdt ze per keer?

Ik zou een jong beest liever 5 a 6 keer per week zo'n 15-20min rijden dan 2 a 3 keer in de week bijna 40-45min.

Daarnaast verschilt het per paard. Je hebt jeugdige dieren waarmee het idd allemaal wat rustiger aan moet, maar er zijn zat 3 jarige die gewoon lekker aan het werk kunnen.

En een onderlinge wedstrijdje is niets mis mee. Daar gaat geen beest aan dood. En zadel erop als anderhalf jarige vind ik idd wat zinloos, aangezien ze dan toch weer een jaar het land op gaan.

Slof ben ik minder fan van. Maar kan toch ook uitzondering zijn, want je hebt het toch op een foto gezien?

Anoniem

Dit is oude koeien uit de sloot halen, natuurlijk is ze niet goed bezig.
En over renpaarden, hier in Nederland worden dravers al beleerd als 1 jarige.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:44

Nou je snapt zeker wel dat ik dat werkelijk bespottelijk vind, te gek voor woorden! Tis voor haar te hopen dat dit paard vandaag of morgen eens goed in staking gaat en dat ze er helemaal niks meer mee kan. Verder zal ze in ieder geval niet heel veel jaar 'plezier' van haar paard hebben, want dat wordt er vast zo eentje die op 12e al versleten is (och arm dier... :(:) )
En Smeetjoew: je kan toch ook de middenweg pakken en ipv 5 a 6 dagen 15-20min. of 2 a 3 keer 40-45min. gewoon 3 x per week een kwartiertje. Is mijns inziens veel beter voor zo'n paard. Dan krijgt 'ie tijd om geestelijk ook te rijpen terwijl hij toch spelenderwijs met het rijden in aanmerking komt. En des te groter is de kans dat je dan een 20-jarig paard hebt die je nog heerlijk onder het zadel kan rijden (ok, buiten alle onvoorienze omstandigheden om natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 09-06-10 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:46

hafjes_lover schreef:
nou ik vind het nogal stom.
maar in amerika hebben ze renpaarden die al met 1 jaar ingereden worden en ook dus héél vroeg begonnen zijn.
maar zou wachten tot hij minimaal 3 is.

dat is wereldwijd... racepaarden met 1 jaar breken! (australie, engeland etc)

Ik denk dat je met anderhalf al best een zadel op kan leggen. Ik doe het ook, bitje in... etc.
Je beschadigd het paard er totaal niet mee en waarom niet dingen leren op een makkelijke manier dan wachten totdat het dier oud en sterk genoeg is om je de tanden uit he waffeltje te slaan? Deze dingen verschillen van paard tot paard. Ik vind het erger dat je op een 4 jarige zijn rug klimt als dit paard er nog lichaamlijk niet aan toe is dan een zadel op een 1 jarig paard zijn rug te leggen waar hij totaal geen last van heeft. Leeftijd is niet ALTIJD de belangrijkste factor voor een beslissing. Kijk naar wat je dier wel en niet af kan en baseer het daarop.
En hoe ben je er zo zeker van dat ze het dier ALTIJD met slof rijd?

Zolang een paard geen hinder ondervind en lichaamlijk klaar is voor wat je van hem vraagt dan zie ik geen probleem.
Quarters worden ook jonger dan 3 ingereden! Hoor daar ook niemand over!
Zolang zij er zeker van is dat haar paardje niet overwerkt raakt of gebresseerd dan zou ik tegen haar zeggen dat ze het netjes doet!
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 09-06-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:49

LecyTinker schreef:

Twee mogelijkheden dan:
1: je bent doof
2: je loopt niet in het westernwereldje rond.

Als er IETS een continue ruziepunt is in onze sport dan is het wel dat rottige rijden op te jonge paarden.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:51

LecyTinker schreef:
dat is wereldwijd... racepaarden met 1 jaar breken! (australie, engeland etc)

ben niet echt heel erg bekend met het paarden met 1 jaar beleren en over dravers op 1 jaar beleren ook niet. en het lijkt me ook wel dat het wereld wijd is, het was alleen maar een voorbeeld ;-)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:51

ashley1 schreef:
En Smeetjoew: je kan toch ook de middenweg pakken en ipv 5 a 6 dagen 15-20min. of 2 a 3 keer 40-45min. gewoon 3 x per week een kwartiertje. Is mijns inziens veel beter voor zo'n paard. Dan krijgt 'ie tijd om geestelijk ook te rijpen terwijl hij toch spelenderwijs met het rijden in aanmerking komt. En des te groter is de kans dat je dan een 20-jarig paard hebt die je nog heerlijk onder het zadel kan rijden (ok, buiten alle onvoorienze omstandigheden om natuurlijk).

De "duurzaamheid" valt of staat niet met een paar keer per week meer of minder rijden op een jong beest. Je doet het nu overkomen alsof een paard kapot gaat als je er meerdere keren per week op rijdt.
En verder heeft hij per dag nog ruim 23 uur om het te verwerken hoor. ;) Beest staat doorgaans daarna toch lekker op stal of op 't land.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:53

Sonja schreef:
LecyTinker schreef:

Twee mogelijkheden dan:
1: je bent doof
2: je loopt niet in het westernwereldje rond.

Als er IETS een continue ruziepunt is in onze sport dan is het wel dat rottige rijden op te jonge paarden.

Heb 5 maanden op een quarter horse stud gewerkt in australie. Werden daar allemaal op 2 jarige leeftijd ingereden en gingen toen nog een jaar terug de weide in om op 3 jarige leeftijd eruit gehaald te worden en serieus aan het werk gezet te worden.
HUN redenatie was dat ze op die leeftijd minder weerstand boden.
(ik ben zeker geen voorstander van dit soort praktijken, was ook niet daarom dat ik het er neer zetten)

@Hafje, ik weet het, ik ondersteunde je even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:54

En omdat ZIJ het daar zo doen, hoor je er niemand over :? Die vat ik niet?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:55

Dagelijkt gereden word? Hoe kun je nou zien op foto's dat dit paard elke dag gereden word?
Tenslotte is het niet jou probleem.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:59

Nee, ik doelde ook eigenlijk meer hier op bokt.
Ik durf te wedden dat er genoeg weerstand is in de westernsport als het op die dingen aankomt.
Ik loop zeker niet mee in de westernwereld en zal ook niet oordelen over wat er daar wel en niet gezegd word. Ik beperk me lekker tot wat ik hier op bokt hoor en dat was ook de verwijzing. Er is meer dan genoeg bewijsmatriaal dat er ontzettend veel goeds gebeurd in de westernwereld!!!!
En dat ZIJ (heb daar zo een beetje anderhalf jaar op verschillende bedrijven gewerkt en veel daarvan hebben ook binding met bedrijven in europa en weet dus dat die praktijken niet alleen tot Oz beperken. Buiten dat ben ik in de paardenwereld opgegroeid en weet dat er in de paardensport nou helaas dingen gebeuren die niet dier waardig zijn, maar puur geldgebaseerd) het doen wil idd niet zeggen dat iedereen het doet. Die stelling zou ik NOOIT maken!
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 09-06-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

er wordt wel altijd geroepen als 2-jarige ingereden, maar er zijn zat paarden in de rensport en ook wessternsport die voor hun 24maanden ingebroken worden...
18 maanden is echt geen uitzondering.
Persoonlijk heb ik op deze leeftijd weinig tegen het laten wennen aan een zadel, hoofdstel, deken etc. MAAR om er effectief een ruiter op te zetten en in te rijden... dat vind ik veel te vroeg, de meeste krijgen nog een groeispurt tussen 2 en 3 jaar sommigen nog iets later...

AaronYve

Tuurlijk is het niet goed, vaak zijn mensen die zeggen; wat goed van je oid. mensen die er geen bal verstand van hebben. Die zien alleen een leuk plaatje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:00

Die grens van drie jaar zit in ons hoofd, en niet in die van het paard. Er is al eerder aangegeven: het hangt helemaal van de situatie af of je er eventueel eerder opgaat of niet. En als je al met 2 jaar en 10 of 11 maanden begint, ligt het er ook nog aan hoe vaak en hoe lang je ermee aan de gang gaat.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:04

petitparis schreef:
er wordt wel altijd geroepen als 2-jarige ingereden, maar er zijn zat paarden in de rensport en ook wessternsport die voor hun 24maanden ingebroken worden...
18 maanden is echt geen uitzondering.
Persoonlijk heb ik op deze leeftijd weinig tegen het laten wennen aan een zadel, hoofdstel, deken etc. MAAR om er effectief een ruiter op te zetten en in te rijden... dat vind ik veel te vroeg, de meeste krijgen nog een groeispurt tussen 2 en 3 jaar sommigen nog iets later...

het is maar wat je persoonlijk wil idd.
De mijne krijgen pas iemand op hun rug als ze er klaar voor zijn. Tegen die tijd zijn ze wel al gewend aan dekens, bitjes, zadels, klapperend zeil en een gestoord vrouwtje dat het graag heeft dat ze ze overal kan rammelen op hun lijf en ze niet schrikken.
Ik leer mijn paarden graag voor hun 3e zoveel mogelijk omdat het dan lekker spelenderwijs kan. Dit kan ook prima na dat ze 3 zijn (maar ik houd niet zo van rijden, ik ben er liever naast bezig) maar dan is het vaak tijd steken aan dingen onder het zadel. (hoewel ik ook makkelijk 5 jarige heb lopen die nog nooit gewerkt hebben (maar waar ik wel al regelmatig zonder zadel en hoofdstel op hun rug ben geklommen en met een halstertje wat door de bak heb gereden) gewoon omdat ik vind dat ze nog wat tijd nodig hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:05

En wanneer beslis jij dat ze er klaar voor zijn? Als een 2,5 jarige zich stierlijk loopt te vervelen of in de groep niet te hanteren is, of als je een hengst hebt die je voor keuringen wilt voorbereiden maar die voor die tijd echt aan het werk moet om hem een beetje hanteerbaar te houden, zou jij er dan voor die tijd opstappen?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:07

Ik vind dat je je paard voor zijn derde best spelenderwijs dingen kunt leren zoals aan het halster lopen, halthouden, poetsen, voetjes geven etc.. maar inrijden en alles, dat gebeurd bij mij toch echt pas als ze drie geweest zijn (het liefst nog een jaartje later :))

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:13

hey grote bek hebben doordat ze denken dat ze meer zijn, dan zijn ze er klaar voor! Ik probeer mijn paarden zo veel mogelijk allemaal samen in een kudde te laten lopen.
Stierlijk vervelden doen ze bij mij nooit. Komen twee keer per dag in de hand, hebben een hele dag beschikking tot eten (mijn paarden gaan ALTIJD elke dag naar buiten.) en een speelmaatje.
Maar ik doe ook keuringen met mijn jaarlingen, twenters en oudere paarden. Maar rijden is niet de enigste manier van training in mijn ogen. Je kan net zoveel vanaf de grond doen als je op een paard kan doen. Voor mij is een paard er klaar voor als ze stabiel gedrag vertonen. Wanneer ze als drie jarige nog steeds over hun voeten struikelen dan mogen ze nog even wat uitgroeien van mij. Ik heb een arabier hengst gehad van 2,5 die er op die leeftijd eigenlijk wel klaar voor was om serieus onder het zadel genomen te worden, maar lichaamlijk niet. Daar heb ik heel erg veel tijd in moeten steken en is uiteindelijk een schat van een paard geworden. Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen, ik stap er nog niet op als je ziet dat ze echt TEVEEL praatjes gaan krijgen, maar ik geloof stellig dat als ze lichaamlijk er nog niet aan toe zijn dat het meer schade toebrengt om er op te stappen dan het aan het karakter toebrengt om nog even te wachten!
Maar ieder heeft zijn eigen ideeen en meningen en ik laat daar iedereen vrij is. Ik denk alleen niet dat als een paard 3 jaar wordt dat dat automatisch moet betekenen dat hij ingereden MOET worden en zo geloof ik ook dat er paarden van 2,5 zijn die lichaamlijk en geestelijk er al klaar voor zijn om ingereden te worden. Dus leeftijd is niet altijd zo belangrijk!
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 09-06-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:15

Ik rij met mijn (net) 3 jarige ook 3-4 x in de week (okay, niet langer als 20 min.) en ALTIJD met slof EN maak ook nog wel eens een sprongetje als dat toevalig zo uit komt. :Y) Maakt dat mij nu ook een verschrikkelijk paardenmens.... Zoals cassidy schrijft, het ligt helemaal aan het paard, zowel hoe hij lichamelijk is als tussen de oren. Die van mij (Larino in profiel) is een compact beestje die het heerlijk vindt om wat te doen. Ze springt zowat uit de stal als ik er aan kom en heeft het bit zelf al in haar mond als ik met opzadelen niet oppas. :P (Maar zoals TS het beschrijft lijkt het me idd voor de meste paarden niet echt goed. 3 jaar en rijden, prima, maar met verstand en gevoel)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:16

Tuurlijk vind ik dat te vroeg, op een leeftijd van 3 jaar zadelmak maken ok, maar dit klinkt allemaal wat overdreven..